IT SYSTEM 12/2000

i.Sell a i.Reach - nový směr Informixu

-red-





Současný boom internetových technologií přináší velkou poptávku po řešeních pro internetovou prezentaci podnikových informací a po řešeních elektronického obchodování. Stále více firem nalézá na Webu prostředek, jak komunikovat se svými zákazníky a partnery nejen formu elektronické pošty, ale formou elektronického obchodování. To znamená nejen výměnu informací, ale také integraci podnikových procesů a nákup a prodej po Internetu.

Společnost Informix, známá především jako dodavatel databázových systémů, zachytila tuto poptávku a začala nabízet produkty řešící problematiku správy webových stránek a prodeje koncovým zákazníkům prostřednictvím webu. Informix nyní prezentuje nabídku komplexního řešení, které obsahuje jak výkonný databázový systém, tak nástroje i.Sell a i.Reach určené pro tvorbu webových stránek na bázi e-commerce. Informix se tím transformoval z dodavatele databázové infrastruktury na komplexnějšího dodavatele internetové infrastruktury.

i.Sell - řešení e-commerce
V dnešní době dochází k velmi dynamickému rozvoji v oblasti elektronického obchodování, zejména maloobchodního nakupování po Internetu. Spotřebitelé rychle ztrácejí zábrany a předsudky, a proto právě on-line maloobchodní prodej dosahuje nejvyšších nárůstů obratu, celosvětově o 300 % ročně.

Nejčastěji se jedná o internetové prodejny letenek, zájezdů, výpočetní techniky, spotřební elektroniky atd. V České republice se obrat maloobchodního prodeje po Internetu (tj. koncovým spotřebitelům) odhaduje za rok 1999 mezi 40-50 miliony korun. Avšak pro příštích 5 let se očekává masivní nárůst objemu prodeje jdoucí až do desítek miliard korun v roce 2005.

Obchodní společnosti s tímto trendem musí počítat. Stále více zákazníků bude vyžadovat prodej po Internetu jako další možnou alternativu. Zároveň se pro řadu obchodních firem může nový trend stát příležitostí k jejich dalšímu rozvoji. Jednak bude mít rozšíření prodeje pozitivní vliv na získání nových zákazníků a na nabídku širšího sortimentu a jednak dojde ke snížení nákladů obchodníka a následně také ke snížení prodejní ceny. Zároveň se nabízí zvýšení kvality prodeje, neboť díky získaným informacím lze lépe vyhovět jednotlivcům i celým skupinám zákazníků prostřednictvím cílené nabídky.

Společně s rostoucími obraty z elektronického prodeje dojde v České republice k poptávce i po spolehlivém řešení pro potřeby e-commerce. Společnost Informix se snaží vyjít vstříc těmto potřebám nabídkou řešení i.Sell. které představuje kompletní internetovou infrastrukturu zahrnující databázi, aplikační server, nástroje pro prodej, nástroje analýzy a další komponenty. Řešení i.Sell nemusí sloužit jen obchodním společnostem, ale mohou ho využívat i další organizace jako banky, pojišťovny, státní a veřejné instituce apod. i.Sell je možné integrovat se stávajícími aplikačními systémy jako např. SAP R/3.

Součástí řešení i.Sell jsou komponenty, ke kterým patří Merchandizer, Personalizer a Analyzer.

Komponenta Merchandizer vytváří vlastní rozhraní pro zákazníka obchodního domu s jednotlivými odděleními. Analýza v reálném čase je prováděna prostřednictvím komponent Personalizer a Analyzer.

Další zajímavou komponentou je například komponenta pro elektronické platby, která dovoluje provádět vlastní platby a ověřování kreditních karet. Komponenta pro kalkulaci daně je důležitá v situacích, kdy banka prodejce a banka držitele karty leží v odlišným regionech s různými kalkulacemi daně. Komponenta pro dodávku zboží slouží pro nabídku a specifikaci různých způsobů dodávky, jako např. DHL, FedEx apod. Komponenta zákaznických služeb informuje zákazníka o dodávce zboží a upozorňuje na různé obchodní akce a slevy.

Velká pozornost je v rámci tohoto řešení věnována bezpečnostním aspektům. i.Sell poskytuje podporu bezpečnostním protokolům HTTPS a SSL. V rámci řešení je samozřejmostí řízení přístupových oprávnění a oddělení zdrojů dat od prostředí Internetu pomocí firewallů a zároveň na komunikačních kanálech probíhá kódovaný přenos.

Ve světe řešení i.Sell používá například americká firma JC Whitney, prodejce automobilových součástek a příslušenství. Dále lze uvést on-line cestovní rezervační portál biztravel.com, maloobchodní prodejnu oděvů Giants, nebo prodejce spotřební elektroniky Yodobashi Camera.

i.Reach - řešení pro e-publishing
Informace dnes představují pro každý podnik to nejcennější co má. Bez správných a včasných informací nelze smysluplně fungovat na vysoce konkurenčním, globálním trhu. V současnosti ale nyní nestojí otázka zda mít informace, ale jak je řídit tak, aby přinesly firmě co největší užitek. Díky nástupu www technologií mají organizace jedinečnou možnost sdílet a přistupovat k informacím. Prezentované informace přitom splňují podmínku včasnosti, přesnosti a aktuálnosti.

Řešení těchto požadavků je tvorba centrálního katalogu (Corporate Repository). Centrálním katalogem může být webová aplikace, která umožňuje a usnadňuje ukládání, přístup, distribuci a řízení libovolného typu dokumentů v procesu sdílení informací. Aplikačním a technologickým řešením pro tvorbu centrálního katalogu je druhý nový produkt Informixu i.Reach.

Tradiční řešení řízení webových informací vycházelo z HTML souborů uložených na Web serverech. Nevýhodou tohoto přístupu byl fakt, že programátoři značnou část svého času věnovali opravováním nekorektních HTML sekcí a porušených odkazů. Řešení i.Reach nabízí uložení všech komponent Web řešení v databázi nezávisle na tom, zda se jedná o textové dokumenty, obrázky, zvukové záznamy či videosekvence.

Hlavním přínosem celého řešení je jednoduchost při přístupu, manipulaci a řízení libovolného typu dokumentu. Jediným rozhraním je webový prohlížeč, prostřednictvím něhož lze manipulovat s dokumenty Těmito dokumenty mohou být nejen HTML soubory , ale také soubory Microsoft Office, grafické soubory (gif, jpeg), zkomprimované soubory apod. Řešení umožňuje rychlé nalezení požadovaných informací. Eliminuje úzká místa administrace tím, že dovoluje umisťovat a publikovat informace na Webu každému uživateli, který má k tomuto oprávnění. Přitom "publikováním" se v případě i.Reach rozumí prosté zkopírování položky z privátní do veřejné databáze.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.