facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Compas automatizace
IT SYSTEMS 10/2020 , Trendy ICT

Retail v digitální době

Technologie, které mění svět nakupování

Martin Šrůma


AccentureO techlogiích a digitalizaci se ve světě retailu mluví již dlouho, ale ke změnám docházelo jen velmi pozvolna. Tedy až doposud.


Technologie zlepšuje zážitek z nakupování

S rokem 2020 maloobchod prochází největší transformací za posledních 30 let. Objevuje se pojem Retail 4.0, který popisuje masivní digitální transformaci v maloobchodě. Zahrnuje všechny moderní nástroje a metody, které dnešní maloobchodníci používají ke zvýšení zážitku z nakupování.

Nové technologie dnes umožňují retailerům poznat zákazníka lépe, rychleji pochopit trendy v jeho chování a následně mu ušít nabídku na míru. Obecně má být nakupování do budoucna jednodušší, intuitivní, všudypřítomné a přinášet zážitek. Zároveň firmy častěji kladou důraz na udržitelnost a snaží se omezit plýtvání. Pojďme se tedy podívat, jaké technologie nás budou provázet v následujících letech.

AR/VR – umožněte vizualizaci produktů v různých prostředích

Rozšířená realita (AR) je díky své snadné dostupnosti pro spotřebitele velmi atraktivní také v maloobchodu. Může být použita při tvorbě personalizovaných nabídek, interaktivních displejů a informací o produktech, nebo při brandingu u fyzických produktů.

Virtuální realita (VR) je jednou z nejslibnějších technologií, pokud jde o poskytování výjimečných zákaznických zážitků. Dává nakupujícímu možnost si vyzkoušet a lépe poznat produkt nebo ho prozkoumat v unikátním prostředí, a to jak v kamenných obchodech, tak e-commerce.

AI – personalizujte nabídku a zlepšete pohodlí při nákupu

Umělá inteligence (AI) se neustále vyvíjí a retaileři již využívají navazující služby jako jsou hlasoví asistenti, chatboti nebo datová analýza s lidským emocionálním prvkem.

Chatboty založené na AI se používají k simulaci lidských interakcí a k poskytování okamžitých, personalizovaných odpovědí 24 hodin denně. Virtuální asistenti využívají AI k dodržování příkazů nebo odpovídání na otázky. Zapojením do jednoduchých konverzací pomáhají nakupujícím najít to, co hledají. Analýza zákaznických dat s podporou AI může přinášet odpovědi na důležité dotazy, týkající se zkušeností zákazníků, předpovídat jejich chování nebo analyzovat zpětnou vazbu.

IoT – buďte relevantní díky datům

Zařízení internetu věcí (IoT) zahrnují senzory, které mohou shromažďovat data o jejich okolí a přenášet je zpět do obchodů za účelem vytváření určitých přehledů, například o cestách spotřebitelů a času stráveném v místě obchodu. Tyto druhy nových zkušeností mohou vytvářet okamžité, kontextové interakce se spotřebiteli, čímž docílí opakované návštěvy, vyššího objemu nákupu a větší spokojenosti zákazníků.

Lokalizační technologie senzorů využívající IoT umožňuje společnostem posílat zákazníkům personalizované nabídky a slevy, jakmile vstoupí do obchodu. Bezkontaktní skenery umožňují klidný a rychlý nákup bez stresu tím, že umožňují zákazníkům přeskočit čekání ve frontě a přejít ihned k placení. Zařízení pro skenování čárových/QR kódů okamžitě zobrazují další informace o produktu jako je velikost, barva, umístění a dostupnost, stejně jako online recenze. Funkce inteligentního nakupování umožňují spotřebitelům požádat o pomoc v obchodě prostřednictvím mobilního zařízení, ale také procházet inventář a doporučené produkty na základě preferencí získaných z předchozích nákupů.

RPA – poraďte spotřebiteli na základě získaných dat

Robotika, přesněji robotická automatizace procesů (RPA) nalézá širokou škálu použití také v maloobchodu. Pomáhá najít to, co zákazník potřebuje, poskytuje návrhy a zefektivňuje placení. Roboti nyní mají schopnost porozumět základním lidským emocím a reagovat na ně, čímž zlepšují spokojenost zákazníků. „Rada“ robota je vždy řízena analytickými poznatky získanými kombinací dat jako je věk a poloha zákazníků, s jejich historií nákupů. Roboti mohou provádět úkoly jako je mluvení se zákazníky, shromažďování průzkumů uživatelů, odpovídání na základní otázky a poskytování rad. Roboti jsou v maloobchodu stále novinkou, ale řada jiných odvětví už je používá zcela běžně. Pro zákazníky se rostoucí přítomnost užitečných robotů v obchodech promítne zvýšeným pohodlím a přizpůsobením při nakupování.

Martin Šrůma Martin Šrůma
Autor článku je Accenture Management Consultant pro oblast retailu.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Úsměv namísto podpisu a robot na místě prodavače

IT Systems 11/2020V novém vydání IT Systems se věnujeme trendům v digitalizaci bankovnictví a finančního sektoru, který je sice vnímán jako velmi konzervativní odvětví, ale ve vztahu k informačním technologiím patří naopak mezi ty nejprogresivnější. Tlak konkurence i nebankovních institucí a požadavky zákazníků totiž nutí celé odvětví, aby přijímalo nejnovější technologie.