facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
IT SYSTEMS 1-2/2021 , Trendy ICT

Jaké výhody přináší virtuální realita do oblasti retailu, potravinářství a logistiky?

Jan Frič


Virtuální realita (VR) je fascinující svou specifickou univerzálností, díky které může posunout téměř jakékoli odvětví, nebo se v něm uplatnit přinejmenším jako skvělý pomocník. Její hranice jsou totiž díky softwarové povaze obsahu bezbřehé. Ostatně hráči počítačových her se v ní dnes mohou vesele prohánět v kosmických lodích, navštěvovat nejrůznější kouty reálného světa, nebo se stát kýmkoli v prostředí simulace VR Chat.


Využití v komerční sféře není o nic složitější. Naopak! Na rozdíl od průměrného hráče mají firmy kapitál umožňující nechat si vytvořit software přímo na míru. Výhody mají ale i stran HW výbavy. Cenovka nejdokonalejšího běžně dostupného headsetu s moderní technologií sledování pohledu očí je pro ně totiž zanedbatelná. Obzvláště ve chvíli, kdy může přinést velké úspory, nárůst obratu a případně zvýšení produktivity běhu společnosti.


Obr. 1: Technologie sledování pohybu očí je díky HTC Vive Pro Eye dostupnější než kdy dřív.

Odhalení skutečných preferencí zákazníka i pozornosti při tréninku

Sledování, měření a studium zákaznického chování představuje dlouhodobě důležitou disciplínu v oblasti ochodu a prodeje. Ne nadarmo společnosti organizují testovací skupiny pro ochutnávání potravinářských produktů, měří reakce mozku při pohledu na nejrůznější vizuální podněty a nechají testovací skupiny vyplňovat nákladná dotazníková šetření.

Výše zmíněné techniky zjišťování zákaznických preferencí jsou velice nákladné a v případě dotazníkových šetření mohou být jejich výsledky zkreslené. V mnoha oblastech přitom může být snadnou odpovědí virtuální realita. Díky implementaci technologie sledující pohyb očí lze snadno vytvořit mapu distribuce pozornosti uživatele. Není tak problém rozeznat, která místa v regálech prodejní uličky jsou nejatraktivnější, nebo vyhodnotit, který z designových prvků obalu či reklamy přitahuje nejvíce pozornosti. Úprava prostředí, které testovanému jedinci ukážeme je přitom dílem okamžiku. Není třeba vytvářet nová videa, měnit seskupení produktů ve fyzických regálech testovacích prostor, ani vytvářet univerzální simulaci pro veškeré prodejny. Ve virtuální realitě není problém replikovat vždy tu skutečnou. Už v základní konfiguraci dokáže navíc poskytnout hodnotná doplňková data. Eye-tracking totiž nenabízí pouze prostou informaci o směru, kterým se uživatel dívá, ale také data o rozšíření jeho zornic a pohybu očních víček. Zprostředkovaně je tak možnost vyhodnocovat i míru zaujetí konkrétním produktem.


Obr. 2: Využití virtuální reality k analýze zákaznického chování v sekci potravin.

Využití najde VR samozřejmě i při vzdělávání zaměstnanců. Virtuální simulace je vždy levnější než zácvik ve skutečném provozu, a navíc nenarušuje jeho běh. S technologií sledování pohybu očí lze navíc důsledně zkontrolovat, zda zaměstnanec plní veškeré předepsané úkony a nešidí například vizuální kontrolu data trvanlivosti. Velkou výhodou je i fakt, že vhodně sestavený vzdělávací software může být pro zaměstnance zábavnou hrou a pro management zdrojem bohatých dat pro optimalizaci pracovních postupů. Často software také dokáže sám vyhodnotit počínání zaměstnance a management informovat o jeho výsledcích v jednotlivých oblastech výcviku. Tak je tomu například v případě tréninkové aplikace české společnosti PBRDigital, kterou vytvořila pro jeden z největších světových řetězců s rychlým občerstvením McDonald's.

Obzvláště zajímavá je pak kombinace virtuální reality s dalšími moderními technologiemi. Při výcviku se totiž není třeba omezovat pouze na manuální úkony. Nejnovější software české společnosti zvaný AILA představuje virtuálního zákazníka s umělou inteligencí a hlasovým rozhraním. Dokáže tedy se zaměstnanci ve výcviku vést smysluplný rozhovor a zlepšovat kromě běžných pracovních úkonů i jejich komunikační dovednosti.


Obr. 3: PC rozhraní pro vyhodnocení VR tréninku společnosti PBRDigital.

Neopomenutelný marketing

Nedílnou součástí potravinového průmyslu je i marketing. Stejně jako v jakémkoli jiném odvětví zde platí, že pokud zákazníkům nevysvětlíte, proč si vybrat právě vás, pravděpodobně zakotví u konkurence. Někdy je dokonce potřeba bojovat s pokřiveným povědomím o značce. I v tomto případě je VR ideálním prostředkem. Její atraktivita stále zůstává na vysoké úrovni a potenciální zákazníci k ní proto přistupují s nadšením. Virtuální realita ho následně obklopí a získá 100 % jeho pozornosti, kterou je možné využít pro předání příslušných sdělení. Dopad je pak samozřejmě vyšší než v případě reklamního spotu, letáku, nebo vyprávění promotéra. Z VR prezentace si totiž zákazník odnáší vlastní zážitek a vzpomínky.

Skvělým příkladem je projekt, kterým společnost PBRDigital přiblížila zákazníkům, jak vznikají vstupní suroviny pro pokrmy v restauracích zadavatele. Jedním z důležitých prvků bylo nabídnout i vhled do vysoké kvality péče o maso a životní standard skotu, ze kterého pochází. Virtuální realita zde sloužila v rámci mobilního stánku integrovaného v útrobách nákladního vozu. Zážitek tak bylo možné prezentovat více než 18 000 uživatelům ve 135 městech napříč Českou republikou a Slovenskem. Pozitivní postřehy z oblasti klíčových prodejních bodů si pak odneslo přes 98 % návštěvníků. Ti měli možnost projít jak dodavatelskou farmou na Vysočině, tak zpracovatelským provozem řetězce. Zážitek byl navíc prohlouben pomocí „kulis“, přesně kalibrovaných v souladu s VR obsahem a pachového dispenseru. Nechyběla tak ani možnost vnímat vůně prostředí, pohladit virtuální krávu, nebo spustit výrobní linku.


Obr. 4: HTC Vive Pro s doplňkem leap motion pro sledování pohybu rukou v prostředí virtuální farmy a výroby mletého hovězího masa s hmatovými kulisami.

Virtuální obchod nejen jako odpověď na aktuální problémy

Koronavirová krize přivedla mnohé prodejce do problémů. Běžné postupy vyžadující fyzickou přítomnost zákazníka totiž zcela zablokovala. Zřejmě nejvýraznější příklad odvětví, kterého se prodejní potíže dotknuly je automobilový průmysl. Podle zprávy Sdružení automobilového průmyslu se tak výroba osobních automobilů v ČR propadla v období od ledna do července 2020 o 29,7 %. Lidem zkrátka chybí možnost prohlédnout si automobil 1:1 a vyzkoušet si jeho interiér a ovládání. I proto se dnes většina snažení přesouvá do online sféry, která však svou tradiční prezentační schopností nemůže stačit. Ostatně i v případě oblečení se často stává, že zákazník objedná zboží a ihned po doručení jej vrací, protože z fotografické prezentace nemá konkrétní představu o detailech. Tento postup ale u automobilů samozřejmě není možný.

I zde může být VR nápomocnou, obzvláště ve spojení s moderními skenovacími a zobrazovacími technologiemi. S jejich pomocí lze vytvořit detailní 3D skeny, které berou v potaz i vlastnosti materiálu a jeho chování na světle. Takový model si pak zákazníci mohou zobrazit v jakémkoli virtuálním prostředí a rozhodnout se snáze než na základě pouhých fotografií, které často nezachycují všechny prvky, které zákazníka zajímají. V případě automobilů pak může 3D model s věrohodnými texturami poskytnout lepší představu o prostoru, výbavě i komfortu, který může nové vozidlo poskytnou. Z toho ostatně těží i autosalon Tesla v českém virtuálním universu Somnium Space. S ohledem na softwarovou povahu prezentace pak není problém nabídnout klientům navíc konfigurační možnosti s okamžitou vizualizací. Virtuální realita se tak již nyní posouvá z role nového média nabízejícího reklamní prostor k oslovení zákazníka také do role prostředku, ve kterém lze realizovat prodej samotný.


Obr. 5: Využití VR pro prezentaci a konfiguraci automobilů zákazníkům BMW.

Efektivnější a bezpečnější logistika díky nácviku i návrhu skladů

V řetězci zboží od výroby k zákazníkovi samozřejmě nesmí chybět problematika logistiky. I zde mohou moderní technologie znamenat významný přínos. Spediční společnosti ji dnes již zcela samozřejmě využívají ke vzdělávání zaměstnanců skladů i řidičů nákladních vozidel. Ti díky vysoké míře realističnosti snadno porozumí všem postupům a snadno si je zapamatují. Zkušenost, byť virtuální, je totiž vždy lepší než jakákoli příručka.

Nemalé úspory času i financí skýtají možnosti důsledného testování návrhu skladů a logistiky, včetně výrobních provozů. S nízkými náklady lze totiž nasimulovat různé varianty rozložení dopravníků, úložných kapacit i pohybu zaměstnanců. Jejich finální model lze pak zpětně použít pro výcvik personálu, a to ještě před samotným dostavěním provozu. Výsledkem je vyšší provozní kapacita, bezpečnost provozu i úspora lidských zdrojů. A to jsou benefity, které ocení každé odvětví průmyslu.

Jan Frič
Autor článku je kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz).

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

VMware Experience Day ve vánočním duchu: diskuze s největšími cloud providery i stand up!

VMware Experience DayZajímaví hosté zastupující AWS, Microsoft, Google Cloud nebo Geetoo, zásadní témata i vystoupení populární komičky. To vše na online semináři VMware v úterý 7. prosince.