facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 11/2003

Dopady vstupu České republiky do EU v oblasti IT

Milan Tomíček


Vstup České republiky do EU k 1. květnu příštího roku je všemi očekáván s velkým napětím. Tento den přinese značné změny pro většinu českých společností, jejichž činnost přesahuje hranice České republiky. Některé ze změn již vstoupily v povědomí, některé však ještě zůstávají neprávem stranou zájmu těchto společností. A mezi ty méně viditelné dopady patří i kroky nezbytné pro přizpůsobení současných informačních systémů na nové způsoby zdaňování některých transakcí, kterých se účastní subjekty z různých členských států, a na nové související evidenční povinnosti.


Daňová problematika dodávání zboží v rámci EU
V současné době je přechod zboží přes státní hranici České republiky kontrolován celními úřady, které tento přechod potvrzují na jednotných celních deklaracích. Tyto deklarace následně vyvážející společnosti slouží pro účely daně z přidané hodnoty (dále jen DPH) jako důkaz, že zboží bylo skutečně vyvezeno. V případě dovozu je pak na základě těchto deklarací nárokována při splnění obecných podmínek dovozní DPH. Tyto deklarace jsou zároveň využívány pro zjišťování hodnoty mezinárodního obchodu. Tím, že se Česká republika 1. května 2004 stane rovněž součástí celní unie, kterou vytváří členské státy EU, a jednotného vnitřního trhu, dojde k tomuto datu zároveň k „odstranění“ celních hranic na státních hranicích s ostatními členskými státy EU. Budou tedy zrušeny pohraniční celní úřady a zboží, které bude přepravováno z České republiky do jiných členských států či naopak, bude v absolutní většině případů přepravováno bez dohledu celních orgánů, tj. při přechodu státních hranic nebude zboží kontrolováno celními úřady a nebudou vyplňovány ani výše zmíněné celní deklarace.

Zároveň s tím se zcela změní systém zdaňování těchto transakcí z pohledu DPH. Principy uplatnění DPH při pohybu zboží v rámci států Evropské unie vycházejí ze šesté směrnice ES (77/388/EHS – o sladění zákonů členských států týkajících se daní z obratu – společný systém daně z přidané hodnoty). Podlé této směrnice je dodání zboží do dalšího státu EU osvobozeno od daně za předpokladu, že odběratel je registrován jako plátce DPH. Tento odběratel má ovšem povinnost takto přijaté zboží zatížit daní z přidané hodnoty a tuto vykázat jako DPH na výstupu. Použije-li však toto zboží pro své podnikání, má nárok si tuto DPH odečíst na vstupu. Pro odběratele je tudíž celý nákup takového zboží z hlediska DPH neutrální. Podle připravované novely zákona o DPH v České republice bude zmiňovaný efekt plusové a současně minusové daně částečně eliminován tím, že zdanitelné plnění z titulu dovozu zboží od plátců z ostatních zemí EU bude osvobozeno od povinnosti uplatnit daň na výstupu (v praxi bude tento rozdíl znamenat, že dnes při dovozu zboží je nutné celnici zaplatit DPH a tu si poté nárokovat jako odpočet DPH na vstupu. Po zavedení novely DPH se dovezené zboží nebude zdaňovat, jen se uvede do samostatné kolonky na daňovém přiznání. Při jeho dalším prodeji již bude podléhat standardnímu režimu, tedy i DPH).

V případě dodání zboží do ostatních států Evropské unie neplátcům DPH je nutné odvést daň na výstupu a tato transakce se chová jako běžné dodání zboží v tuzemsku. Při dodávce zboží do států mimo Evropskou unii zůstane zachován stejný princip jako doposud (zůstane zachován systém dovozních JCD). Změna přinese pro české firmy úbytek celních formalit, nižší zatížení provozního cash flow díky úbytku dovozní DPH a cla, společnosti ušetří celní deklaranty i nezbytnou hotovost pro platby celnicím. Na druhou stranu mírně stoupnou náklady na daňovou evidenci (předpokládá se rozšíření současných čtyř stránek daňového přiznání na šest až sedm), proškolení zaměstnanců i úpravu softwarového vybavení. Neexistence celních deklarací a nový způsob odvádění daně sebou totiž přinesou nutnost provedení úprav v informačních systémech, které by umožnily vygenerovat data nezbytná pro fungování nového systému.

Změna DPH u poskytování služeb
Neméně významnou změnou, která nastane po vstupu do EU, vyplývající z připravované novely zákona o DPH, potažmo zmiňované šesté směrnice ES, bude zdaňovací povinnost příjemce takových intelektuálních služeb, které jsou poskytovány ze zahraničí. Na tyto služby mezi, něž patří zejména poradenství, reklamní služby, poskytnutí pracovní síly, převody práv, telekomunikační služby, zpracování dat aj., bude uplatňován shodný princip jako u dodávky zboží. Tato změna se dotkne především finančních ústavů, jako jsou banky a pojišťovny, které nemají nárok na plný odpočet daně z přidané hodnoty.
Do výčtu takto zdaněných služeb budou mimo jiné patřit například update, upgrade, maitenance softwaru a jeho vzdálená údržba, což se týká zejména poboček zahraničních společností, kterým tyto služby poskytuje mateřská centrála. Změny se budou vztahovat i na správu a údržbu databáze ze zahraničí, které budou rovněž zahrnuty pod pojem intelektuální služby.

Statistické evidence – INTRASTAT
Současná statistika o pohybu zboží se získává pomocí JCD. Jak již bylo zmíněno, JCD budou v rámci Evropské unie zrušeny a statistické sledování bude legislativně nahrazeno novým systémem INTRASTAT. INTRASTAT je systém sběru dat pro statistiku obchodu se zbožím mezi členskými zeměmi Evropské unie. Funguje od 1. ledna 1993 a je zaveden ve všech členských státech Evropské unie. Deklarace INTRASTATu bude závazná deklarace, v níž budou uvedeny informace o pohybu zboží z, nebo do jiných členských zemí EU. Deklarace bude rovněž sloužit Českému statistickému úřadu jako zdroj dat, díky kterému může publikovat údaje ve stejné podrobnosti (např. odeslání nebo celkový vývoz určitého produktu do určité země) jako před vstupem do Evropské unie, a bude schopen publikovat celkové údaje statistiky zahraničního obchodu. V ČR bude zákonná povinnost stanovena v novém celním zákoně, který bude připraven k datu vstupu do EU. Sběrem statistických údajů o zahraničním obchodu budou v České republice pověřeny orgány celní správy, definováním metodiky a zveřejňováním zpracovaných údajů Český statistický úřad.

Vzhledem k charakteru požadovaných informací pro INTRASTAT je zcela nezbytné, aby tyto údaje byly automaticky generovány informačním systémem každého relevantního subjektu. Uváděné údaje se budou uvádět v následující struktuře:
· kód zboží,
· země odeslání,
· země určení,
· kraj odeslání,
· fakturovaná částka v Kč,
· statistická hodnota v Kč,
· vlastní hmotnost v Kč,
· množství v doplňkové měrné jednotce,
· povaha transakce,
· dodací podmínky,
· druh dopravy.

Základním rozlišovacím aspektem přitom je osmimístný kód celní nomenklatury zboží, které má být v této evidenci uvedeno. Vzhledem k tomu, že hlavním cílem tohoto systému je sledování mezinárodního obchodu, uvádějí se všechny následné údaje již v kumulovaných částkách dle zboží spadajícího pod daný kód za sledované období v členění dle jednotlivých členských států.
Při vyplňování formuláře je nutno rovněž mít na paměti, že v rámci INTRASTATu se sleduje nejen zboží koupené z jednoho členského státu, či do jiného členského státu prodané, ale například i zboží přemístěné za účelem zpracování či opravy, dodané jako plnění tvořící součást smlouvy o poskytování služeb, dodané za účelem instalace nebo rekonstrukce či přemístěné v rámci dlouhodobého operačního, popřípadě finančního leasingu. S určitými výjimkami je tak nutno sledovat jakýkoli fyzický pohyb zboží mezi jednotlivými členskými státy EU.

Každý z výše uvedených údajů bude zadáván pomocí kódů. Například kolonka, kde je nutno uvádět povahu transakce, se bude vyplňovat za pomocí následujících kódů:
1 Transakce se skutečným nebo předpokládaným převodem vlastnictví za finanční či jinou úhradu (jiné, než uvedené pod kódy
2, 7, 8).
2 Navrácené zásilky, přijetí/odeslání náhrad.
3 Bezúplatná přijetí/odeslání s převodem vlastnických práv.
4 Přijetí/odeslání zboží do režimu aktivního nebo pasivního zušlechťovacího styku.
5 Zpětná přijetí/odeslání zboží po jeho pasivním nebo aktivním zušlechtění.
6 Transakce se zbožím bez převodu vlastnictví – nájem, zapůjčení, krátkodobý leasing.
7 Přijetí/odeslání v rámci společných programů obrany či jiných státních, či nestátních výrobních programů.
8 Přijetí/odeslání zboží v rámci investičních celků.
9 Ostatní přijetí/odeslání.

Hlášení bude možno podávat na tiskovém formuláři, popřípadě elektronickou cestou. Požadované údaje bude pravděpodobně možno vyplnit i do současného formuláře JCD. S výjimkou příležitostných respondentů je však možno dojít k tomu, že v praxi bude pro střední a větší subjekty téměř nemožné, aby se tyto kumulované údaje jakkoliv „ručně vytahovaly“ ze systému. K 1. květnu budou muset mít tyto subjekty své informační systémy nastaveny takovým způsobem, aby získání potřebných údajů bylo pouze otázkou zadání správného příkazu. Na závěr této části je ještě nutno poznamenat, že tato hlášení bude muset kompetentním státním orgánům podávat každý subjekt, u něhož hodnota zboží přepravovaného z České republiky, či do České republiky dopravovaného přesáhne určitý limit. Dle posledních dostupných informací byl tento limit stanoven ve výši 1 000 000 Kč za daný kalendářní rok, přičemž se nesčítají hodnoty zboží přepravovaného z a do České republiky. Vždy se překročení tohoto limitu posuzuje zvlášť u zboží, které do České republiky přichází, a zvlášť u zboží, které Českou republiku opouští. Vzhledem k relativně nízkému limitu lze také očekávat, že tato nová povinnost se dotkne opravdu většiny společností, které regulérně dovážejí či vyvážejí zboží do členských států EU, a to jak těch současných, tak i těch, které by měly přistoupit 1. května příštího roku.


Povinnost vykazovat data pro systém INTRASTAT budou mít firmy podle následujícího klíče:
· firmy, u nichž hodnota přijetí nepřekročí statistickou hodnotu 1 mil. Kč za rok (tzv. osvobozující práh), jsou od vykazování osvobozeny. Totéž platí i pro firmy, jejichž hodnota odeslání nepřekročí tutéž statistickou hodnotu 1 mil. Kč za rok (tzv. osvobozující práh).
· firmy, u kterých hodnota přijetí zboží překročí práh 1 mil. Kč, ale nepřesáhnou 100 mil. Kč za rok (tzv. specifický práh), musí v deklaraci vyplnit všechna pole kromě pole Statistická hodnota a pole Druh dopravy. Stejně postupují firmy při odeslání zboží.
· firmy, které překročí práh 100 mil. Kč za rok (tzv. specifický práh) ve vnitrounijním obchodě, musí vyplnit všechna pole deklarace za příslušný tok zboží.
Deklarace bude muset být doručena příslušnému celnímu orgánu nejpozději do desátého pracovního dne v měsíci následujícím po měsíci, ve kterém k transakcím došlo.



Souhrnný přehled

Další novou povinností je tak zvaný souhrnný přehled. Jedná se o zcela novou daňovou evidenci, kterou musí podávat všichni plátci, kteří uskutečnili dodání zboží do jiného členského státu osobě registrované k dani v jiném členském státu, tj. v praxi se bude jednat o jakoukoli osobu či subjekt registrovaný v České republice k DPH, který dodá zboží jinému plátci z jiného členského státu. Údaje o hodnotě dodaného zboží se uvádějí v české měně. Relevantní plátci budou povinni podávat tento přehled svému příslušnému finančnímu úřadu, a to do 25. dne měsíce následujícího po každém kalendářním čtvrtletí společně s řádným daňovým přiznáním za poslední měsíc tohoto kalendářního čtvrtletí (jestliže se jedná o měsíčního plátce).

Vzhledem k tomu, že základním posláním těchto přehledů je umožnit kontrolu právě výše zmíněných transakcí, musí souhrnný přehled již obsahovat detailnější informace než INTRASTAT. Neuvádějí se zde částky kumulované dle kódu celního sazebníku a jednotlivých členských států, nýbrž částky členěné dle jednotlivých odběratelů, a to v následujícím členění:
· identifikační číslo pro DPH každého plátce (pořizovatele) v jiném členském státě, pod nímž mu
bylo zboží dodáno,
· kód členského státu, který poskytl výše uvedené identifikační číslo,
· celková hodnota dodání zboží pro každého pořizovatele v jiném členském státě za sledované
období,
· množství realizovaných plnění za sledované období,
· charakter plnění.

Na rozdíl od INTRASTATu se zde již neuvádí zboží, které je dováženo do České republiky, ale pouze zboží z České republiky dodávané do jiných členských států. V souhrnném hlášení se odděleně uvádí ještě přemístění obchodního majetku pro účely jeho podnikání do jiného členského státu, a pokud je prostřední osobou při zjednodušeném postupu v třístranném obchodu, odděleně dodání zboží finálnímu kupujícímu. Popis daňových dopadů těchto transakcí by vystačil na samostatný článek.
Údaje ze souhrnného přehledu by měly být finančním úřadem jednak porovnány s údaji v daňových přiznáních daného plátce za dané kalendářní čtvrtletí a rovněž zadány do systému VIES (VAT International Exchange System), ke kterému mají přístup finanční úřady z jiných členských států.

Tímto způsobem je možné kontrolovat aplikaci DPH při dodávkách zboží z jednoho členského státu do jiného členského státu, a především to, zda zboží, které dodavatel prezentoval jako zboží dodané do jiného členského státu, nebylo ve skutečnosti například prodáno v ČR bez daně. V každém případě je však opět možno konstatovat, že vzhledem ke struktuře požadovaných informací budou muset všichni současní plátci daně, kteří dodávají zboží do jiného členského státu EU, počínaje 1. květnem příštího roku přizpůsobit svoje současné informační systémy požadavkům plynoucím z této daňové evidence.

Daňové přiznání a daňové doklady
Kromě zcela nových, výše uvedených evidencí změna ve způsobu zdaňování dodávání zboží či poskytování služeb mezi subjekty z různých členských států (i na poskytování některých služeb bude od 1. května 2004 zaveden nový způsob zdanění z pohledu daně z přidané hodnoty) přinese i změny v samotném formuláři přiznání k DPH či v podobě vystavovaných faktur – daňových dokladů. Zatímco dnes má toto přiznání „pouhé“ čtyři strany, první přiznání k DPH dle nových předpisů, které bude muset být podáno do 25. června 2004, bude opět rozsáhlejší a bude obsahovat nové kolonky pro zachycení těchto transakcí, což s sebou opět přinese potřebu úpravy současných systémů, které se dotknou téměř všech plátců daně.

Rovněž v oblasti daňových dokladů dojde k určitým změnám, co se týče obsahu těchto dokladů, a to v závislosti na typu uskutečněného zdanitelného plnění. Kromě toho bude od 1. května 2004 možné, aby daňový doklad byl vystaven nikoliv poskytovatelem služby či dodavatelem zbožím, nýbrž jejich zákazníkem. Opět se jedná o radikální změnu, na kterou budou muset informační systémy reagovat. Takových příkladů, kde bude zcela nezbytné upravit současný systém, či dokonce vytvořit systém zcela nový, by se našlo ještě více. Více štěstí by zřejmě mohly mít ty subjekty, které využívají systémy, které jsou rovněž využívány v současných členských státech EU, kde tyto evidence existují již delší dobu. U těchto systému je možno očekávat, že v sobě daný modul již obsahují a tento modul je nutno „pouze oživit“. Ale i v těchto případech je třeba počítat s tím, že je nutno tento modul přizpůsobit určitým specifikům, vyplývajícím z předpisů České republiky, a že již dnes je nejvyšší čas začít na těchto systémech pracovat.

Autor článku, Milan Tomíček, je pracovníkem společnosti KPMG Česká republika.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.