facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 10/2012 , AI a Business Intelligence

Nástroje complex event processing

jsou klíčem k efektivnímu rozhodování v reálném čase



GaleosNedávno proběhla českým tiskem zpráva o tom, že společnost Gartner vyhlásila nejlepším projektem roku nasazení systému pro realizaci marketingových kampaní v reálném čase u tureckého operátora Turkcell. Je to další doklad toho, že technologie complex event processing (CEP) definitivně překročila hranice speciálních oborů, jakým je třeba algoritmické obchodování na burzách, a stává se součástí běžných podnikových procesů.


Kdy použít business intelligence a kdy CEP

Technologie CEP umožňují sledovat různě komplexní událostí již v okamžiku, kdy vznikají, a reagovat na ně. Nabízí obdobnou schopnost společného vyhodnocování dat z různých zdrojů, jakou poskytuje business intelligence, liší se však rychlostí.

Právě u rozdílu mezi oběma typy technologií a přístupů se na chvíli zastavíme. Business intelligence je osvědčeným nástrojem pro podporu správného rozhodování. Funguje většinou tak, že jsou shromážděna data z různých zdrojů a nad nimi jsou prováděny společné analýzy. Tyto analýzy umožní vidět souvislosti, které by žádný jednotlivý zdroj dat neposkytl. Manažer získává informace o tom, jaké jsou finanční dopady zdržení ve výrobě nebo jak je to se ziskovostí různých produktů a typů zákazníků, což mu umožňuje přijímat kvalifikovaná rozhodnutí. Koncept business intelligence je silný zejména tím, že umožňuje vidět trendy, časové řady a srovnávat je. Jeho použitelnost pro rychlé operativní (dispečerské rozhodování) je však omezená. A to navzdory tomu, že některé současné BI nástroje poskytují informace řádově rychleji než jejich předchůdci. Mnoho informačních systémů totiž není schopno poskytovat data pro BI jinak než dávkově (nemají-li být neúnosně zatíženy). Kromě toho, BI vychází z tradičního přístupu k rozhodovacímu procesu – získám informaci, vyhodnotím informaci, hledám optimální reakci.

Přístup CEP je v určitém smyslu obrácený. Manažer předem určí scénáře, jaké by mohly nastat (jaké události, v jakém časovém sledu, jaké další nutné podmínky by měly být splněny), a zadá také požadovanou reakci pro případ, že takový komplexní scénář nastane. Systém pak sleduje události a vykonává reakce automaticky (touto reakcí může být i alert dispečera). Manažer zhodnotí výsledky a scénáře pak ladí nebo vymýšlí nové. Tak je možné postupovat při řízení podnikové bezpečnosti, kapacity logistického centra, obsluze zákazníků, nabídce dodatečných služeb i v mnoha dalších oblastech, které možná čtenáře při prvním pohledu překvapí. Například nizozemský knihkupecký řetězec BGN takto řídí přesuny knih mezi sklady, regály a prodejnami.

Vidět věci dříve, než nastanou

Po tomto obšírném úvodu můžeme přejít k vlastní technologii. Vysvětlíme jen, že pro účely CEP je jednoduchou událostí myšlena změna prvku v telekomunikační síti, tedy například změna ceny na burze, příchozí volání, zadání žádosti o provedení platby, změna GPS souřadnic, uložení předmětu na určité místo zaznamenané RFID čipem, změna stavu stroje (zapnutí, vypnutí apod.), signál změny stavu zaslaný senzorem (který měří teplotu, rychlost, pohyb atd.).

I když za určitých okolností mohou být takové události zajímavé samy o sobě, častěji se jejich skutečný dopad ukazuje až v souvislostech. Proto je lze považovat za stavební bloky pro budování významných komplexních událostí, které vypadají například takto:

  • Je zadáno tolik objednávek, že kapacita střediska neumožňuje je vyřídit ve stanovaném čase, přičemž dvě z těchto objednávek pocházejí od VIP zákazníků.
  • Všechny potřebné prvky sítě mají dostatečnou volnou kapacitu pro poskytnutí určité služby a z profilu zákazníka lze usuzovat, že by měl o službu zájem.
  • Pokud má letadlo odletět podle jízdního řádu, musí být doplňování paliva zahájeno do devadesáti minut, což kapacita tankovacích zařízení neumožňuje.

Každá z těchto situací vyžaduje okamžitou reakci. Převést objednávky od VIP zákazníků na jiný způsob zpracování. Okamžitě nabídnout službu. Informovat cestující, že se odlet opozdí, a nabídnout jim jako odškodnění padesátiprocentní slevu v letištním baru. Právě takovou reakci umožní zajistit CEP. Proto je tato technologie užitečná a často nutná tam, kde je okno příležitosti časově omezené, kde je zapotřebí reagovat okamžitě a kde je předem známo, že určitá situace může nastat.

Výkonné stroje, přívětivá rozhraní i simulační prostředí

Základní prvky IT architektury CEP můžeme popsat takto:

Korelační enginy

Jedná se o nástroje s obrovským výkonem pro vyhledávání souvislostí v datech. Mohou jimi „protékat“ v podstatě neomezené objemy dat z různých zdrojů (například telekomunikační síť a informační systémy operátora). Korelační enginy dokážou vytřídit ta data, která jsou relevantní pro posuzovanou událost, a hledají v nich scénáře.

daptéry

Adaptéry přebírají data z nejrůznějších zdrojů: systémů, aplikací, technologických zařízení, telekomunikačních sítí, vnějších poskytovatelů apod. Komerční produkty CEP obsahují řadu takových připravených adaptérů i vývojové prostředí umožňující vytvářet další. Kromě přebírání momentálně vznikajících dat musí CEP zajistit tzv. data enrichment, tedy doplnit tato data o další informace uložené v databázích. Kombinace událostí, z níž vyplývá, že určitá služba nebude poskytnuta včas, dostává kupříkladu jiný význam ve světle zjištění, že se jedná o VIP zákazníka.

Prostředí pro vytváření aplikací

CEP poskytuje jazyk a další potřebné nástroje pro vývoj „událostních aplikací“. IT specialista zadává, jaké události mají být sledovány, v jakém pořadí a čase (pokud dojde k události A, do tří sekund nastane B a do dalších deseti sekund nenastane C) a jaká reakce má následovat.

Manažersko-dispečerské rozhraní

Dashboard pro vizualizaci dění v reálném čase ukazuje v přehledné grafice momentální dění, včetně dopadů událostí na různé ukazatele, a případně upozorňuje na nutnost okamžitě reagovat. Některé CEP produkty umožňují, aby určité scénáře (požadavek na sledování sekvence událostí spojených se splněním určitých podmínek) zadávali i sami koncoví uživatelé bez podpory IT experta.

Simulační nástroje

Jak vyplývá z názvu, umožňují tyto nástroje přehrávat události, které se odehrály v minulosti, případně zjišťovat, jaké dopady by měly různé varianty událostí, které teprve mohou nastat.

Marketing, ochrana proti podvodům i účtování za hovory

A k čemu je to dobré? Úspěšné nasazení CEP je možné najít v téměř každém sektoru trhu, zmíníme proto jen některé, na nichž se podíleli naši kolegové. V oblasti řízení marketingových kampaní umožňuje technologie a přístup CEP cílit kampaň nejen podle profilu zákazníka, ale také podle jeho momentální situace. Je tak odbouráno nevyžádané obtěžování, účinnost kampaní se zvyšuje až desetinásobně a stoupá i spokojenost zákazníků. Užitečnost CEP lze dobře ilustrovat také jednoduchým scénářem při ochraně před zneužitím platebních karet. Jestliže v proudu dat o platbách rozpoznáme několik plateb stejnou kartou v krátkém časovém rozmezí, ale v různých lokalitách, jde o podezřelé transakce. Banka může okamžitě reagovat zvýšením dohledu, upozorněním dohlížitele nebo automaticky spustit ochrannou akci. Dalším příkladem je monitoring konvergovaných bilingových procesů velkého mobilního operátora (účtování různých typů služeb konzumovaných stejným zákazníkem). Pokud určité prvky sítě vydají data o tom, že byla poskytnuta služba, a billingový systém nevydá v požadované době data o tom, že byla zákazníkovi přiúčtována položka, je okamžitě vidět chyba a může se řešit.

V každém případě je možné konstatovat, že s tím, jak jsou organizace nuceny řešit stále komplexnější problémy, konkurence se zostřuje a regulátoři přicházejí se stále přísnějšími požadavky, přibývá také příležitostí pro CEP. Přibývá dokonce situací, které je bez CEP téměř nemožné uspokojivě vyřešit.

Jiří Gregor, Martin Holub
Jiří Gregor působí jako předseda představenstva společnosti Galeos. Martin Holub je ředitelem společnosti Apios.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.