- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 6/2001
Segment energetiky je velmi rozsáhlý a bohatě strukturovaný. Zahrnuje společnosti, které se zabývají výrobou, přenosem a rozvodem užitečných forem energií: (elektřiny, plynu a tepla), ale také jejich prodejem spotřebitelům.
Nejvýznamnějšími aktivitami, které ovlivňují dění v segmentu energetiky v posledních pěti letech jsou privatizace energetických společností, liberalizace trhu s energiemi a s tím spojená orientace na zákazníka.
Společnosti v segmentu si proto vytyčují strategické cíle jako jsou například:
. neustálé zvyšování akcionářské hodnoty společnosti,
. udržování a rozšiřování působnosti,
. připravenost pružně reagovat na nové podmínky.
Tyto cíle kladou nové a nové požadavky na systém řízení společností (přechod na procesní řízení) a na odpovídající informační podporu podnikových a podnikatelských procesů. Za klíčové procesní oblasti, které ovlivňují postavení společností v segmentu energetika lze považovat:
. Finanční řízení.
. Technické řízení (optimalizace nákladů na rozvoj a správu zařízení).
. Řízení vztahů se zákazníky.
Vedle těchto hlavních procesních oblastí lze identifikovat řadu podpůrných a zabezpečujících procesů nezbytných pro efektivní fungování společnosti. Mezi takové procesy patří procesy z oblastí řízení zdrojů (logistika, personalistika, ….), rozvoje a správy podnikové infrastruktury. Nejrychlejší a nejagresivnější rozvoj můžeme sledovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zatímco v oblasti finanční a ekonomické je velmi často využíván informační systém SAP R3 (a jeho novější generace mySAP.com) vyvíjený firmou SAP (s trochou nadsázky lze říci, že se stává standardem "defacto"). V oblasti obchodní a technické je dosud používán velmi málo, především díky tomu, že odpovídající odvětvové řešení IS/U bylo uvolněno teprve nedávno.
Oblast technického řízení je velmi široká, vzhledem k tomu, že zahrnuje problematiku řízení systémů v reálném čase, projektovou a technickou dokumentaci včetně řízení projektů, řízení prací, měření apod.
To jsou důvody proč je obtížné navrhnout její podporu univerzálním standardním řešením.
Vysoký důraz je kladen na integraci dat z různých zdrojů pro technicko-ekonomické vyhodnocení provozu. S blížící se liberalizací trhu se stává velmi aktuální problematika kalkulace přenesené a dodané energie, která úzce souvisí s integrací dat, získaných měřením reálného provozu sítě.
V oblasti řízení vztahu se zákazníky, nákupu a prodeje se stále více prosazují řešení na bázi E- Business (CRM, B2B). Úspěch takových řešení závisí na kvalitě a dostupnosti dat. To klade vysoké nároky jak na technickou (vysoká dostupnost informací,bezpečnost systémů), tak na organizační (změny procesů) stránku řešení.
U zabezpečujících procesů postupně nabývá na významu využití různých forem "Outsourcingu", od kterého společnosti zpravidla očekávají optimalizaci nákladů při permanentním zvyšování úrovně poskytovaných služeb. V oblasti informačních a komunikačních technologií mohou být předmětem optimalizace náklady na provoz a rozvoj informačních systémů při zajištění potřebné úrovně poskytování informační podpory včetně zabezpečení bezpečnosti a dostupnosti zpracovávaných informací.
Výše uvedené lze shrnout do následujících faktů:
. Pro implementaci finančního a ekonomického jádra systému se stále více využívá SAP R3 (u nových implementací mySAP.com).
. Existuje odvětvové řešení SAP - IS/U, které je schopno zajistit informační podporu všech hlavních procesů (včetně obchodních a provozně - technických) společností v segmentu energetika. Toto řešení však klade velmi vysoké nároky na implementaci a dosud není v ČR ani pilot a zatím se udržují stávající komponentová řešení.
. Liberalizované tržní prostředí klade stále větší důraz na integraci ekonomických a technologických informačních systémů používaných v energetice.
. Razantně se prosazují nové technologie na bázi E-Business.
Pozn.: Autor článku pracuje jako Senior Sales Manager ve společnosti Siemens, divize Business Services
Nové trendy IT v segmentu energetiky
RNDr. Jan Teska [ jan (tečka) teska (zavináč) sbs (tečka) siemens (tečka) cz ]


Segment energetiky je velmi rozsáhlý a bohatě strukturovaný. Zahrnuje společnosti, které se zabývají výrobou, přenosem a rozvodem užitečných forem energií: (elektřiny, plynu a tepla), ale také jejich prodejem spotřebitelům.
Nejvýznamnějšími aktivitami, které ovlivňují dění v segmentu energetiky v posledních pěti letech jsou privatizace energetických společností, liberalizace trhu s energiemi a s tím spojená orientace na zákazníka.
Společnosti v segmentu si proto vytyčují strategické cíle jako jsou například:
. neustálé zvyšování akcionářské hodnoty společnosti,
. udržování a rozšiřování působnosti,
. připravenost pružně reagovat na nové podmínky.
Tyto cíle kladou nové a nové požadavky na systém řízení společností (přechod na procesní řízení) a na odpovídající informační podporu podnikových a podnikatelských procesů. Za klíčové procesní oblasti, které ovlivňují postavení společností v segmentu energetika lze považovat:
. Finanční řízení.
. Technické řízení (optimalizace nákladů na rozvoj a správu zařízení).
. Řízení vztahů se zákazníky.
Vedle těchto hlavních procesních oblastí lze identifikovat řadu podpůrných a zabezpečujících procesů nezbytných pro efektivní fungování společnosti. Mezi takové procesy patří procesy z oblastí řízení zdrojů (logistika, personalistika, ….), rozvoje a správy podnikové infrastruktury. Nejrychlejší a nejagresivnější rozvoj můžeme sledovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zatímco v oblasti finanční a ekonomické je velmi často využíván informační systém SAP R3 (a jeho novější generace mySAP.com) vyvíjený firmou SAP (s trochou nadsázky lze říci, že se stává standardem "defacto"). V oblasti obchodní a technické je dosud používán velmi málo, především díky tomu, že odpovídající odvětvové řešení IS/U bylo uvolněno teprve nedávno.
Oblast technického řízení je velmi široká, vzhledem k tomu, že zahrnuje problematiku řízení systémů v reálném čase, projektovou a technickou dokumentaci včetně řízení projektů, řízení prací, měření apod.
To jsou důvody proč je obtížné navrhnout její podporu univerzálním standardním řešením.
Vysoký důraz je kladen na integraci dat z různých zdrojů pro technicko-ekonomické vyhodnocení provozu. S blížící se liberalizací trhu se stává velmi aktuální problematika kalkulace přenesené a dodané energie, která úzce souvisí s integrací dat, získaných měřením reálného provozu sítě.
V oblasti řízení vztahu se zákazníky, nákupu a prodeje se stále více prosazují řešení na bázi E- Business (CRM, B2B). Úspěch takových řešení závisí na kvalitě a dostupnosti dat. To klade vysoké nároky jak na technickou (vysoká dostupnost informací,bezpečnost systémů), tak na organizační (změny procesů) stránku řešení.
U zabezpečujících procesů postupně nabývá na významu využití různých forem "Outsourcingu", od kterého společnosti zpravidla očekávají optimalizaci nákladů při permanentním zvyšování úrovně poskytovaných služeb. V oblasti informačních a komunikačních technologií mohou být předmětem optimalizace náklady na provoz a rozvoj informačních systémů při zajištění potřebné úrovně poskytování informační podpory včetně zabezpečení bezpečnosti a dostupnosti zpracovávaných informací.
Výše uvedené lze shrnout do následujících faktů:
. Pro implementaci finančního a ekonomického jádra systému se stále více využívá SAP R3 (u nových implementací mySAP.com).
. Existuje odvětvové řešení SAP - IS/U, které je schopno zajistit informační podporu všech hlavních procesů (včetně obchodních a provozně - technických) společností v segmentu energetika. Toto řešení však klade velmi vysoké nároky na implementaci a dosud není v ČR ani pilot a zatím se udržují stávající komponentová řešení.
. Liberalizované tržní prostředí klade stále větší důraz na integraci ekonomických a technologických informačních systémů používaných v energetice.
. Razantně se prosazují nové technologie na bázi E-Business.
Pozn.: Autor článku pracuje jako Senior Sales Manager ve společnosti Siemens, divize Business Services
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |