- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Ukázka práce s nástrojem Report Builder 2.0
Data, data a opět data. Valí se na nás ze všech směrů a čím dál s větší vervou a intenzitou. Problematikou jejich zpracování, analýzy a vyhodnocení se zabývají specifická řešení z oblasti označované jako business intelligence. Přestože úvodní fáze zpracování dat, totiž transformace a integrace dat, je zpravidla v těchto řešeních tou stěžejní, koncový uživatel ji prakticky nevnímá. Vlastně často ani neví o její existenci. Jediné, co ho zajímá, jsou výsledné reporty a analýzy. Ať jsou smysluplné, a navíc i hezké pro oko diváka.

Prostředek, který je odpovědí na standardizované i specifické informační potřeby koncového uživatele, se většinou charakterizuje jako reportingový nástroj nebo reportingové řešení. Zjednodušeně je to něco, co přetransformuje data do smysluplných informací a dá jim tu správnou vizáž. Definicí reportu se pak dá označit souhrn odkazů na datové zdroje, jejich propojení, struktura reportu a jeho vizuální forma.
Microsoft nabízí řešení reportingu pomocí nástroje SQL Server Reporting Services. Tento nástroj už má za sebou svá odtrénovaná léta, během kterých se vyvinul z verzí 2000 přes 2005 až po současnou aktuální verzi 2008. Již během předchozích verzí nabízel spoustu funkcionality, od vytváření jednoduchých i složitých reportů až po jejich publikaci na webu a distribuci uživatelům, ať už ve formátu HTML do internetového prohlížeče nebo exportu do Excelu, PDF atd. Současná verze 2008 nabízí ještě více funkcionalit. My si některé z nich popíšeme na příkladu nástroje Report Builder 2.0 (v české verzi uvedený pod názvem Tvůrce sestav 2.0), který Microsoft k SQL Server Reporting Services 2008 přibalil zdarma a který je určen koncovým uživatelům k vytváření a publikaci reportů.
Tvůrce sestav 2.0 pro službu Microsoft SQL Server 2008 Reporting Services nabízí intuitivní prostředí pro vytváření sestav. Prostředí je podobné systému Office, umožňující firemním a zkušeným uživatelům využít své zkušenosti s produkty systému Microsoft Office 2007.
Tvůrce sestav 2.0 pro službu Microsoft SQL Server 2008 Reporting Services podporuje všechny funkce služby SQL Server 2008 Reporting Services včetně:
- možnosti rozložení sestav jazyka RDL (Report Definition Language) serveru SQL Server 2008,
- vizualizace dat, včetně grafů a měřidel,
- textových polí pro text ve formátu RTF,
- exportu do formátu aplikace Microsoft Office Word.
Funkce specifické pro Tvůrce sestav 2.0 jsou zaměřeny na zjednodušení procesu vytváření a úprav sestav a dotazů, včetně následujících:
- průvodci pro vytváření tabulek, matic a oblastí dat grafů,
- podpora pro přímé otevírání a úpravy sestav uložených na serveru sestav,
- podpora pro používání prostředků na serveru, například sdílených zdrojů dat,
- návrháři dotazů pro více zdrojů dat, včetně speciálního návrháře dotazů pro Microsoft SQL Server.
Obr. 1: Úvodní obrazovka Tvůrce sestav 2.0 – menu práce s vizuálními objekty
Kromě klasických tabulek, kontingenčních tabulek a grafů má uživatel k dispozici vizualizační prvky ve formě budíků, tachometrů, teploměrů apod.
Práce s Tvůrcem sestav 2.0 spočívá v intuitivním ovládání programu podobného ovládání MS Excelu nebo MS Wordu. Uživatele při vytváření sestav provází skupina grafických pomocníků – průvodců.
Kombinací s jinými technologiemi, například využitím datových zdrojů z kostek z MS SQL Analysis Services, získá uživatel možnost využití korporátně předdefinované logiky výpočtu složitých kalkulací a ukazatelů KPI.
Obr. 2: Definice datového zdroje z MS SQL Server Analysis Services
Datové zdroje ale samozřejmě nejsou omezeny pouze na kostky, mezi základní datové zdroje patří zejména relační databáze, OLE DB a ODBC datová propojení a další externí zdroje dat.
Obr. 3: Výběr z možných typů datových zdrojů
Tvorbu reportů usnadňují již zmínění průvodci, pomocí kterých je například možné vložit do reportu i prvek typu TABLIX. Jedná se zde o zajímavé spojení vlastností kontingenční tabulky a volné struktury tabulky s možností využít výhody obou prvků – automaticky opakovatelné kategorie (např. roky ve sloupcích), které je možno volně kombinovat s ručně definovanými pevnými sloupci.
Obr. 4: Definice struktury tabulky v reportu
Definice a úprava objektů v reportu se ovládá stylem MS Office.
Obr. 5: Definice a úprava objektu TABLIX v reportu
Vizuální možnosti reportů je samozřejmě také možno ovládat uživatelem. Grafické možnosti vůbec nezaostávají za možnostmi MS Excelu a nabízejí komfortní práci s reportem.
Obr. 6: Tvorba a úpravy grafů
Kromě grafů se přímo nabízejí možnosti využít vizualizace dat různými teploměry a budíky a zobrazit tak „zuřivé tempo rozvoje businessu“, nebo naopak postrašit „finanční situací podniku pod bodem mrazu“.
Obr. 7: Výběr měřidel pro vizualizaci dat
Úpravy nastavení formátů jsou záležitostí vteřin a jejich ovládání již známé z běžných kancelářských aplikací.
Obr. 8: Úpravy formátování
Obr. 9: Report v režimu návrhu
Vytvořený report si může uživatel spustit a v prohlížecím režimu v něm vyhledávat, stránkovat, používat lupu. Výsledný report pak je možné uložit (lokálně nebo na portál), vytisknout nebo exportovat do různých formátů.
Obr. 10: Report v režimu prohlížení
Obr. 11: Exportovaný report do formátu Excel
Co dodat závěrem? Tvůrce sestav 2.0 je vhodný nástroj pro uživatele, kteří potřebují vytvářet reporty, rádi realizují své vizuální představy a nemají problém pracovat v prostředí Office. Vytvořené definice reportů pak mohou jednoduše ukládat lokálně na své PC a mít je tak pouze pro sebe, nebo je v lepším případě ukládat na firemní portál a sdílet je s dalšími uživateli. Smysluplný sdílený report, který se připojuje na aktuální data, tak poskytuje přehledný a organizovaný způsob práce s informacemi.
Autor působí ve společnosti Clever Decision.

| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... |
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 |
















