- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (50)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Optimalizace simulačního modelu dealerské činnosti
Příklad z praxe


Nejvěrnějším obrazem chystaného podnikatelského projektu je jeho počítačový simulační model, který má k budoucí skutečnosti tak blízký vztah, jaký má např. stolní model železniční sítě k této budoucí skutečné železniční síti. Ne vždy je však možné takový simulační model včas vytvořit. Optimalizovaný a věrný simulační model ztělesňuje ovšem ideální doporučení, co se má udělat, aby výsledek podnikatelského projektu byl co nejlepší. Níže popsaný příklad vznikl zjednodušením komerčně realizované simulačně-optimalizační studie. Není to tedy příklad odtržený od praxe.
Nechci zatěžovat čtenáře technickými detaily simulačně-optimalizačního přístupu. Níže uvedená tabulka ukazuje, které faktory byly dány zvenčí jako neměnná "pravidla hry", a které faktory mohl dealer ovlivnit tak, aby maximalizoval svůj diskontovaný výnos v příštích deseti letech. Jeden z výsledných efektů optimalizace ukážeme v závěru tohoto článku na dvou grafech.
Podobností s dětskou železnicí rozumíme to, že i v daném modelu jsou výrobky nakupovány, pohybují se od zdroje, přes dealerův sklad a expedici k zákazníkovi. Přitom se střídají poptávku ovlivňující roční období, mění se intenzita reklamy, morální věk výrobku a další faktory, jejichž vzájemné působení vede ve výsledku ke kolísání poptávky. Pohybují se peníze. Všechny faktory rozehrává simulační model současně. Modelovaný děj není nutné kvůli optimalizaci dekomponovat a zlepšovat jeho parametry jednotlivě.
Jedním z důležitých faktorů je čas, kdy bude dealerský projekt ukončen (proměnná CasZivota). Takové rozhodnutí bude sice nakonec učiněno na základě faktické zkušenosti s řízením daného projektu, ale pro podnikatele může být velmi důležité mít již před začátkem projektu dobrý odhad, jak dlouho bude rentabilní danou dealerskou aktivitu provozovat.
Při rozhodování o projektu, jehož mírou úspěchu jsou peníze, je podstatné odhadnout, jak rentabilní by bylo uskutečnitelné alternativní podnikání (v krajním případě uložení peněz do banky). V našem příkladě předpokládáme, že by (blíže neurčená, uskutečnitelná alternativa) vynesla 15 procent za rok.
Proto použitý diskontní činitel tedy činí 15 procent. Pro podnikatele má pak 1000 Kč získaných ode dneška za rok čistou současnou hodnotu pouze 1000 / 1,15 Kč. Jeden tisíc Kč získaných ode dneška za 2 roky má čistou současnou hodnotu už jen 1000 / (1,15 x 1,15). Takové úpravě budoucích finančních toků se říká diskontování a uplatňuje se jak na příjmy, tak na výdaje. Sečtením všech budoucích diskontovaných finančních toků projektu získáme jeho čistou současnou hodnotu. V anglo-saské literatuře se značí NPV (Net Present Value).
Jestliže dealer ukončí daný projekt před uplynutím deseti let, předpokládáme, že ze získané částky bude mít po zbytek času (do uplynutí 10 let) zisk právě 15 procent za rok (tedy bude po zbytek času vykonávat právě onu referenční alternativní činnost, dle které je patnáctiprocentní diskontní činitel stanoven).
Cílem dealera je určit ovlivnitelné faktory tak, aby rentabilita jeho projektu (měřená diskontovaným kumulativním finanční tokem) byla za 10 let co největší.
Neklademe zde důraz na preciznost finančních úvah, protože přínos simulace je v něčem jiném: v její schopnosti zobrazit všechny ovlivnitelné i neovlivnitelné faktory ve vzájemném, časově podmíněném, a případně i náhodném, působení (včetně např. podnikatelské obdoby srážky vláčků modelové železnice). Takové uchopení projektované skutečnosti je největším problémem, kdežto konkrétní vzorce pro kterýkoli výpočet mohou být v simulačním programu bez problému nahrazeny jinými výpočetními vzorci - podle názoru těch či oněch expertů.
Neovlivnitelné faktory uvedené v první části tabulky představují fakta, se kterými se podnikatel musel smířit popř. znalosti, které získal (např. průzkumem trhu) a nyní je již nemůže ignorovat.
Část tabulky, kde jsou uvedeny přímo ovlivnitelné faktory, ukazuje kolik "stupňů volnosti" v tomto případě podnikatel pro definování svého postupu měl. Je známo, že příliš velká rozhodovací volnost se těžko zvládá. Kdo to však dokáže, získá konkurenční výhodu.
Zadání úlohy. Firma X nakupuje jediný typ výrobku a se ziskem ho prodává.
Nejdůležitější údaje jsou popsány v následujícím přehledu.
NEOVLIVNITELNÉ FAKTORY
- Cena nákupní cena jednoho kusu 5 až 15 dnů
doba, za kterou je zboží dealerovi doručeno
- Cmin minimální cena, kterou si mùže dealer zvolit
- Cmax maximální cena, kterou si mùže dealer zvolit
- Pmin dolní odhad poètu kusů prodaných za 1 týden
- Pmax horní odhad poètu kusů prodaných za 1 týden
- UbytekPmin/Pmax vzorce pro pokles zájmu o daný
výrobek v čase
- FixCost dealerovy fixní náklady za 1 měsíc
- SklaCost náklad na skladovací místo pro 1 kus na
1 týden 10 letčasový horizont
pro odhad podnikatelovy rentability
- Koeficient míra efektu 1 Kč vydané za daný typ reklamy
- 60 dnù doba, po které vymizí 20 procent efektu reklamy
- Sezona vzorec pro kolísání poptávky v měsících roku
- TydenniPoptavka vzorec pro výpočet poptávky za
1 týden 15 procent diskontní činitel
PŘÍMO OVLIVNITELNÉ FAKTORY
- CasZivota doba (nejvýš 10 let) pro existenci
projektu dealera
- Cena cena výrobku ležící v mezích Cmin až Cmax
- Suma celková částka věnovaná na reklamu
- Vstupni rozdělení celkové částky na počáteční
a průběžný výdaj na reklamu
- Delka délka průběžné reklamní kampaně Kdy čas,
kdy průběžná reklamní kampaň začne
- DolniMez počet kusů na skladě
- HorniMez trvale pronajatá kapacita skladu
(v počtu kusů)
NEPŘÍMO OVLIVNITELNÉ FAKTORY = KRITÉRIUM OPTIMALIZACE
NPV čistá současná hodnota projektu Číselně bylo
dosažena takovýchto diskontovaných výnosů
(tedy daných čistých současných hodnot projektu - NPV):
------------------------------------------------
NPV - čistá současná hodnota za 10 let činnosti
------------------------------------------------
před optimalizací 4 622 (v tisících Kč)
po optimalizaci 9 767 (v tisících Kč)
PŘÍMO OVLIVNITELNÉ FAKTORY
------------------------------------------------------
PROMĚNNÁ HODNOTY ZVOLENÉ HODNOTY NALEZENÉ
------------------------------------------------------
CasZivota 1023 dnů 691 dnů
Cena 20564.- Kč 18980.- Kč
Suma 55000.- Kč 61000.- Kč
Vstupni 19000.- Kč 47000.- Kč
Prubezna 46000.- Kč 14000.- Kč
Delka 185 dnů 271 dnů
Kdy 566-tý den 390-tý den
DolniMez 45 100
HorniMez 72 180
------------------------------------------------------
Jednotkou času je v obou grafech jeden den. Vidíme, že po optimalizaci je podnikateli jasné, že s danou aktivitou bude v zájmu své celkové rentability odhadované na dobu 10 let, muset asi skončit dříve a to již po necelých sedmi stech dnech. Bez této znalosti by si podnikatel na úrovni původní primitivní úvahy - zhruba řečeno - myslel, že s danou aktivitou lze rentabilně pokračovat až do asi 1000 dnů od zahájení. Morální stárnutí výrobku bude tedy rychlejší.
Nyní uvádíme dvojici obdobných grafů - první se týká stavu před optimalizací, druhý stavu po optimalizaci.
Závěrem
Čtenář tohoto ilustrativního a motivačního článku nemůže vidět úplné detaily úlohy, ale přesto si dokáže uvědomit, že některá důležitá rozhodnutí jsou drahá, kdežto jiná důležitá rozhodnutí mohou být dokonce zadarmo. Tak např. zvyšovat HorniMez = pronajatý obsah skladu je finančně náročné (přesto vidíme, že se to někdy může vyplatit). Zvýšit nebo snížit DolniMez je však zadarmo - DolniMez (počtu kusů na skladě) nám definuje, kdy máme objednat nové zboží (a sklad znovu zcela zaplnit). Zkušenost ukazuje, že správné nastavení "prahu" DolniMez má na rentabilitu dealerského projektu zcela podstatný vliv. Důraz je ovšem také na slově "správném", nejen na slově "nastavení". Právě simulačně-optimalizační přístup je nejlepším předpokladem správného vyladění projektu.
Příklad se simulací a optimalizaci dealerských aktivit je obecně příhodný, problematika je snadno srozumitelná pro každého, ať už takovouto aktivitu vykonává či nikoliv. Daný přístup se však velmi dobře hodí pro překvapivě široké spektrum podnikatelských problémů. Simulace i optimalizace byly provedeny pomocí systému Project Management Forecast.
TIMING Praha
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce