- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
PříLOHA 5/2001
Představte, že byste mohli text SMS psát a editovat obdobně jako v běžných textových editorech: používat libovolné barvy, fonty, řádkování a podobu odstavců - pochopitelně bez omezení na dnešních 160 znaků. A že byste mohli také vkládat tabulky, grafy či jiné přílohy, tak je to dnes běžné u elektronické pošty. To není jen fantazie. Toto vše bude patřit ke standardním funkcím technologie multimedia messaging (MMS), která se bude používat v sítích třetí generace i (s určitými omezeními danými přenosovou kapacitou sítě) v sítích GPRS.
První kroky ke komečnímu provozu "multimediálních SMS" již byly zahájeny. Koncem letošního roku bude tento nový komunikační nástroj k dispozici uživatelům v Japonsku a o rok později jej budou moci využívat i Evropané.
Nejdříve zábava, pak práce
Můžeme očekávat, že - obdobně jako tomu bylo v případě SMS - si MMS rychle získají masovou oblibu mezi mladými uživateli, pro něž se bude jednat o atraktivní nástroj neformální komunikace a zábavy.
MMS poskytnou uživatelům široké portfolio nových komunikačních možností, přičemž podstatná bude i schopnost přizpůsobovat je konkrétnímu uživateli a vzájemně kombinovat.
MMS nabídnou nejen plnohodnotný text, včetně možnosti volit formáty a fonty ale především možnost využívat všech známých výhod krátkých textových zpráv, obohacených navíc o
· nejméně 16 barev
· ikony, loga a piktogramy. Uživatel si bude moci vybírat z různých knihoven nebo si je sám vytvářet
· zvuky a jejich kombinace s melodiemi nebo speciálními efekty
· hudební záznamy a kombinaci vlastních zvuků s připraveným hudebním materiálem, nejspíš ve formátu MP3
· animovanou grafiku ve formátu obdobném dnes využívanému formátu GIF
· fotografie
· videoklipy
Lze očekávat, že i další vývoj bude obdobný, jako tomu bylo s SMS. S určitým zpožděním za využitím v oblasti zábavy nastoupí obchodně zajímavější aplikace: obchod, bankovnictví, komerční zpravodajství, vnitropodniková komunikace, řízení dodavatelských řetězců apod.
To již bude podstatná část uživatelů vybavena přístroji s možností plného přístupu k MMS a jejich využívání bude považováno za něco zcela běžného. Například odhady společnosti Logica hovoří o tom, že celý tento proces zavádění obchodních aplikací bude trvat zhruba tři roky.
Pro každého něco
Plnou možnost využívat MMS budou mít pochopitelně jen vlastníci speciálních "telefonů" (je-li toto označení ještě na místě). V první fázi to budou speciální GPRS přístroje vybavené dostatečně velkou obrazovkou. Nebo přístroje typu PDA (personal digital assistant) či samozřejmě klasické PC s připojením na internet.
Nicméně ani vlastníci starších typů aparátů nebudou zcela vyřazeni. Jedním z nádherných rysů MMS je schopnost detekovat typ a vybavení adresátova přístroje a přizpůsobit tomu přenášenou zprávu. Pokud si tedy nepořídíte lepší přístroj, budete místo MMS dostávat alespoň SMS se základní informací o přenášené zprávě.
Budoucnost ovšem patří zcela jinému typu aparátů. Ty budou vybaveny funkcemi digitální kamery a možností nahrávání a ukládání zvuků v MP3. Konec konců, takové přístroje jsou k dispozici již dnes. A další možnost představuje kombinace multimediální kapacity MMS s technologií Bluetooth, která umožní propojit mobilní telefon s klasickým počítačem. Potom nebude problém udělat fotografii pomocí digitálního fotoaparátu, přidat zvukovou nahrávku nebo třeba svou oblíbenou písničku a celé to poslat jako MMS.
SMS ničím nenahradíš
Nahradí tato nová technologie "esemesky"? Rozhodně ne. A to ani z hlediska uživatelů vybavených novými typy mobilních telefonů. Ve struktuře služeb, které budou operátoři sítí třetí generace nabízet, budou mít SMS nadále své specifické místo. Jejich role bude například spočívat v tom, že zákazníka upozorní na příchozí MMS nebo na možnost zahájit interaktivní dialog. V jejich prospěch hovoří i to, že GPRS a UMTS bude zaváděno postupně.
To znamená, že bude poměrně dlouhé období, kdy budou v sítích existovat místa bez pokrytí těmito vysokokapacitními technologiemi. SMS se nabízí jako ideální nástroj, pomocí kterého je možné dodat obsah - byť v radikálně omezené podobě - i tam, kam MMS nedosáhnou.
Výzva pro operátory
Podívejme se nyní na MMS z pohledu operátora. V první řadě je třeba uvést, že MMS budou přenášeny způsobem "store-and-forward". Stručně řečeno, jde o to, že odeslaná zpráva je uložena v systémech operátora, převedena do vhodného formátu a teprve, když je aparát uživatele připraven, je do něj zpráva přenesena. To umožňuje dosáhnout vysoké spolehlivosti dodání.
Odpadají rizika daná tím, že přístroj příjemce není právě dostupný. Spolehlivost se zvyšuje i tím, že pokud se nepodaří zprávu předat, MMS centrum pokusy opakuje. Tento princip přenosu zároveň operátorům umožňuje daleko lépe řídit provoz v sítích a optimalizovat jejich využití.
Podstatným problémem, který budou muset operátoři vyřešit, je účtování. Účtovat multimediální přenosy podle času nebude samozřejmě přicházet v úvahu. V sítích, kde bude plně implementováno GPRS nebo UMTS, se bude nejspíš platit podle přeneseného obsahu. V sítích, které budou kombinovat mobilní technologie druhé generace a GPRS - tak bude vypadat nejbližší budoucnost - bude pravděpodobně smíšená i skladba poplatků: část platby se bude vázat na počet přenesených MMS (jako u SMS) a část na přenesený obsah. To vše může být samozřejmě spojeno s různými tarifními programy a s možností měnit cenu podle denní doby či dne v týdnu.
Fakturační systém také musí být dobře připraveny účtovat přenos MMS v rámci předplacených služeb. Zejména proto, že - jak jsme výše uvedli - v první fázi budou MMS využívat zejména mladí uživatelé, tedy typičtí zákazníci předplacených služeb
Nicméně již dnes je jisté, že kritický význam bude mít nalezení atraktivního obsahu a komerčních aplikací, zejména těch, které umožní přechod k obchodnímu využití. To přinese řadu otázek, které budou muset operátoři vyřešit Ti prozíravější se nad nimi zamýšlejí už dnes.
· Vytváření aliancí s třetími stranami
Rozvoj trhu bude vyžadovat účast nezávislých dodavatelů obsahu, jejichž služby budou prostřednictvím MMS dodávány a využívány. Před operátory je strategické rozhodnutí, s kým spolupracovat a na základě jakého obchodního modelu. Zároveň ale musí být připraveni technologicky: jejich systémy musí být schopny zpracovávat, kódovat a přenášet obsah třetích stran.
· Využití uživatelsky atraktivních rysů MMS
Budou-li operátoři chtít urychlit nástup užívání MMS, budou muset dodat technologii svým zákazníkům v takové podobě, aby ti dokázali snadno těžit z jejích výhod. To se týká zejména funkcí jako přesměrování zprávy, přednastaveného a dynamického třídění a možnosti jednotného pohledu na všechny zprávy a funkce.
· Využití možností reklamy
Jednou z prvních komerčních aplikací, které se nabízejí, je přenos reklam až do zákazníkova aparátu. Může se jednat o reklamy vyžádané (například ukázka z nového filmu), ale o většinu z nich nebudou zákazníci příliš stát. Proto budou muset operátoři postupovat velmi citlivě, aby své zákazníky neznechutili již v první fázi.
Přesto představují MMS unikátní příležitost pro marketingové akce směřované na konkrétní zákazníky, zejména ve spojení se službami založenými na lokaci a čase. Řadě majitelů mobilního telefonu by například jistě nevadilo, kdyby přijeli do cizího města a dostali do mobilu upozornění, že se právě nacházejí nedaleko restaurace v jejich oblíbeném stylu - včetně bližších informací o jídelníčku a videoklipu s představením interiéru.
Jinou možnost mohou představovat dotované MMS. Velká obchodní firma může například uživateli nabídnout, že bude hradit, ať už plně či částečně, přenos jeho MMS. S tím, že u každé MMS bude připojeno její logo nebo slogan.
· Připravenost CRM systémů
MMS budou unikátním zdrojem informací o zákaznících a jejich prioritách. Pokud operátoři dokáží těchto informací využít, naskýtá se jim ohromná příležitost poskytovat balíky služeb "a míru" důležitým zákazníkům, zvyšovat loajalitu a cíleněji nabízet další služby. Předpokládá to ovšem, že budou připraveny jejich procesy řízení vztahů se zákazníky (CRM) a odpovídající informační infrastruktura.
Každá z těchto oblastí je pro operátory ohromnou výzvou a chtějí-li být na současném i budoucím telekomunikačním trhu úspěšní, nemohou se vyhnout žádné z nich. Nejpozději ke konci tohoto desetiletí nebudou hlavním zdrojem jejich příjmů hlasové služby, ale právě multimediální přenosy.
Autor je operačním manažerem pražského produktového centra Logica Mobile Networks
S mobilem do světa multimédií
MMS - Nový rozměr textových zpráv v mobilních telefonech
Jiří Turek [ turekj (zavináč) logica (tečka) com ]


Představte, že byste mohli text SMS psát a editovat obdobně jako v běžných textových editorech: používat libovolné barvy, fonty, řádkování a podobu odstavců - pochopitelně bez omezení na dnešních 160 znaků. A že byste mohli také vkládat tabulky, grafy či jiné přílohy, tak je to dnes běžné u elektronické pošty. To není jen fantazie. Toto vše bude patřit ke standardním funkcím technologie multimedia messaging (MMS), která se bude používat v sítích třetí generace i (s určitými omezeními danými přenosovou kapacitou sítě) v sítích GPRS.
První kroky ke komečnímu provozu "multimediálních SMS" již byly zahájeny. Koncem letošního roku bude tento nový komunikační nástroj k dispozici uživatelům v Japonsku a o rok později jej budou moci využívat i Evropané.
Nejdříve zábava, pak práce
Můžeme očekávat, že - obdobně jako tomu bylo v případě SMS - si MMS rychle získají masovou oblibu mezi mladými uživateli, pro něž se bude jednat o atraktivní nástroj neformální komunikace a zábavy.
MMS poskytnou uživatelům široké portfolio nových komunikačních možností, přičemž podstatná bude i schopnost přizpůsobovat je konkrétnímu uživateli a vzájemně kombinovat.
MMS nabídnou nejen plnohodnotný text, včetně možnosti volit formáty a fonty ale především možnost využívat všech známých výhod krátkých textových zpráv, obohacených navíc o
· nejméně 16 barev
· ikony, loga a piktogramy. Uživatel si bude moci vybírat z různých knihoven nebo si je sám vytvářet
· zvuky a jejich kombinace s melodiemi nebo speciálními efekty
· hudební záznamy a kombinaci vlastních zvuků s připraveným hudebním materiálem, nejspíš ve formátu MP3
· animovanou grafiku ve formátu obdobném dnes využívanému formátu GIF
· fotografie
· videoklipy
Lze očekávat, že i další vývoj bude obdobný, jako tomu bylo s SMS. S určitým zpožděním za využitím v oblasti zábavy nastoupí obchodně zajímavější aplikace: obchod, bankovnictví, komerční zpravodajství, vnitropodniková komunikace, řízení dodavatelských řetězců apod.
To již bude podstatná část uživatelů vybavena přístroji s možností plného přístupu k MMS a jejich využívání bude považováno za něco zcela běžného. Například odhady společnosti Logica hovoří o tom, že celý tento proces zavádění obchodních aplikací bude trvat zhruba tři roky.
Pro každého něco
Plnou možnost využívat MMS budou mít pochopitelně jen vlastníci speciálních "telefonů" (je-li toto označení ještě na místě). V první fázi to budou speciální GPRS přístroje vybavené dostatečně velkou obrazovkou. Nebo přístroje typu PDA (personal digital assistant) či samozřejmě klasické PC s připojením na internet.
Nicméně ani vlastníci starších typů aparátů nebudou zcela vyřazeni. Jedním z nádherných rysů MMS je schopnost detekovat typ a vybavení adresátova přístroje a přizpůsobit tomu přenášenou zprávu. Pokud si tedy nepořídíte lepší přístroj, budete místo MMS dostávat alespoň SMS se základní informací o přenášené zprávě.
Budoucnost ovšem patří zcela jinému typu aparátů. Ty budou vybaveny funkcemi digitální kamery a možností nahrávání a ukládání zvuků v MP3. Konec konců, takové přístroje jsou k dispozici již dnes. A další možnost představuje kombinace multimediální kapacity MMS s technologií Bluetooth, která umožní propojit mobilní telefon s klasickým počítačem. Potom nebude problém udělat fotografii pomocí digitálního fotoaparátu, přidat zvukovou nahrávku nebo třeba svou oblíbenou písničku a celé to poslat jako MMS.
SMS ničím nenahradíš
Nahradí tato nová technologie "esemesky"? Rozhodně ne. A to ani z hlediska uživatelů vybavených novými typy mobilních telefonů. Ve struktuře služeb, které budou operátoři sítí třetí generace nabízet, budou mít SMS nadále své specifické místo. Jejich role bude například spočívat v tom, že zákazníka upozorní na příchozí MMS nebo na možnost zahájit interaktivní dialog. V jejich prospěch hovoří i to, že GPRS a UMTS bude zaváděno postupně.
To znamená, že bude poměrně dlouhé období, kdy budou v sítích existovat místa bez pokrytí těmito vysokokapacitními technologiemi. SMS se nabízí jako ideální nástroj, pomocí kterého je možné dodat obsah - byť v radikálně omezené podobě - i tam, kam MMS nedosáhnou.
Výzva pro operátory
Podívejme se nyní na MMS z pohledu operátora. V první řadě je třeba uvést, že MMS budou přenášeny způsobem "store-and-forward". Stručně řečeno, jde o to, že odeslaná zpráva je uložena v systémech operátora, převedena do vhodného formátu a teprve, když je aparát uživatele připraven, je do něj zpráva přenesena. To umožňuje dosáhnout vysoké spolehlivosti dodání.
Odpadají rizika daná tím, že přístroj příjemce není právě dostupný. Spolehlivost se zvyšuje i tím, že pokud se nepodaří zprávu předat, MMS centrum pokusy opakuje. Tento princip přenosu zároveň operátorům umožňuje daleko lépe řídit provoz v sítích a optimalizovat jejich využití.
Podstatným problémem, který budou muset operátoři vyřešit, je účtování. Účtovat multimediální přenosy podle času nebude samozřejmě přicházet v úvahu. V sítích, kde bude plně implementováno GPRS nebo UMTS, se bude nejspíš platit podle přeneseného obsahu. V sítích, které budou kombinovat mobilní technologie druhé generace a GPRS - tak bude vypadat nejbližší budoucnost - bude pravděpodobně smíšená i skladba poplatků: část platby se bude vázat na počet přenesených MMS (jako u SMS) a část na přenesený obsah. To vše může být samozřejmě spojeno s různými tarifními programy a s možností měnit cenu podle denní doby či dne v týdnu.
Fakturační systém také musí být dobře připraveny účtovat přenos MMS v rámci předplacených služeb. Zejména proto, že - jak jsme výše uvedli - v první fázi budou MMS využívat zejména mladí uživatelé, tedy typičtí zákazníci předplacených služeb
Nicméně již dnes je jisté, že kritický význam bude mít nalezení atraktivního obsahu a komerčních aplikací, zejména těch, které umožní přechod k obchodnímu využití. To přinese řadu otázek, které budou muset operátoři vyřešit Ti prozíravější se nad nimi zamýšlejí už dnes.
· Vytváření aliancí s třetími stranami
Rozvoj trhu bude vyžadovat účast nezávislých dodavatelů obsahu, jejichž služby budou prostřednictvím MMS dodávány a využívány. Před operátory je strategické rozhodnutí, s kým spolupracovat a na základě jakého obchodního modelu. Zároveň ale musí být připraveni technologicky: jejich systémy musí být schopny zpracovávat, kódovat a přenášet obsah třetích stran.
· Využití uživatelsky atraktivních rysů MMS
Budou-li operátoři chtít urychlit nástup užívání MMS, budou muset dodat technologii svým zákazníkům v takové podobě, aby ti dokázali snadno těžit z jejích výhod. To se týká zejména funkcí jako přesměrování zprávy, přednastaveného a dynamického třídění a možnosti jednotného pohledu na všechny zprávy a funkce.
· Využití možností reklamy
Jednou z prvních komerčních aplikací, které se nabízejí, je přenos reklam až do zákazníkova aparátu. Může se jednat o reklamy vyžádané (například ukázka z nového filmu), ale o většinu z nich nebudou zákazníci příliš stát. Proto budou muset operátoři postupovat velmi citlivě, aby své zákazníky neznechutili již v první fázi.
Přesto představují MMS unikátní příležitost pro marketingové akce směřované na konkrétní zákazníky, zejména ve spojení se službami založenými na lokaci a čase. Řadě majitelů mobilního telefonu by například jistě nevadilo, kdyby přijeli do cizího města a dostali do mobilu upozornění, že se právě nacházejí nedaleko restaurace v jejich oblíbeném stylu - včetně bližších informací o jídelníčku a videoklipu s představením interiéru.
Jinou možnost mohou představovat dotované MMS. Velká obchodní firma může například uživateli nabídnout, že bude hradit, ať už plně či částečně, přenos jeho MMS. S tím, že u každé MMS bude připojeno její logo nebo slogan.
· Připravenost CRM systémů
MMS budou unikátním zdrojem informací o zákaznících a jejich prioritách. Pokud operátoři dokáží těchto informací využít, naskýtá se jim ohromná příležitost poskytovat balíky služeb "a míru" důležitým zákazníkům, zvyšovat loajalitu a cíleněji nabízet další služby. Předpokládá to ovšem, že budou připraveny jejich procesy řízení vztahů se zákazníky (CRM) a odpovídající informační infrastruktura.
Každá z těchto oblastí je pro operátory ohromnou výzvou a chtějí-li být na současném i budoucím telekomunikačním trhu úspěšní, nemohou se vyhnout žádné z nich. Nejpozději ke konci tohoto desetiletí nebudou hlavním zdrojem jejich příjmů hlasové služby, ale právě multimediální přenosy.
Autor je operačním manažerem pražského produktového centra Logica Mobile Networks
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |