facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2011 , AI a Business Intelligence

Business intelligence a enterprise performance management

je mozkem většiny českých utilitních společností



V posledních letech prodělal utilitní sektor řadu dramatických změn, které měly vliv jak na zákazníky společností, tak na společnosti samotné. Tou první velkou změnou byla liberalizace trhu a druhou unbundling. V České republice mají firmy možnost vybrat si svého dodavatele elektřiny od roku 2004, o tři roky později pak získaly tuto výhodu také domácnosti. Unbundling by měl odběratelům zajistit, že společnosti nebudou moci zneužít postavení integrovaného dodavatele, tedy distributora a vlastníka přenosové soustavy zároveň. Dochází tedy k právnímu, či přímo vlastnickému oddělení přenosové soustavy od poskytovatele energií. Tyto změny tržního prostředí mají značný vliv na samotné fungování dodavatelů a na jejich obchodní strategii.


Díky těmto změnám jsou nároky kladené na společnosti stále vyšší. Liberalizace přinesla konkurenční prostředí vyznačující se reálným bojem o zákazníka od komerční sféry po rezidenty a tlak na ceny a efektivitu všech podnikových činností. Neocenitelným pomocníkem jsou v tomto boji informační technologie. Konkrétně jde o nástroje business intelligence a enterprise performance management. Tyto systémy již mají například implementovány společnosti pokrývající většinu českého energetického trhu. Díky nim vědí více o možnostech a limitech svého podnikání, a zejména se mohou v podobě různých scénářů dívat do budoucna jak v oblasti produktů a služeb, tak v oblasti nákladů. Společnosti v České republice také často mají v tomto směru náskok i před svými mateřskými firmami ze zahraničí. Tyto násroje jsou v české energetice standardem a pro řízení výkonnosti je již využívají čtyři z pěti největších utilitních společností z žebříčku Czech top 100.

Kvalitnější informace při vstupu na nové trhy…

Velké energetické společnosti se v souvislosti s liberalizací začaly zaměřovat na nové trhy, a to jak ve smyslu regionálním, tak produktovém – firmy, které dříve nabízely plyn, pronikají na trh s elektřinou, a naopak. Velkou nevýhodou je v těchto případech nedostatek historických dat. Energetické firmy nemají detailní informace o minulém vývoji trhu, na který nově vstoupily, přitom však potřebují co nejpřesněji modelovat jeho předpokládaný budoucí vývoj. Nástroje enterprise performance management a business intelligence jim umožňují brát v úvahu více variant budoucích plánů a tím dávat kvalitnější podklady pro strategická rozhodnutí. Zároveň díky těmto řešením lépe čelí aktuálním tržním výzvám, jako je vyšší fluktuace zákazníků, rostoucí tlak na ceny produktů a snižování ziskovosti.

… i přesnější segmentace profitabilních zákazníků

V první etapě fungování trhu po liberalizaci rozhoduje u zákazníků především cena. Toho využívají zejména malí obchodníci. Postupně se ale dá očekávat větší tlak a rozvoj v oblasti strukturování zákaznického portfolia s cílem správně identifikovat klíčové zákaznické segmenty generující nejvyšší zisk a nárůstu počtu analýz směřujících ke zmapování a řízení kvality obsluhy zákazníka. S těmito zásadními změnami se energetické společnosti musí úspěšně vyrovnat, což realizují jak manažerskými řešeními EPM či BI, tak také operativními technologiemi, a to jak stávajícími, tak moderními v podobě například smart grids. Moderní řešení pro řízení výkonnosti a business intelligence se tak stává povinnou výbavou do bitevního pole o tržní podíly. Dříve bylo pro společnosti výhodné zaměřovat se hlavně na velké odběratele, ale v současné situaci, kdy je sklon zákazníků k fluktuaci větší, pociťují potřebu zaměřovat se i na menší odběratele. Informační systémy jim umožňují detailnější pohled na zákazníky, a zjemnit tak rozhodovací procesy na úroveň menších klientů. Mohou pak snáze vyjít vstříc jejich potřebám, což je motivuje u svého současného dodavatele zůstat.

Budoucnost IS v utilitách

Důsledkem uvolňování trhu je zvyšování počtu zákazníků, kteří migrují k jiným dodavatelům. Ti pak musí tyto úbytky kompenzovat. A i toho můžeme být v České republice svědky. Možnou kompenzací, jak už bylo řečeno, je vstup na nové trhy, stále více využívané informační systémy a v brzké době se zajisté dočkáme také SMART technologií. Ty umožní ještě individuálnější zacílení obchodních strategií a nabídnou podnikům mnohem více dat o zákaznících a jejich spotřebním chování. Zde mnohonásobně vzrůstá význam informačních systémů, které si budou muset s takovým množstvím informací poradit a zpracovat ho.

Na velké databáze platí in-memory

Informační systém, který má efektivně a rychle poskytovat informace pro řízení podniku, jako je business intelligence a enterprise performance management, musí, zvláště odvětvích, jako jsou utility, zvládat zpracovávat v krátkém čase rozsáhlé databáze. Již nyní je možné pro takovéto potřeby využívat technologii in-memory computing, která je řádově rychlejší. V nedávné době provedly společnosti SAP a IBM první oficiální testování aplikací využívajících princip in-memory computingu. Platforma SAP HANA postavená na této technologii dokázala s rezervou zpracovat deset tisíc dotazů nad 1,3TB databází během jedné hodiny, a to při odezvě jen několika vteřin a bez nutnosti předběžných výpočtů či předvýběru dat. Za normálních podmínek by bylo deset tisíc dotazů nad takovýmto množstvím dat v relevantním čase nezpracovatelné, nebo by jeho zpracování trvalo dlouhé hodiny.

Smart technologie a záplava dat

V oblasti utilit je typické, že databáze díky vysokému počtu zákazníků obsahují velké množství položek. Ve chvíli, kdy bude možné díky technologiím, jako jsou tzv. smart grids a smart metering, získávat mnohonásobně více informací, přijde chvíle pro masivní nasazení in-memory computingu. Byla by škoda tyto informace nevyužít pro upevnění nebo zvýšení tržního podílu.

Dopady BI a EPM na řízení výkonnosti utilitních společností
  • lepší strategické i operativní plánování a reporting s důrazem na zkvalitnění predikce vývoje přenosové soustavy
  • dostupnost informací „kdykoli a kdekoli“ na počítači nebo mobilním zařízení
  • snazší řízení rizik a procesů (propojení s GRC)
  • reporting a analýzy kontrolovatelných nákladů
  • podpora pro operativní plánování a řízení investic
  • vyšší podpora analýz a reportů v oblasti nákladů vycházející z přesnějšího sledování výše oprávněných nákladů, kdy se očekává tlak na jejich neustálé snižování
  • minimalizace náročnosti plánování, rozpočtování a s tím spojených nákladů
  • zvýšení přesnosti plánu a vyšší koordinace se strategickými cíli
  • zkvalitnění řízení, kontroly a odpovědnosti
  • více času pro analýzu, modelování a méně času na sbírání a úpravu dat
  • zvýšení důvěryhodnosti v reportované informace


Jiří Přibyslavský
Autor článku působí jako EPM & BI business consultant SAP.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.