facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 12/2000

Síla portálů: Využití enterprise portálů

Fred Manhartsberger


Motto: Enterprise portály se začínají prosazovat jako základ jakéhokoli webového businessu. Jaké výhody mohou portály přinést?


Představme si na okamžik tuto situaci. Jdete do města na nákup a zajdete si třeba k Marks&Spencer. Obchod vypadá otevřený, plný poutačů a reklam, ale uvnitř není ani živáčka. Nevidíte ani jednu prodavačku. Není zde nikdo, kdo by Vám pomohl vybrat co potřebujete, nikdo Vám neodpoví, neporadí, dokonce nemáte ani komu zaplatit. Všichni si asi vzali dovolenou. Že je to nepravděpodobné? Nemůže se to stát? Možná ne u Marks&Spencer, ale na největším světovém tržišti - na Internetu - se to děje každý den.

Web je ekonomickým nástrojem
Až na několik málo výjimek se většině společností, které provozují vlastní website, nepodařilo usnadnit zákazníkům přístup k informacím. Řada současných webových řešení Vás zahltí megabyty nepotřebných dat, zatímco opravdu užitečné informace chybí.

Je smutným a jasným faktem, že mnoho podniků, snažících se co nejrychleji dostat na Internet, jaksi zapomíná na účel svého snažení. Přesun firmy na Internet by přece měl být způsobem, jak zlepšit fungování firmy a zvýšit zisk. Website je ekonomickým nástrojem, nikoli symbolem postavení podniku.

Dnes je stále více zřejmé, že klíčem k úspěšnému webovému businessu bude zavedení enterprise portálu. Tento termín může být, díky svému významu, zavádějící. Portál znamená dveře, vchod pro ty, kteří s Vaší firmou chtějí uzavírat obchody přes Internet.

Portál je ale více než vchod. Představte si ho spíše jako systém, který se skládá ze vchodu, vstupní haly a chodeb, které propojují všechny části Vaší organizace. Úkolem portálu je propojovat.

Chcete-li, můžeme jej nazvat centrální nervovou soustavou webového businessu.

Enterprise portál
Formálnější definice by mohla znít např. takto: enterprise portál je víceúrovňový technologický systém, který integruje procesy, aplikace a data a vytváří jedno celistvé prostředí, které umožňuje společnostem poskytnout jednotný komunikační kanál všem, kteří se chtějí zúčastnit jejich obchodních aktivit.

Analyzujeme-li tuto definici, zjistíme, že enterprise portál může používat každý, kdo má zájem zúčastnit se aktivit podniku - zákazníci, obchodní partneři nebo zaměstnanci - ti všichni si prostřednictvím enterprise portálu vyměňují informace a provádějí transakce s dalšími stranami. Jedná se o ambiciózní koncepci, nicméně ve velmi blízké budoucnosti se objeví řada společností, které se nastíněnému ideálu přiblíží.

Výzkum, který proběhl v Sybase, ukázal, že enterprise portály se rychle dostávají na přední místa podnikových strategií a plánů. Ze zpracovaného přehledu 100 nejúspěšnějších společností ve Velké Británii provozovalo portál pouze 6 % telekomunikačních společností, ale 19 % jej zavádělo v podobě pilotního projektu, což je nejvíce ze všech zkoumaných oblastí. 32 % telekomunikačních společností plánuje využívat portály v roce 2000.

Implementace enterprise portálu
Rozsáhlý výskyt pilotních projektů ukazuje, že společnosti velmi správně přistupují k enterprise portálům opatrně. Vyložme karty na stůl: implementace enterprise portálu může být neuvěřitelně složitý úkol, a tak je nezbytné ihned od počátku přesně vědět, jaké výhody má portál přinést.

Telekomunikační společnosti, které byly předmětem výzkumu, považují za největší výhodu, spojenou s provozem portálu, rychlý vstup produktů a služeb na trh.

Využití enterprise portálu
Většina organizací potřebuje koncepci, která jim pomůže najít možnosti uplatnění enterprise portálu a přemýšlet o různých způsobech jeho využití. Podniky se pak mohou zaměřit na ta využití, která jim přinášejí největší užitek a učinit z nich priority svého budoucího vývoje.

Jedna z takových koncepcí spočívá ve vymezení různých úrovní, na kterých lze enterprise portál využívat. Existují tři klíčové úrovně a každá nabízí své vlastní příležitosti pro uplatnění portálu.

První úroveň tvoří komunikace uvnitř organizace. Využití technologie enterprise portálu může zlepšit schopnost podniku komunikovat se svými zaměstnanci, jedná se tedy o vztah mezi firmou a zaměstnancem (business to employee, B2E). Množství dostupných informací v moderních podnicích exponenciálně stoupá. Pro zaměstnance je stále těžší vědět o všem, co se ve vlastní firmě děje.

Klíčovým rysem enterprise portálu je schopnost personalizovat informace pro různé uživatele a doručit je přesně tam, kde jsou potřeba. Personalizace a doručení nejenže dramaticky snižují čas, který zaměstnanci stráví hledáním potřebných informací, ale také zvyšují produktivitu těchto zaměstnanců. Portál je schopen přinést zaměstnancům kvalitativně novou úroveň práce, neboť se mohou rozhodovat na základě informací, o kterých dříve nevěděli. Práce se tak stane zajímavější a bude přinášet více uspokojení, což zvýší snahu zaměstnanců.

B2E ale není jedinou úrovní, která přinese z enterprise portálu rychlý užitek. Poslední dobou vzniká mezi podniky více aliancí a partnerství, než kdy předtím, a proto je další úrovní, kterou podrobíme zkoumání, úroveň vztahů mezi firmou a jejími partnery (business to partner, B2P).

Enterprise portál lze velmi efektivně využít jak filtr a distribuční mechanismus, který dodá partnerům s podobnými zájmy (např. dodavatelům, zákazníkům, spolupracovníkům) přesně ty informace, které pro svou činnost potřebují. V souladu s touto koncepcí může podnik vytvořit a rozvíjet různá "zájmová společenství", dle kterých bude moci své partnery členit.

Je důležité si uvědomit, že kdokoli se začlení do některého ze zájmových společenství, definuje si vzápětí své vlastní zájmy a vytvoří si vlastní informační profil, který je pro něj jedinečný.

Technickou pomůckou pro toto řešení je komponenta jménem "meta repository", což je vlastně informační základna, mapující podniková data k jednotlivcům, kteří o ně mají zájem.

Nové obchodní modely
Zatímco B2E a B2P přinesou hlavní část užitku teprve v dlouhém období, soustředí se řada současných podniků na klíčový koncept prodeje přes Internet. Není pochyb o tom, že tržby z internetového prodeje rychle rostou. Podle jistého, nedávno provedeného, výzkumu bude ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku 13 % počítačového hardware prodáno přes Internet.

Internetové tržby porostou i v ostatních oblastech. Ve čtvrtém čtvrtletí bude 8 % finančních služeb realizováno přes web, podobně jako 7 % zábavního průmyslu, 6 % spotřebitelské elektroniky a téměř 5 % bílého zboží. Nové obchodní modely, mezi které patří např. "community shopping", mění způsob, jakým lidé nakupují.

Obchodování po Internetu totálně změnilo některé tržní segmenty.

Např. sázení po telefonu ve Velké Británii se naprosto přesunulo z britských ostrovů na Gibraltar, kde je sázení osvobozeno od daně a stalo se zde enormně úspěšným odvětvím.

Vydavatelský průmysl stojí na prahu revoluce. Když Stephen King "vydal" počátkem tohoto roku svou novou knihu na Internetu, zaplatilo 200 000 lidí $2,50 za její stažení jen během prvních sedmi dnů. King nepotřeboval vydavatele - přišel rovnou za čtenáři.

Dnes se objevuje obrovské množství podnikatelských příležitostí ve dvou klíčových oblastech: prodej typu firma firmě (business to business, B2B), a prodej typu firma spotřebiteli (business to consumer, B2C). Přesto, že pozornost byla dlouhou dobu zaměřena hlavně na B2C, bude to spíše oblast B2B, která přinese podnikům stěžejní obchodní výsledky. Velká síla B2B spočívá v integrovaném pohledu na řízení dodavatelských řetězců, kde se klade důraz na minimalizaci nákladů, spojených s transakcemi mezi podniky a jejich dodavateli. Evidentně se jedná o oblast, která je předurčená k uplatnění enterprise portálů.

Enterprise portály v oblasti B2C
Pro enterprise portály se nabízí řada příležitostí také v oblasti B2C, kde zajistí hladký běh elektronického obchodování. Pokud nakupujete na Internetu, často se setkáte se dvěma vážnými problémy - objednávka není vyřízena včas, nebo vám nakonec přijde něco jiného, než jste si původně představovali.

Tyto problémy se objevují proto, že požadavky, které uživatel z Internetu zadá, hladce neprojdou do klíčových podnikových procesů, jakými může být zpracování objednávky nebo vyhotovení faktury. Tyto procesy, probíhající v back-office, sice mohou být částečně integrované (i když v řadě firem nejsou integrovány vůbec), ale integrace je zde často zaměřena na usnadnění spolupráce zaměstnanců firmy, nikoli na zlepšení úrovně služeb pro koncového zákazníka.

Pokud to myslíme s e-businessem vážně, je třeba se na tyto procesy znovu zaměřit a provést jejich integraci s ohledem na přímou službu zákazníkovi, to znamená způsobem, který nabízí enterprise portál. Uveďme příklad: když si zákazník na Internetu objedná zboží, které není na skladě, což se na mnohých website děje velmi často, obvykle dostane o několik dnů později omluvný e-mail, nebo dokonce normální poštovní dopis. Pokud ale integrujete sledování stavu skladu do svého enterprise portálu, budete zákazníkovi vždy schopni říci, kolik kterého zboží máte, a v případě nedostatku mu nabídnout alternativní zboží.

Závěrem
Každá společnost, uvažující o zavedení enterprise portálu, potřebuje rozumnou metodologii, podle které se bude průběh prací řídit, a také zkušeného a zodpovědného partnera. Je třeba řešit složité otázky, zahrnující škálovatelnost portálu, který musí být schopen přizpůsobit se budoucímu růstu organizace, spolehlivost, bezpečnost apod. Obchodování po Internetu probíhá 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a proto potřebuje robustní technologické zázemí.

Shrneme-li výše uvedená fakta, dospějeme k těmto kritickým faktorům úspěchu: dobře naplánovat projekt, porozumět vlastním podnikovým procesům a postupovat ve fázích. Ujistěte se, že sliby, které uvádíte na Vašich stránkách, dokážete opravdu splnit. Neberte si příklad ze společnosti Argos, která před Vánoci otevřela svoji novou website a musela její provoz ukončit kvůli nečekaně velké poptávce. Plánujte, abyste dosáhli úspěchu, ale zabraňte selháním.

Klíčem k úspěchu je poznání a srovnání trhů, na kterých prodáváte nyní, a trhů, které Vám přinese enterprise portál. Ty společnosti, které se dnes rozhodnou pro enterprise portál, čeká úspěch v podobě vyššího podílu na trhu, pronikání na nové trhy a zavádění nových obchodních modelů. Podniky, které se k novým technologiím postaví zády, mohou očekávat příchod B2N - business s nikým.

Fred Manhartsberger pracuje jako CEO a viceprezident evropské sekce společnosti Sybase

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?

3DS_2025_3DXCONFERENCE_CZECH-2518.jpg

Di­gi­ta­li­za­ce, au­to­ma­ti­za­ce a tlak na rych­lost a kva­li­tu – to vše mění pra­vi­dla hry v jed­nom z nejdy­na­mič­těj­ších od­vět­ví sou­čas­nos­ti. Au­to­mo­bi­lo­vý prů­my­sl se po­sou­vá do nové éry – a ten­to­krát nejde jen o nové tech­no­lo­gie, ale o cel­ko­vou pro­mě­nu způ­so­bu práce. Tato změna se do­tý­ká všech – od svě­to­vých au­to­mo­bi­lek až po menší do­da­va­te­le.