facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2018 , AI a Business Intelligence

Klíčem k digitální transformaci jsou nástroje pro lepší analýzy a zvýšení produktivity

David Zeman


InforPrůzkum analytické společnosti IDC na téma digitální transformace vytvořený na zakázku firmy Infor oslovil více než 1 000 společností po celém světě. Pojďme se podívat na to, jaké motivace, bariéry a nástroje respondenti nejčastěji zmiňovali a jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými regiony.


Motivace

Dle očekávání je celkovým hlavním motivačním faktorem digitální transformace zlepšení produktivity, nicméně možná trochu překvapivé bude, že zrovna u diskrétních výrobců je až druhou hlavní motivací, za obchodním úspěchem. Výrobci z oblasti procesní výroby zase nejčastěji zmiňovali konkurenční tlaky ze strany podniků, které mají v digitalizaci až několikaletý náskok. Zajímavostí je celkové třetí místo zlepšení v oblasti zabezpečení dat, a to i v odvětví diskrétní výroby a distribuce (viz obr. 1).

Obr. 1: Motivační faktory digitální transformace
Obr. 1: Motivační faktory digitální transformace

Pokud se podíváme na jednotlivé regiony, zvýšení produktivity je jasnou motivací na americkém kontinentu, následují zlepšení datové bezpečnosti a schopnost flexibilně „digitalizovat“ své produkty a služby. Evropské podniky se kromě vyšší produktivity dívají na digitální transformaci jako na nástroj dosažení obchodního úspěchu a jako na nástroj k přilákání či udržení zkušených pracovníků, což zjevně souvisí s aktuálním nedostatkem pracovníků v Evropě. Respondenti z Asie/Pacifiku nejčastěji citovali obchodní úspěch vyšší produktivitu, avšak na rozdíl od ostatních regionů se mezi tři hlavní faktory kvalifikovaly požadavky zákazníků a spotřebitelů na kvalitnější, levnější a inovativnější produkty. Zajímavostí je, že se tento faktor u amerických a evropských firem umístil jako jeden z nejméně důležitých.

Nástroje a překážky

Aby se podniky transformovaly na digitální společnosti, musejí nejdříve modernizovat své technologie a plány rozvoje své architektury, rozšířit možnosti využití IT, a nakonec vytvořit ucelený digitální ekosystém. Pro podporu tohoto úsilí podniky využívají celou řadu metrik a IT nástrojů. Z odpovědí respondentů průzkumu lze interpretovat, že nejčastěji se spoléhají na kvalitnější analytické nástroje, nástroje pro zlepšení pracovní produktivity a rozhodovacích procesů, digitální technologie umožňující těsnější kontakt se zákazníky, nástroje pro řízení dodavatelského řetězce, a systémy pro lepší řízení výkonnosti napříč odvětvími a regiony (viz obr. 2). Všechny tyto body zmiňovalo přes 40 % dotázaných, z méně zmiňovaných bodů je poměrně překvapivý nižší důraz na digitální tržiště typu e-commerce.

Obr. 2: Hlavní indikátory využívané k měření úspěchu digitální transformace
Obr. 2: Hlavní indikátory využívané k měření úspěchu digitální transformace

Digitální transformace se dotýká samotných základů, na kterých jsou společnosti postaveny, a proto při svém zavádění musí logicky čelit řadě překážek. K těm hlavním se řadí existující business model, firemní kultura, organizační struktura, lidé a znalosti. Zde nalezneme z pohledu jednotlivých odvětví velké rozdíly. Tak zatímco v rámci celkového průzkumu jsou lidé ve firmě vnímáni jako významná překážka digitální transformace, v diskrétní výrobě nepředstavují žádný problém – zde jsou hlavními bariérami existující business model, organizační struktura a znalosti. V odvětví procesní výroby jsou to business model, firemní kultura a lidé.

Nejdříve zjistit, kde jsme

Průzkum společnosti IDC ukázal, že pokud podniky chtějí interní bariéry překonat, musejí si vytvořit úspěšnou strategii digitální transformace a zároveň operativně optimalizovat každodenní podnikové procesy. A k tomu potřebují nejen dodavatele IT technologií, ale také dodavatele služeb se zkušenostmi s budováním digitálního ekosystému. Nejdříve ze všeho ovšem musejí zjistit, v jaké fázi digitální transformace se vlastně nacházejí – viz obr. 3.

Obr. 3: Stav digitalizace v organizacích
Obr. 3: Stav digitalizace v organizacích
David Zeman
Autor článku je Channel Manager společnosti Infor Česká republika
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.