- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2001
Rostoucí konkurence, specializace a tlak na vysokou efektivitu způsobuje organizační a procesní změny uvnitř organizací. Pracovníci či jednotlivá oddělení se stále více zaměřují na realizaci potřeb souvisejících s klíčovými aktivitami podniku. Doplňkové aktivity podniku se zadávají externím pracovníkům nebo organizacím, kteří jsou v těchto oblastech kvalifikovaní a jsou schopni garantovat kvalitu, termíny i cenu. Celkově tento způsob řešení doplňkových aktivity přináší podniku především nižší náklady, vyšší kvalitu, ale také vyšší jistotu úspěšné realizace doplňkových aktivit, na kterých je mnohdy závislá výroba, obchod, marketing a řízení společnosti. Není tudíž překvapením, že tato řešení se začínají objevovat i v oblasti informačních technologií. Podniky dnes zásadně mění svůj postoj k IT oblasti. Postupně jsou kompletně přehodnocovány standardní požadavky na funkčnost aplikací, bezpečnosti dat a profesionalitu služeb s IT oblastí spojených.
Společnosti, které mají oddělení výpočetní techniky zaměstnávající administrátory, produktové manažery, IT manažery, atd., mají velkou výhodu v tom, že odborníci se znalostmi IT situace uvnitř organizace jsou kdykoliv k dispozici pro řešení problémů či nových požadavků. Nevýhodou v tomto případě jsou však jak vysoké náklady na tyto pracovníky související nejenom se školeními, technikou nebo programy, tak také problémy spojené s vytížením těchto vysoce kvalifikovaných pracovníků a návratnost vložených investic. Organizace, které se profesionálně zabývají administrací, péčí o techniku, komunikace, aplikace, atp. mají vyškolené odborníky, prostřednictvím nichž poskytují externě IT služby podnikům. Pro podniky to znamená, že mohou menší či větší část svých aktivit přenechat profesionálním společnostem, které problematiku znají.
DIY, Outsourcing a ASP model
V současné době je možné na českém trhu nalézt podniky rozdělené do tří skupin dle jejich přístupu k vyřešení potřeb IT systémů. První skupinou jsou podniky, které si realizují veškeré IT aktivity vlastními silami (Do it yourself). Druhá skupina realizuje veškeré IT aktivity externě a třetí, největší skupina, je ve fázi přechodu od prvního skupiny ke druhé. To znamená, že tyto podniky již realizovaly některý z následujících kroků:
· Externí administrace serverů, popřípadě stanic: zálohování a archivace systému, nastavení a instalace aplikací, údržba, uživatelská podpora, poradenství.
· Pronájem techniky s automatickou modernizací, údržbou, servisem a poradenstvím.
· Pronájem prostor pro umístění techniky a s tím souvisejících služeb obsažených v bodě 1 a 2 a dále pojištění, zabezpečení proti odcizení a zničení, připojení k Internetu, Firewall ochrana atp.
· Externí péče o podnikové aplikace, jako jsou ERP nebo CRM systémy umístěné na serverech: instalace, reinstalace upgrade, úpravy, nastavení, školení, atp.
· Pronájem podnikových aplikací obsahující aktivity v bodě 4 a dále bezplatné nové verze, možnost přejít na jiný SW bez větších investic, atp.
V případě, že podnik využívá externě aktivity popsané ve všech pěti bodech mluvíme o plnohodnotném outsourcingu a nebo také o ASP (Application Service Provider) službě ve formě 1 : 1 (jeden dodavatel : jeden odběratel).
Novou formou, která přináší výrazné snížení nákladů a zároveň přináší kvalitu uživatelům, je model ASP služby 1 : N (jeden dodavatel mnoho odběratelů). Tento model vychází ze znalosti potřeb skupiny uživatelů a těm pak nabízí aplikace formou služby. Uživatele (nájemce) nezajímá, jaký používá poskytovatel operační systém, databázi nebo v jakém vývojovém prostředí má vytvořené aplikace.
Pro uživatele je prioritou především uspokojivá odpověď na následující otázky:
· jak jsou data zabezpečena proti jednotlivým rizikům,
· jaká je rychlost, dostupnost a spolehlivost provozu aplikací a systému,
· jaká je funkcionalita aplikací a zda vyhovuje potřebám podniků,
· jak funguje uživatelská podpora (rychlost, účinnost),
· jak často je aplikace aktualizována v souladu s požadavky uživatele (upgrade&update).
Je zřejmé, že uživatelé chtějí IT systémy především pohodlně a bezproblémově používat a poskytovatelé by jim to měli umožnit. Uživatele nezajímá, jak je informační systém strukturován, ani na jakém databázovém jádru funguje. Jediné, co uživatele zajímá, je dobrá funkčnost a snadná ovladatelnost. Není nepříjemnějšího pocitu, než když si sednete k počítači a ono to prostě nefunguje.
Těchto pocitů by nás měli zbavit právě profesionální poskytovatelé outsourcingových služeb nebo poskytovatelé ASP služeb.
Co je k dispozici?
Podle mého názoru je důležité vědět, co je dnes v ASP k dispozici a jaká je nejbližší budoucnost tohoto modelu na našem trhu. Tuto informaci ocení zejména pracovníci společností, které hodlají v blízké době investovat do IT nebo mají v úmyslu formulovat svou IT strategii. Informace v češtině o této oblasti lze nalézt především na: www.sluzbyasp.cz nebo na www.portalek.cz.
Dále je možno nalézt konkrétní informace pro jednotlivé oblasti činností.
CRM (Customer Relation Management):
· WebSurvey, internetový dotazník - průzkum trhu, statistika,…;
· SalesForce - aplikace pro podporu prodeje;
· EDesk - služba HelpDesk - podpora prodaných produktů a služeb v českém jazyce;
IS (Informační systémy nebo podnikové ekonomické systémy):
· NetLedger - službu umožňující účetní činnosti poskytuje v anglickém jazyce a v souladu s legislativou USA společnost NetLedger z USA;
· PeopleSoft - informační systém ve verzi 8 je kompletně přepracován pro poskytování na Internetu;
Nákup a prodej
· Pokud se týká obchodních portálů je nabídka v českém jazyce velmi bohatá. Viz IT System 4/2001 str. 58
Aplikace pro pracovní skupiny
· WorkTeam - je služba, která umožňuje spolupráci týmů s různým zaměřením, které mohou sdílet dokumenty, společné informace, diskuse, projekty, úkoly, kontaktní adresy a používat společné kalendáře;
Informace zaměřené na potřeby podniku
· Zde naleznete službu umožňující přístup k veškerým právním informacím, které poskytuje společnost ASPI Publishing;
· Český business server www.mujpodnik.cz pro podporu podnikání v prostředí Internetu, který provozuje internetový portál Atlas.
Komunikace
· Mail servery bezesporu patří k jedněm z prvních ASP aplikací na českém internetu. Naleznete je například na: http://www.seznam.cz, http://mns. atlas.cz, http://www.redbox.cz…atd.
Nástroje
· Tu naleznete nástroje, které vám umožní provést jednorázový test integrity vašich webových stránek;
· I v oblasti antivirové ochrany lze poskytovat služby typu ASP, pro zajímavost se podívejte sem;
Domnívám se, že již v současné době je možné využívat některé služby poskytované ASP poskytovateli jako doplňky k současně používaným podnikovým aplikacím. Nicméně v blízké budoucnosti spolu s rozvojem Internetu (kvalita a rychlost připojení) a uvedením ASP podnikových řešení na trh očekávám značný rozvoj používání ASP aplikací zejména u malých a středních podniků.
ASP řešení je schopno přinést značnou přidanou hodnotu, zejména ve smyslu úspory nákladů, kdy aplikace poskytované touto formou jsou většinou přístupné zdarma na určitou dobu a ani další náklady na jejich pronájem nejsou nijak vysoké v porovnání s investicí do hardware a software pro provozování podobného systému uvnitř podniku. Čekají nás velké změny, které se ani tak nedotknou samotných technologií, jako spíše přístupu a chápání ASP či outsourcingu jako spolehlivého partnera pro provozování podnikových aplikací. Uživatelé musí uvěřit a poskytovatelé musí dokázat, že si tuto důvěru zaslouží.
Pozn. red.: Řadu informací o metodě poskytování aplikací ASP najdete v předchozím vydání časopisu IT System 3/2001
Aplikace formou služby aneb znovu na téma ASP
Jindřich Kahoun [ j (tečka) kahoun (zavináč) seznam (tečka) cz ]


Rostoucí konkurence, specializace a tlak na vysokou efektivitu způsobuje organizační a procesní změny uvnitř organizací. Pracovníci či jednotlivá oddělení se stále více zaměřují na realizaci potřeb souvisejících s klíčovými aktivitami podniku. Doplňkové aktivity podniku se zadávají externím pracovníkům nebo organizacím, kteří jsou v těchto oblastech kvalifikovaní a jsou schopni garantovat kvalitu, termíny i cenu. Celkově tento způsob řešení doplňkových aktivity přináší podniku především nižší náklady, vyšší kvalitu, ale také vyšší jistotu úspěšné realizace doplňkových aktivit, na kterých je mnohdy závislá výroba, obchod, marketing a řízení společnosti. Není tudíž překvapením, že tato řešení se začínají objevovat i v oblasti informačních technologií. Podniky dnes zásadně mění svůj postoj k IT oblasti. Postupně jsou kompletně přehodnocovány standardní požadavky na funkčnost aplikací, bezpečnosti dat a profesionalitu služeb s IT oblastí spojených.
Společnosti, které mají oddělení výpočetní techniky zaměstnávající administrátory, produktové manažery, IT manažery, atd., mají velkou výhodu v tom, že odborníci se znalostmi IT situace uvnitř organizace jsou kdykoliv k dispozici pro řešení problémů či nových požadavků. Nevýhodou v tomto případě jsou však jak vysoké náklady na tyto pracovníky související nejenom se školeními, technikou nebo programy, tak také problémy spojené s vytížením těchto vysoce kvalifikovaných pracovníků a návratnost vložených investic. Organizace, které se profesionálně zabývají administrací, péčí o techniku, komunikace, aplikace, atp. mají vyškolené odborníky, prostřednictvím nichž poskytují externě IT služby podnikům. Pro podniky to znamená, že mohou menší či větší část svých aktivit přenechat profesionálním společnostem, které problematiku znají.
DIY, Outsourcing a ASP model
V současné době je možné na českém trhu nalézt podniky rozdělené do tří skupin dle jejich přístupu k vyřešení potřeb IT systémů. První skupinou jsou podniky, které si realizují veškeré IT aktivity vlastními silami (Do it yourself). Druhá skupina realizuje veškeré IT aktivity externě a třetí, největší skupina, je ve fázi přechodu od prvního skupiny ke druhé. To znamená, že tyto podniky již realizovaly některý z následujících kroků:
· Externí administrace serverů, popřípadě stanic: zálohování a archivace systému, nastavení a instalace aplikací, údržba, uživatelská podpora, poradenství.
· Pronájem techniky s automatickou modernizací, údržbou, servisem a poradenstvím.
· Pronájem prostor pro umístění techniky a s tím souvisejících služeb obsažených v bodě 1 a 2 a dále pojištění, zabezpečení proti odcizení a zničení, připojení k Internetu, Firewall ochrana atp.
· Externí péče o podnikové aplikace, jako jsou ERP nebo CRM systémy umístěné na serverech: instalace, reinstalace upgrade, úpravy, nastavení, školení, atp.
· Pronájem podnikových aplikací obsahující aktivity v bodě 4 a dále bezplatné nové verze, možnost přejít na jiný SW bez větších investic, atp.
V případě, že podnik využívá externě aktivity popsané ve všech pěti bodech mluvíme o plnohodnotném outsourcingu a nebo také o ASP (Application Service Provider) službě ve formě 1 : 1 (jeden dodavatel : jeden odběratel).
Novou formou, která přináší výrazné snížení nákladů a zároveň přináší kvalitu uživatelům, je model ASP služby 1 : N (jeden dodavatel mnoho odběratelů). Tento model vychází ze znalosti potřeb skupiny uživatelů a těm pak nabízí aplikace formou služby. Uživatele (nájemce) nezajímá, jaký používá poskytovatel operační systém, databázi nebo v jakém vývojovém prostředí má vytvořené aplikace.
Pro uživatele je prioritou především uspokojivá odpověď na následující otázky:
· jak jsou data zabezpečena proti jednotlivým rizikům,
· jaká je rychlost, dostupnost a spolehlivost provozu aplikací a systému,
· jaká je funkcionalita aplikací a zda vyhovuje potřebám podniků,
· jak funguje uživatelská podpora (rychlost, účinnost),
· jak často je aplikace aktualizována v souladu s požadavky uživatele (upgrade&update).
Je zřejmé, že uživatelé chtějí IT systémy především pohodlně a bezproblémově používat a poskytovatelé by jim to měli umožnit. Uživatele nezajímá, jak je informační systém strukturován, ani na jakém databázovém jádru funguje. Jediné, co uživatele zajímá, je dobrá funkčnost a snadná ovladatelnost. Není nepříjemnějšího pocitu, než když si sednete k počítači a ono to prostě nefunguje.
Těchto pocitů by nás měli zbavit právě profesionální poskytovatelé outsourcingových služeb nebo poskytovatelé ASP služeb.
Co je k dispozici?
Podle mého názoru je důležité vědět, co je dnes v ASP k dispozici a jaká je nejbližší budoucnost tohoto modelu na našem trhu. Tuto informaci ocení zejména pracovníci společností, které hodlají v blízké době investovat do IT nebo mají v úmyslu formulovat svou IT strategii. Informace v češtině o této oblasti lze nalézt především na: www.sluzbyasp.cz nebo na www.portalek.cz.
Dále je možno nalézt konkrétní informace pro jednotlivé oblasti činností.
CRM (Customer Relation Management):
· WebSurvey, internetový dotazník - průzkum trhu, statistika,…;
· SalesForce - aplikace pro podporu prodeje;
· EDesk - služba HelpDesk - podpora prodaných produktů a služeb v českém jazyce;
IS (Informační systémy nebo podnikové ekonomické systémy):
· NetLedger - službu umožňující účetní činnosti poskytuje v anglickém jazyce a v souladu s legislativou USA společnost NetLedger z USA;
· PeopleSoft - informační systém ve verzi 8 je kompletně přepracován pro poskytování na Internetu;
Nákup a prodej
· Pokud se týká obchodních portálů je nabídka v českém jazyce velmi bohatá. Viz IT System 4/2001 str. 58
Aplikace pro pracovní skupiny
· WorkTeam - je služba, která umožňuje spolupráci týmů s různým zaměřením, které mohou sdílet dokumenty, společné informace, diskuse, projekty, úkoly, kontaktní adresy a používat společné kalendáře;
Informace zaměřené na potřeby podniku
· Zde naleznete službu umožňující přístup k veškerým právním informacím, které poskytuje společnost ASPI Publishing;
· Český business server www.mujpodnik.cz pro podporu podnikání v prostředí Internetu, který provozuje internetový portál Atlas.
Komunikace
· Mail servery bezesporu patří k jedněm z prvních ASP aplikací na českém internetu. Naleznete je například na: http://www.seznam.cz, http://mns. atlas.cz, http://www.redbox.cz…atd.
Nástroje
· Tu naleznete nástroje, které vám umožní provést jednorázový test integrity vašich webových stránek;
· I v oblasti antivirové ochrany lze poskytovat služby typu ASP, pro zajímavost se podívejte sem;
Domnívám se, že již v současné době je možné využívat některé služby poskytované ASP poskytovateli jako doplňky k současně používaným podnikovým aplikacím. Nicméně v blízké budoucnosti spolu s rozvojem Internetu (kvalita a rychlost připojení) a uvedením ASP podnikových řešení na trh očekávám značný rozvoj používání ASP aplikací zejména u malých a středních podniků.
ASP řešení je schopno přinést značnou přidanou hodnotu, zejména ve smyslu úspory nákladů, kdy aplikace poskytované touto formou jsou většinou přístupné zdarma na určitou dobu a ani další náklady na jejich pronájem nejsou nijak vysoké v porovnání s investicí do hardware a software pro provozování podobného systému uvnitř podniku. Čekají nás velké změny, které se ani tak nedotknou samotných technologií, jako spíše přístupu a chápání ASP či outsourcingu jako spolehlivého partnera pro provozování podnikových aplikací. Uživatelé musí uvěřit a poskytovatelé musí dokázat, že si tuto důvěru zaslouží.
Pozn. red.: Řadu informací o metodě poskytování aplikací ASP najdete v předchozím vydání časopisu IT System 3/2001
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |