- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Klíčem k digitální transformaci jsou nástroje pro lepší analýzy a zvýšení produktivity
Průzkum analytické společnosti IDC na téma digitální transformace vytvořený na zakázku firmy Infor oslovil více než 1 000 společností po celém světě. Pojďme se podívat na to, jaké motivace, bariéry a nástroje respondenti nejčastěji zmiňovali a jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými regiony.


Motivace
Dle očekávání je celkovým hlavním motivačním faktorem digitální transformace zlepšení produktivity, nicméně možná trochu překvapivé bude, že zrovna u diskrétních výrobců je až druhou hlavní motivací, za obchodním úspěchem. Výrobci z oblasti procesní výroby zase nejčastěji zmiňovali konkurenční tlaky ze strany podniků, které mají v digitalizaci až několikaletý náskok. Zajímavostí je celkové třetí místo zlepšení v oblasti zabezpečení dat, a to i v odvětví diskrétní výroby a distribuce (viz obr. 1).

Obr. 1: Motivační faktory digitální transformace
Pokud se podíváme na jednotlivé regiony, zvýšení produktivity je jasnou motivací na americkém kontinentu, následují zlepšení datové bezpečnosti a schopnost flexibilně „digitalizovat“ své produkty a služby. Evropské podniky se kromě vyšší produktivity dívají na digitální transformaci jako na nástroj dosažení obchodního úspěchu a jako na nástroj k přilákání či udržení zkušených pracovníků, což zjevně souvisí s aktuálním nedostatkem pracovníků v Evropě. Respondenti z Asie/Pacifiku nejčastěji citovali obchodní úspěch vyšší produktivitu, avšak na rozdíl od ostatních regionů se mezi tři hlavní faktory kvalifikovaly požadavky zákazníků a spotřebitelů na kvalitnější, levnější a inovativnější produkty. Zajímavostí je, že se tento faktor u amerických a evropských firem umístil jako jeden z nejméně důležitých.
Nástroje a překážky
Aby se podniky transformovaly na digitální společnosti, musejí nejdříve modernizovat své technologie a plány rozvoje své architektury, rozšířit možnosti využití IT, a nakonec vytvořit ucelený digitální ekosystém. Pro podporu tohoto úsilí podniky využívají celou řadu metrik a IT nástrojů. Z odpovědí respondentů průzkumu lze interpretovat, že nejčastěji se spoléhají na kvalitnější analytické nástroje, nástroje pro zlepšení pracovní produktivity a rozhodovacích procesů, digitální technologie umožňující těsnější kontakt se zákazníky, nástroje pro řízení dodavatelského řetězce, a systémy pro lepší řízení výkonnosti napříč odvětvími a regiony (viz obr. 2). Všechny tyto body zmiňovalo přes 40 % dotázaných, z méně zmiňovaných bodů je poměrně překvapivý nižší důraz na digitální tržiště typu e-commerce.

Obr. 2: Hlavní indikátory využívané k měření úspěchu digitální transformace
Digitální transformace se dotýká samotných základů, na kterých jsou společnosti postaveny, a proto při svém zavádění musí logicky čelit řadě překážek. K těm hlavním se řadí existující business model, firemní kultura, organizační struktura, lidé a znalosti. Zde nalezneme z pohledu jednotlivých odvětví velké rozdíly. Tak zatímco v rámci celkového průzkumu jsou lidé ve firmě vnímáni jako významná překážka digitální transformace, v diskrétní výrobě nepředstavují žádný problém – zde jsou hlavními bariérami existující business model, organizační struktura a znalosti. V odvětví procesní výroby jsou to business model, firemní kultura a lidé.
Nejdříve zjistit, kde jsme
Průzkum společnosti IDC ukázal, že pokud podniky chtějí interní bariéry překonat, musejí si vytvořit úspěšnou strategii digitální transformace a zároveň operativně optimalizovat každodenní podnikové procesy. A k tomu potřebují nejen dodavatele IT technologií, ale také dodavatele služeb se zkušenostmi s budováním digitálního ekosystému. Nejdříve ze všeho ovšem musejí zjistit, v jaké fázi digitální transformace se vlastně nacházejí – viz obr. 3.

Obr. 3: Stav digitalizace v organizacích
Autor článku je Channel Manager společnosti Infor Česká republika


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |