- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (50)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 3/2001
V současné době je nepředstavitelné, aby společnosti, zabývající se obchodní a distribuční činností, úspěšně obstály v tvrdém konkurenčním boji, který je na tomto poli sváděn a přitom nevyužívaly nejmodernější informační systémy, jež jsou v dané době dostupné. IS, které jsou těmito společnostmi (ať už s mezinárodním či pouze regionálním působením) používány, musí být schopny provádět a kooperovat veškeré procesy charakteristické pro jejich obor činnosti.
Podívejme se nyní, co všechno ony výše zmíněné procesy představují v praxi. Neodmyslitelným základním pilířem všech IS tohoto typu je robustní databáze schopna nejen pojmout obrovské množství dat týkajících se mnoha entit, se kterými se v daném systému pracuje, ale také je v reálném čase zpracovávat a vyhodnocovat. O jaký typ dat se konkrétně jedná v retailovém prostředí je v hrubých rysech nastíněno níže.
1. Data pokrývající organizační aspekty společnosti
obchodní struktura zboží na několika úrovních, časová "okna" jednotlivých středisek (pracovní popř. otvírací hodiny, svátky), způsoby zaokrouhlování, dostupnost odpovídajících dat a procesů kompetentním lidem (přístupová práva), správa atributů, variant, kolekcí, pravidla pro tvorbu cen,...
2. Data nezbytná pro regulérní tok informací mezi všemi zainteresovanými stranami
kontakty (adresy, řetězce adres, telefon,fax, e-mail,...) na jednotlivé partnery a střediska, veškerá dostupná data o dodavatelích a odběratelích (identifikační čísla, bankovní údaje, platební a fakturační podmínky, poskytovaná finanční zvýhodnění,...) a v neposlední řadě také informace o obchodních komoditách (kódování, zastupitelnost odpovídajících si výrobků, nákupní a prodejní ceny, různé typy slev,...)
3. Data potřebná pro bezproblémový tok zboží
především jde o širokou škálu logistických dat jednotlivých artiklů (počínaje jejich rozměry, záruční dobu a způsobem rozložení na paletách přes lokační a vychystávací místa na skladě až po např., možnost reklamace poškozeného zboží či akceptovatelnosti částečných dodávek), dostupného místa ve skladě, vhodnosti dopravního prostředku,...
Co se týká procesů je jejich funkčnost závislá na činnostech, které mají být daným IS podporovány nebo úplně pokryty.
1. Cenotvorba
automatické započítávání existujících slev, daní a transportních výdajů do nákladových a prodejních cen výrobků,
2. Objednávání
různé algoritmické postupy používané při automatickém vytváření návrhů nákupních objednávek na základě předem nadefinovaných kritérií (minimální zásoby na skladě, doobjednávané množství - konstantní, závislé na rozpočtových pravidlech, denních předpovědí prodejů,...)
3. Příjem a expedice zboží, fakturace
automatická kontrola dodacích listů, objednávek a fakturačních dokladů, jednoduše nastavitelná optimalizace zaskladňování, vychystávání a rozvozu zboží
V obecných aspektech by měl požadovaný IS splňovat nároky na práci v mezinárodním prostředí (vícejazyčnost, správa různých měn), měl by být plně parametrizovatelný a schopný propojení na jiné systémy. Samozřejmostí je možnost statistického zpracování dat a tiskových výstupů pro management.
Pozn.: Příkladem, na kterém byla charakteristika IS pro oblast logistiky a distribuce ilustrována, je produkt G.O.L.D. (Global Optimised Logistics and Distribution) francouzské společnosti O.I.Synform (u nás zastoupené firmou U&Sluno).
IS pro obchodní a dodavatelsko-logistické organizace
Základní charakteristika
Petr Böhm


V současné době je nepředstavitelné, aby společnosti, zabývající se obchodní a distribuční činností, úspěšně obstály v tvrdém konkurenčním boji, který je na tomto poli sváděn a přitom nevyužívaly nejmodernější informační systémy, jež jsou v dané době dostupné. IS, které jsou těmito společnostmi (ať už s mezinárodním či pouze regionálním působením) používány, musí být schopny provádět a kooperovat veškeré procesy charakteristické pro jejich obor činnosti.
Podívejme se nyní, co všechno ony výše zmíněné procesy představují v praxi. Neodmyslitelným základním pilířem všech IS tohoto typu je robustní databáze schopna nejen pojmout obrovské množství dat týkajících se mnoha entit, se kterými se v daném systému pracuje, ale také je v reálném čase zpracovávat a vyhodnocovat. O jaký typ dat se konkrétně jedná v retailovém prostředí je v hrubých rysech nastíněno níže.
1. Data pokrývající organizační aspekty společnosti
obchodní struktura zboží na několika úrovních, časová "okna" jednotlivých středisek (pracovní popř. otvírací hodiny, svátky), způsoby zaokrouhlování, dostupnost odpovídajících dat a procesů kompetentním lidem (přístupová práva), správa atributů, variant, kolekcí, pravidla pro tvorbu cen,...
2. Data nezbytná pro regulérní tok informací mezi všemi zainteresovanými stranami
kontakty (adresy, řetězce adres, telefon,fax, e-mail,...) na jednotlivé partnery a střediska, veškerá dostupná data o dodavatelích a odběratelích (identifikační čísla, bankovní údaje, platební a fakturační podmínky, poskytovaná finanční zvýhodnění,...) a v neposlední řadě také informace o obchodních komoditách (kódování, zastupitelnost odpovídajících si výrobků, nákupní a prodejní ceny, různé typy slev,...)
3. Data potřebná pro bezproblémový tok zboží
především jde o širokou škálu logistických dat jednotlivých artiklů (počínaje jejich rozměry, záruční dobu a způsobem rozložení na paletách přes lokační a vychystávací místa na skladě až po např., možnost reklamace poškozeného zboží či akceptovatelnosti částečných dodávek), dostupného místa ve skladě, vhodnosti dopravního prostředku,...
Co se týká procesů je jejich funkčnost závislá na činnostech, které mají být daným IS podporovány nebo úplně pokryty.
1. Cenotvorba
automatické započítávání existujících slev, daní a transportních výdajů do nákladových a prodejních cen výrobků,
2. Objednávání
různé algoritmické postupy používané při automatickém vytváření návrhů nákupních objednávek na základě předem nadefinovaných kritérií (minimální zásoby na skladě, doobjednávané množství - konstantní, závislé na rozpočtových pravidlech, denních předpovědí prodejů,...)
3. Příjem a expedice zboží, fakturace
automatická kontrola dodacích listů, objednávek a fakturačních dokladů, jednoduše nastavitelná optimalizace zaskladňování, vychystávání a rozvozu zboží
V obecných aspektech by měl požadovaný IS splňovat nároky na práci v mezinárodním prostředí (vícejazyčnost, správa různých měn), měl by být plně parametrizovatelný a schopný propojení na jiné systémy. Samozřejmostí je možnost statistického zpracování dat a tiskových výstupů pro management.
Pozn.: Příkladem, na kterém byla charakteristika IS pro oblast logistiky a distribuce ilustrována, je produkt G.O.L.D. (Global Optimised Logistics and Distribution) francouzské společnosti O.I.Synform (u nás zastoupené firmou U&Sluno).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce