facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2001

Nové funkce v informačním systému KTKw






Už je tomu bezmála rok, co jsme na stránkách IT Systemu představili informační systém s obchodním označením KTKw, jehož tvůrcem i dodavatelem je společnost KTK SYSTEM. V následujícím článku bychom chtěli na první představení systému navázat a prezentovat další informace týkající se především novinek v současně dodávané a implementované verzi.

Logistika - sklad
Jedním z modulů systému KTKw je i modul Logistika - sklad. Tento modul integruje zpracování řady procesů a agend, které se týkají skladové evidence, prodeje, využití pokladního systému - Kasy, vydaných objednávek, přijatých objednávek, nákupu, vazeb na fakturaci, účetnictví, atd. Systém nabízí uživatelům např. využití umístění, kusovníkové vazby, sledování šarží a exspirace, uložení grafické informace o položce.

V současné verzi obsahuje modul Logistika - sklad i rozsáhlou podporu čárového kódu. Systém umožňuje kromě podpory standardních snímačů i využití přenosných snímačů čárového kódu - přenosných terminálů. Ty se dají použít při příjmu, výdeji - prodeji, provádění inventur. Údaje uložené v přenosném terminálu se přenášejí do informačního systému a dále využívají pro zpracování - vystavení výdejek, dodacích listů, faktur, příjemek, přehledů pro inventury, atd.

Porovnání plánu a skutečnosti - firemní controlling
Do informačního systému byl doplněn zajímavý modul, který díky své funkčnosti nabízí velice jednoduchým způsobem zavedení základních controllingových principů. Modul má obchodní název

Plánování nákladů a výnosů. Uživatel má možnost zadat pro firmu, jednotlivé organizační útvary (střediska), případně zakázky hodnoty plánu v různém členění. Plánované hodnoty je možno zadat pro různá časová období jako plán hospodářského výsledku celkem, dle typu HV, jako plán nákladů/výnosů pro jednotlivé syntetické a nebo analytické účty. Sběr údajů lze provádět i tzv. kombinovaným způsobem, kdy část plánu je zadávána s přesností na analytické účty a část pouze s přesností na syntetické účty. Jednotlivé plány lze vytvářet v několika různých variantách. Uživatel má k dispozici nástroje pro úpravy a provádění korekcí plánovaných údajů, zohlednění sezónních vlivů, předpokládaného průběhu nákladů a výnosů na jednotlivé zakázky, atd.

Díky využívání jednotné datové základny lze okamžitě zobrazit odpovídající výstupy pro porovnání plánovaných a skutečných hodnot v absolutních i procentuálních částkách, provést vyhodnocení odchylek a dalších informací, bez kterých se dnes neobejde žádná progresivně řízená společnost. Modul nabízí odpovídající reporting, který je rozšířitelný v rámci implementace a zavádění systému u zákazníka. Poskytované informace mohou být využívány nejen vedením společnosti, ale i vedoucími středisek, dispečery zakázek a dalšími řídícími pracovníky.

Nástroje pro zrychlení oběhu dokladů
Další z velice užitečných nových funkcí KTKw je nabídka archivace vybraných typů dokladů (například došlých faktur,…) v grafické podobě v databázi informačního systému. Programové vybavení umožňuje uživateli doklad nasnímat pomocí skeneru a v grafické podobě uložit např. do knihy faktur. Pracovník odpovědný za schválení příslušných faktur dostává automaticky informaci o nutnosti schválit - potvrdit příslušné doklady. Originál dokladu má uživatel k nahlédnutí na obrazovce osobního počítače. Dále může udělat odpovídající rozhodnutí, případně doplnit potřebné údaje, které se dříve dopisovaly ručně na došlé faktury např. číslo zakázky. V případě elektronického schválení dokladu uživatelem aplikace automaticky zařadí tento doklad do seznamu pro provedení úhrady faktury a další činnosti v rámci procesu likvidace faktur. V opačném případě se provádí činnosti související s pozastavením platby ( reklamace, vrácení faktury dodavateli,…). Využitím funkcí programu lze dosáhnout podstatného zrychlení a zkrácení procesu likvidace faktur, přispět k zjednodušení oběhu dokladů a souvisejících administrativních činností v rámci firemního workflow.

Exporty dat, sestav, e-mail
Systém poskytuje i zajímavé a praktické doplňky v oblasti exportů údajů a využívání Internetu a firemní elektronické pošty přímo z aplikace. V současné době systém nabízí export údajů s možností jejich dalšího využití např. v MS Office, export ve formátu HTML, a dále i export a uložení přesně zobrazené sestavy ve formátu PDF a nebo PSR. Uživatel má možnost zasílat přímo z programu zvolené dokumenty (např. objednávky, vydané faktury, různé sestavy) prostřednictvím elektronické pošty v rámci vlastní firmy, ale i pomocí e-mailu svým dodavatelům a zákazníkům. Dále lze využívat i zasílání SMS zpráv. Pro potřeby vlastního reportingu se nabízí možnost využít přímého napojení MS Excelu na databázi IS, analýza OLAP a případně další produkty.

Varianty implementace
Informační systém KTKw je k dispozici ve verzi pro menší i střední firmy. Menší firmy je možno uspokojit dodávkou v podobě "krabicového řešení" se základním nastavením a souvisejícím systémem služeb. Pro střední a větší firmy se specifickými požadavky je určena dodávka IS formou zpracování projektu. Součástí řešení projektu je řada služeb jako např. analýza podnikových procesů, specifikace skutečných potřeb, implementace programového vybavení, zpracování zakázkových a speciálních modulů, konzultace, školení, dodávku a instalaci technického vybavení a potřebné infrastruktury pro provoz resp. komplexní řešení IS formou na klíč.

Závěrem
Konkurence v oblasti podnikových informačních systémů je na našem trhu mimořádně silná. Svými vlastnostmi se ale KTKw podle našeho názoru řadí mezi moderní a perspektivní informační systémy vhodné pro menší a střední firmy. Řada z nich totiž dodnes používá software jen pro vedení účetnictví bez další perspektivy rozvoje v plnohodnotný informační systém, který bude sloužit nejen účetním pro usnadnění jejich rutinní práce, ale především manažerům podniku jako nástroj pro zefektivnění řízení podniku. A právě kategorie produktů, mezi které patří KTKw, by se mohla pro tyto firmy stát dalším krokem k budování jejich komplexní informační infrastruktury.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Automatizace ve výrobě potravin není výsadou jen velkých firem. Jak na to krok za krokem s ERP systémem?

Stejně jako většina podniků, čelí i potravinářská výroba v dnešní době řadě výzev: nedostatku kvalitních zaměstnanců, vyso­kým cenám energií i zdražování surovin. K tomu se přidává velmi přísná legislativa a nutnost hlídat řadu ukazatelů u surovin i hotových výrobků.