facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Navisys
ERP systémy I , ERP systémy

Cloudový ERP versus on-premise ERP v číslech

Ing. Kateřina Tillingerová


Cloudový ERPProstředí IT se neustále mění a stále více firem přenáší SW pro chod a řízení svých procesů do cloudu. Rozhodujícím faktorem pro pořízení ERP je nyní, spíše než velikost zákazníka, povaha jeho byznys procesů. Díky tomu se dveře do světa mezinárodních podnikových systému otevírají téměř všem typům firem.


Jednou z hlavních výhod implementace cloudového ERP je jeho použitelnost pro jakoukoli pracovní zátěž, od malého start-up projektu až po rozsáhlé globální zákazníky. Zákazník může rychle vytvářet, nasazovat a škálovat výkon související s jeho klíčovými procesy. V intuitivním cloudovém prostředí si jednoduše vybere služby a počet uživatelů, které odpovídají jeho aktuálním potřebám. Implementaci standardizovaného ERP lze tak realizovat v řádu týdnů, nikoli měsíců, jako je tomu při pořízení robustních on-premise řešení na vlastní fyzické infrastruktuře.

Pro koho je ERP v cloudu správnou volbou?

ERP v cloudu je vhodné i pro malé dynamické společnosti s potenciálem variabilního, mnohdy až kolísavého využití softwarových služeb a s požadavkem na nízké pořizovací náklady. Uplatnění najde také v tuzemských pobočkách mezinárodních společností s elementární potřebou centralizovat data. Dostupnost ERP systému pro menší zákazníky umocňuje i licenční model měsíčního předplatného (Subscription), který umožňuje dynamicky měnit počet uživatelů podle aktuálních potřeb zákazníka. Díky tomu dochází k rozpouštění nákladů na provoz IT v čase a tyto náklady lze velmi přesně předpovídat a plánovat. Větší společnosti v případě cloudové implementace ocení fakt, že odpadá velká část operativy spojená se správou vlastních serverů, průběžnými upgrady a správa IT je výrazně jednodušší.

Kolik můžete nasazením ERP do cloudu ušetřit?

Srovnání počátečních nákladů a nákladů v čase můžeme názorně vidět na modelové kalkulaci (obr. 1) pro menší výrobní společnost, která má 60 zaměstnanců. Z nich cca polovina zastává kancelářskou práci a pouze část zadává či čte data z informačního systému – nákup licencí či pronájem služeb je tedy kalkulován pro 20 uživatelů. Nákup licencí/služeb Microsoft Dynamics 365 Business Central (dříve Dynamics NAV) pro tyto uživatele lze realizovat několika způsoby:

  • Trvalá (Perpetual) ERP licence + nákup vlastní infrastruktury;
  • Pronájem ERP licence (Subscription) + nákup vlastní infrastruktury
  • Trvalá (Perpetual) ERP licence + pronájem infrastruktury na MS Azure
  • Pronájem ERP licence (Subscription) + pronájem infrastruktury na MS Azure

Náklad na samotnou implementaci, tedy služby dodavatele ERP (analýza, návrh řešení, vývoj a testování, parametrizace, instalace, školení uživatelů, atd.) zůstává pro všechny varianty stejný – pro našeho modelového zákazníka představuje částku 3 miliony.

Obr. 1: Celkové náklady v horizontu 5 let
Obr. 1: Celkové náklady v horizontu 5 let

Největší rozdíl lze pozorovat mezi variantou nákupu trvalých licencí a vlastní infrastruktury a variantou pronájmu licencí s nasazením systému do cloudu MS Azure. Při započtení nákladů na pořízení HW a nákupu SW licencí, včetně jejich pravidelné aktualizace, činí úspora díky provozu řešení na MS Azure v prvním roce 2 miliony Kč. Počáteční investice na nákup vlastní infrastruktury a SW spolu s maintenance činí téměř 850 000 Kč. Oproti tomu náklad na pronájem infrastruktury na Azure představuje pouze 95 000 Kč za první rok. V součtu kumulovaných nákladů by došlo k vyrovnání celkových nákladů na pořízení a provozování vlastní infrastruktury vs. využití služby Azure na konci pátého roku. Při potřebě malé datové kapacity a výkonu serverů by v případě většího projektu dosahovala úspora v prvních letech několikanásobku.

Rozdíl v součtu celkových nákladů by nadále zvýšilo zohlednění mzdových nákladů na zajištění správy infrastruktury prostřednictvím vlastních zdrojů. Ty by u našeho modelového zákazníka představovaly cca 500 000 Kč ročně pro jednoho zaměstnance na pozici IT administrátora. Implementací systému na cloudové platformě Azure by dosáhl zákazník s malým počtem uživatelů významné finanční úspory a rozložil náklady v čase. Microsoft Azure představuje cloudové řešení nabízející více jak 50 služeb, které umožní variabilně řídit výkon a zdroje a vybrat si takovou, která přesně odpovídá potřebám. Díky této flexibilitě se stal jednou z nejlepších dostupných služeb cloud computingu.

Pokud Vás platforma Microsoft Azure zaujala, pošlete nám své dotazy na: tillingerova@navisys.cz nebo se podívejte na stránky
www.navisys.cz

Kateřina Tillingerová
Autorka článku je manažerkou marketingu ve společnosti NAVISYS, s. r. o.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Zákaznická zkušenost, sběr bylin a řešení pro SMB

IT Systems 6/2019V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili především na pokročilé metody analýzy dat, problematiku zpracování a řízení oběhu dokumentů, ale také na trendy v oblasti budování vztahů se zákazníky. Pozitivní zkušenost zákazníka je totiž stále významnějším faktorem pro úspěch podnikání. Slogan „na zkušenosti záleží“ se proto stal podtitulem letošní konference SAPu, která představila inovativní technologie a jejich využití v konkrétních obchodních scénářích, jejich společným jmenovatelem je právě zajištění pozitivní zákaznické zkušenosti.