- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Perspektivy ASP po dvou letech - přetrvává optimistická předpověď


První prognózy týkající se trendu k využívání vzdálených aplikací pronajatých formou služby (ASP - Application Service Providing) se objevily v průběhu roku 1999. Polovina roku 2001 je proto vhodnou dobou pro první bilancování výsledků aktivit kolem ASP za první dva roky, zejména pak fiskální rok 2000. Své hodnotící zprávy a revidované předpovědi vývoje trhu uveřejnilo několik hlavních agentur - Forester Research, Gartner Group a IDC (International Data Corporation).
Povšimněme si blíže publikovaných výsledků agentury IDC a jejich komentáře, který máme k dispozici. O názor k výše uvedené zprávě ve vztahu k našemu lokálnímu jsme dále požádali několik představitelů z oboru IT služeb v České republice.
ASP pod drobnohledem IDC
International Data Corporation (IDC) předpovídá i nadále rychlý růst tržeb v oboru ASP. Tato globální agentura zaměřená na analýzy trhu předpovídá, že ASP je celosvětově na dobré cestě stát se multimiliardovým trhem. Podle IDC utratily zákazníci za tyto služby v roce 2000 zhruba 693 milionů dolarů. Dynamika růstu těchto tržeb by pak měla znamenat nárůst na více než 13 miliard dolarů za rok 2005.
IDC dále rozděluje ASP služby na oblast Enterprise Resource Managementu (ERM/ERP), řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management - CRM) a aplikace e-komerce.
"Nehledě na mnoho negativní publicity, rok 2000 byl v principu dobrým rokem pro ASP firmy, zejména v segmentu velkých korporací," komentuje Jessica Goepfert, senior analytička ASP výzkumného programu IDC. "Tržby za ASP služby klíčových podnikových aplikací v USA přesáhlo očekávání", dodává. "Navíc zákazníci akceptovali, že ASP dodavatelský model je zde jako výsledek ročního, často hektického úsilí v oblasti osvěty vedené ASP firmami, profesními asociacemi, IT výrobci a médii".
Společně s těmito skutečnostmi spojenými se zvýšeným očekáváním, lze identifikovat několik podmínek, které ovlivňují vývoj poptávky a tržeb v ASP. IDC předpokládá, že Spojené státy představují největší příležitost pro prodej rozsáhlých podnikových aplikací formou ASP. V roce 2000 představoval trh USA 79 % celosvětových tržeb za ASP s objemem zhruba 547 milionů dolarů. Dlouhodobá předpověď do roku 2005 však předpokládá zpomalení růstu trhu v USA a pokles celkového procentního podílu na celosvětových tržbách pod polovinu, zhruba na 48 % celosvětového trhu. Trh zemí Západní Evropy by se měl podle předpovědi dočkat v nejbližších letech dramatického nárůstu ze 74,4 milionů USD za rok 2000 na 5,1 miliardy USD v roce 2005.
|
Situace na trhu ČR
Jak situace vypadá v regionu střední a východní Evropy jsme se zeptali Martina Taxe, duchovního "otce" projektu portálu www.sluzbyASP.cz. Konkrétně pak jsme mu položili otázku, jak velký je trh v regionu a v jakých směrech se bude v nejbližší době vyvíjet:
"Trh v České a Slovenské republice je ve stádiu raného vývoje. Celkově v České republice existuje více různorodých aktivit, na Slovensku lze zase najít sice jednotlivé, ale zajímavé a unikátní pilotní projekty.
Maďarsko je oproti našim zemím v několikaměsíčním předstihu (centralizace infrastruktury v Budapešti má své výhody), v Polsku jsou sice zajímavé projekty, celkově je ale budování potřebné infrastruktury oproti České republice ve značném skluzu. Hovoříme-li o velikosti ASP trhu v ČR a SR za rok 2000, pak hovoříme zhruba do 2 mil. USD. Samozřejmě do uvedené částky nemůžeme započítat investice ISP operátorů do infrastruktury pro budoucí ASP služby. V letošním roce se bude jednat o částku zhruba 2-3x vyšší. Z hlediska struktury poskytovaných řešení převažují služby z oblasti e-komerce (abychom se vyjádřili srovnatelně s IDG) tedy aplikace různých služeb provozu internetových aplikací jak statických, tak i dynamických. Není mi zcela jasné, kam zařadit různá řešení mezipodnikového obchodování - ať již řeší logistiku dodávek v distribučních řetězcích (SCM - Supply Chain Management), problematiku tržišť (B2B marketplaces), procesů nákupu a prodeje (eProcurement a eSales). Tato nová řešení rovněž tvoří významnou část aktivit z hlediska pronikání ASP do praxe informačních služeb, někdy bývají řazena do kategorií "e" řešení, jindy do ERP/ERM (Enterprise Resource Management) a někdy do CRM (řešení vztahů se zákazníkem). Se sémantikou a jednoznačným vymezením nových termínů je zkrátka problém", říká Martin Tax.
Zajímavou otázkou zůstává, zda bude u nás komerčně úspěšnější model ASP 1-1 (one-to-one), nebo ASP 1-N (one-to-many). Rozdíl spočívá v míře individualizace a nadstavbových služeb. Model ASP 1-1 znamená, že poskytovatel upravuje část řešení (aplikace) "na míru" danému zákazníkovi, popř. mu poskytuje individuální nadstavbové služby. Tento model je typický u složitějších systémů a může vést až k tomu, čemu se říká BSP (Business Solution Provider) poskytovatel úplného (business) řešení určitého procesu či procesů (také se používá termín "outsourcing procesů") - např. s balíkem pro účetnictví přes internet poskytuji i vlastní službu účtování, tvorbu přiznání DPH apod. Protože každý zákazník v tomto režimu vyžaduje částečně individuální přístup, typicky se v tomto modelu poskytovatel zaměřuje na širší rozsah služeb pro menší počet zákazníků. Příkladem na našem trhu může být např. nabídka společnosti Deltax Systems. Model ASP 1-N oproti tomu poskytuje standardní, univerzální aplikace, které může každý používat v té (jedné) podobě, jak jsou - stačí se zaregistrovat, a v případě problémů využít služeb zákaznické podpory. To umožňuje "nabrat" velké množství zákazníků, aplikace se lépe a levněji udržují atd., což umožňuje ve svém důsledku udělat tyto aplikační služby velmi levné. Příkladem na našem trhu budiž firma asp1000 a její aplikace. Dalším příkladem mohou být oblíbené freemaily jako derivát portálových serverů - je to ASP "zadarmo" placené primárně příjmy z reklamy.
Americký trh jak se zdá úspěšně absorbuje oba tyto typy ASP. O trochu více negativní vliv měl konec zlaté éry dot.com firem na nové projekty typu ASP 1-N, z nichž mnoho negativní vývoj na kapitálovém trhu nepřežilo. Je to dáno tím, že více ASP 1-N vznikalo ještě ve starém modelu, který často nebral ohled na ziskovost a návratnost investic. Projekty ASP 1-1 spíše razí původně "kamenné" firmy.. Nechejme se překvapit, oba modely mají podle mne své kouzlo.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |