facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2014 , Cloud a virtualizace IT

OpenStack? OpenStack!



Red HatLinux prošel během uplynulých dvaceti let vývojem od systému vhodného pro svobodné a komunitní projekty k platformě, která je ideální pro nasazení ve všech komerčních oblastech. Toto přijetí firemní sférou přitom nebylo lineární – signifikantní nárůst zájmu zaznamenal Linux až v posledních pěti letech. A ve srovnání s předchozími obdobími šlo o nárůst opravdu velmi výrazný. Důvod je prostý – Linux si dokázal získat důvěru. Oprávněně.


Průběh přijímání nových technologií se liší případ od případu. Například virtualizace má mnohem delší historii, než by se mohlo na první pohled zdát. Nic na tom nemění rychlost, s jakou firmy tuto technologii v posledních letech přijaly a začaly využívat. Dokonce tuto skutečnost nemění ani ještě rychlejší přijetí open source virtualizačních technologií.

Red Hat OpenStack

Obdobně je tomu i v případě cloudu, u kterého se nyní nacházíme teprve na začátku adopční křivky. Výhody cloudových řešení i služeb jsou sice dobře popsané pro celou řadu ICT oblastí, nicméně reálná podniková řešení se týkají izolovaných řešení, jako je například ukládání dat. Navíc prakticky žádné cloudové služby neumožňují vzájemnou spolupráci. Řešením, které by tyto proprietární zdi umožnilo rozbourat, je větší využití open source technologií v prostředí cloudu.

Budoucnost patří otevřeným řešením

Základem může být svobodná technologie OpenStack vyvíjená pod křídly nadace OpenStack Foundation. Tato technologie umožňuje provoz cloudů typu IaaS, tedy infrastrukturu jako službu. Obdobně jako v případě Linuxu a virtualizace není ani přijetí cloudů otázkou zda, ale kdy. Na první pohled by se mohlo zdát, že 150 firem, které jsou do projektu OpenStack aktivně zapojené, přímo předurčuje jednoznačný úspěch této technologie. Měření úspěchu a skutečného stavu projektu ale při takovém množství zapojených účastníků nemusí být ještě dlouhou dobu vůbec jednoduché. O to více se ale otevírají nové výzvy pro firmy, které chtějí tuto technologii využívat.

Díky technologii OpenStack mohou firmy IaaS implementovat mnohem efektivněji, zejména pokud jde o náklady. Klíčové je, že výpočetní, síťové i ukládací služby zajišťuje software, nikoli hardware. Nicméně i přes rychlé dospívání technologie OpenStack existuje řada omezení, která souvisí především s nepřipraveností tradičních aplikací. V této souvislosti bude určitě zajímavé sledovat, jaké obchodní modely se okolo projektu OpenStack objeví.

Od sběru a vyhodnocení...

Před vlastním přijetím této platformy ale musí mít management úplné informace o firemním IT. A to včetně informací o bezpečnosti, o lokalitě jednotlivých prvků podnikové informační architektury i uživatelů, o integraci jednotlivých aplikací nebo o požadavcích na vysokou dostupnost. V závislosti na konkrétní oblasti podnikání může být otázek samozřejmě mnohem více a vždy budou záviset na konkrétních specifikách dané firmy včetně finančních možností a dosavadních IT zvyklostí. Nebude-li nasazení technologie OpenStack perfektně naplánováno, je pravděpodobnost neúspěchu obrovská. Mnohé společnosti nicméně tyto informace již mají, zejména pak díky přesné evidenci svého IT majetku a kvalitnímu popisu firemních procesů.

Zásadní je i problematika správy v případě prostředí, která využívají více virtualizačních či IaaS řešení. Má-li být tato správa opravdu bezproblémová, měla by firma implementovat „manažera manažerů“, například CloudForms společnosti Red Hat. Správa přitom úzce souvisí i s přesným určením jednotlivých stavebních bloků a odhadem nezbytných zdrojů. Zapomenout nelze ani na to, že přes rozhodnutí implementovat OpenStack bude muset firma i nadále provozovat některé tradiční systémy.

Red Hat OpenStack

...přes výběr řešení...

Dalším krokem po rozhodnutí o přechodu do světa technologie OpenStack a určení, co migrovat a co ne, musí následovat zhodnocení jednotlivých nabídek od dodavatelů. A manažeři s rozhodovací pravomocí to nebudou mít snadné – ve skutečnosti budou čelit doslova obrovské škále variant a možností.

Někteří dodavatelé se budou opírat především o výhody svobodného software, jiní se zaměří na úpravy a nabídnou modifikovaný OpenStack, který umožní propojení s proprietárními řešeními. Všichni bychom si ale měli uvědomit, že druhý přístup je otevřený jen podle svého názvu – ve skutečnosti bude zákazník i nadále svázán s tradičními systémy. Ostatně i z tohoto důvodu může být velmi důležitá pomoc důvěryhodného partnera.

...až po nasazení a používání

Na druhou stranu platí, že jen málokdy bude možné převést na technologii OpenStack celé firemní IT. Správa tradičních systémů tak může představovat obtížně splnitelnou výzvu, zejména pak v případě, kdy lze očekávat jejich další vývoj a nutnost správy. Ani to ale není nic nového, historickou paralelou je například předvídání konce sálových počítačů již před dvěma desetiletími – a dodnes jsou mainframe běžnou součástí mnoha podnikových architektur.

Důležité je i porozumění tomu, že OpenStack může být dostupný v podobě podporované služby. A že není nutná jednorázová instalace. Firmy by se měly zaměřit na oblast průběžné správy a na poplatky za údržbu. Například otevřený model předplatného umožňuje zabránit tomu, aby se zákazník dostal do výhradního područí jednoho dodavatele.

A co zdůraznit na závěr? Pokud jste dočetli až sem, existuje velká šance, že vás technologie OpenStack opravdu zaujala a možná také platí, že zvažujete její nasazení. Pak vás určitě bude zajímat i to, že například životní cyklus OpenStack může být shodný s životním cyklem vaší Linuxové distribuce. Jinými slovy, OpenStack je dostatečně připravený na to, aby IT život opravdu usnadnil. A to za to stojí, nebo ne?

Frederik Bijlsma

Autor článku je manažerem oddělení Cloud Business Unit pro region EMEA ve společnosti Red Hat.

 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI pomáhá získat lepší přehled nad vývojem ve firmě

IT Systems 5/2024V aktuálním vydání IT Systems se opět intenzivně věnujeme využití AI ve firmách. Nejvíce prostoru jsme přitom dali oblasti e-commerce a retailu, tedy světu nakupování, ve kterém hrají pokročilé technologie stále větší roli. Včetně AI, která se zde uplatňuje v zákaznickém servisu, ale také dokáže například předvídat prodeje a udržet optimální množství skladových zásob.