facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 1-2/2001

IMPACTxP

Informační systém pro plánování a řízení údržby

-ap-


Ve velkých i menších podnicích v České republice se v současnosti dostává do popředí problém investic v údržbě. Je to zcela pochopitelné, neboť při nutnosti snižování nákladů na výrobu si nikdo nemůže dovolit zcela nepredikovatelně utápět statisíce a miliony v oblasti, která dosud u našich podniků byla zcela na okraji zájmu. Důležitost řízení údržby vynikne zejména u složitých provozů a rozsáhlých souborů technologických zařízení a budov.


Protože ve vyspělých zemích Evropy pochopili již o několik let dříve, že plánování a řízení údržby přináší značné úspory ve srovnání s náhodným procesem " porucha - oprava", vyvolala se tím také poptávka po systémech řízení údržby. Jedním z produktů této oblasti je systém IMPACTxP tvůrce Soft Solutions Ltd z Velké Británie, který vám chceme představit v následujícím článku.
Popis systému

IMPACTxP je programový produkt, projektovaný pro komplexní řízení údržby především středních a velkých podniků a institucí. Má modulární architekturu. Je tvořen Základním modulem a volitelnými moduly. Základní modul může fungovat samostatně pro řízení údržby. Pokrývá potřebné oblasti a je dostatečným nástrojem pro mangement řešící problematiku řízení a plánování údržby a odstraňování vzniklých poruch. Volitelné moduly poskytují vybavení navíc a rozšiřují funkce systému podle požadavků zákazníka. Mezi volitelné moduly patří :

Zpracování textu
Standardní formát pracovního příkazu poskytuje pro popis práce až 120 znaků. Zahrnuje dalších 10 řádek komentářů, na každé z nich může být 30 znaků dalších informací. Některým uživatelům to však nemusí stačit a potřebují na detailní popis úkolu více místa.Tento modul jim dovolí propojení na textovou dokumentaci ve formě souboru ".rtf".

Zpracování obrazové dokumentace
Pomocí tohoto modulu je možné do systému přenášet obrazovou dokumentaci, a to jak skenerem tak i přenášet soubory výkresů vytvořených pomocí nástrojů CAD.

Sledování doby provozu
Tento modul umožňuje plánování údržby podle skutečného zatížení zařízení. Podmínkou k jeho využití je, že uživatel je schopen měřit počet hodin provozu nebo objem produkce. Tyto údaje jsou obvykle k dispozici na měřidle stroje.

Monitorování stavu
Tento modul je používán pro řízení údržby, které je založeno na skutečnosti, že s každou provozní položkou jsou spojené parametry, které lze samostatně nebo v kombinaci použít jako indikátor stavu zařízení - příkladem mohou být výstupní teploty, tlak, množství oleje. Pokud tyto parametry překročí mezní hodnoty, je automaticky generován odpovídající příkaz.

Řízení zásob
Základ modulu Řízení zásob se příliš neliší od jiných systémů, které jsou na trhu. Uchovávají se zde soubory s informacemi o dodavatelích a ty jsou napojeny na jiné soubory obsahující data o všech náhradních dílech nebo položkách spotřebních materiálů, které musí být na skladě. Systém automaticky tiskne požadavky na nákup.

Dispečink
Tento modul systému je navržen tak, aby poskytl uživatelům možnost přijímat požadavky na práci i z jiných než technických zdrojů. Umožňuje záznam požadavků, jejich přeměnu do formy Pracovních příkazů, a pokud to je možné i sledování postupu.

Náklady a rozpočet
Tento modul poskytuje možnost vytvoření nákladových účtů a jejich automatickou aktualizaci systémem. K tomuto účelu používá řadu nákladových kódů, na které nabíhají skutečné náklady vznikající při dokončení práce nebo v rámci systému řízení zásob při výdeji, vrácení nebo převodu skladových položek.

Všeobecný interface
Modul pro export a import dat z a do systému. Umožňuje spouštět interface programy jednorázově i periodicky v různých intervalech.

Rezervace konferenčních místností
Tento modul poskytuje možnosti rezervace konferenčních místností na určenou dobu včetně vybavení místnosti. Modul je speciálně navržen pro pronájem místností, ale lze jej využít i v jiných oblastech.

Řízení kalibrace čidel
Periodická kalibrace přístrojů na základě kalendáře i provozních hodin, sledování pohybu přístroje včetně evidence osob, jimž je zapůjčen. Uchovává všechny historické záznamy o přístroji v kontextu s normou ISO 9000.

Tvorba přehledů
Samotný systém obsahuje velké množství hotových přehledů. Pro náročné uživatele je využíván tento modul - Report Builder.

Řízení projektů
Interaktivní nástroj na řízení a plánování projektů s automatickým přeplánováním podle dokončené práce ze Základního modulu, s analýzou kritické cesty a sledováním rozpočtu na úrovni projektu nebo činnosti.

Správa nástrojů
V mnoha prostředích vyžaduje objem specializovaného nebo přenosného vybavení formálnější způsob správy než ten, který poskytuje standardní systém. Tento modul tyto potřeby řeší.

Čárový kód
Tento modul umožňuje, aby systém mohl tisknout a číst informace ve formě čárového kódu.Typické využití je v oblasti skladů.

Strukturované řešení problémů
Tento modul je diagnostickým systémem pro řešení problémů v oblasti servisu zařízení.

Operační systémy, databázová prostředí
V nárocích na operační systémy i databázová prostředí není systém IMPACTxP příliš výjimečný. Pracuje s operačními systémy Unix, Windows NT, AS400 a nad databázovými systémy Progress, Oracle, Informix, DB2, Microsoft SQL Server.

Deklarované přínosy systému
Při využívání systému IMPACTxP deklaruje jeho výrobce následující úspory v jednotlivých oblastech údržby:

· Snížení prostojů z důvodů poruch 5 - 15%
· Redukce zásob a náhradních dílů 15 - 25 %
· Redukce stavů "nic na skladě" 15 - 30 %
· Lepší využití pracovních sil, vyšší produktivita práce v oblast údržby 5 - 15 %
· Snížení zmetkovitosti 5 - 15 %
· Snížení investičních nákladů 5 - 20 %

Závěr
IMPACTxP je systém z kategorie produktů, která na našem trhu není zatím příliš rozšířena. Díky tomu, že je vyvíjen v prostředí, které problematiku údržby nepovažuje za okrajovou, jsou na něj kladeny značné požadavky. A transfer tohoto know-how do prostředí našich podniků je pro ně zřetelným přínosem.

Pozn.: Výhradním distributorem systému IMPACTxP v České republice a také jeho lokalizátorem je společnost AppliCon Group.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.