- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 9/2000
V následujícím textu vás chceme seznámit se základní filozofií a funkcemi podnikového informačního systému APERTUM Business Applications. Ten se může pochlubit počtem 1650 instalací po celém území Evropy, kde patří mezi nejúspěšnější informační řešení pro malé a střední firmy.
Základní rysy
APERTUM Business Applications představuje standardní řešení informačních a řídících systémů. Je určen pro malé a střední firmy podnikající v oblasti výroby, obchodu a servisních služeb.
Základním rysem systému je modulární architektura a adaptabilita na specifické podmínky uživatele. Přibližně třetinu konfigurace, nastavení a parametrů provádí odborný konzultant na základě požadavků zákazníka formou změny parametrů menu Systém, které je obsaženo v každém modulu.
Systém je plně připraven na změnu legislativy pro vstup do Evropské unie (což vzhledem k původu systému není překvapením, viz. souhrnná tabulka na konci článku). Navíc funkce On-line vícejazyčnost umožňuje uživateli během dvou sekund přepnutí z češtiny do němčiny, angličtiny či jiného evropského jazyka. Funkce On-line vícejazyčnost zajistí nejen změnu u jednotlivých menu modulů, názvosloví v tabulkách a maskách, ale také změnu jazyka základních údajů o artiklech a ostatních položkách. Data jsou tak ve srozumitelné podobě přístupná zahraničním partnerům a spolupracovníkům, což oceňují zejména nadnárodní korporace a firmy se zahraniční účastí.
Struktura systému
Organizace systému odpovídá požadavkům kladeným na informační systémy, tzn. zajistit efektivní řízení obsluhy zákazníka v plném rozsahu (nákup, výroba, distribuce, servis a finanční toky). IS APERTUM je členěn do 5 oblastí: Zbožní hospodářství, Ekonomika, Výroba, Servis Management a moduly administrativy systému.
Datovou a procesní základnu systému tvoří moduly Zbožního hospodářství, které zajišťují evidenci a správu dat týkajících se potenciálních zájemců, zákazníků, dodavatelů a spolupracovníků (dealerů) obchodních partnerů firmy, obchodních případů a logistických procesů. Zastřešujícími jsou moduly Ekonomické, jejichž úkolem je zajistit kvalitní informace o hospodaření firmy pro TOP i střední management. Na základě vestavěných nástrojů lze vytvářet, mimo širokou škálu standardních sestav, uživatelské sestavy, včetně plánových a srovnávacích.
Výroba
Průběh zakázky ve výrobním procesu lze zobrazit na 4 základních kartách výrobních modulů (Příprava, Plán výroby, Výroba a Kontrola kvality). Součástí výrobního modulu je stanovení kalkulace výrobku a sestavení výrobního plánu. Vše je sledováno a porovnáváno s plánovanými hodnotami. Důraz je kladen na sledování výše spotřeby materiálu a dodržení zpracovatelského času. Systém zajišťuje automatické převzetí nové zakázky do výroby, vytvoření výrobní zakázky a automatické vystavení návrhu objednávek požadovaného materiálu či kooperací pro zajištění dané zakázky. Potřebná data jsou vedena v kompletní evidenci výrobních kusovníků a pracovních postupů. Systém standardně podporuje normy ISO 9000.
Servis Management
Dynamicky se rozvíjející oblast technických služeb zákazníků spolu s rostoucím tlakem na kvalitu a rychlost jejich zajištění vyžadují vhodné nástroje pro operativní i dlouhodobé plánování, sledování i aktualizaci nákladů, termínů a kapacit. Proto je technicko informační systém APERTUM Servis Management je schopen automaticky organizovat jednotlivé zakázky, plánovat jejich plnění, organizovat nasazení techniků, sledovat jejich vytíženost a navrhovat možnosti zástupu v případě nepřítomnosti. K jednotlivým zákazníkům jsou vedena nejen kmenová data (adresa, telefony, kontaktní osoby, atd.), data o typu, umístění, stáří, plánovaných termínech oprav a údržby jednotlivých servisovaných zařízení, ale také informace o druhu uzavřené smlouvy (servisní, outsourcingová a další) a pravidlech, dle kterých je postupováno při jednotlivých zásazích a fakturaci zakázek. V grafické podobě systém předkládá termínový kalendář se členěním na jednotlivé zakázky a přidělení techniky.
U zakázek zobrazuje stav jejich plnění.
Technické parametry
Informační systém APERTUM je systém na bázi víceúrovňové architektury Client/Server (volitelně 2 i 3 úrovňová). Je provozován v sítích Windows NT nebo Windows 2000. Uživatelským prostředím pracovních stanic je Windows 95, 98, 2000 či Windows NT Workstation. Systém pracuje nad databázemi na bázi otevřených SQL databází. Je možné zvolit mezi produkty ORACLE, SQL BASE (CENTURA), Microsoft SQL Server. APERTUM je otevřený ve vztahu komunikace s ostatními aplikacemi (např. MS Office) a umožňuje On-Line přístup na e-mail a Internet.
Obchodní politika
Licenční politika spočívá v tom, že zákazník neplatí počet nainstalovaných kopií, ale cena je stanovena na základě skutečného maximálního počtu uživatelů současně pracujících na konkrétním modulu.
Implementace IS probíhá dle vlastní metodologie a lze ji provést v závislosti na rozsahu a komplikovanosti řešení v průběhu 2 až 6 měsíců.
Apertum ve zkratce
Přesné označení systému: APERTUM Business Applications
Výrobce: Great Plains Deutschland AG
Země původu: Německo
Distributor pro ČR: Technosoft spol. s r.o.
Počet instalací ve světě: 1650
Počet instalací v ČR: 13
Řešení pro: malé a střední firmy od 5 do 200 uživatelů
Oblast podnikání: výroba, obchod a servisní služby
Zaměření: odvětvově neutrální
Charakter: standardní ERP řešení
Rok zahájení vývoje: 1993
APERTUM Business Applications: Řešení pro výrobu, obchod a servisní služby
-red-


V následujícím textu vás chceme seznámit se základní filozofií a funkcemi podnikového informačního systému APERTUM Business Applications. Ten se může pochlubit počtem 1650 instalací po celém území Evropy, kde patří mezi nejúspěšnější informační řešení pro malé a střední firmy.
Základní rysy
APERTUM Business Applications představuje standardní řešení informačních a řídících systémů. Je určen pro malé a střední firmy podnikající v oblasti výroby, obchodu a servisních služeb.
Základním rysem systému je modulární architektura a adaptabilita na specifické podmínky uživatele. Přibližně třetinu konfigurace, nastavení a parametrů provádí odborný konzultant na základě požadavků zákazníka formou změny parametrů menu Systém, které je obsaženo v každém modulu.
Systém je plně připraven na změnu legislativy pro vstup do Evropské unie (což vzhledem k původu systému není překvapením, viz. souhrnná tabulka na konci článku). Navíc funkce On-line vícejazyčnost umožňuje uživateli během dvou sekund přepnutí z češtiny do němčiny, angličtiny či jiného evropského jazyka. Funkce On-line vícejazyčnost zajistí nejen změnu u jednotlivých menu modulů, názvosloví v tabulkách a maskách, ale také změnu jazyka základních údajů o artiklech a ostatních položkách. Data jsou tak ve srozumitelné podobě přístupná zahraničním partnerům a spolupracovníkům, což oceňují zejména nadnárodní korporace a firmy se zahraniční účastí.
Struktura systému
Organizace systému odpovídá požadavkům kladeným na informační systémy, tzn. zajistit efektivní řízení obsluhy zákazníka v plném rozsahu (nákup, výroba, distribuce, servis a finanční toky). IS APERTUM je členěn do 5 oblastí: Zbožní hospodářství, Ekonomika, Výroba, Servis Management a moduly administrativy systému.
Datovou a procesní základnu systému tvoří moduly Zbožního hospodářství, které zajišťují evidenci a správu dat týkajících se potenciálních zájemců, zákazníků, dodavatelů a spolupracovníků (dealerů) obchodních partnerů firmy, obchodních případů a logistických procesů. Zastřešujícími jsou moduly Ekonomické, jejichž úkolem je zajistit kvalitní informace o hospodaření firmy pro TOP i střední management. Na základě vestavěných nástrojů lze vytvářet, mimo širokou škálu standardních sestav, uživatelské sestavy, včetně plánových a srovnávacích.
Výroba
Průběh zakázky ve výrobním procesu lze zobrazit na 4 základních kartách výrobních modulů (Příprava, Plán výroby, Výroba a Kontrola kvality). Součástí výrobního modulu je stanovení kalkulace výrobku a sestavení výrobního plánu. Vše je sledováno a porovnáváno s plánovanými hodnotami. Důraz je kladen na sledování výše spotřeby materiálu a dodržení zpracovatelského času. Systém zajišťuje automatické převzetí nové zakázky do výroby, vytvoření výrobní zakázky a automatické vystavení návrhu objednávek požadovaného materiálu či kooperací pro zajištění dané zakázky. Potřebná data jsou vedena v kompletní evidenci výrobních kusovníků a pracovních postupů. Systém standardně podporuje normy ISO 9000.
Servis Management
Dynamicky se rozvíjející oblast technických služeb zákazníků spolu s rostoucím tlakem na kvalitu a rychlost jejich zajištění vyžadují vhodné nástroje pro operativní i dlouhodobé plánování, sledování i aktualizaci nákladů, termínů a kapacit. Proto je technicko informační systém APERTUM Servis Management je schopen automaticky organizovat jednotlivé zakázky, plánovat jejich plnění, organizovat nasazení techniků, sledovat jejich vytíženost a navrhovat možnosti zástupu v případě nepřítomnosti. K jednotlivým zákazníkům jsou vedena nejen kmenová data (adresa, telefony, kontaktní osoby, atd.), data o typu, umístění, stáří, plánovaných termínech oprav a údržby jednotlivých servisovaných zařízení, ale také informace o druhu uzavřené smlouvy (servisní, outsourcingová a další) a pravidlech, dle kterých je postupováno při jednotlivých zásazích a fakturaci zakázek. V grafické podobě systém předkládá termínový kalendář se členěním na jednotlivé zakázky a přidělení techniky.
U zakázek zobrazuje stav jejich plnění.
Technické parametry
Informační systém APERTUM je systém na bázi víceúrovňové architektury Client/Server (volitelně 2 i 3 úrovňová). Je provozován v sítích Windows NT nebo Windows 2000. Uživatelským prostředím pracovních stanic je Windows 95, 98, 2000 či Windows NT Workstation. Systém pracuje nad databázemi na bázi otevřených SQL databází. Je možné zvolit mezi produkty ORACLE, SQL BASE (CENTURA), Microsoft SQL Server. APERTUM je otevřený ve vztahu komunikace s ostatními aplikacemi (např. MS Office) a umožňuje On-Line přístup na e-mail a Internet.
Obchodní politika
Licenční politika spočívá v tom, že zákazník neplatí počet nainstalovaných kopií, ale cena je stanovena na základě skutečného maximálního počtu uživatelů současně pracujících na konkrétním modulu.
Implementace IS probíhá dle vlastní metodologie a lze ji provést v závislosti na rozsahu a komplikovanosti řešení v průběhu 2 až 6 měsíců.
Apertum ve zkratce
Přesné označení systému: APERTUM Business Applications
Výrobce: Great Plains Deutschland AG
Země původu: Německo
Distributor pro ČR: Technosoft spol. s r.o.
Počet instalací ve světě: 1650
Počet instalací v ČR: 13
Řešení pro: malé a střední firmy od 5 do 200 uživatelů
Oblast podnikání: výroba, obchod a servisní služby
Zaměření: odvětvově neutrální
Charakter: standardní ERP řešení
Rok zahájení vývoje: 1993
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |