Příloha AI , AI a Business Intelligence

AI je jako džin vypuštěný z láhve

Ale láhev je pryč…

Eric Vaughan


Nezáleží na tom, jestli jste malý start-up, velký podnik nebo něco mezi tím. Pokud si myslíte, že to není důležité, pokud si myslíte, že to můžete ignorovat a strčit hlavu do písku, bude vás to v budoucnu bolet. A ne ve vzdálené budoucnosti, ale v blízké budoucnosti. A bude to bolet, protože najednou zjistíte, že vaše dovednosti nejsou konkurenceschopné. Najednou zjistíte, že vaše společnost není konkurenceschopná. I velké společnosti, u kterých byste si nikdy nemysleli, že by mohly někdy zpomalit, čeká cesta do bezvýznamnosti.


Poselství je jasné: éra generativní umělé inteligence není pomíjivý trend – je to transformační síla, která již nově definuje odvětví, mění podobu práce a určuje konkurenceschopnost. Po více než 30 letech v technologickém odvětví bych nástup Gen AI přirovnal k nástupu iPhonu – k seismickému okamžiku, který trvale změnil technologické a obchodní prostředí. Ignorovat dnes AI je moderní obdobou ignorování internetu v 90. letech nebo mobilních technologií v roce 2000. Džin je nejenže vypuštěn z láhve, ale láhev je pryč.

AI není pomíjivý trend – je to transformační síla, která mění podobu práce a určuje konkurenceschopnost.

Kulturní změna, ne výměna nástrojů

Přijetí nástrojů umělé inteligence není jen o nasazení nového softwaru – je to kompletní změna kultury. V GFI Software začala naše transformace na začátku roku 2023, kdy se porada všech zaměstnanců změnila v oznámení: každý zaměstnanec dostane až 1 200 dolarů na vzdělávání související s AI, neomezený přístup k profesionálním verzím nástrojů AI a plnou organizační podporu pro experimentování a inovace. Pondělky byly zcela věnovány experimentování s AI – symbolická a praktická investice do změny.
Překvapivě odpor nepřišel z očekávaných stran. Největšími skeptiky nebyli marketéři nebo obchodníci, ale techničtí pracovníci – vývojáři, analytici a IT odborníci. Mnozí z nich pochybovali o schopnostech umělé inteligence v oblastech, které již dlouho ovládají. Ale když nevěříte, že to funguje, nebude to fungovat ani u vás.
Tento skepticismus podtrhuje, proč musí agendu AI řídit vedoucí pracovníci. Bez iniciativy shora dolů se tento posun neprosadí. Naše společnost učinila z AI prioritu na úrovni vedoucích pracovníků a dokonce restrukturalizovala linie reportování tak, aby všechny funkce v oblasti AI podléhaly přímo řediteli pro AI, bez ohledu na funkci jejich oddělení.
Agendu AI musí řídit vedoucí pracovníci, bez iniciativy shora dolů se neprosadí.

Umělá inteligence není jen efektivita – je to inovace

Automatizace a rychlost jsou sice důležité, ale skutečná síla umělé inteligence spočívá v inovacích. AI vytváří prostor pro zaměstnance, aby se mohli soustředit na vysoce hodnotnou, kreativní a strategickou práci tím, že AI přebírá opakující se nebo kognitivně náročné úkoly.
Jedním ze silných příkladů je vývoj Eloquens, generativního systému AI, který v reálném čase vytváří e-mailové odpovědi na míru ve více než 160 jazycích a zajišťuje nepřetržitou komunikaci s klienty. Eloquens není pouze automatizovaný odpovídač – vylepšuje celou zákaznickou zkušenost. Dalším příkladem je mailbox v rámci HR oddělení spravovaný umělou inteligencí, kde empatická asistentka AI jménem „Helen Roberts“ vyřizuje běžné otázky týkající se nástupu do zaměstnání a přechodu na jinou práci a eskaluje pouze ty, které vyžadují lidský zásah.
AI přebírá opakující se nebo kognitivně náročné úkoly a dává zaměstnancům více prostoru na kreativní a strategickou práci.

Vytváření hybridních týmů „člověk-IT“

Umělá inteligence by neměla být samostatnou funkcí – musí být začleněna do každého oddělení a umožnit „rozšíření a rozdělení lidské práce“. Tento hybridní model umožňuje, aby AI zvládla základní práci, zatímco lidé se soustředí na komplexní rozhodování. Zásadní je, že nástroje AI nejsou „agenty“ v tradičním smyslu – měli bychom o nich uvažovat jako o „asistentech“ nebo „rozšířeních“, které posilují lidskou činnost, nikoli ji nahrazují.
Tato transformace vyžaduje nové modely najímání zaměstnanců. Každá role je nyní AI rolí. Mezi názvy pracovních pozic patří „specialista na inovace v oblasti AI prodeje“ nebo „specialista na inovace v oblasti AI marketingu“ a u každého kandidáta se prověřuje jeho znalost AI a otevřenost k učení se novým nástrojům. Organizace nenajímá pouze na základě dovedností – najímá na základě myšlení.
Cena za nečinnost kolem AI se bude měřit stagnací a ztracenými příležitostmi, ale také úbytkem talentů.

Management v éře AI

Management je nejvýznamnějším rozlišovacím prvkem. Společnosti, ve kterých generální ředitel vnímá AI jako „novou nablýskanou hračku“, organizace, které k AI přistupují opatrně vedeny obavami z právních předpisů nebo dodržování předpisů, firmy, které uzamykají nástroje, zakazují experimentování a centralizují kontrolu – ty všechny  potlačují inovace. Cena za nečinnost se bude měřit nejen ztracenými příležitostmi, ale i úbytkem talentů, konkurenční stagnací a případnou bezvýznamností.
Místo toho potřebujeme vyvážený přístup: vzdělávat vedoucí pracovníky, umožnit experimentování a zavést dohled bez restrikcí. Váš generální ředitel by si měl klást otázky jako např.: Měli bychom vyzkoušet na projekty Claude? Co open-source versus proprietární modely? Měli bychom pro akceleraci vývoje kódu použít Cursor nebo Windsurf?“. To už nejsou technické otázky – to jsou strategické imperativy.
Umělá inteligence není riziko, které je třeba zmírnit; je to schopnost, kterou je třeba přijmout.

Náhrada lidí? Spíše rozšíření schopností

Jedním z nejzásadnějších dopadů generace AI je samotný trh práce. Uchazeči se nyní ptají potenciálních zaměstnavatelů, zda jim poskytnou přístup k nástrojům a podpoře AI. Pokud firmy nebudou držet krok, budou mít problém přilákat špičkové talenty. Tento okamžik je „zlatou horečkou“ – ne o data, ale o inovační kapacity. A každý zaměstnanec má právo očekávat, že se na ní bude podílet.
Nenahrazujeme stávající pracovníky, ale rozšiřujeme jejich schopnosti. Tato strategická investice umožňuje týmům zvládat transformace, uvádění produktů a potřeby zákazníků tempem a v rozsahu, který by jinak nebyl možný.
Gen AI není o automatizaci či náhradě pracovních rolí – je o rozšíření lidských schopností. Jde o rozšíření našeho dosahu, zvýšení našeho vlivu a uvolnění naší kreativity. Podniky, které to chápou, se již nyní derou dopředu a každý den zvyšují náskok. A zvětšuje se každým dnem...
Abyste mohli v této nové éře konkurovat, musí se vedoucí pracovníci opřít o zvídavost, naléhavost a odvahu. Umělá inteligence není riziko, které je třeba zmírnit; je to schopnost, kterou je třeba přijmout. Dařit se bude těm společnostem, které pochopí, že AI není jen další nástroj – je to budoucnost práce jako takové.
 
Eric Vaughan
Autor článku je CEO společnosti GFI Software.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby

Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.