- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 3/2003
Informační technologie znamenají nejen snížení transakčních nákladů a zvýšení dostupnosti mnoha služeb. Jejich důsledné využití by mohlo dramaticky rychle vytvořit ve veřejné správě transparentní prostředí. To je v České republice velmi aktuální a kritické téma. Dnešní klima na mnoha úřadech je totiž ovlivněno nejen desetiletími komunistické totalitní devastace. Vrchnostenský přístup nemalé části úředníků a naopak apatie a nevíra ve své schopnosti některých občanů mají podle některých zdrojů kořeny ještě v dobách rakousko-uherské monarchie. Průhledné podnikatelské prostředí a samozřejmě stejné klima ve vztahu státu a občanů by mohlo být, kromě jiného, v krátké době výsledkem využití moderních postupů.
Jedním z nejvýznamnějších počinů na tomto poli byla jistě publikace Obchodního registru na webových stránkách. Jsme také jednou z prvních zemí na světě, která má zákon o elektronickém podpisu a kde takový podpis již reálně funguje. Dalšími příklady mohou být praktické weby resortů vnitra a spravedlnosti. Podívejme se, co nového se v nejbližší době připravuje.
Nešťastné doručování
Jednou z několika "černých děr" pohlcujících bez efektu veřejné finance je doručování úředních zásilek. Zde by nasazení IT mohlo uspořit státnímu rozpočtu miliardy korun ročně.
Podle ministra Rychetského jen resort spravedlnosti samotný vynaloží ročně na (ne)doručování poštovních zásilek miliardu korun, což je zhruba 1/14 jeho rozpočtu. Ministerstvo je však nespokojeno s Českou poštou do té míry, že dokonce zvažuje zřízení samostatné funkce soudních doručovatelů. Zásilky jsou doručovány velmi nekvalitně, což způsobuje jejich pověstný "věčný koloběh" mezi soudy a stranami. Objektivně však nutno podotknout, že k tomu přispívá řada nesmyslných formálních zákonných požadavků.
Doručování zásilek, tedy komunikace s občany, se však týká všech resortů veřejné správy. Pokud by se podařilo tuto komunikaci převést na elektronickou formu, byl by to "zásah do černého", neboť kromě zmíněných úspor by bylo jistě velmi jednoduché sledovat oběh úředních dokumentů mezi konkrétními úředníky. Tak by zmizela známá anonymita úřadů, která je základním předpokladem neefektivního využívání zdrojů.
Řešení na dohled?
Podle představ ministerstva informatiky by právě doručování písemností mělo být jedním z hlavních úkolů připravovaného Portálu veřejné správy. Každý občan Česka by měl své heslo a uživatelské jméno. Po přihlášení do systému by mu byla automaticky doručena jeho pošta. Dá se tedy říci, že každý občan Česka by mohl mít na internetu úředně zřízenu schránku pro veškerou úřední poštu, kterou by dostával v elektronické podobě.
Podle ministerstva bude transakční část Portálu veřejné správy, která bude sloužit také pro zmíněné doručování, v provozu zhruba za rok, tj. v únoru 2004. Věřme tedy tomu, že parlament do té doby přijme taková pravidla, aby se úřední doručování elektronickou formou stalo opravdu masově rozšířené a aby se týkalo všech oblastí veřejné správy.
Levná a rychlá, tedy ve značné míře elektronická, komunikace státu a občana a také úřadů vzájemně však může být hnací silou dalšího vývoje všech služeb poskytovaných veřejnou správou. Pokud budou data na úřadech primárně elektronická, jistě bude i značný tlak veřejnosti na jejich publikaci na webu, tedy na transparentní chování úřadů, tak aby byly pod veřejnou kontrolou.
Internet proti korupci - tržiště
Hesla o boji proti korupci se pravidelně objevují v předvolebních dokumentech všech politických stran. Účinnou cestou, jak omezit korupční potenciál prostředí, je v co největší možné míře rozhodovat v transparentním prostředí. Příkladem mohou být elektronická tržiště, kde zájemci o veřejné zakázky soutěží a snaží se nabídnout co nejlepší podmínky dodávek.
Takové služby již dnes začínají fungovat. Pokud například ministerstva nebo jiné veřejné subjekty chtějí nakoupit nějaké vybavení, mohou využít elektronická tržiště, kde mezi sebou soutěží řada dodavatelů. Výsledná cena může být i řádově nižší než kdykoli v minulosti. Že takový způsob nakládání s veřejnými prostředky nemusí být ale všem úředníkům po chuti, je zřetelné.
Postaru to zjevně nejde
Jiným příkladem může být komunikace justičních úřadů - soudů, které navíc mají nevídaně velkou moc ovlivňovat chod našich životů. Z různých důvodů jsou právě tady snad největší rezervy a největší potenciál pro uplatnění IT.
Každý soud je vlastně firma střední velikosti, kde obíhá neobyčejně mnoho dokumentů. Bohužel si však soudy mohou zatím nechat jen zdát o moderních metodách dokument managementu, zabezpečené elektronické komunikaci, a to jak mezi sebou, tak s jednotlivými občany - uživateli jejich služeb.
Ohromné množství dokumentů a velmi špatná organizace práce s nimi jsou pak živnou půdou pro nejrůznější manipulace se soudními spisy. V každém případě je vyhledávání konkrétních pasáží v obsáhlejších spisech téměř nemožné. Uvědomme si, že klasický "papírový" soudní spis může vážit několik desítek kilogramů.
Kromě toho se již podařilo úředně prokázat, že krádeže dokumentů přímo ze soudních spisů jsou celkem běžným zjevem. Tak se samozřejmě v některých případech může pachatelům podařit "otočit" soudní rozsudek. Bohužel pro takto poškozenou stranu "co není ve spisu, není pro soudce na světě".
Konec "rakouského" úředníka?
Průhlednost úředního prostředí bude pro úředníky znamenat vytvoření zcela jiného "biotopu", než na který byli celý život zvyklí. Nebude už možné si s úředními písemnostmi téměř libovolně pohrávat a zdržovat vyřízení. Logistický sledovací systém, který bude navíc jistě časem přístupný dálkově z domova, takové praktiky nemilosrdně odhalí. V každém okamžiku bude jasné, kde se elektronický dokument nachází. Americký prezident George W. Bush řekl, že takto "brzy vymizí všichni lháři ze státní správy". Věřme, že to bude brzy platit také v Česku.
Tyto myšlenky se zdají racionální. Člověk by se málem divil, že už to o dávno v Česku nefunguje, uvědomme si ale, že síly stojící proti tomuto pohybu vpřed, nejsou vůbec malé.
Co se chystá?
Finance jsou resortem, kde řada lidí očekává největší uplatnění elektronické komunikace. Již nyní je možné podávat přiznání k některým typům daní elektronickou formou - v březnu je to přiznání k DPH a chystá se také agenda silniční daně a daně z nemovitostí. U daně z příjmu je problém především v tom, že vyžaduje různá potvrzení (například o příjmech od zaměstnavatele), a není proto v prvním sledu.
Přílohy k podáním jsou také značnou komplikací v agendách Ministerstva práce a sociálních věcí. Ministerstvo je sice jedním z prvních, které ohlásilo svou připravenost pro elektronická podání, ale právě přílohy, které jsou stále fyzicky vyžadovány, možnost ryze elektronické komunikace značně snížily. Také charakter agend, jde zejména o vyřizování sociálních dávek, je dobrým důvodem k tomu, že zatím nenastalo masové rozšíření elektronické komunikace v tomto oboru.
Státní sociální správa připravuje nový informační systém, který by měl již brzy zásadně ovlivnit komunikaci tohoto resortu se zákazníky.
Podle ministerstva informatiky bude překvapivě Ministerstvo zemědělství dalším resortem, kde bude elektronická komunikace využívána. Je tomu tak pro ohromné množství různých hlášení, dotačních požadavků a jiných titulů, kvůli kterým zemědělci často s úřady komunikují.
Podobně vysoké množství různých hlášení se týká Českého statistického úřadu.
Zajímavé bude uplatnění el. komunikace ve zdravotnictví. Podle ministerstva informatiky existuje řada projektů, které předpokládají převedení zdravotnické dokumentace do elektronické podoby s řádným zabezpečením tak, aby autorizované osoby k ní měly bezproblémový přístup.
Podle některých expertů spravedlnost bude hned na druhém místě v intenzitě využívání elektronické komunikace. Zatím však je tento obor značně nevyrovnaný. Na jedné straně chybí to zcela základní - totiž úplné texty všech platných českých zákonů dnes občan na internetu nenajde. A pokud ano, tak jen omezeně přístupné a za úplatu od privátních institucí. Zde má stát co dohánět. Dobrá zpráva však je, že texty zákonů by měly být obsaženy ve zmíněném Portálu státní správy v jeho informační části, a to již letos v létě.
Překvapivé však je, že české soudy, přes všechny zde uvedené potíže, dokáží již dnes vyřizovat některé jednodušší soudní kauzy výhradně elektronickou formou, není tedy nutné v některých situacích se k soudu vůbec dostavit, ani používat klasickou poštu.
Velmi zajímavá aplikace se rýsuje ve spojitosti s Obchodním rejstříkem (OR) a zabezpečeným elektronickým podpisem (ZEP). Ministerstvo spravedlnosti již provedlo zkoušky, při kterých se testovala možnost, že by server ministerstva generoval nikoli webové stránky jako výpisy z registru, ale přímo počítačové soubory, které by byly elektronicky podepsány a také úředně uznávány namísto "klasických" papírových výpisů z OR.
Současná podoba zákona o el. podpisu však nedovoluje vybavit takový "engine" a přiřadit mu vlastní ZEP. Tento podpis totiž může používat svým jménem pouze fyzická osoba, nikoli stroj.
ZEP má v resortu spravedlnosti ještě spoustu dalších uplatnění. Vzhledem ke svému charakteru může sloužit pro zabezpečení důkazů. Například zvukových nahrávek soudního líčení, které bývají ukládány ve formě MP3 souborů. Samozřejmě také video a foto souborů. Výsledkem je opět omezení prostoru pro nezákonnou manipulaci a vybudovaní přehledné evidence dokumentů na soudech. Tedy kvalitnější průběhy soudních služeb.
Kvalitní webové stránky má vnitro. Jak jsme zjistili, policie i státní zastupitelství již běžně komunikují s občany elektronicky. Jsou totiž povinni přešetřit i anonymní podněty. Tedy i takové, které přicházejí z internetu. U trestních oznámení, na rozdíl od civilních soudních podání - žalob, tedy není vyžadován ZEP pro elektronickou komunikaci.
Nechoďte k soudu, když nemusíte
Veřejná správa se teprve učí komunikovat přímo a v reálném čase s jednotlivými svými zákazníky. Jakmile se však dají věci do pohybu, asi nikdo nebude umět odhadnout dynamiku a směr, kam právě ubíhají ty nejrazantnější změny.
Protože jsme chování některých úřadů prakticky vyzkoušeli, můžeme si nyní dovolit napsat, že jedním z úřadů, kde je možné vyřídit celou agendu (v jednodušších kauzách) pomocí elektronického podání, je Ústavní soud České republiky (ÚS).
Jak ÚS uvádí na svém webu, je připraven přijímat elektronická soudní podání - např. ústavní stížnosti. Pokud jsou podepsány ZEP, mají zvláštní postavení. Takové písemnosti považuje za originály dokumentů, jejichž neporušenost a původ je možné prokázat, a dále je zpracovává bez nutnosti doplňování.
Podle zákona je možné, že tento soud rozhodne ve věci i bez nařízeného meditorního jednání. Navrhovatel tedy může obdržet rozhodnutí soudu do své poštovní schránky. V blízké budoucnosti nejspíš rovněž e-mailové. ÚS komunikuje se stranami již nyní elektronicky, zatím však bez svého ZEP.
Elektronická komunikace tak již dnes může stačit pro vyřízení jednodušší soudní věci u ÚS, což je jistě velký úspěch.
IT - katalyzátor ve veřejné správě
David Kolaja


Informační technologie znamenají nejen snížení transakčních nákladů a zvýšení dostupnosti mnoha služeb. Jejich důsledné využití by mohlo dramaticky rychle vytvořit ve veřejné správě transparentní prostředí. To je v České republice velmi aktuální a kritické téma. Dnešní klima na mnoha úřadech je totiž ovlivněno nejen desetiletími komunistické totalitní devastace. Vrchnostenský přístup nemalé části úředníků a naopak apatie a nevíra ve své schopnosti některých občanů mají podle některých zdrojů kořeny ještě v dobách rakousko-uherské monarchie. Průhledné podnikatelské prostředí a samozřejmě stejné klima ve vztahu státu a občanů by mohlo být, kromě jiného, v krátké době výsledkem využití moderních postupů.
Jedním z nejvýznamnějších počinů na tomto poli byla jistě publikace Obchodního registru na webových stránkách. Jsme také jednou z prvních zemí na světě, která má zákon o elektronickém podpisu a kde takový podpis již reálně funguje. Dalšími příklady mohou být praktické weby resortů vnitra a spravedlnosti. Podívejme se, co nového se v nejbližší době připravuje.
Nešťastné doručování
Jednou z několika "černých děr" pohlcujících bez efektu veřejné finance je doručování úředních zásilek. Zde by nasazení IT mohlo uspořit státnímu rozpočtu miliardy korun ročně.
Podle ministra Rychetského jen resort spravedlnosti samotný vynaloží ročně na (ne)doručování poštovních zásilek miliardu korun, což je zhruba 1/14 jeho rozpočtu. Ministerstvo je však nespokojeno s Českou poštou do té míry, že dokonce zvažuje zřízení samostatné funkce soudních doručovatelů. Zásilky jsou doručovány velmi nekvalitně, což způsobuje jejich pověstný "věčný koloběh" mezi soudy a stranami. Objektivně však nutno podotknout, že k tomu přispívá řada nesmyslných formálních zákonných požadavků.
Doručování zásilek, tedy komunikace s občany, se však týká všech resortů veřejné správy. Pokud by se podařilo tuto komunikaci převést na elektronickou formu, byl by to "zásah do černého", neboť kromě zmíněných úspor by bylo jistě velmi jednoduché sledovat oběh úředních dokumentů mezi konkrétními úředníky. Tak by zmizela známá anonymita úřadů, která je základním předpokladem neefektivního využívání zdrojů.
Řešení na dohled?
Podle představ ministerstva informatiky by právě doručování písemností mělo být jedním z hlavních úkolů připravovaného Portálu veřejné správy. Každý občan Česka by měl své heslo a uživatelské jméno. Po přihlášení do systému by mu byla automaticky doručena jeho pošta. Dá se tedy říci, že každý občan Česka by mohl mít na internetu úředně zřízenu schránku pro veškerou úřední poštu, kterou by dostával v elektronické podobě.
Podle ministerstva bude transakční část Portálu veřejné správy, která bude sloužit také pro zmíněné doručování, v provozu zhruba za rok, tj. v únoru 2004. Věřme tedy tomu, že parlament do té doby přijme taková pravidla, aby se úřední doručování elektronickou formou stalo opravdu masově rozšířené a aby se týkalo všech oblastí veřejné správy.
Levná a rychlá, tedy ve značné míře elektronická, komunikace státu a občana a také úřadů vzájemně však může být hnací silou dalšího vývoje všech služeb poskytovaných veřejnou správou. Pokud budou data na úřadech primárně elektronická, jistě bude i značný tlak veřejnosti na jejich publikaci na webu, tedy na transparentní chování úřadů, tak aby byly pod veřejnou kontrolou.
Internet proti korupci - tržiště
Hesla o boji proti korupci se pravidelně objevují v předvolebních dokumentech všech politických stran. Účinnou cestou, jak omezit korupční potenciál prostředí, je v co největší možné míře rozhodovat v transparentním prostředí. Příkladem mohou být elektronická tržiště, kde zájemci o veřejné zakázky soutěží a snaží se nabídnout co nejlepší podmínky dodávek.
Takové služby již dnes začínají fungovat. Pokud například ministerstva nebo jiné veřejné subjekty chtějí nakoupit nějaké vybavení, mohou využít elektronická tržiště, kde mezi sebou soutěží řada dodavatelů. Výsledná cena může být i řádově nižší než kdykoli v minulosti. Že takový způsob nakládání s veřejnými prostředky nemusí být ale všem úředníkům po chuti, je zřetelné.
Postaru to zjevně nejde
Jiným příkladem může být komunikace justičních úřadů - soudů, které navíc mají nevídaně velkou moc ovlivňovat chod našich životů. Z různých důvodů jsou právě tady snad největší rezervy a největší potenciál pro uplatnění IT.
Každý soud je vlastně firma střední velikosti, kde obíhá neobyčejně mnoho dokumentů. Bohužel si však soudy mohou zatím nechat jen zdát o moderních metodách dokument managementu, zabezpečené elektronické komunikaci, a to jak mezi sebou, tak s jednotlivými občany - uživateli jejich služeb.
Ohromné množství dokumentů a velmi špatná organizace práce s nimi jsou pak živnou půdou pro nejrůznější manipulace se soudními spisy. V každém případě je vyhledávání konkrétních pasáží v obsáhlejších spisech téměř nemožné. Uvědomme si, že klasický "papírový" soudní spis může vážit několik desítek kilogramů.
Kromě toho se již podařilo úředně prokázat, že krádeže dokumentů přímo ze soudních spisů jsou celkem běžným zjevem. Tak se samozřejmě v některých případech může pachatelům podařit "otočit" soudní rozsudek. Bohužel pro takto poškozenou stranu "co není ve spisu, není pro soudce na světě".
Konec "rakouského" úředníka?
Průhlednost úředního prostředí bude pro úředníky znamenat vytvoření zcela jiného "biotopu", než na který byli celý život zvyklí. Nebude už možné si s úředními písemnostmi téměř libovolně pohrávat a zdržovat vyřízení. Logistický sledovací systém, který bude navíc jistě časem přístupný dálkově z domova, takové praktiky nemilosrdně odhalí. V každém okamžiku bude jasné, kde se elektronický dokument nachází. Americký prezident George W. Bush řekl, že takto "brzy vymizí všichni lháři ze státní správy". Věřme, že to bude brzy platit také v Česku.
Tyto myšlenky se zdají racionální. Člověk by se málem divil, že už to o dávno v Česku nefunguje, uvědomme si ale, že síly stojící proti tomuto pohybu vpřed, nejsou vůbec malé.
Co se chystá?
Finance jsou resortem, kde řada lidí očekává největší uplatnění elektronické komunikace. Již nyní je možné podávat přiznání k některým typům daní elektronickou formou - v březnu je to přiznání k DPH a chystá se také agenda silniční daně a daně z nemovitostí. U daně z příjmu je problém především v tom, že vyžaduje různá potvrzení (například o příjmech od zaměstnavatele), a není proto v prvním sledu.
Přílohy k podáním jsou také značnou komplikací v agendách Ministerstva práce a sociálních věcí. Ministerstvo je sice jedním z prvních, které ohlásilo svou připravenost pro elektronická podání, ale právě přílohy, které jsou stále fyzicky vyžadovány, možnost ryze elektronické komunikace značně snížily. Také charakter agend, jde zejména o vyřizování sociálních dávek, je dobrým důvodem k tomu, že zatím nenastalo masové rozšíření elektronické komunikace v tomto oboru.
Státní sociální správa připravuje nový informační systém, který by měl již brzy zásadně ovlivnit komunikaci tohoto resortu se zákazníky.
Podle ministerstva informatiky bude překvapivě Ministerstvo zemědělství dalším resortem, kde bude elektronická komunikace využívána. Je tomu tak pro ohromné množství různých hlášení, dotačních požadavků a jiných titulů, kvůli kterým zemědělci často s úřady komunikují.
Podobně vysoké množství různých hlášení se týká Českého statistického úřadu.
Zajímavé bude uplatnění el. komunikace ve zdravotnictví. Podle ministerstva informatiky existuje řada projektů, které předpokládají převedení zdravotnické dokumentace do elektronické podoby s řádným zabezpečením tak, aby autorizované osoby k ní měly bezproblémový přístup.
Podle některých expertů spravedlnost bude hned na druhém místě v intenzitě využívání elektronické komunikace. Zatím však je tento obor značně nevyrovnaný. Na jedné straně chybí to zcela základní - totiž úplné texty všech platných českých zákonů dnes občan na internetu nenajde. A pokud ano, tak jen omezeně přístupné a za úplatu od privátních institucí. Zde má stát co dohánět. Dobrá zpráva však je, že texty zákonů by měly být obsaženy ve zmíněném Portálu státní správy v jeho informační části, a to již letos v létě.
Překvapivé však je, že české soudy, přes všechny zde uvedené potíže, dokáží již dnes vyřizovat některé jednodušší soudní kauzy výhradně elektronickou formou, není tedy nutné v některých situacích se k soudu vůbec dostavit, ani používat klasickou poštu.
Velmi zajímavá aplikace se rýsuje ve spojitosti s Obchodním rejstříkem (OR) a zabezpečeným elektronickým podpisem (ZEP). Ministerstvo spravedlnosti již provedlo zkoušky, při kterých se testovala možnost, že by server ministerstva generoval nikoli webové stránky jako výpisy z registru, ale přímo počítačové soubory, které by byly elektronicky podepsány a také úředně uznávány namísto "klasických" papírových výpisů z OR.
Současná podoba zákona o el. podpisu však nedovoluje vybavit takový "engine" a přiřadit mu vlastní ZEP. Tento podpis totiž může používat svým jménem pouze fyzická osoba, nikoli stroj.
ZEP má v resortu spravedlnosti ještě spoustu dalších uplatnění. Vzhledem ke svému charakteru může sloužit pro zabezpečení důkazů. Například zvukových nahrávek soudního líčení, které bývají ukládány ve formě MP3 souborů. Samozřejmě také video a foto souborů. Výsledkem je opět omezení prostoru pro nezákonnou manipulaci a vybudovaní přehledné evidence dokumentů na soudech. Tedy kvalitnější průběhy soudních služeb.
Kvalitní webové stránky má vnitro. Jak jsme zjistili, policie i státní zastupitelství již běžně komunikují s občany elektronicky. Jsou totiž povinni přešetřit i anonymní podněty. Tedy i takové, které přicházejí z internetu. U trestních oznámení, na rozdíl od civilních soudních podání - žalob, tedy není vyžadován ZEP pro elektronickou komunikaci.
Nechoďte k soudu, když nemusíte
Veřejná správa se teprve učí komunikovat přímo a v reálném čase s jednotlivými svými zákazníky. Jakmile se však dají věci do pohybu, asi nikdo nebude umět odhadnout dynamiku a směr, kam právě ubíhají ty nejrazantnější změny.
Protože jsme chování některých úřadů prakticky vyzkoušeli, můžeme si nyní dovolit napsat, že jedním z úřadů, kde je možné vyřídit celou agendu (v jednodušších kauzách) pomocí elektronického podání, je Ústavní soud České republiky (ÚS).
Jak ÚS uvádí na svém webu, je připraven přijímat elektronická soudní podání - např. ústavní stížnosti. Pokud jsou podepsány ZEP, mají zvláštní postavení. Takové písemnosti považuje za originály dokumentů, jejichž neporušenost a původ je možné prokázat, a dále je zpracovává bez nutnosti doplňování.
Podle zákona je možné, že tento soud rozhodne ve věci i bez nařízeného meditorního jednání. Navrhovatel tedy může obdržet rozhodnutí soudu do své poštovní schránky. V blízké budoucnosti nejspíš rovněž e-mailové. ÚS komunikuje se stranami již nyní elektronicky, zatím však bez svého ZEP.
Elektronická komunikace tak již dnes může stačit pro vyřízení jednodušší soudní věci u ÚS, což je jistě velký úspěch.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
IT Systems podporuje
4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |