- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
"Dopravu a distribuci lze dále optimalizovat a hledat rezervy v plánování,"
říká o systému Plantour ředitel společnosti Adastra Logistica


O systému pro řízení a optimalizaci dopravy a distribuci zboží Plantour jsme v IT Systemu psali nedávno (článek "IT systémy pro plánování a optimalizaci rozvozních tras", v čísle 5/2003). Jednalo se ale pouze o stručné představení systému a článek byl více zaměřen na využití digitalizovaných map. Proto se k uvedenému řešení znovu vracíme, abychom se ředitele společnosti Adastra Logistica, která u nás systém Plantour dodává, zeptali na reálné možnosti a přínosy jeho využití v praxi.
Můžete nám prosím přiblížit nároky a potřebné znalosti uživatelů pro úspěšné zavedení systému Plantour? Myslím tím zejména z hlediska implementace a využití stávajících systémů uživatele.
Systém Plantour ve svém principu pracuje se dvěma databázemi, a to s mapovými podklady (viz článek v minulém čísle časopisu) a dále s daty, která potřebuje pro své optimalizační výpočty. Jedná se zejména o data odběratelů, objednávek, vozidel, řidičů a tzv. přepravních jednotek.
Mapové podklady jsou součástí dodávky systému Plantour, ostatní data jsou ve většině případů převedena do systému z ERP systému daného uživatele vytvořeným interfacem. Tímto způsobem je zaručena integrace systému Plantour do stávajících systémů a odpadá dodatečné pořizování dat.
Implementace systému Plantour v první řadě vychází z požadavků a očekávání výsledků pro uživatele po jeho zavedení. Nedílnou součástí je proto seznámení se s současným způsobem distribuce společnosti a s její "vizí"do budoucnosti. Program Plantour poskytuje různé stupně optimalizace, od tzv. modelu pevných tras až po volnou optimalizaci, kdy jsou na základě aktuálního stavu objednávek vytvářeny plně vytížené trasy včetně přiřazení vozidel. Jelikož máme zkušenosti z implementací v různých odvětvích podnikání, můžeme navrhnout různé modifikace algoritmů výpočtu optimálních tras. Po nastavení optimálního modelu a způsobu distribuce pomocí Plantour jsou jednotliví uživatelé vyškoleni. Program je koncipován jako "user friendly", z hlediska koncového uživatele vyžaduje pouze základní znalost a ovládání systému Windows. Po fázi implementace a finálního odladění je Plantour předán do rutinního provozu dopravním dispečerům, kteří jsou přímými uživateli systému.
O mapových podkladech se naši čtenáři dozvěděli v květnovém čísle IT Systemu. Můžete nyní popsat charakteristiku dat potřebných pro plánování, o kterých jste se zmínil?
Data pro optimalizaci a plánování jsou určitě jednou z nejdůležitějších součástí tohoto systému. Jejich kvalita a podrobnost se přímo projeví na konečných výsledcích plánování. Odběratelská data jsou složena z údajů adresy odběrného místa, na jejímž základě program Plantour automaticky lokalizuje daného odběratele do mapy (nebo dle souřadnic GPS). K těmto datům je z hlediska plánování nutné zohlednit tzv. restrikce, tzn. údaje o požadovaném čase závozu, omezení velikosti nebo hmotnosti vozidla pro závoz k odběrateli, požadavcích na potřebné vybavení vozidla k odběrateli (např. boční rampa, rudl, hydraulická plošina apod.). Všechny tyto restrikce program Plantour respektuje a zohledňuje při vytváření tras a vytěžování vozidel.
|
Často hovoříte o prokazatelných úsporách v dopravě. Jakým způsobem prokazujete tyto úspory a jak docházíte k uváděným 15-30 % úspor v dopravě?
Tato čísla uvádějí prokázané úspory u zákazníků, kteří pracují s naším programem Plantour. Pro podporu tohoto argumentu jsou na přání zákazníka prováděny tzv. analýzy rozvozu. Smyslem těchto analýz je poskytnout podklad zákazníkovi o přínosu programu Plantour pro jejich společnost. Za tímto účelem jsou shromážděna data rozvozného dne a importována do datových struktur programu Plantour. Poté je provedena optimalizace pomocí programu Plantour a následné srovnání skutečného plánování a návrhu plánování s pomocí našeho programu a tyto výsledky jsou předloženy k porovnání.
Tato analýza odpovídá mj. na otázky: Jak byl vytížen interní popř. externí vozový park? Jaké byly náklady na rozvoz jedné palety, tuny, náklady za určité období? Jaké bylo zpoždění doby závozu u odběratelů? Proč k tomu docházelo a jak docílím, aby zákazník byl vždy a včas zavezen?
Analýza nám též odhalí, existují-li i ve společnosti možnosti, jak ještě lépe a kvalitněji realizovat rozvoz zboží a vyčíslí konkrétní úspory, které by zavedení Plantouru přineslo.
Tato analýza slouží též jako podklad pro usnadnění odhadu efektivity nasazení systému Plantour u zákazníka, který ještě před implementací může zjistit např. dobu návratnosti vložené investice do systému.
Můžete nám prezentovat nějaké konkrétnější závěry z těchto analýz?
Prováděli jsme tyto analýzy u řady zákazníků s různým distribučním zaměřením. Zde bych chtěl zdůraznit, že typické využití Plantour je ve firmách zabývajících se distribucí např. tisku, nápojů, potravin, léků, nábytku a podobně. Jako příklad výpočtu mohu uvést společnost z potravinářské oblasti. Tato společnost využívá jak vlastní dopravu, tak současně i externí dopravce. Pro tento případ byly použity následující metodiky optimalizace v Plantour:
. Fix Tour - tento způsob si neklade za cíl najít nejvhodnější pořadí zastávek, vychází z pořadí předem daného a hledá optimální cestu (model skutečného rozvozu zákazníka).
. Single Tour - způsob optimalizace trasy. Při tomto způsobu optimalizace systém hledá optimální pořadí zastávek na předem definované množině zastávek.
. Volná optimalizace - systém ze zadané množiny objednávek, řidičů, vozového parku a množiny omezujících podmínek pro jednotlivé subjekty navrhne optimální trasy, přiřadí jim vozidla a personál. Výsledkem je optimální distribuce. Zde byla stanovena jako nejvyšší priorita minimalizace nákladů.
Z grafu je vidět, že již při SingleTour optimalizaci dochází k úsporám oproti původnímu plánu distribuce zákazníka. Volná Optimalizace tyto úspory ještě zvýší.
|
Jak se vyrovnávají pracovníci dopravy logistiky se zavedením takového systému. Jaké jsou hlavní přínosy pro jejich každodenní operativu?
Je zřejmé, že v první fázi přináší zavedení systému určité vyšší nároky na uvedené pracovníky. Zejména v oblasti doplnění údajů pro potřeby systému i osvojení si systematické práce v novém prostředí. Po této první fázi však nastává období, kdy je možné využívat výhody systému, a to především poté, kdy jsou již v systému výsledky za určité období.
Plantour se potom stává nejen operativním, ale i strategickým nástrojem. Zpětným doplňováním aktuálních údajů lze dopravu a distribuci dále optimalizovat a hledat do té doby skryté rezervy v plánování. Zkoušet například scénáře "what if". Konkrétní příklad: Dopravní dispečer v součinnosti s obchodním zástupcem nebo obchodníkem mohou simulovat změny závozových oken, simulovat změny vozového parku (rozšíření nebo snížení počtu/tonáže aut). Systém odhalí i nepřesnosti v práci externích distributorů.
Za tímto účelem nabízíme též řadu doplňkových produktů, jako např. Carmanager, který dokáže na základě odjetých tras porovnávat plán se skutečností, dokáže vyhodnocovat náklady na jednotlivá vozidla, popř. náklady na odběratele.
Společnost tak má možnost nejen efektivně plánovat a navrhovat distribuci, ale též má k dispozici nástroj pro kontrolu odjetých tras a jejich vyhodnocování.
Řešení optimalizace dopravy ve společnosti Taroko
Jednou z firem, které používají systém Plantour pro optimalizaci dopravy a distribuci zboží, je i firma Taroko, přední distributor ovoce a zeleniny v České republice. Plantour v Taroku zajišťuje optimální rozdělení denních objednávek mezi vozidla, která jsou k dispozici, přičemž respektuje stanovené limity vytížení vozidel a specifikovanou dobu rozvozu. Pomocí systému je plánován rozvoz zboží pro 61 nákladních aut na zhruba 200 odběrních míst denně, což představuje odhadem 150 tun zboží denně.
Vstupními daty pro Plantour jsou údaje importované ze stávajícího objednávkového systému uživatele. Výstupem pro řidiče je dokumentace o rozvozu, včetně klasické "stazky". Pro dispečery a logistiky pak systém poskytuje množství údajů o rozvozu ve formě tabulek grafů a přehledných digitalizovaných map tras. Zpětně se potom do systému zadávají aktuální údaje o rozvozu, což umožňuje dále zmiňované vytváření optimalizačních modelů.
Systém sleduje a shromažďuje informace o objemové i hmotnostní vytíženosti tras. S využitím těchto informací je pak možno metodou volné optimalizace simulovat v systému různé varianty rozvozu. Je možné například zkoušet nové trasy s různými fiktivními počty a parametry vozidel, odběrních (dodacích) míst a závozových oken a v rámci této optimalizace porovnávat výkony a náklady a provádět další automatizované výpočty. Uvedená optimalizace například odhalí, zda je výhodnější využívat méně aut s vyšší tonáží, či naopak zda jsou trasy obsluhovány efektivně z hlediska již zmiňovaných závozových oken (časů) atd. a současně, pokud tomu tak není, navrhne nové výhodnější varianty.
Za hlavní přínosy řešení označuje Daniel Spurný, senior IT manažer společnosti Taroko, především zrychlení a zvýšení efektivity závozu: "To, že se zboží dostává rychleji k zákazníkovi, má přímý vliv na jeho vyšší kvalitu, minimalizují se problémy s respiračními dobami. Dalším přínosem je zvýšení informační hodnoty - informace o distribuci jsou uloženy na jednom místě. Po vyčíslení návratnosti investice dosahují úspory nákladů v průměru 15 %."
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |