- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Informační technologie a automobilový průmysl
Martin Peňáz
Česká republika patří již několik let mezi nejdynamičtěji se rozvíjející země ve výrobě automobilových komponentů. Obrat všech společností působících v automobilovém průmyslu v ČR v loňském roce dosáhl více jak 350 miliard Kč a v letošním roce se předpokládá další růst o více než 7 %. Automobilový průmysl přitahuje velkou pozornost dodavatelských firem vzhledem ke stále rostoucím investicím do nových výrobních technologií, a není proto překvapující, že se tento segment těší také obrovskému zájmu firem z oblasti dodavatelů informačních systémů. Nutno však podotknout, že pouze malé množství dnešních IT firem je v tomto segmentu úspěšných, protože automobilový průmysl má určitá specifika, která je obtížné pokrýt standardními informačními systémy určenými například pro výrobní společnosti.
Tak jako každý jiný obor má i automobilový průmysl svá jedinečná specifika, s kterými se musí umět potenciální dodavatelé vypořádat. Dnešní zákazníci vyžadují především špičkovou kvalitu. Vysoce konkurenční prostředí způsobuje tvrdou cenovou válku a dodavatelé jsou nuceni neustále hledat nové možnosti, jak minimalizovat výrobní náklady a současně zajistit prvotřídní kvalitu. Informační infrastruktura automobilových společností musí v první řadě umožnit zkrácení doby nezbytné pro vývoj a uvedení nových produktů na trh. Tato infrastruktura musí zároveň minimalizovat čas od uplynutí objednávky do splnění poptávky, kdy vlastní výroba, resp. montáž automobilu na výrobní lince, je podmíněna synchronizovanými dodávkami jednotlivých subdodavatelů v přesně stanovených termínech. Základním předpokladem úspěšného nasazení informačního systému pro automobilové dodavatele je tedy plná integrace podnikové infrastruktury do nezbytného dodavatelského řetězce ovládaného poptávkou zákazníků. Zamysleme se nyní nad klíčovými vlastnostmi, které tyto informační systémy musí splňovat:
1. Výroba just-in-time
Výroba just-in-time si dává za cíl uspokojit poptávku po určitém materiálu či výrobku "právě včas", tj. přesně v dohodnutých termínech. Za předpokladu aktivního propojení plánovacích funkcí odběratelů i dodavatelů dochází k minimalizaci pojistných zásob. Dodavatelé se přizpůsobují odběratelům synchronizací svých činností s potřebami odběratele, garantují požadovanou kvalitu a poskytují informace pro operativní plánování a řízení s cílem vyrobit požadovaný model vozu dle přání koncového zákazníka. Dodavatelé zapojení do tohoto systému kompletují části vyráběného vozu paralelně s požadavky montážní linky automobilky. Práce jednotlivých a vzájemně kooperujících dodavatelů je přitom synchronizována v režimu elektronických odvolávek (výroba je řízena dlouhodobým kontraktem na základě hrubých termínových požadavků a následně zpřesněna jemnou odvolávkou).
2. Minimalizace zásob nedokončené výroby
Aby bylo možné zaručit, že se bude vyrábět pouze to, co je nezbytně nutné, a nevznikala tak zásoba nedokončené výroby, zavádí se do výrobního procesu vztah zákazník-dodavatel. Tento postup je popsán metodou KANBAN. Metoda KANBAN v podstatě říká, že každé pracoviště je zároveň zákazníkem, který předává své požadavky na polotovary nebo suroviny předchozímu stupni a zároveň dodavatelem pro navazující stupeň. Centrální systém tak kontroluje pouze zásobu nedokončené výroby a plnění termínů dodávek finálních výrobků. Specifikace velikosti výrobní dávky a průběžné doby zpracování je realizována plně elektronicky.
3. Elektronická výměna dat
V prostředí automobilového průmyslu je nezbytné organické propojení jednotlivých dodavatelů s koncovým výrobcem automobilu (nebo s dodavatelem vyššího postavení v hierarchickém řetězci) v reálném čase takovým způsobem, který zaručí, že se veškeré dodávky sejdou na výrobní lince přesně v tom pořadí, které je pro montáž nezbytné. Toto propojení je nejčastěji realizováno pomocí elektronické komunikace na bázi EDI (electronic data exchange). V poslední době se objevují i novější druhy komunikace, jako např. XML.
4. Vysoká dostupnost informačních technologií
Řada společností v automobilovém průmyslu požaduje po informačním systému dostupnost systému 24x7, tzn. 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Z tohoto důvodu je potřeba implementovat systém na bezpečné a prověřené platformě. Zákazníci v této oblasti požadují garance náběhu záložního systému v řádu minut, maximálně hodin i v případě zasažení centrálního počítače havárií či živelnou pohromou.
5. Čárové kódy
Nezbytnou provozní vlastností informačního systému pro automobilový průmysl musí být podpora čárových kódů. Tyto kódy jsou přitom používány nejen pro logistické účely (např. pro rychlé vyskladnění), ale také pro hlášení odváděné výroby přímo na výrobní lince. Velmi často je v automobilovém průmyslu kladen důraz také na podporu "bezdrátového" skladu, kde jsou pracovníci skladu vybaveni přenosnými terminály pro zrychlení pohybu skladu.
6. Event management
Prostředí automobilové výroby se vyznačuje velmi omezeným manévrovacím prostorem v případě řešení nenadálých odchylek a chyb. Představme si modelovou situaci, kdy dodavatel brzdových systémů nebude schopen plnit své závazky, protože jeden z jeho subdodavatelů (např. výrobce brzdového obložení) nedodá požadované množství v plánovaném čase. Dodávky se mohou v krajním případě i zastavit a způsobit tak velké komplikace, které můžou ve vysoce konkurenčním prostředí, jakým segment výrobců komponent automobilového průmyslu je, vyústit až ve ztrátu zákazníka. Nezbytnou vlastností informačního systému musí proto být mechanismus včasné identifikace úzkých míst a potenciálních problémů, který například upozorní příslušné pracovníky oddělení nákupu již v momentě, kdy se pojistná zásoba blíží kritickému stavu, nikoliv až v momentě, kdy tato situace opravdu nastane. Jedině v tomto okamžiku má nákupčí dostatek prostoru k vyřešení daného problému, například nalezení alternativního subdodavatele.
Pro výrobce komponent v automobilovém průmyslu je špičkové, spolehlivé IT vybavení naprostou nutností a každá chyba může velice negativně ovlivnit jejich postavení na trhu. Při zvažování vhodného systému musí být proto také kladen dostatečný důraz na zkušenosti jednotlivých konzultantů z týmu dodavatele konkrétního informačního systému. Dnešní zákazníci očekávají, že dodavatel zná specifika jejich podnikatelského prostředí a potřeby jejich zákazníků.
Autor článku, Martin Peňáz, je obchodním zástupcem společnosti Geac.



Tak jako každý jiný obor má i automobilový průmysl svá jedinečná specifika, s kterými se musí umět potenciální dodavatelé vypořádat. Dnešní zákazníci vyžadují především špičkovou kvalitu. Vysoce konkurenční prostředí způsobuje tvrdou cenovou válku a dodavatelé jsou nuceni neustále hledat nové možnosti, jak minimalizovat výrobní náklady a současně zajistit prvotřídní kvalitu. Informační infrastruktura automobilových společností musí v první řadě umožnit zkrácení doby nezbytné pro vývoj a uvedení nových produktů na trh. Tato infrastruktura musí zároveň minimalizovat čas od uplynutí objednávky do splnění poptávky, kdy vlastní výroba, resp. montáž automobilu na výrobní lince, je podmíněna synchronizovanými dodávkami jednotlivých subdodavatelů v přesně stanovených termínech. Základním předpokladem úspěšného nasazení informačního systému pro automobilové dodavatele je tedy plná integrace podnikové infrastruktury do nezbytného dodavatelského řetězce ovládaného poptávkou zákazníků. Zamysleme se nyní nad klíčovými vlastnostmi, které tyto informační systémy musí splňovat:
1. Výroba just-in-time
Výroba just-in-time si dává za cíl uspokojit poptávku po určitém materiálu či výrobku "právě včas", tj. přesně v dohodnutých termínech. Za předpokladu aktivního propojení plánovacích funkcí odběratelů i dodavatelů dochází k minimalizaci pojistných zásob. Dodavatelé se přizpůsobují odběratelům synchronizací svých činností s potřebami odběratele, garantují požadovanou kvalitu a poskytují informace pro operativní plánování a řízení s cílem vyrobit požadovaný model vozu dle přání koncového zákazníka. Dodavatelé zapojení do tohoto systému kompletují části vyráběného vozu paralelně s požadavky montážní linky automobilky. Práce jednotlivých a vzájemně kooperujících dodavatelů je přitom synchronizována v režimu elektronických odvolávek (výroba je řízena dlouhodobým kontraktem na základě hrubých termínových požadavků a následně zpřesněna jemnou odvolávkou).
2. Minimalizace zásob nedokončené výroby
Aby bylo možné zaručit, že se bude vyrábět pouze to, co je nezbytně nutné, a nevznikala tak zásoba nedokončené výroby, zavádí se do výrobního procesu vztah zákazník-dodavatel. Tento postup je popsán metodou KANBAN. Metoda KANBAN v podstatě říká, že každé pracoviště je zároveň zákazníkem, který předává své požadavky na polotovary nebo suroviny předchozímu stupni a zároveň dodavatelem pro navazující stupeň. Centrální systém tak kontroluje pouze zásobu nedokončené výroby a plnění termínů dodávek finálních výrobků. Specifikace velikosti výrobní dávky a průběžné doby zpracování je realizována plně elektronicky.
Jedním z informačních systémů, které jsou v automobilovém průmyslu úspěšné, je System21 Aurora Automotive, oborové specializované řešení společnosti Geac. V průběhu jeho implementací se v prostředí automobilového průmyslu osvědčila procesní implementační metodologie Geac Advantage, která umožňuje na základě definice podnikových procesů implementovat System21 Aurora velmi rychle a efektivně.
3. Elektronická výměna dat
V prostředí automobilového průmyslu je nezbytné organické propojení jednotlivých dodavatelů s koncovým výrobcem automobilu (nebo s dodavatelem vyššího postavení v hierarchickém řetězci) v reálném čase takovým způsobem, který zaručí, že se veškeré dodávky sejdou na výrobní lince přesně v tom pořadí, které je pro montáž nezbytné. Toto propojení je nejčastěji realizováno pomocí elektronické komunikace na bázi EDI (electronic data exchange). V poslední době se objevují i novější druhy komunikace, jako např. XML.
4. Vysoká dostupnost informačních technologií
Řada společností v automobilovém průmyslu požaduje po informačním systému dostupnost systému 24x7, tzn. 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Z tohoto důvodu je potřeba implementovat systém na bezpečné a prověřené platformě. Zákazníci v této oblasti požadují garance náběhu záložního systému v řádu minut, maximálně hodin i v případě zasažení centrálního počítače havárií či živelnou pohromou.
5. Čárové kódy
Nezbytnou provozní vlastností informačního systému pro automobilový průmysl musí být podpora čárových kódů. Tyto kódy jsou přitom používány nejen pro logistické účely (např. pro rychlé vyskladnění), ale také pro hlášení odváděné výroby přímo na výrobní lince. Velmi často je v automobilovém průmyslu kladen důraz také na podporu "bezdrátového" skladu, kde jsou pracovníci skladu vybaveni přenosnými terminály pro zrychlení pohybu skladu.
6. Event management
Prostředí automobilové výroby se vyznačuje velmi omezeným manévrovacím prostorem v případě řešení nenadálých odchylek a chyb. Představme si modelovou situaci, kdy dodavatel brzdových systémů nebude schopen plnit své závazky, protože jeden z jeho subdodavatelů (např. výrobce brzdového obložení) nedodá požadované množství v plánovaném čase. Dodávky se mohou v krajním případě i zastavit a způsobit tak velké komplikace, které můžou ve vysoce konkurenčním prostředí, jakým segment výrobců komponent automobilového průmyslu je, vyústit až ve ztrátu zákazníka. Nezbytnou vlastností informačního systému musí proto být mechanismus včasné identifikace úzkých míst a potenciálních problémů, který například upozorní příslušné pracovníky oddělení nákupu již v momentě, kdy se pojistná zásoba blíží kritickému stavu, nikoliv až v momentě, kdy tato situace opravdu nastane. Jedině v tomto okamžiku má nákupčí dostatek prostoru k vyřešení daného problému, například nalezení alternativního subdodavatele.
Pro výrobce komponent v automobilovém průmyslu je špičkové, spolehlivé IT vybavení naprostou nutností a každá chyba může velice negativně ovlivnit jejich postavení na trhu. Při zvažování vhodného systému musí být proto také kladen dostatečný důraz na zkušenosti jednotlivých konzultantů z týmu dodavatele konkrétního informačního systému. Dnešní zákazníci očekávají, že dodavatel zná specifika jejich podnikatelského prostředí a potřeby jejich zákazníků.
Autor článku, Martin Peňáz, je obchodním zástupcem společnosti Geac.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |