- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Luxusní zboží už brzy jen na webu 3.0
Téměř 80 % prodejů luxusního zboží je již dnes ovlivněno digitálními technologiemi. Důvodem je stále konkurenčnější prostředí a proměnlivý spotřebitelský svět. Sektor luxusního zboží tak musí hbitě reagovat a investovat do digitální transformace. To je totiž jeho jediná šance pro úspěšné působení na trhu a přilákání nových zákazníků.


Transformace není snadný proces a vyžaduje mnoho provozních změn i ochotu změnit samotné myšlení společnosti. Firmy spoléhají na digitalizaci, která jim pomáhá optimalizovat zdroje, a navíc i zefektivňuje a zlevňuje každý krok výrobního řetězce. Prestižní americký deník New York Times uvádí, že digitální transformaci již plně zahájily značky jako Tiffany, Cartier, Hublot, Louis Vuitton nebo Prada. A řada dalších luxusních značek se k nim každým dnem připojuje.
Zavádění digitální transformace luxusními společnostmi je nicméně teprve v počátcích, jelikož si celé odvětví obezřetně chrání své dlouhodobě budované kontakty se zákazníky, prestiž a důraz na kvalitu. Digitální éra totiž nabízí nové příležitosti, ale také zvýšená rizika. Značky se lehce mohou stát oběťmi různých novodobých podvodníků, protože na rozdíl od fyzického světa tomu digitálnímu tolik nerozumí. Čemu by tedy měly věnovat pozornost, aby v novém prostředí uspěly?
1. Účinné řešení proti padělání
Trh s padělky luxusních výrobků roste alarmujícím tempem. Podle Harvard Business Review se hodnota obchodu s padělky luxusního zboží odhaduje na více než 3 biliony dolarů ročně. Většina současných řešení boje proti padělání však není dostatečně účinná. Například slabina dnes používaných NFC a RFID čipů spočívá ve snadné kopírovatelnosti, manipulaci, nebo dokonce destrukci. Je tak rizikem pro reputaci značky, kromě toho, že se kvůli jejich zapojení musí upravit řetězec výroby.
Co ale kdyby luxusní zboží mohlo být strážcem vlastní identity bez potřeby externích čipů, čárových kódů a dalších identifikačních prvků? Využití umělé inteligence na bázi počítačového vidění a strojového učení nabízí možnost v materiálové mikrostruktuře neomylně vysledovat identitu položek. Díky tomu lze vytvořit neměnné fyzicko-digitální dvojče výrobku a zachovat stejný výrobní řetězec. Samotné ověření pravosti zboží se provede použitím chytrého telefonu, který dokáže vyfocením objektu zpětně potvrdit neměnnost jeho mikro-povrchu. Technologii lze navíc aplikovat na různé typy produktů, jako jsou oděvy, průmyslové součástky, 3D tištěné produkty, umělecké a sběratelské předměty i mnoho dalších.
2. Bezpečné vrácení zboží bez podvodů
V neustálém rozvoji online obchodování je řízení firemní politiky v oblasti vracení či reklamace zboží stále obtížnější. V průměru se totiž vrací až 10 % produktů prodaných na internetu. V luxusním sektoru toto číslo šplhá až ke závratným 30 %, jelikož si mnoho zákazníků objedná několik velikostí toho samého produktu a po vyzkoušení nesedící zdarma vrátí. Tohoto fenoménu si všimly organizované zločinecké skupiny, které ve velkém množství vrací propracované padělky. Technologie ověřování na bázi materiálové mikrostruktury má potenciál tyto pokusy o podvod nadobro ukončit, a tak značky do svých velkoskladů instalují specializované kamery, které automaticky bez lidské chyby vyhodnocují nejen pravost položky, ale i její poškození.
3. Záruky a prokázání vlastnictví, decentralizovaně
Mnoho značek stále používá papírové záruční listy a certifikáty pravosti. Kromě finančních nákladů na tyto papírové procesy jsou s používáním listin spojeny i značné náklady na životní prostředí, pracovní sílu a také bezpečnostní rizika. Zákazníci totiž mohou tyto fyzické certifikáty ztratit nebo poškodit, což v důsledku omezuje vracení zboží i prokazování vlastnictví. Decentralizované technologie umožňují propojení jedinečného otisku mikrostruktury fyzického zboží s NFT (nezaměnitelného tokenu), který zde slouží jako digitální certifikát o nákupu nebo vlastnictví propsaný do blockchainu. Tímto se výrobek stává správcem své vlastní identity. Decentralizované záznamy umožňují ověřit celou historii výrobku včetně certifikátu původu a záručních podmínek, případně lze na takto vydaný NFT token navázat i další služby či výhody.
Tradiční společnosti si čím dál více uvědomují sílu digitální transformace, nutnost držet krok s konkurencí a naplnit očekávání spotřebitelů. Umělá inteligence na bázi počítačového vidění, decentralizované technologie a ekonomika Web3 může značkám přinést významnou konkurenční výhodu za předpokladu, že jsou tyto technologie správně a efektivně použity. Proto neustálé vzdělávání se v inovacích je základním a nejdůležitějším předpokladem k tomu, aby se značky, zákazníci i spotřebitelé vyhnuli podvodům a zbytečnému riziku.
![]() |
Roman Komárek Autor článku je zakladatelem startupu Veracity Protocol, který se zaměřuje na přechod firem do světa webu 3.0 za využití blockchainové technologie. |