CANON CZ
facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

Partneři webu
K2 atmitec
IT SYSTEMS 10/2018 , Logistika

Kam směřuje hlasová technologie?

Bc. Čestmír Váňa


KODYSV tomto příspěvku bych se rád věnoval hlasové technologii, a to nejen z pohledu, jak hlasová technologie (dále zkráceně jen hlas) funguje, ale především jaké benefity skýtá její nasazení a jaké oblasti jsou pro její nasazení vhodné. Na začátek tohoto příspěvku je nutné říct, že řada výrobců a dodavatelů, kteří se neúspěšně pokoušeli o vlastní hlasové řešení, tvrdí, že hlasové vychystávání je minulost a technologie, která se nebude dynamicky rozvíjet, a že nezapadá do konceptu Industry 4.0. Pravda je ale někde úplně jinde. S využitím namlouvané technologie (kde má každý pracovník svůj vlastní hlasový profil), která přináší jistotu správného rozpoznání hlasu, se hlas rozšiřuje i mimo sklady a distribuční centra do oblasti kontroly kvality ve výrobě nebo i do oblasti služeb, jako jsou stanice technické kontroly.

Canon

Co se týká rozvoje hlasu, jsme velmi optimističtí. Jde o etablovanou technologii, jejíž masové nasazení v USA a následně v západní Evropě se postupně projevuje i u nás a dále na východ. Máme za sebou úspěšná nasazení v oblasti skladů a výroby a vidíme velký potenciál i do budoucna. Pokud jde o základní koncepci, tak pro pracovníky je důležité mít volné ruce a oči a být tak plně soustředěni na svou práci. Skladníci nedrží v ruce žádný terminál, ale mají jej připevněný např. za opaskem a na hlavě mají sluchátka, do kterých dostávají pokyny (např. kam mají jít, co mají vzít, případně kam odnést apod.), což výrazně šetří potřebný čas při práci. Nemusíte se rozptylovat neustálým těkáním mezi displejem a zbožím. Podobně je to u zadávání údajů do systému. Nemusí pracovat s klávesnicí terminálu, ale instrukce zadávají hlasem. Takže pro práci v distribučních centrech se z ušetřených sekund jednoho zaměstnance v rámci řádky objednávky mohou stát minuty jedné objednávky, následně pak významné časové úspory z pohledu všech pracovníků skladu a jeho dlouhodobého provozu.

Kromě zrychlení je důležité i zvýšení přesnosti skladových procesů. Z dostupných analýz vyplývá, že hlas nasazený ve vhodných skladech dosahuje i podstatně lepších výsledků než klasické ruční terminály. Jak jsem již uvedl, nasazením hlasové technologie dosáhnou pracovníci vyšší míry soustředění, protože se nemusí rozptylovat jinými aktivitami, a mohou tedy přirozeně manipulovat se zbožím a případně i řídit manipulační techniku, což ve svém důsledku vede k vyšší efektivitě bezpečnosti skladového provozu a také to může být i hlavním motivem každé implementace. Od našich zákazníků dostáváme zpětnou vazbu, že uživatelé mají tuto technologii opravdu rádi, protože je jednoduchá, komfortní a funguje. Obecně platí, že ta řešení, která zjednoduší vašim zaměstnancům práci, je dovedou k přesvědčení, že pro vás budou chtít odvádět lepší a kvalitnější výsledky. V porovnání s „papírovým“ vychystáváním dosahuje nárůst výkonu skladníka při nasazení technologie pick by voice až o 30 %. Podstatný je ovšem výběr vhodné hlasové technologie, tedy takové, která je osvědčená, plně funkční a dokáže spolehlivě rozpoznat hlas skladníka. Nesmí se stát, že skladník bude stát u regálu a do mikrofonu opakovat hlasové příkazy.

Před nasazením je však důležitá důkladná analýza všech skladových procesů a také je nutné zmínit, že předpoklad pro úspěšnou implementaci představuje kvalitní a funkční pokrytí bezdrátovým signálem wi-fi. Může se totiž stát, že některé zboží nebo vybavení skladu mohou signál rušit. Podstatný je samozřejmě i hardware, který musí vydržet mnohdy nepřetržitý provoz. Dalším důležitým faktorem ovlivňujícím rozšíření hlasové technologie v logistice není jen fakt, že ekonomika celkově posiluje, trhy expandují, ale změny můžeme sledovat napříč všemi sektory. Například v automobilovém průmyslu vidíme, že využívání hlasové technologie roste, tento trh rapidně stoupá vzhůru díky sílící ekonomice.

Pokud se podíváme na retail, tak také v něm hraje nemalou roli právě vychystávání pomocí hlasu. Vyšší frekvence dodávek vede k častější manipulaci se zbožím ve spojení volných očí a rukou. Hlas lze použít i pro pohyby s celými paletami, ale pro menší balení nebo práci s jednotlivými kusy je přínos výraznější. V neposlední řadě je tady e-commerce, která perfektně sedí hlasové technologii. Pojďme si však uvést hned několi konkrétních případů. Známý italský výrobce oděvů Lacoste nahradil hlasem vychystávání pomocí ručních terminálů a jeho produktivita stoupla více než o 10 %. Velký dopad na jejich podnikání má právě zmiňovaná e-commerce. Tato společnost byla schopna jednoduše reorganizovat své distribuční centrum a okamžitě bez velkých zásahů do pracovního procesu či systému nasadit hlasovou technologii, která je velmi flexibilní.

V České republice jsme implementovali hlas v distribučním centru společnosti Globus, kde celková plocha logistického centra činí 60 000 m2. Pracuje zde okolo 250 zaměstnanců a z toho přibližně 60 skladníků pěti národností pracuje s hlasovou technologií Vocollect. Produktivita se díky tomu zvýšila o 70 %, což je nárůst z průměrně vychystaných 130 kartonů na 220 za hodinu.

Dalším příkladem může být poskytovatel logistických služeb pro farmaceutický, biotechnologický a zdravotnický průmysl společnost Movianto Česká republika. Zde byl původně sklad řízen pomocí skladového systému bez automatické identifikace na základě tištěných dokumentů. Výsledkem nasazení hlasu je minimalizace chyb při skladových procesech, až trojnásobné snížení počtu reklamací a také velmi rychlé a nenákladné zaškolení nových pracovníků. Operátoři nemusí mít téměř žádné znalosti o skladu, neboť je systém hladce provází všemi procesy.

Máme však také menší zákazníky. Někteří lidé si myslí, že hlas je určen jen pro velké hráče na trhu, ale to je omyl. Takže pokud se ohlédneme zpět, můžeme vidět určitou různorodost. Rozvíjení a nasazování hlasu se uskutečňuje po celém světě, protože jazyk nepředstavuje žádnou bariéru a je přirozenou formou lidské komunikace, díky Honeywell recognition (dříve Voccollect Voice), který umožňuje implementovat hlas mezinárodním společnostem, poskytovatelům 3PL služeb apod.

A pokud se ptáte, kam tato technologie směřuje? Tak si nemyslím, že se změní její podstata. Volné ruce i oči zde stále hrají prim, ale bylo by dobré napojit hlas na nové technologie. Rád bych viděl větší konektivitu se strojovým viděním, s tiskárnami nebo větší využití hlasu v automatizaci a robotizaci. Je třeba na tom pracovat a neustále rozvíjet, více integrovat s novými technologiemi. Již nyní můžeme vidět použití hlasu jako služby (voice as a service – standartní nabídka Honeywell) nebo v blízké budoucnosti také spojení hlasu s rozšířenou realitou (augmented reality). Zkrátka a dobře tato technologie zažívá za poslední léta velký rozmach. Kvůli nedostatku pracovní síly jsou na skladníky kladeny vyšší a vyšší nároky na vychystávání, což znamená pracovat rychleji a efektivněji.

Dále pak můžeme říci, že jednoznačně vidíme rozvoj hlasu i mimo distribuční centra. Mám na mysli využití hlasu v maloobchodech při doplňování zboží do regálů nebo vychystávání objednávek, které probíhá na normální prodejní ploše obchodu. Využití hlasu je vhodné pro výstupní kontroly a pravidelné revize. Jako příklad lze uvést provádění pravidelných revizí leteckých motorů, kdy technik nemusí odškrtávat provedení jednotlivých kroků, ale pomocí hlasu je naváděn, co má zkontrolovat, a zpětně hlasem potvrdí provedení nebo výsledek kontroly.

Na závěr lze tedy říci, že hlas se bude v logistických provozech nasazovat stále více, jak z důvodu minimální potřeby zaškolení, tak hlavně díky své efektivitě, flexibilitě a univerzálnosti využití. Je jen na vás, jakou technologii zvolíte.

Bc. Čestmír Váňa Bc. Čestmír Váňa
Čestmír Váňa vystudoval Vysokou školu podnikání a práva v Ostravě. Marketingu technologických řešení se věnuje od roku 2012, kdy nastoupil do společnosti ATS aplikované technické systémy, s. r. o. Od roku 2017 pracuje na pozici marketingového manažera ve společnosti KODYS.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

COMES WMS pro interní logistiku a digitalizaci továrny

CompasV podnikové praxi existuje celá řada skladových systémů. Většina z nich je integrovaná jako pevná součást informačních účetních systémů. Některé systémy jsou funkčně jednoduché (např. neumí evidovat šarže surovin) a řeší se v nich pouze příjem surovin a expedice výrobků. Výrobu mají za takzvanou „černou skříňku“.

Časopis IT Systems / Odborná příloha Archiv časopisu IT Systems
IT Systems 10/
IT Systems 9/
IT Systems 7-8/
IT Systems 6/
Oborové a tematické přílohy
příloha #1 10/
příloha #1 9/
příloha #1 7-8/
příloha #1 6/
Onlio
Kalendář akcí