facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 3/2001

Jak se řídí čerpací stanice?

Informační systém pro distribuci pohonných hmot






Dnes už se pomalu zapomíná na doby, kdy čerpací stanice představovala tři stojany obsluhované jedním "pumpařem s kasírtaškou" a od ní se táhla kolona automobilů a celý systém řízení a evidence byl založen na papírových knihách, výkazech, evidenčních listech a nezřídka také na "šikovnosti" zodpovědného pracovníka. Takový systém správy je v dnešní době už jen těžko představitelný.

Čerpací stanice jsou řízeny počítači a člověku je přisouzena spíše úloha obslužného personálu. S ohledem na šíři sortimentu je to také jediná možná cesta.

Jak taková benzínová stanice dnes vypadá si každý umí vybavit. Při vjezdu uvidíte 2 - 4 řady výdejních míst, která jsou všechna ovládána počítačovým systémem. Po natankování požadovaného množství paliva vejdete do prostorné místnosti, kde je kromě pokladen obchod a často také malá restaurace nebo občerstvení. Pokud chcete, vyberete si zboží a u pokladny vše zaplatíte. Pokud opravdu spěcháte, stihnete toto vše za cca 3 minuty. Toto vidíte jako zákazník. Co se ale děje v "zákulisí"? Na jakém principu vlastně pracují moderní čerpací stanice? 

Kvalitní řídící systém je nezbytností!
V současnosti se snad již nenajde distributor pohonných hmot, který by neměl svá prodejní místa připojena k centrálnímu datovému centru. O výhodách snad není nutné dlouho přemýšlet. Uveďme alespoň některé: udržení konkurenceschopnosti, optimalizace zásobování, přesná evidence, možnost reagovat na změny v krátkém časovém období, atd. Nelze ani opomenout jeden důležitý faktor, kterým je eliminace možných chyb (ať už jsou nechtěné nebo záměrné) zapříčiněných lidským prvkem. Pro vysvětlení řídících systémů je nejlepší popsat princip na konkrétním příkladu. V tomto článku byl vybrán jako model systém dePOS, vyvinutý a provozovaný společností debis IT Services Czech. V současnosti se zřejmě jedná o jeden z nejmodernějších komplexních systémů na světě, zahrnující všechny složky řízení čerpací stanice od ovládání výdejních stojanů a ostatních technologických zařízení, přes podporu prodeje pomocí POS (point of sales) terminálů až po řízení skladů. Pojďme si tedy ukázat, co vše proběhne během již zmíněných tří minut, které uplynou od vašeho příjezdu k čerpací stanici do odjezdu.

Jak to vlastně funguje?
Řídící systém ovládá všechna standardní zařízení na prodejní ploše, jako jsou výdejní stojany, zobrazovače ceny ("totemy") a sondy nádrží. Umožňuje okamžitou oboustrannou komunikaci a je vybaven bezpečnostním subsystémem pro okamžité zastavení všech výdejů na ploše. Zde by bylo vhodné se zmínit o faktu, že vlivem rychlého vývoje technologií a nemožnosti celoplošné modernizace čerpacích stanic došlo k tomu, že technické vybavení jednotlivých míst bývá odlišné a někdy i od různých dodavatelů. Takovéto případy řeší dePOS použitím softwarové technologie, která umožňuje pouhou výměnou "FCT cartridge" zcela transparentně komunikovat s různými řadiči technologií plochy. 

Jak již bylo řečeno, současná čerpací stanice není pouze prodej pohonných hmot a olejů, odborně označovaných jako "mokré zboží", ale z významné části také prodej tzv. "suchého zboží". Při množství zboží a velkém obratu je důležité, aby byla veškerá evidence přesná a provozovateli rychle dostupná. 

Tuto úlohu plní dva komponenty. 

Jedním je "POS terminal", který zahrnuje všechnu potřebnou funkčnost počínaje klasickým prodejem veškerého zboží, přes možnost platby libovolným platebním nástrojem až po přístup k okamžitému ovládání prodejní plochy přímo z prodejního místa. Díky své modulární objektové koncepci není problémem adaptace pro konkrétní konfiguraci nasazeného hardware.

Druhým komponentem je tzv. Back-office - software umožňující kompletní řízení skladu. Umožňuje nastavit režim, kdy jde o čerpací stanici vlastní a kdy ji obhospodařuje pronájemce a vzhledem k použité technologii ultratenkého klienta není problém back-office spouštět vzdáleně, např. z centra a mít tak okamžitou kontrolu nad děním na čerpací stanici.

Tímto bychom měli zhruba popsanou jednu čerpací stanici, avšak sebedokonalejší systém, který by neumožňoval spolehlivou a rychlou výměnu dat s řídícím střediskem, by byl ztrátovou investicí. V případě vzorového systému dePOS je toto řešeno tak, že je každá čerpací stanice vybavena komunikačním modulem, který zabezpečuje výměnu dat s centrálním datovým skladem. Je tím zajištěna jak distribuce potřebných dat z centra na čerpací stanice (ceníky,...), tak přenos informací o prodejích na čerpací stanici do centra pro další zpracování. Komunikační modul je konfigurovatelný tak, aby umožňoval nastavit četnost přenosů dat přesně podle požadavku.

A dostáváme se k jakémusi mozku celého systému - centrální datový sklad. Umožňuje správu všech systémů dePOS na všech čerpacích stanicích z jednoho místa. Poskytuje všechna potřebná data pro centrální řízení skladů na všech čerpacích stanicích, což umožňuje celou síť stanic spravovat stejně efektivně, jako kdyby šlo o jeden velký sklad. Je koncipován tak, aby umožňoval snadno konfigurovatelné propojení na centrální ERP systém zákazníka.

Základem je kvalitní software
Bezpochyby je možné říci, že v současnosti je kvalitní otevřený řídící systém, postavený na moderních průmyslových standardech, zásadní podmínkou provozu sítě čerpacích stanic. V případě dePOSu jsou všechny aplikace na čerpacích stanicích jsou provozovány nad operačním systémem budoucnosti - Linuxem. To zajišťuje nejen opravdu minimální pořizovací cenu OS, ale především poskytuje požadovanou bezpečnost, otevřenost pro další rozvoj i záruku jisté investice pro budoucnost. Použitá databázová technologie Oracle poskytuje nejen potřebnou robustnost a těžko překonatelnou míru zabezpečení, ale i snadnou rozšiřitelnost o nové prvky. 

Systémy jsou postaveny tak, aby vyhověly jak nenáročným požadavkům malé čerpací stanice s jediným POS terminálem, tak i velice vysokým požadavkům, kladeným na provoz u velké dálniční čerpací stanice s nonstop provozem a libovolným množstvím jak POS, tak back-office terminálů. 

Závěrem
Pro samou technologii bychom zapomněli na člověka. Jaké je jeho místo v celém systému? Bylo by chybné zúžit jeho význam pouze na anonymní sílu, která má za úkol "odbavovat" zákazníky. Lidský prvek je totiž jednou z důležitých, ne-li zásadních podmínek, která má vliv na získávání nebo naopak odrazování zákazníků. Pokud se totiž zákazník na čerpací stanici setká s neochotným "pumpařem", ani ten sebedokonalejší řídící systém obsluhy je nepřinutí, aby se u ní ještě někdy zastavil.
 
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Co nás stojí „hledání souborů z předchozích projektů na disku“?

PR___l__nky_1_SK_CZ_2519.jpgNe všechny náklady ve výrobě jsou okamžitě viditelné. Mnohé z nich se skrývají v neefektivních procesech – v duplicitních činnostech, opakované práci nebo složitém hledání informací. Jedním z nejdražších a nejméně viditelných problémů je tvorba dílů, které v organizaci už existují, ale nikdo o nich neví. Tohle se odborně nazývá digitální neviditelnost. Znamená to, že konstruktéři, technologové nebo nákupčí tráví spoustu času hledáním dat, která by měla být ihned po ruce. Důvod?