facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
K2 atmitec
Trendy ICT , Trendy ICT

Technologické trendy pro e-commerce v roce 2020 a dále

Matěj Kapošváry


ShopsysTechnologie nabývají na svém významu napříč všemi oblastmi naší společnosti, online prodej nevyjímaje. Umožňují e-shopům reflektovat nové demografické a sociálními trendy a zlepšovat tak naplňováním potřeb jejich zákazníků. Jaké technologie budou v roce 2020 klíčové pro úspěch?


Vývoj nákupních zvyklostí a změna demografie

Tempo růstu nových uživatelů internetu v Česku se podle Českého statistického úřadu zpomaluje a také procento internetové populace, která alespoň 1 ročně nakoupí online, už je téměř v saturaci (dle Asociace pro elektronickou komerci na 91 %). Dá se tedy říci, že online už nakupují téměř všichni.

Na jedné straně máme postupně stárnoucí masu lidí s pravidelnými příjmy, kteří už si zvykli nakupovat online. V dalších letech budeme mít na trhu velkou skupinu lidí důchodového věku, která je prozatím v okrajovém zájmu e-shopů, byť je obchodně velmi zajímavá. Ve správném obsloužení této velké skupiny budou značně pomáhat technologie, kdy se budou e-shopy muset této cílové skupině přizpůsobit.

Na druhé straně je tady mladá generace mileniálů, kteří se dostávají do produktivního věku, zakládají rodiny, zvyšuje se jejich disponibilní příjem. Společně s nastupující generací Z jsou zvyklí kupovat vše online, cení si svého času a chtějí v obchodech trávit méně času.

Pro mladou generaci je v nákupním procesu klíčová impulzivita, tedy konverze v okamžiku potřeby, neboli nákup tady a teď. V důsledku impulzivity vnímáme pro oblast e-commerce 4 klíčové technologické trendy:

  • Minimalizace nákupů prostřednictvím počítače. Mobil jako konverzní kanál v posledních letech značně posílil (dle studie J.P. Morgan drží Česko dokonce s 54 % prvenství v procentech nákupů dokončených online), ale bude růst ještě dále. E-shopy se už čím dál tím častěji staví způsobem „mobile-first“, a to právě proto, že mobil je něco, co má dnešní spotřebitel neustále při sobě, a může tak nakupovat tady a teď. Online prodejcům v tom budou pomáhat technologie jako PWA, o které se zmíníme ještě dále.
  • Vizuální vyhledávání. Technologie jako Google Lens či Pinterest Lens nabývají na rozšířenosti a popularitě, umožňují vyhledávat produkty na základě vizuálního vstupu. V praxi to může znamenat, že si na ulici například vyfotíte něčí tašku či boty, které se vám líbí, technologie vyhledá podobný nebo dokonce totožný produkt, který můžete na pár kliků koupit.
  • Hlasové vyhledávání a chytří asistenti. I v českých domácnostech se postupně zabydlují chytří asistenti typu Google Home či Alexy od Amazonu, kteří budou v kontaktu mezi zákazníkem a e-shopem čím dál tím důležitější. V budoucnu to budou právě chytří asistenti, kteří za nás budou v internetových obchodech realizovat nákupy. E-shopy proto musí začít přizpůsobovat své vyhledávací algoritmy tak, aby byly připravené na vyhledávání hlasem, což vyžaduje například algoritmy strojového zpracování přirozeného jazyka.
  • Absolutní zjednodušení výběru díky umělé inteligenci. Ve světě nepřeberných možností se spotřebitelé často dostávají do rozhodovací paralýzy, což jde proti tomu, že chtějí svůj nákupní proces zjednodušit. V tom budou silně pomáhat algoritmy umělé inteligence, které usnadní zpracování velkého množství dat, a přinesou tak personalizovanější, a tedy přesnější nabídku, ze které bude jednodušší si vybrat. Hladký průběh výběru také usnadní rozšířená a virtuální realita, se kterou již dnes některé e-shopy experimentují.

PWA (progresivní webové aplikace)

PWA jsou odpovědí na rostoucí dominanci mobilních zařízení nejen v e-commerce. PWA kombinují to nejlepší z responzivních webů a mobilních aplikací. PWA je v podstatě běžná webová aplikace (postavená na HTML, CSS a JavaScriptu) obohacená o funkce, které dodávají zákazníkům e-shopu pocit, že pracují s mobilní aplikací.

I přes fakt, že mobilní aplikace jsou velmi populární, majitelé e-shopů zjistili, že ne všichni zákazníci jsou ochotni si mobilní aplikace stahovat a instalovat. PWA umožňuje přidání stránky e-shopu na plochu mobilu, což je rychlejší než vyhledávání a instalování aplikace z app storů (Google Play, AppStore). Klíčovou funkcí mobilních aplikací jsou upozornění, např. o slevách v e-shopu. PWA technologie také umožňuje tzv. push notifikace, které zvyšují uživatelský engagement.

Vývoj a udržování e-shopu a mobilní aplikace zároveň je drahá záležitost. V některých případech musí e-shopy platit poplatky za umístění mobilní aplikace v app storech. Díky PWA technologii se mohou firmy soustředit pouze na vývoj webových stránek, čímž značně zredukují náklady za práci programátorů.

A především, PWA technologie pomáhá zvyšovat konverze e-shopů. Jako příklad uveďme Aliexpress, který po implementaci PWA na svůj e-shop zaznamenal zvýšení konverzí od nových uživatelů o 104 %. Koncept PWA Aliexpressu pomohl zvýšit také počet navštívených stránek během jedné návštěvy a doba trvání návštěvy se průměrně zvýšila o 74 % bez ohledu na typ prohlížeče (zdroj: developers.google.com).

V zahraniční už jsou progresivní webové aplikace celkem běžnou součástí nejen e-shopů (AliExpress, Airbnb, Alibaba, Tinder). V České republice jich zatím moc neexistuje, ale v brzké době očekáváme PWA boom.

Matěj Kapošváry Matěj Kapošváry
Autor článku je marketingovým ředitelem společnosti Shopsys a v oblasti e-commerce se pohybuje již šestým rokem.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.