facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 5/2001

Aplikace formou služby aneb znovu na téma ASP

Jindřich Kahoun [ j (tečka) kahoun (zavináč) seznam (tečka) cz ]





Rostoucí konkurence, specializace a tlak na vysokou efektivitu způsobuje organizační a procesní změny uvnitř organizací. Pracovníci či jednotlivá oddělení se stále více zaměřují na realizaci potřeb souvisejících s klíčovými aktivitami podniku. Doplňkové aktivity podniku se zadávají externím pracovníkům nebo organizacím, kteří jsou v těchto oblastech kvalifikovaní a jsou schopni garantovat kvalitu, termíny i cenu. Celkově tento způsob řešení doplňkových aktivity přináší podniku především nižší náklady, vyšší kvalitu, ale také vyšší jistotu úspěšné realizace doplňkových aktivit, na kterých je mnohdy závislá výroba, obchod, marketing a řízení společnosti. Není tudíž překvapením, že tato řešení se začínají objevovat i v oblasti informačních technologií. Podniky dnes zásadně mění svůj postoj k IT oblasti. Postupně jsou kompletně přehodnocovány standardní požadavky na funkčnost aplikací, bezpečnosti dat a profesionalitu služeb s IT oblastí spojených.

Společnosti, které mají oddělení výpočetní techniky zaměstnávající administrátory, produktové manažery, IT manažery, atd., mají velkou výhodu v tom, že odborníci se znalostmi IT situace uvnitř organizace jsou kdykoliv k dispozici pro řešení problémů či nových požadavků. Nevýhodou v tomto případě jsou však jak vysoké náklady na tyto pracovníky související nejenom se školeními, technikou nebo programy, tak také problémy spojené s vytížením těchto vysoce kvalifikovaných pracovníků a návratnost vložených investic. Organizace, které se profesionálně zabývají administrací, péčí o techniku, komunikace, aplikace, atp. mají vyškolené odborníky, prostřednictvím nichž poskytují externě IT služby podnikům. Pro podniky to znamená, že mohou menší či větší část svých aktivit přenechat profesionálním společnostem, které problematiku znají.

DIY, Outsourcing a ASP model
V současné době je možné na českém trhu nalézt podniky rozdělené do tří skupin dle jejich přístupu k vyřešení potřeb IT systémů. První skupinou jsou podniky, které si realizují veškeré IT aktivity vlastními silami (Do it yourself). Druhá skupina realizuje veškeré IT aktivity externě a třetí, největší skupina, je ve fázi přechodu od prvního skupiny ke druhé. To znamená, že tyto podniky již realizovaly některý z následujících kroků:

· Externí administrace serverů, popřípadě stanic: zálohování a archivace systému, nastavení a instalace aplikací, údržba, uživatelská podpora, poradenství.
· Pronájem techniky s automatickou modernizací, údržbou, servisem a poradenstvím.
· Pronájem prostor pro umístění techniky a s tím souvisejících služeb obsažených v bodě 1 a 2 a dále pojištění, zabezpečení proti odcizení a zničení, připojení k Internetu, Firewall ochrana atp.
· Externí péče o podnikové aplikace, jako jsou ERP nebo CRM systémy umístěné na serverech: instalace, reinstalace upgrade, úpravy, nastavení, školení, atp.
· Pronájem podnikových aplikací obsahující aktivity v bodě 4 a dále bezplatné nové verze, možnost přejít na jiný SW bez větších investic, atp.

V případě, že podnik využívá externě aktivity popsané ve všech pěti bodech mluvíme o plnohodnotném outsourcingu a nebo také o ASP (Application Service Provider) službě ve formě 1 : 1 (jeden dodavatel : jeden odběratel).

Novou formou, která přináší výrazné snížení nákladů a zároveň přináší kvalitu uživatelům, je model ASP služby 1 : N (jeden dodavatel mnoho odběratelů). Tento model vychází ze znalosti potřeb skupiny uživatelů a těm pak nabízí aplikace formou služby. Uživatele (nájemce) nezajímá, jaký používá poskytovatel operační systém, databázi nebo v jakém vývojovém prostředí má vytvořené aplikace.

Pro uživatele je prioritou především uspokojivá odpověď na následující otázky:

· jak jsou data zabezpečena proti jednotlivým rizikům,
· jaká je rychlost, dostupnost a spolehlivost provozu aplikací a systému,
· jaká je funkcionalita aplikací a zda vyhovuje potřebám podniků,
· jak funguje uživatelská podpora (rychlost, účinnost),
· jak často je aplikace aktualizována v souladu s požadavky uživatele (upgrade&update).

Je zřejmé, že uživatelé chtějí IT systémy především pohodlně a bezproblémově používat a poskytovatelé by jim to měli umožnit. Uživatele nezajímá, jak je informační systém strukturován, ani na jakém databázovém jádru funguje. Jediné, co uživatele zajímá, je dobrá funkčnost a snadná ovladatelnost. Není nepříjemnějšího pocitu, než když si sednete k počítači a ono to prostě nefunguje.

Těchto pocitů by nás měli zbavit právě profesionální poskytovatelé outsourcingových služeb nebo poskytovatelé ASP služeb.

Co je k dispozici?
Podle mého názoru je důležité vědět, co je dnes v ASP k dispozici a jaká je nejbližší budoucnost tohoto modelu na našem trhu. Tuto informaci ocení zejména pracovníci společností, které hodlají v blízké době investovat do IT nebo mají v úmyslu formulovat svou IT strategii. Informace v češtině o této oblasti lze nalézt především na: www.sluzbyasp.cz nebo na www.portalek.cz.

Dále je možno nalézt konkrétní informace pro jednotlivé oblasti činností.

CRM (Customer Relation Management):

· WebSurvey, internetový dotazník - průzkum trhu, statistika,…;
· SalesForce - aplikace pro podporu prodeje;
· EDesk - služba HelpDesk - podpora prodaných produktů a služeb v českém jazyce;

IS (Informační systémy nebo podnikové ekonomické systémy):
· NetLedger - službu umožňující účetní činnosti poskytuje v anglickém jazyce a v souladu s legislativou USA společnost NetLedger z USA;
· PeopleSoft - informační systém ve verzi 8 je kompletně přepracován pro poskytování na Internetu;

Nákup a prodej
· Pokud se týká obchodních portálů je nabídka v českém jazyce velmi bohatá. Viz IT System 4/2001 str. 58

Aplikace pro pracovní skupiny
· WorkTeam - je služba, která umožňuje spolupráci týmů s různým zaměřením, které mohou sdílet dokumenty, společné informace, diskuse, projekty, úkoly, kontaktní adresy a používat společné kalendáře;

Informace zaměřené na potřeby podniku
· Zde naleznete službu umožňující přístup k veškerým právním informacím, které poskytuje společnost ASPI Publishing;
· Český business server www.mujpodnik.cz pro podporu podnikání v prostředí Internetu, který provozuje internetový portál Atlas.

Komunikace
· Mail servery bezesporu patří k jedněm z prvních ASP aplikací na českém internetu. Naleznete je například na: http://www.seznam.cz, http://mns. atlas.cz, http://www.redbox.cz…atd.

Nástroje
· Tu naleznete nástroje, které vám umožní provést jednorázový test integrity vašich webových stránek;
· I v oblasti antivirové ochrany lze poskytovat služby typu ASP, pro zajímavost se podívejte sem;

Domnívám se, že již v současné době je možné využívat některé služby poskytované ASP poskytovateli jako doplňky k současně používaným podnikovým aplikacím. Nicméně v blízké budoucnosti spolu s rozvojem Internetu (kvalita a rychlost připojení) a uvedením ASP podnikových řešení na trh očekávám značný rozvoj používání ASP aplikací zejména u malých a středních podniků.

ASP řešení je schopno přinést značnou přidanou hodnotu, zejména ve smyslu úspory nákladů, kdy aplikace poskytované touto formou jsou většinou přístupné zdarma na určitou dobu a ani další náklady na jejich pronájem nejsou nijak vysoké v porovnání s investicí do hardware a software pro provozování podobného systému uvnitř podniku. Čekají nás velké změny, které se ani tak nedotknou samotných technologií, jako spíše přístupu a chápání ASP či outsourcingu jako spolehlivého partnera pro provozování podnikových aplikací. Uživatelé musí uvěřit a poskytovatelé musí dokázat, že si tuto důvěru zaslouží.

Pozn. red.: Řadu informací o metodě poskytování aplikací ASP najdete v předchozím vydání časopisu IT System 3/2001

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.