- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
IT SYSTEM 6/2001
Segment energetiky je velmi rozsáhlý a bohatě strukturovaný. Zahrnuje společnosti, které se zabývají výrobou, přenosem a rozvodem užitečných forem energií: (elektřiny, plynu a tepla), ale také jejich prodejem spotřebitelům.
Nejvýznamnějšími aktivitami, které ovlivňují dění v segmentu energetiky v posledních pěti letech jsou privatizace energetických společností, liberalizace trhu s energiemi a s tím spojená orientace na zákazníka.
Společnosti v segmentu si proto vytyčují strategické cíle jako jsou například:
. neustálé zvyšování akcionářské hodnoty společnosti,
. udržování a rozšiřování působnosti,
. připravenost pružně reagovat na nové podmínky.
Tyto cíle kladou nové a nové požadavky na systém řízení společností (přechod na procesní řízení) a na odpovídající informační podporu podnikových a podnikatelských procesů. Za klíčové procesní oblasti, které ovlivňují postavení společností v segmentu energetika lze považovat:
. Finanční řízení.
. Technické řízení (optimalizace nákladů na rozvoj a správu zařízení).
. Řízení vztahů se zákazníky.
Vedle těchto hlavních procesních oblastí lze identifikovat řadu podpůrných a zabezpečujících procesů nezbytných pro efektivní fungování společnosti. Mezi takové procesy patří procesy z oblastí řízení zdrojů (logistika, personalistika, ….), rozvoje a správy podnikové infrastruktury. Nejrychlejší a nejagresivnější rozvoj můžeme sledovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zatímco v oblasti finanční a ekonomické je velmi často využíván informační systém SAP R3 (a jeho novější generace mySAP.com) vyvíjený firmou SAP (s trochou nadsázky lze říci, že se stává standardem "defacto"). V oblasti obchodní a technické je dosud používán velmi málo, především díky tomu, že odpovídající odvětvové řešení IS/U bylo uvolněno teprve nedávno.
Oblast technického řízení je velmi široká, vzhledem k tomu, že zahrnuje problematiku řízení systémů v reálném čase, projektovou a technickou dokumentaci včetně řízení projektů, řízení prací, měření apod.
To jsou důvody proč je obtížné navrhnout její podporu univerzálním standardním řešením.
Vysoký důraz je kladen na integraci dat z různých zdrojů pro technicko-ekonomické vyhodnocení provozu. S blížící se liberalizací trhu se stává velmi aktuální problematika kalkulace přenesené a dodané energie, která úzce souvisí s integrací dat, získaných měřením reálného provozu sítě.
V oblasti řízení vztahu se zákazníky, nákupu a prodeje se stále více prosazují řešení na bázi E- Business (CRM, B2B). Úspěch takových řešení závisí na kvalitě a dostupnosti dat. To klade vysoké nároky jak na technickou (vysoká dostupnost informací,bezpečnost systémů), tak na organizační (změny procesů) stránku řešení.
U zabezpečujících procesů postupně nabývá na významu využití různých forem "Outsourcingu", od kterého společnosti zpravidla očekávají optimalizaci nákladů při permanentním zvyšování úrovně poskytovaných služeb. V oblasti informačních a komunikačních technologií mohou být předmětem optimalizace náklady na provoz a rozvoj informačních systémů při zajištění potřebné úrovně poskytování informační podpory včetně zabezpečení bezpečnosti a dostupnosti zpracovávaných informací.
Výše uvedené lze shrnout do následujících faktů:
. Pro implementaci finančního a ekonomického jádra systému se stále více využívá SAP R3 (u nových implementací mySAP.com).
. Existuje odvětvové řešení SAP - IS/U, které je schopno zajistit informační podporu všech hlavních procesů (včetně obchodních a provozně - technických) společností v segmentu energetika. Toto řešení však klade velmi vysoké nároky na implementaci a dosud není v ČR ani pilot a zatím se udržují stávající komponentová řešení.
. Liberalizované tržní prostředí klade stále větší důraz na integraci ekonomických a technologických informačních systémů používaných v energetice.
. Razantně se prosazují nové technologie na bázi E-Business.
Pozn.: Autor článku pracuje jako Senior Sales Manager ve společnosti Siemens, divize Business Services
Nové trendy IT v segmentu energetiky
RNDr. Jan Teska [ jan (tečka) teska (zavináč) sbs (tečka) siemens (tečka) cz ]

Segment energetiky je velmi rozsáhlý a bohatě strukturovaný. Zahrnuje společnosti, které se zabývají výrobou, přenosem a rozvodem užitečných forem energií: (elektřiny, plynu a tepla), ale také jejich prodejem spotřebitelům.
Nejvýznamnějšími aktivitami, které ovlivňují dění v segmentu energetiky v posledních pěti letech jsou privatizace energetických společností, liberalizace trhu s energiemi a s tím spojená orientace na zákazníka.
Společnosti v segmentu si proto vytyčují strategické cíle jako jsou například:
. neustálé zvyšování akcionářské hodnoty společnosti,
. udržování a rozšiřování působnosti,
. připravenost pružně reagovat na nové podmínky.
Tyto cíle kladou nové a nové požadavky na systém řízení společností (přechod na procesní řízení) a na odpovídající informační podporu podnikových a podnikatelských procesů. Za klíčové procesní oblasti, které ovlivňují postavení společností v segmentu energetika lze považovat:
. Finanční řízení.
. Technické řízení (optimalizace nákladů na rozvoj a správu zařízení).
. Řízení vztahů se zákazníky.
Vedle těchto hlavních procesních oblastí lze identifikovat řadu podpůrných a zabezpečujících procesů nezbytných pro efektivní fungování společnosti. Mezi takové procesy patří procesy z oblastí řízení zdrojů (logistika, personalistika, ….), rozvoje a správy podnikové infrastruktury. Nejrychlejší a nejagresivnější rozvoj můžeme sledovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zatímco v oblasti finanční a ekonomické je velmi často využíván informační systém SAP R3 (a jeho novější generace mySAP.com) vyvíjený firmou SAP (s trochou nadsázky lze říci, že se stává standardem "defacto"). V oblasti obchodní a technické je dosud používán velmi málo, především díky tomu, že odpovídající odvětvové řešení IS/U bylo uvolněno teprve nedávno.
Oblast technického řízení je velmi široká, vzhledem k tomu, že zahrnuje problematiku řízení systémů v reálném čase, projektovou a technickou dokumentaci včetně řízení projektů, řízení prací, měření apod.
To jsou důvody proč je obtížné navrhnout její podporu univerzálním standardním řešením.
Vysoký důraz je kladen na integraci dat z různých zdrojů pro technicko-ekonomické vyhodnocení provozu. S blížící se liberalizací trhu se stává velmi aktuální problematika kalkulace přenesené a dodané energie, která úzce souvisí s integrací dat, získaných měřením reálného provozu sítě.
V oblasti řízení vztahu se zákazníky, nákupu a prodeje se stále více prosazují řešení na bázi E- Business (CRM, B2B). Úspěch takových řešení závisí na kvalitě a dostupnosti dat. To klade vysoké nároky jak na technickou (vysoká dostupnost informací,bezpečnost systémů), tak na organizační (změny procesů) stránku řešení.
U zabezpečujících procesů postupně nabývá na významu využití různých forem "Outsourcingu", od kterého společnosti zpravidla očekávají optimalizaci nákladů při permanentním zvyšování úrovně poskytovaných služeb. V oblasti informačních a komunikačních technologií mohou být předmětem optimalizace náklady na provoz a rozvoj informačních systémů při zajištění potřebné úrovně poskytování informační podpory včetně zabezpečení bezpečnosti a dostupnosti zpracovávaných informací.
Výše uvedené lze shrnout do následujících faktů:
. Pro implementaci finančního a ekonomického jádra systému se stále více využívá SAP R3 (u nových implementací mySAP.com).
. Existuje odvětvové řešení SAP - IS/U, které je schopno zajistit informační podporu všech hlavních procesů (včetně obchodních a provozně - technických) společností v segmentu energetika. Toto řešení však klade velmi vysoké nároky na implementaci a dosud není v ČR ani pilot a zatím se udržují stávající komponentová řešení.
. Liberalizované tržní prostředí klade stále větší důraz na integraci ekonomických a technologických informačních systémů používaných v energetice.
. Razantně se prosazují nové technologie na bázi E-Business.
Pozn.: Autor článku pracuje jako Senior Sales Manager ve společnosti Siemens, divize Business Services
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
IT Systems podporuje
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... |
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 |













