IT SYSTEM 6/2001

Nové trendy IT v segmentu energetiky

RNDr. Jan Teska [ jan (tečka) teska (zavináč) sbs (tečka) siemens (tečka) cz ]





Segment energetiky je velmi rozsáhlý a bohatě strukturovaný. Zahrnuje společnosti, které se zabývají výrobou, přenosem a rozvodem užitečných forem energií: (elektřiny, plynu a tepla), ale také jejich prodejem spotřebitelům.

Nejvýznamnějšími aktivitami, které ovlivňují dění v segmentu energetiky v posledních pěti letech jsou privatizace energetických společností, liberalizace trhu s energiemi a s tím spojená orientace na zákazníka.

Společnosti v segmentu si proto vytyčují strategické cíle jako jsou například:

. neustálé zvyšování akcionářské hodnoty společnosti,
. udržování a rozšiřování působnosti,
. připravenost pružně reagovat na nové podmínky.

Tyto cíle kladou nové a nové požadavky na systém řízení společností (přechod na procesní řízení) a na odpovídající informační podporu podnikových a podnikatelských procesů. Za klíčové procesní oblasti, které ovlivňují postavení společností v segmentu energetika lze považovat:

. Finanční řízení.
. Technické řízení (optimalizace nákladů na rozvoj a správu zařízení).
. Řízení vztahů se zákazníky.

Vedle těchto hlavních procesních oblastí lze identifikovat řadu podpůrných a zabezpečujících procesů nezbytných pro efektivní fungování společnosti. Mezi takové procesy patří procesy z oblastí řízení zdrojů (logistika, personalistika, ….), rozvoje a správy podnikové infrastruktury. Nejrychlejší a nejagresivnější rozvoj můžeme sledovat v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Zatímco v oblasti finanční a ekonomické je velmi často využíván informační systém SAP R3 (a jeho novější generace mySAP.com) vyvíjený firmou SAP (s trochou nadsázky lze říci, že se stává standardem "defacto"). V oblasti obchodní a technické je dosud používán velmi málo, především díky tomu, že odpovídající odvětvové řešení IS/U bylo uvolněno teprve nedávno.

Oblast technického řízení je velmi široká, vzhledem k tomu, že zahrnuje problematiku řízení systémů v reálném čase, projektovou a technickou dokumentaci včetně řízení projektů, řízení prací, měření apod.

To jsou důvody proč je obtížné navrhnout její podporu univerzálním standardním řešením.

Vysoký důraz je kladen na integraci dat z různých zdrojů pro technicko-ekonomické vyhodnocení provozu. S blížící se liberalizací trhu se stává velmi aktuální problematika kalkulace přenesené a dodané energie, která úzce souvisí s integrací dat, získaných měřením reálného provozu sítě.

V oblasti řízení vztahu se zákazníky, nákupu a prodeje se stále více prosazují řešení na bázi E- Business (CRM, B2B). Úspěch takových řešení závisí na kvalitě a dostupnosti dat. To klade vysoké nároky jak na technickou (vysoká dostupnost informací,bezpečnost systémů), tak na organizační (změny procesů) stránku řešení.

U zabezpečujících procesů postupně nabývá na významu využití různých forem "Outsourcingu", od kterého společnosti zpravidla očekávají optimalizaci nákladů při permanentním zvyšování úrovně poskytovaných služeb. V oblasti informačních a komunikačních technologií mohou být předmětem optimalizace náklady na provoz a rozvoj informačních systémů při zajištění potřebné úrovně poskytování informační podpory včetně zabezpečení bezpečnosti a dostupnosti zpracovávaných informací.

Výše uvedené lze shrnout do následujících faktů:

. Pro implementaci finančního a ekonomického jádra systému se stále více využívá SAP R3 (u nových implementací mySAP.com).

. Existuje odvětvové řešení SAP - IS/U, které je schopno zajistit informační podporu všech hlavních procesů (včetně obchodních a provozně - technických) společností v segmentu energetika. Toto řešení však klade velmi vysoké nároky na implementaci a dosud není v ČR ani pilot a zatím se udržují stávající komponentová řešení.

. Liberalizované tržní prostředí klade stále větší důraz na integraci ekonomických a technologických informačních systémů používaných v energetice.

. Razantně se prosazují nové technologie na bázi E-Business.


Pozn.: Autor článku pracuje jako Senior Sales Manager ve společnosti Siemens, divize Business Services
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.