facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2021 , Trendy ICT

Digitální technika, trvalá udržitelnost a hlad po vědění

Role generace Z při ekonomické obnově

Joe Baguley


Probíhající ústup pandemie covidu nabízí vytoužené světlo na konci tunelu, ale z hlediska ekonomiky práce teprve začíná. Všichni řeší otázku, jak stimulovat rychlou obnovu ekonomiky. Tou je rozhodně nutné se zabývat, vždyť propad způsobený pandemií COVID dosahuje přibližně 28 bilionů dolarů a celosvětový pokles počtu pracovních míst se odhaduje na pět až dvacet pět milionů. Obzvlášť jsou postižení mladí lidé – jenom v první polovině roku 2020 přišlo v zemích G7 o práci více než 6,4 milionů mladých lidí ve věku 15-24 let.


Z čeho ale bude obnovený růst vycházet? Stojí za připomenutí, jakému typu firem se během krize dařilo – jsou to ty, které se digitalizovaly. Jejich úspěch pramení ze schopnosti rychle reagovat na změny v ekonomickém prostředí pomocí digitálních technologií.

Zároveň je kladen důraz na to, aby obnova vycházela z principů trvalé udržitelnosti, bez ohledu na to, jakým způsobem bude probíhat. Studie naznačují, že klimatické změny mohou přispívat k šíření pandemie, zatímco podle článku poradenské firmy McKinsey & Co „obnova s nižší uhlíkovou stopou může nejen vést k podstatnému snížení emisí potřebných ke zbrzdění klimatických změn, ale také přispět ke vzniku nových pracovních míst a ekonomickému růstu účinněji než obnova s vyšší uhlíkovou stopou.

Na jedné straně tedy máme potenciál k udržitelnějšímu ekonomickému oživení s podporou digitálních technologií, na druhé máme hrozivě vysokou míru nezaměstnanosti mezi mladšími generacemi. Je zřejmé, že se potřebujeme věnovat tomu druhému, chceme-li dosáhnout toho prvního, protože jedna z věcí, které se při snaze o urychlení růstu potřebujeme vyvarovat, je nedostatek lidí se správnými dovednostmi.

Generace, která objevuje, učí se a inovuje z nutnosti

Jinak řečeno, jediná cesta k celosvětové hospodářské obnově v digitálním věku vede přes uplatnění znalostí, dovedností a schopností mladších generací.

Ještě nebyla lepší příležitost je vtáhnout do podnikového prostředí. Podle nového výzkumu společnosti VMware se tři čtvrtiny respondentů ve věku 18-24 let, tedy příslušníků generace Z, označují za „digitálně zvídavé“ nebo „digitální průzkumníky“. Vyrůstali s technikou, ale není pouze v tom – snaží se aktivně rozvíjet své vědomosti. Tři pětiny se domnívají, že každý by měl nést osobní odpovědnost za svoji digitální gramotnost – což je přímo požehnáním pro firmy, které nemají čas a prostředky na digitálně vzdělávací programy.

Vzhledem k tomu, že tempo změn v podnicích se bude pouze zrychlovat, přirozená tendence příslušníků generace Z k neustálému učení a přizpůsobování je nesmírně cenná. Kolik z toho, co děláme dnes, ještě před deseti lety nebylo možné. Například vývoj vakcín – není to tak dávno, kdy vývoj účinné očkovací látky trval i deset let. V dnešní době byla vakcína Pfizer BioNTech proti nemoci COVID-19 vyvinuta a certifikována v řádu měsíců, částečně díky tiskárně DNA. Platí to i o pracovních místech. Podle jedné studie 85 % typů pracovních pozic, které dnešní studenti budou zastávat v roce 2030, dnes zatím neexistuje.

Tato digitálně zvídavá generace navíc silně preferuje trvale udržitelné a etické produkty a značky. Šest z deseti respondentů generace Z se domnívá, že digitální dovednosti mohou firmám pomoci do deseti let dosáhnout uhlíkové neutrality a 47 % je ochotno si připlatit za zboží a služby od obchodníků, kteří prokazují snahu o uhlíkovou neutralitu. Zdá se, že mladší generace více vnímají naléhavost trvalé udržitelnosti a boje proti klimatickým změnám. Není divu – to ony se budou muset vypořádávat s následky.

Mohou podniky podkopat své vlastní příležitosti?

Přesto existuje riziko, že generace Z bude přehlížena – řada stážistických, brigádnických a základních pozic je v současné době zmražena kvůli obavám z ekonomického vývoje. Mladí lidé kvůli tomu mají značně ztížený vstup do pracovního procesu.

Proč to představuje riziko? Za prvé, protože neposkytnete-li někomu příležitost, bude ji hledat jinde. To může znamenat práci pro zavedeného konkurenta, ale také postavení na vlastní nohy. Příslušníci generace Z mají dispozice pro učení novým věcem, které je k tomu nutné, jsou zapálení pro udržitelnější přístup k podnikání a mají digitální vědomosti. Chcete je mít za konkurenty? Firmy je musí navnadit, aby chtěli svoji budoucnost spojit se zaměstnavateli namísto samostatných aktivit.

Za druhé, pokud nepodniknete kroky k přilákání talentovaných pracovníků pro blízkou budoucnost, byť je v tomto okamžiku nepotřebujete, můžete se stát, že vznikne mezera, kterou bude velmi nákladné zaplnit. Například ve stavebnictví došlo v roce 2008 k hlubokému propadu a zaměstnavatelům trvalo několik let, než začali nabírat nové pracovníky. Dnes panuje vážný nedostatek některých profesí, například zedníků, což má přímý dopad na cenu stavebních projektů. Neměli bychom dopustit, aby k témuž došlo v digitální sféře.

Nebudou-li firmy uvažovat v dlouhodobém horizontu, mohou tím podkopat své vlastní šance na budoucí úspěch. Jak ale nabírat pracovníky na pozice, které ještě neexistují? Zásadní je pochopit, že pracovní místa, stejně jako lidé, se časem vyvíjí. Máte-li pozici, o níž se domníváte, že se za několik let výrazně změní, má pravděpodobně smysl ji obsadit někým, kdo je ochotný se učit novým věcem, aby se dotyčný pracovník i role vyvíjeli společně. To vše způsobem, jaký bude vyhovovat potřebám podniku.

Mohou také do podniku vnést rozmanitost myšlenek a svěží pohled, jaký je obvyklý u každé nové generace pracovníků. Rozdíl spočívá v digitální zakotvenosti jejich života – zatímco mileniálové přicházeli na trh práce v době, kdy zaměstnavatelé řešili otázku, zda jsou digitální přístupy skutečně nezbytné, generace Z vstupuje do produktivního věku v situaci, kdy panuje shoda na nezbytnosti digitálních technologií, ale nedostává se patřičně kvalifikovaných pracovníků.

Nevyužitá cesta k udržitelné obnově

Generace Z představuje velkou, avšak nevyužitou tržní příležitost. Existuje však zároveň velké nebezpečí, že ji kvůli krátkodobým ekonomickým problémům budou opomíjet podniky, které ji potřebují nejvíce. Dokáže-li podnik získat pracovníky, kteří jsou nejen zdatní v užívání moderních technologií, ale také dokáží nalézat nové způsoby jejich uplatnění, bude mít z toho prospěch nejen v krátkodobém horizontu, ale získá také mnohem silnější pozici k úspěchům v dalším desetiletí. Přijmeme-li dlouhodobý strategický pohled a využijeme potenciál volných mladých, technicky zdatných pracovníků na trhu práce, měli bychom po ústupu pandemie dosáhnout rychlejší obnovy hospodářství a udržitelného růstu.

Joe Baguley Joe Baguley
Autor článku je viceprezidentem a CTO společnosti VMware (EMEA).
V článku jsou komentované a citované výsledky studie společnosti VMware z řady Digital Frontiers. Evropská data pochází z Itálie, Španělska, Francie, Německa a Velké Británie, průzkum proběhl v období 17. listopadu 2020 – 15. ledna 2021. Průzkum provedla agentura YouGov přes internet mezi 6109 dospělými respondenty.

Doporučené odkazy a zdroje:
https://www.theguardian.com/business/2020/oct/13/imf-covid-cost-world-economic-outlook
https://www.worldfuturecouncil.org/covid19-what-about-us/
https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-gen-z-economy-grap-idUKKBN28Y0MU
https://www.mckinsey.com/business-functions/sustainability/our-insights/how-a-post-pandemic-stimulus-can-both-create-jobs-and-help-the-climate
https://www.delltechnologies.com/content/dam/delltechnologies/assets/perspectives/2030/pdf/SR1940_IFTFforDellTechnologies_Human-Machine_070517_readerhigh-res.pdf

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.