facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 10/2001

Hlas, jeho trendy a budoucnost

Petr Kulhavý





Hlas či řeč jsou považovány za schopnost, kterými se lidstvo zásadně odlišuje od ostatních tvorů žijících na naší planetě. Tato schopnost je však omezována několika faktory. Jedním z nich je vzdálenost mezi komunikujícími a schopnost přenosu hlasu.Tento limitující faktor však člověk překonal již v minulém století. Od té doby je lidstvo bohatší o tzv. telefonii.

Konvergence hlasové a datové komunikace
Telefonie či lépe řečeno telekomunikace je v dnešní době jednou z nejrozvinutějších průmyslových oblastí na světě. Na základě potřeb lidstva vznikaly telefonní sítě na národní, mezinárodní a mezikontinentální úrovni. Tento rozvoj nám v dnešní době umožňuje dovolat se prakticky z jakéhokoli místa ve vyspělém světě na jakékoli místo jiné.

Telekomunikace v historii prošla několika zásadními změnami, jako například digitalizací sítě. Dnes stojí před dalším důležitým krokem, jímž je splynutí sítí telefonních s datovými. Jedním z důvodů je skutečnost, že objem datového provozu v sítích stoupá mnohem rychleji než objem provozu telefonního.

Je proto pravděpodobné, že v budoucnu nebude ekonomické udržovat obě sítě - pro telefonní a pro datový provoz, nýbrž že dojde ke konvergenci telefonních a datových služeb v jedné síti. Druhým důvodem je možnost jednodušší implementace nových typů služeb v IP telefonii, které by jinak v klasických telefonních sítích bylo možné zařadit obtížněji nebo vůbec. Jde například o multimediální komunikaci, lokalizaci uživatelů a integraci s jinými službami na Internetu.

IP telefonie
Síťová telefonie má dva hlavní proudy. ATM telefonie využívá jako přenosový systém ATM síť jenž zaručuje parametry spojení. IP telefonie je považována za perspektivnější cestu, protože jako přenosové médium využívá běžný protokol IP, čili Internet. IP telefonie je definována jako telefonní aplikace, provozovaná prostřednictvím IP na paketově přepínaných datových sítích.

IP telefonie se dnes úspěšně používá zejména pro dálkové přenosy hovorů např. mezi telefonními ústřednami. Přesto zaznamenala menší úspěch než se původně předpokládalo, zejména v nasazení až k uživatelům. Důvodů je několik. Za prvé, představy o rychlejším obecném rozšíření IP telefonie do značné míry vyplývaly z předpokladu, že IP telefonie umožní podstatně nižší ceny hovorů, a za druhé, pokud jde o nasazení IP telefonie až k uživatelům, ukázalo se, že velmi důležité je uživatelské rozhraní.

Lidé jsou zvyklí zvednout sluchátko a vytočit číslo. V IP telefonii však až do nedávné doby museli uživatelé použít místo telefonu softwarovou aplikaci běžící na počítači.

SIP - budoucnost IP telefonie
Mezi hlavní výhody IP telefonie nyní patří snížení ceny instalace nové infrastruktury - stačí jedna síť a jedna sada aktivních prvků pro datový a telefonní provoz - a možnost poskytování nových služeb. Tato druhá výhoda souvisí významně s existencí nového protokolu pro signalizaci v IP telefonii - SIP (Session Initiation Protocol). Protokol SIP navíc umožňuje i jednodušší přivedení IP telefonie až do telefonů.

Takovýto přechod nám otevírá brány možností, jako jsou třeba implementace videotelefonů, chatu, interaktivních her a virtuální reality.

SIP je protokol postavený na textovém módu, podobně jako je tomu u protokolu HTTP, používanému službou WWW nebo protokolu SMTP, který se užívá pro přenos elektronické pošty. Jednotlivé zprávy sestávají z posloupnosti textových hlaviček. Vytváření a rozpoznávání těchto zpráv jak na straně odesílatele, tak příjemce je jednodušší než u binárních zpráv. Implementační problémy se také mnohem snadněji ladí. Stačí kopírovat odesílané a přijímané zprávy na obrazovku nebo použít jakýkoliv program pro monitorování provozu na síti, který vypisuje obsah paketů.

Pozn.: Autor článku, Petr Kulhavý, pracuje jako Key Account Manager ve společnosti Telia International Carrier, která patří mezi přední dodavatele technologií v oblasti VoIP. Její produkt Telia Clearinghouse Service je například první VoIP platformou na světě, která plně podporuje protokol SIP. Tato služba umožňuje snadné propojení s celým světem prostřednictvím jediného kontaktního bodu.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.