facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2002

Kompletní inovace podnikového iS v ČSAD Logistik Ostrava, a.s.

-iss-





Akciová společnost ČSAD LOGISTISK Ostrava se na českém trhu etablovala především jako významný kamionový přepravce v rámci Moravy. Když společnost začala své aktivity směrovat a dynamicky pronikat na trhy evropské, tak bylo v celku logické, že se nemůže "spokojit" se systémem, který byl sice pro danou oblast specializovaný, ale pro náročnější potřeby provozovatele technologicky zastaralý a poněkud "zkostnatělý". Došlo tedy ke strategickému rozhodnutí přistoupit k výběru a implementaci nového informačního systému (IS). Tento projekt byl hodnocen managementem jako projekt, který byl z hlediska dalšího vývoje a expanze této firmy projektem kritickým.

Na nový IS začaly být kladeny požadavky, jako je např. zpřístupnění a sledování nových zdrojů informací, sledování příslušného zákazníka nebo skupiny dle přesně definovaných kritérií či podpora schopnosti pružné reakce na změnu vnějšího či vnitřního prostředí. Poměrně velkou úlohu hrálo respektování specifik dopravních společností a jejich promítnutí do komplexního podnikového řešení.

Výběr strategického partnera
V dnešní době se žádný podnik neobejde bez podpory informačního systému pro řízení svých základních funkcí v oblasti finanční, daňové, personální, majetkové, obchodních agend, skladového hospodářství, investičních činností a jiných standardních oblastí řízení podniku. Na trhu je k dispozici celá řada systémů typu ERP (Enterprise Resource Planning) a jejich dodavatelů. Základními kriterii výběru by však měly být vedle cenové úrovně i schopnost systému přizpůsobit se procesům podniku a "růst" s nimi, a zejména kompetence dodavatele toto přizpůsobení a růst dokonale nastavit a dlouhodobě podporovat. A právě zkušenosti a reference dodavatele byly jedním z klíčových faktorů, který ČSAD Logistik Ostrava vedl po cca ročním monitoringu dodavatelů IT k výběru společnosti TietoEnator ISS jako strategického partnera pro realizaci projektu implementace nového IS.

Výběr řešení a implementace
Počátkem roku 2001 byl oboustranně vyčleněn tým pracovníků, který měl za úkol zhotovit studii proveditelnosti nasazení informačního systému pro potřeby ČSAD Logistik Ostrava. Na základě výsledků analýzy potřeb doporučil dodavatel implementaci podnikového informačního systému Noris, vývoj a nasazení aplikace Doprava na bázi IS Noris a nasazení manažerského informačního systému pro finanční řízení společnosti a řízení dopravy. Součástí této studie byl také návrh zabezpečení komunikační infrastruktury mezi vzdálenými subjekty s potřebnou konfigurací hardware.

Po ukončení výběrového řízení a po projednání a podpisu smlouvy s dodavatelem byly neprodleně zahájeny přípravy první fáze vývoje a implementace zvoleného řešení. Celá implementace a vývoj řešení včetně školení pracovníků jednotlivých specializovaných agend probíhaly od dubna do prosince roku 2001 a systém tak byl plně připraven ke spuštění k 1. 1. 2002.
 

Nový systém řízení dopravy
Promítnutím oboustranného know-how do vývoje a implementace aplikace řízení dopravy vznikl v ČSAD Logistik vysoce sofistikovaný systém, který řeší specifické agendy dopravního podniku, jako je např. záležitosti plánování a evidence provozu silničních nákladních vozidel, účtování a fakturace výkonů, sledování technického stavu a plány souvisejících údržeb jednotlivých prostředků, evidence škod a dopravních nehod, odstávky vozidel, sledování spotřeby pohonných hmot, přehledy čerpání PHM u čerpacích stanic, definice a evidence dispečerských objednávek, stavy využití vozidel a zaměstnanců, záznamy o provozu vozidel apod.

Přitom však celý systém plně přejímá filosofii základního IS Noris, což pro uživatele znamená zachování standardního prostředí a chování systému tak, jak je zvyklý u ostatních modulů (majetek, fakturace, sklady, lidské zdroje, ekonomika apod.).

Manažerský informační systém
Důležitou součástí celého projektu bylo spuštění druhé fáze implementace manažerského informačního systému pro operativní a strategické rozhodování v oblasti finance a doprava. Systém umožňuje v oblasti financí plánování a sledování finančních ukazatelů společnosti. V oblasti dopravy jde o sledování a vyhodnocování informací o zákaznících z mnoha nejrůznějších hledisek (období, organizační struktura společnosti, plán, rozpracovanost, skutečnost apod.). Například si lze definovat ukazatele jako tržby podle zákazníků, tržby podle nakládky a vykládky, saldo dle zákazníků, pohledávky podle dispečerů, reklamace a spokojenost zákazníků, evidence výkonů vozidel, kde jsou evidovány a vyhodnocovány ujeté kilometry, spotřeba, plánovaná spotřeba, stavy nádrží, hodiny strávené jízdou a ostatními činnosti, výkony k objednávkám apod.

Závěrem
Akceptace komplexního implementovaného podnikového informačního systému byla provedena k 1. 5. 2002. Harmonogram implementace byl posunut pouze o jeden měsíc, a to při dodržení celkového předpokládaného rozpočtu dodávky licencí a implementace IS. Zajištění provozu IS (problémy uživatelů a jejich požadavky související s provozem IS) je řešeno formou outsourcingu.

TietoEnator ISS
Společnost TietoEnator ISS, a.s., vznikla dne 1. září 2001 jako joint-venture české IT společnosti ISS Czech, s.r.o., a jednoho z nejvýznamnějších evropských poskytovatelů IT služeb, společnosti TietoEnator. TietoEnator ISS poskytuje svým klientům jak obecné informační systémy pro hlavní oblasti řízení podniku, tak i specifická odvětvová řešení. Obrat společnosti byl 133 mil. Kč v roce 2001.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.