facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2000

Fourth Shift

- Představujeme řešení pro výrobně-distribuční společnosti

Peter Moderovský [ jelinek (zavináč) update (tečka) cz ]


Současné výrobní společnosti ve většině případů potřebují řídit a kontrolovat tři druhy vnějších vztahů: vztahy se svými dodavateli, partnery a zákazníky.


Tyto vztahy jsou životně důležité pro provoz a průběžný komerční úspěch každé společnosti.

Společnost LLP nabízí pro komplexní řešení této problematiky produkt Fourth Shift. Základem systému je ERP systém, který dává výrobním společnostem nástroje na automatizaci a řízení interních výrobně-obchodních procesů. Řešení se opírá o souvislý tok informací a integraci definice produktu jeho návrhu, rozšířené plánování, finance, lidské zdroje atd.

V následujícím krátkém článku vám představíme základní rysy a vlastnosti tohoto řešení. V dalších číslech bychom se pak chtěli věnovat projektům nasazení systému Fourth Shift v českých podnicích.

Filozofie a logika systému
Nejčastějšími problémy výrobně-distribučních společností je sladění více činností jako je nákup komponentů, polotovarů a materiálů, efektivní řízení a udržování skladových zásob a to vše při dostatečných možnostech uspokojit zákazníkovu objednávku. Z toho vyplývá nejčastěji se vyskytující začarovaný kruh: Jestliže chceme uspokojit objednávku zákazníka včas a v co největším množství (dle požadované objednávky) a tím dosáhnout co nejvyššího profitu, bylo by ideální vyrábět na sklad a mít vždy k dispozici velké skladové zásoby a z těchto zásob pohodlně vyskladňovat. Problém je však v tom, že v takovýchto skladových zásobách jsou vázané obrovské prostředky. Snahou informačních systémů v oblasti výroby je mimo jiné najít správný kompromis v tomto začarovaném kruhu.

Systém Fourth Shift nabízí řešení, které po obdržení zákaznické objednávky automaticky prohledá skladové zásoby a zkontroluje zda již tento požadovaný výrobek není k dispozici. V případě že ano - stačí ho expedovat a dodat. V opačném případě systém pokračuje dále: kontroluje či se jedná o nakupované nebo o vyráběné zboží. Jedná-li se o čistě nakupované zboží, vygeneruje Fourth Shift automaticky zprávu nákupci s doporučením na nákup potřebného množství, v dostatečném časovém předstihu a od doporučeného dodavatele, který dodrží požadované parametry zboží včetně ceny. V případě, že se jedná o vyráběnou položku nebo výrobek, vygenerují se zprávy jak pro nákupce potřebných komponentů či materiálů, tak i pro plánovače výroby s tím, že tyto zprávy obsahují informace co, kdy, jak nakoupit nebo naplánovat do výroby, aby se dodržel termín zákaznické objednávky. Samozřejmě, že toto je popis logiky systému ve velmi hrubých rysech, který může mít množství specifických logických přepínačů a odboček.

Tímto způsobem se dosáhne maximální obrátkovost skladů a minimalizují se zásoby, protože na skladě ať už materiálů, komponentů nebo hotových výrobků - jsou vždy jen nezbytná množství pro uspokojování nejbližších zákaznických objednávek.

Fourth Shift poskytuje informace o aktuálním stavu v jakémkoliv bodě sledování. Poslední fáze integrování systému je v případě elektronické komunikace s partnery anebo zákazníky, kdy jsou dodavatelsko-odběratelské aktivity napojené přímo na systém Fourth Shift.

Řízení vztahů s dodavateli
Rozvoj obchodu a technologií nutí výrobní společnosti spolupracovat s dodavateli bez ohledu na to, kde se v dodavatelském řetězci nacházejí.

Využitím možností e-businessu, Fourth Shift e-RP dává možnosti přiblížit se k dodavatelům tak, že se mohou stát virtuálním členem týmu. Fourth Shift umožňuje:

· bezpečné poskytování statických nebo interaktivních informací, které dodavatelé potřebují.
· dodavatelé mohou dostávat informace a upozornění e-mailem, EDI nebo faxem okamžitě a automaticky, když vyvstane požadavek po jejich službách a samozřejmě mají možnost elektronicky potvrdit dodávku a zaslat informace o faktuře.
· sledování výkonnosti dodavatelů.

Funkčnost systému
Jak je vidět z obrázku, celý systém zastřešuje prakticky všechny aktivity, které jsou typické pro výrobně distribuční společnosti.

Když se blíže podíváme na jednotlivé časti systému, můžeme začít s prodejním plánem, který může být zadaný jako Předpověď s termíny a množstvími pro celý rok, ale i za hranice jednoho roku, pokud je to potřebné.

Pro přípravu prodejního plánu potřebujeme zaznamenávat zákaznické objednávky po produktech podle množství, termínu dodávky a ceny. Svoje využití nachází i konfigurace produktu podle specifických požadavků zákazníka, když přímo obchodník komunikující se zákazníkem může nabídnout různé varianty a poskládat prakticky nový produkt pro zákazníka, přičemž všechny takto získané informace se potom automaticky spojují s výrobním procesem.

Další částí je výrobní plán, který můžeme zaznamenat jako hlavní (hrubý) plán, který vyjadřuje co se má vyrábět pro potřeby prodeje. Před tím, než chceme vykonat hlavní plán, potřebujeme spustit materiálové plánování spolu s přehledem dopadu na kapacitní možnosti. Spuštěním hlavního plánu dostaneme výsledky z automatického materiálového plánovacího procesu a vygeneruje se práce pro dílny a pracoviště.

Automatický mechanismus materiálového plánování vezme do úvahy aktuální stavy skladových zásob jak materiálů, komponentů, tak i hotových výrobků (současně se stavem zákaznických objednávek) a vygeneruje v případě potřeby zprávy pro plánovače či nákupčí, aby buď spustili výrobu nějakého produktu nebo nakoupili příslušné materiály. Takto je možné dosáhnout vysoké efektivity práce, zvýšení obrátkovosti skladových zásob.

Všechny pohyby a transakce, které mají souvislost s finančními toky, jsou přenášeny do finančního subsystému.

Je velmi důležité připomenout otevřenost systému Fourth Shift.

Prostřednictvím komunikačních modulů (CIM Data Export a Import) je možné přenášet data v obou směrech, jak ven, tak i dovnitř systému, a komunikovat prakticky s jakýmkoliv externím systémem. Jako příklad můžeme uvést napojení na CAD/CAM systémy, e-commerce a EDI, zařízení na hromadný sběr dat, snímače čárových kódů atd.

Cena a reference systému
Cena licencí systému Fourth Shift je v porovnání s podobnými systémy velmi příznivá. Například cena licencí v obvyklé konfiguraci potřebné pro řízení výroby malé až střední firmy se může pohybovat mezi cca 20 30 tisíc amerických dolarů.

Mezi uživatele systému Fourth Shift v České republice patří například Unilever PTZ, Ametek, Faurecia a na Slovensku firma Moltes.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.