- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
"ERP WAM S/3 je informační systém třetí generace našeho autorského týmu,"
říká obchodní ředitel společnosti Mikros a.s., ing. Karel Fritz


Pane řediteli, můžete našim čtenářům stručně charakterizovat ERP WAM S/3?
Jak již bylo uvedeno, jde o široce parametrický informační systém, který je určen pro střední a větší firmy. Moderní technologie produktu, která plně odpovídá současným standardům v kombinaci s výkonnými relačními databázemi renomovaných výrobců, vytváří výborné podmínky pro výkonnost systému, bezpečnost dat a vytváří uživatelsky příznivé rozhranní. Systém zahrnuje naprostou většinu agend, které spadají do evidenčních firemních potřeb. Předpokládám, že si je představíme v další části podrobněji, takže jen stručně. Jedná se především o oblast ekonomiky, finančního řízení, správu majetku, personálního řízení a výpočet mezd. Další agendy zahrnují logistiku, správu zboží, obchodní agendy, vedení zakázek a nadstavbové agendy.
Pro koho je ERP systém WAM S/3 určen?
Vím, že to zní podezřele, když řeknu, že téměř pro všechny firmy. Podíváme-li se však do portfolia našich uživatelů, najdeme zde významné finanční skupiny, společnosti se zahraničním obchodem, státní podniky a instituce, společnosti zaměřené na zakázkové práce a služby, známé hotely. Samostatnou významnou skupinou jsou výrobní společnosti. Segment, do kterého se neženeme, jsou snad jen velkoobchody. Pružná cenová politika umožňuje nasazení WAM S/3 od firem s relativně malým počtem uživatelů až po organizace se složitým geografickým členěním a velkým počtem uživatelů.
|
Malé a velké firmy z jedné vody? Není to protiklad?
Ne. ERP systém WAM S/3 má implementovány nástroje pro produktivní instalaci včetně tak zvaných "vzorových uživatelů". Taková instalace je velice rychlá a systém jde do rutinního provozu ve velice krátké době. Další výhodou je modulárnost systému a jistá autonomie jednotlivých modulů. U menších instalací lze rozsah omezit na potřebné moduly a systém později rozšiřovat podle požadavků managementu a růstu firmy. Pro velké instalace je výhodná široká parametričnost systému, možnost replikací nebo využití technologie "tenkého klienta". Výkonnost systému je podpořena používanými technologiemi i výkonnými relačními databázemi. Takže žádné protiklady.
Odkud a kam tedy kráčí produkt WAM S/3?
To je téma na samostatný článek. Proto jen ve zkratce. Vývoj ERP systému WAM S/3 byl zahájen v roce 1995. Předcházely mu dvě generace informačního systému WAM (DOS) a WinWam (Windows aplikace file server). Pamětníci si možná vzpomenou, že v roce 1994 na Invexu byly pouze dva nebo tři informační systémy pro Windows prostředí, a jedním z nich byl WinWam. ERP WAM S/3 je tedy informační systém třetí generace našeho autorského týmu. Za tímto týmem stojí jedenáct let práce a zkušeností. Budoucnost je vlastně již realitou. Pracujeme již na nové verzi WAM S/4, která bude využívat supermoderní přístupy a technologie. Podrobnosti nejsou samozřejmě v této době určeny veřejnosti. Jsme však přesvědčeni, že je na co se těšit. Máme totiž na čem stavět.
Zaměřme se teď na vlastnosti ERP WAM S/3…
Opět jenom stručně. Jedná se o modulární informační systém s velkým počtem funkcionalit. Jejich implementace pro konkrétního uživatele je řízena ohromným počtem parametrů. Výsledkem je vysoké přizpůsobení aplikace potřebě konkrétního uživatele. Uživatelské rozhraní (GUI) je plně grafické. Vlastní strategie uživatelských objektů je podřízena snaze o přehlednost. Uživatel se tak nemůže "ztratit" v množství zároveň otevřených oken, tabulek a číselníků. Práci uživatele zpříjemňuje řada nástrojů. Například technologie "drill down", která umožňuje postupovat od sumární informace až k detailu (prvotnímu záznamu), nastavení filtrů a přístupu k tiskovým sestavám na uživatele, nástroje pro "dolování dat" tj. ad hoc dotazy, využívání technologie "drag end drop" (uchop a pusť) atd. Samostatnou kapitolou je definování přístupových práv. Každému uživateli lze nastavit práva na firmu, závod, modul, ale i na úrovni horizontálních práv (na sloupec) pro výběr, vkládání nebo zobrazení a v horizontální úrovni práva na zobrazení určité množiny dat v tabulce. Dál už jen telegraficky. Uživatelsky definované výstupní sestavy prostřednictvím generátoru sestav, interní generátor sestav s možností individuálních výběrů a definice výpočtových vzorců, vazba na kancelářský software např. Excel a Word, exporty a importy dat, grafický server umožňující tvorbu uživatelských grafů v celém systému, definovatelné rozhraní pro vazbu na produkty třetích stran, uživatelské nastavení pracovní plochy a definice ovládacích prvků a "horkých kláves". Systém je připraven na implementaci podnikového work-flow. Nebo z jiné strany. Využívání mnohojazyčných výstupů není nic přeborného. Mít možnost kombinovat názvy položek v různých jazycích, to už každý systém neumí. A zatouláme-li se do problémů latinky, azbuky, čínštiny? Mám pokračovat dál? Myslím, že bude lepší, když případný zájemce navštíví některou z našich pravidelných prezentací v Brně a Praze nebo si sjedná individuální konzultaci.
|
Nyní bychom se mohli podívat na rozsah funkcí WAM S/3. Můžete je trochu přiblížit?
Ekonomická část ERP WAM S/3
Tato oblast se opírá o modul UCT - Finanční účetnictví. Umožňuje účtovat na firmy, závody, střediska, zakázky a činnosti. Z toho vyplývá plnohodnotné vedení účetnictví pro více firem, závodů a středisek. Součástí je rozsáhlé zpracování účetních dokladů, zpracování dat podle různých požadavků a tvorba účetních formulářů dle legislativních i firemních potřeb. Systém účtování umožňuje sledovat ekonomiku firmu podle organizačního členění i podle důležitých firemních kritérií, produktů a podnikatelských činností. Nákladové vnitropodnikové účetnictví je samozřejmostí. Systém nabízí Cash-flow nejen v podobě státního výkazu, ale i provozní cash-flow s volitelným rozsahem vstupů. Velké množství účetních výkazů a výstupů, které jsou součástí instalace, ale které lze také uživatelsky definovat, zajišťuje vysokou užitnou hodnotu na straně výstupů účetnictví pro firemní praxi a management. Umožňujeme také využít změnu účetního období v rámci fiskálního roku. Data lze zveřejňovat i v podobě grafů.
Do ekonomické části patří modul ABO - Bankovní operace. Umožňuje zpracovávat ve spolupráci s modulem EPS - Elektronický platební styk bankovní informace na vstupu i na výstupu. Oblast podporuje i finanční řízení prostřednictvím definovatelných platebních kalendářů, přípravy plateb a jejich odsouhlasování, párovaní došlých plateb, práci s šeky, evidenci platebních karet apod. Modul DOD - Přijaté faktury zajišťuje evidenci přijatých faktur s vazbou na obchodní a logistické agendy. Řeší veškeré účetní operace, párování a sledování plateb. Do ekonomické části patří i moduly POK - Pokladny. Jejich účel je jasný. Slouží k manipulaci s hotovostí. Účetní pokladnu lze navázat i na elektronické pokladny z hlediska pohybu hotovosti. Do oblasti finančního řízení patří i oblast ZAP - Zápočty. Řeší vytváření zápočtů mezi tuzemskými i zahraničními firmami, mezi různými druhy dokladů a finančních závazků včetně provádění účetních operací.
Do oblasti finančního a manažerské řízení patří i modul PLF - Finanční plánování. Umožňuje vytvářet finanční plány v složitých vnitropodnikových vazbách různými metodikami. Součástí je sledování plánů v jednotlivých obdobích, kontrola plnění plánů proti skutečnosti a možnost jejich průběžných úprav podle potřeby společnosti. Tato oblast významně přispívá k manažerskému řízení firmy. Další částí je modul STA - Statistika, který slouží k definování statistických výkazů, jejich přípravě a realizaci.
Správa majetků WAM S/3
Práce s firemním majetkem a zdroji je významným nástrojem pro vytváření zisku. Této důležité problematice se věnují moduly DMA - Drobný majetek, IMA - Dlouhodobý majetek a FMA - Finanční majetek. Vedle evidence jednotlivých položek, jejich využívání a umístnění, sledování jejich hodnoty, odepisování podle stanovených odpisových plánů umožňují plánování oprav, zhodnocování a další operace. Řešíme i interní a externí zápůjčky majetku. Samozřejmostí je účetní a daňová evidence. Finanční majetek umožňuje pracovat s cennými papíry a účtovat o nich a také pracovat s dotacemi nebo cizími zdroji.
Lidské zdroje WAM S/3
Modul PER - Personalistika řeší rozsáhlou agendu evidence pracovníků a všech k nim souvisejících informací. Řešena je oblast vzdělávání, školení, ochrany zdraví atd. Pracovníci jsou evidování i ve vazbě na organizační strukturu, modul umožňuje práci s touto problematikou. Pro ty uživatele, kteří mají potřebu používat rozsáhlou agendu práce s lidskými zdroji implementujeme nadstavbu HUMAN, která pokrývá rozsáhlé oblasti této problematiky. Na personální agendu navazuje modul PAM - Práce a mzdy. Jedná se o nově přepracovanou část WAM S/3, která plně reaguje i na ty nejsložitější požadavky mzdových agend. Otevřenost tohoto řešení zajišťuje uspokojení jakéhokoliv zákazníka. Na tuto problematiku navazuje modul EDS - Elektronický docházkový systém pro digitální sběr dat o docházce pracovníků, který může být rozšířen i o přístupový a stravovací systém.
Obchodní oblast WAM S/3
ODT - Odbyt je oblastí řešení hlavních obchodních agend. Patří sem řešení poptávek, nabídek a realizace smluvních řízení. Tyto dílčí procesy jsou zastřešeny agendou obchodních případů. Umožňuje vytvářet kalkulace obchodních případů již od stádia tvorby nabídky. Práce s položkami vyplývá ze struktury obchodních, odběratelských a dodavatelských ceníků.
V obchodních procesech jsou přítomny prvky podporující dokumentační část systémů jakosti podle norem ISO 9001. Adresář firem sleduje a vyhodnocuje řadu marketingových údajů, hodnotí pozici odběratelů i dodavatelů. V rámci smluvního řízení lze vytvářet splátkové kalendáře pro jednotlivé obchodní případy. Samozřejmostí je práce s cizími měnami, což samozřejmě platí pro celý systém WAM S/3. Modul ODB - Vydané faktury slouží k fakturaci a sledování úhrad od odběratelů. Součástí je i řešení nedoplatků a penalizací. Modul ZAK - Zakázka řeší problematiku evidence zakázek a subzakázek, definici časových plánů, tvorbu kalkulace zakázky a sledování skutečně nabíhajících nákladů a výnosů, sledování rozpracovanosti tj. problematiku náběhu a odběhu nedokončené výroby. Ke sledování čerpání pracovního fondu na zakázky slouží modul VKC - Výkaz času, který umožňuje i ve spolupráci s EDS evidovat odpracovaný čas a vytváří podklady pro přesné rozdělení mzdových nákladů na jednotlivé zakázky, činnosti a další podnikové procesy.
Logistika WAM S/3
Do této oblasti patří především modul SKL- Obchodní sklady. Vedení skladu je možné několika metodami. Sklad pracuje s šaržemi, čárovým kódem, umožňuje vazbu na elektronické pokladny. Je vytvářena struktura členění položek umožňující spolupráci s elektronickými obchody (B2B). Systémy jakosti jsou podporovány mimo jiné i vedením atestů o zboží a materiálu i v průběhu jeho zpracování. Součástí je i velké množství informací a záznamů pro plánování dopravu, skladování apod. Modul NAK - Nákup, je provázán s logistickou i obchodní oblastí a zabezpečuje řízení nákupu materiálu a zboží na sklad i do jednotlivých obchodních případů a zakázek.
Provoz systému WAM S/3
Pro komfortní a produktivní práci každého ERP systému je nutná jeho průběžná údržba a uživatelská implementace. K tomu slouží moduly WAM - správce systému a CIS - správce číselníků. Tyto agendy umožňují správci rozsáhlého systému zpravovat i geograficky složitou instalaci z jednoho místa. Správce má také možnost systém nastavovat přímo v jednotlivých modulech. Pro jeho práci dále slouží generátor sestav (uživatelské nastavování a tvorba individuálních výstupních sestav). Správce systému může sledovat veškeré procesy, které se v systému odehrávají včetně statistiky uživatelských chyb jednotlivých pracovníků. To může být např. podkladem pro plánování doplňkových školení.
Pro identifikaci nestandardních stavů v provozu informačního systému slouží nástroje, které přesně identifikují místo a příčinu vzniku potíží. Tento jasný a konkrétní podklad slouží správci systému, ale i našim konzultantům, k rychlé identifikaci problému. Prostřednictvím vzdáleného přístupu realizovaným přes internet potom můžeme problém operativně vyřešit, pokud není tato operace v silách správce systému. Údržba a zajištění provozu systému je tak otázkou maximálně desítek minut.
Výrobní část WAM S/3
Výrobní část spadá do skupiny APS systémů (pokročilé plánování). Koncept je založen na modelování - simulaci a optimalizaci přípravy, plánování a řízení výrobního procesu. Jde o moderní a ve světě se bouřlivě rozvíjející přístup digitální podpory výroby, která přináší především středním firmám a těm, kteří staví svoji konkurenční výhodu na pružnosti, hodně příležitostí.
www.mikros.cz
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |