- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak dohnat rozjetý vlak e-commerce, pokud jste zaspali?
Dopad pandemie na byznys je nezpochybnitelný. Všichni musí definitivně digitalizovat své prodeje, a to nejen v oblasti B2C, ale rovněž v oblasti B2B. Nicméně tržní lídři v e-commerce působí již 5, 10 nebo 20 let. Mají tedy společnosti, které do online prodejů vstupují až nyní, vůbec šanci tuhle ztrátu dohnat?


Výchozí situace firem, které digitální transformaci svých prodejů zaspaly, na první pohled není vůbec dobrá. Nicméně svět velkých retailových hráčů ukazuje, že i po pomalém startu v e-commerce může nastat raketový růst. Řada z největších kamenných prodejců do e-commerce vstoupila až v posledních letech, i když první e-shopy jsou tady déle než 20 let, a někteří tento vstup mají ještě dokonce před sebou. Přesto jsou dnes velcí kamenní hráči pro e-shopy značnou hrozbou. Díky silným brandům, velkým bázím často věrných zákazníků a silné pobočkové síti však dokáží velcí retaileři již první rok po vstupu do onlinu generovat miliardové obraty, což je něco, na co se běžné e-shopy dostávaly i několik let.
Pozdní vstup do e-commerce má nejen nevýhody, ale i výhody
1. Všudypřítomný digitální mindset. Firmy musely v minulosti při transformaci svých prodejů do onlinu hodně bojovat s mindsetem svých majitelů, manažerů i zaměstnanců, kteří se e-commerce bránili jako něčemu novému, neznámému, nejistému. Dnes potřebu onlinu nikdo nezpochybňuje, čímž je jedna z největších bariér odstraněna.
2. Většinu fuck-upů už někdo udělal. Je přirozené, že první roky v e-commerce se prošlapávaly různé cesty, a to včetně těch slepých. Hráči, kteří na trh vstupují dnes, se mohou z těchto chyb poučit a využít existujících best-practices. Na trhu je více know-how a i firmy poskytující produkty a služby v e-commerce se už hodně naučily a mohou být pro firmy spolehlivým partnerem pro digitální transformaci jejich prodejů.
3. Komoditizace technologií a composable commerce. Zatímco před 10 lety by bylo potřeba spoustu nástrojů vyvíjet na míru, existuje dnes na trhu řada specializovaných softwarů pro jednotlivé dílčí oblasti (dynamický pricing, správa produktového katalogu, personalizační nástroje, ...), takže získat komplexní „state-of-the-art“ řešení je mnohem dostupnější.
8 bodů, kterých by se měly firmy držet, pokud chtějí svůj e-commerce dluh dohnat
1. Stanovit si e-commerce jako strategickou prioritu. Transformace do onlinu je zásadní změnou a platí pro ni pravidla pro řízení a zavádění změn. E-commerce musí získat důležitost v rámci dlouhodobé strategie firmy, včetně odpovídajících zdrojů a zodpovědných lidí. Doporučujeme mít v rámci top managementu konkrétního člověka zodpovědného za e-commerce. Pokud online prodeje zůstanou jako projekt někde na pomezí IT a marketingu, aniž by měl jasného vlastníka, typicky to nedopadne dobře.
2. Už žádné další odkládání. Dnes se ještě rozjetý vlak e-commerce dá dohnat. Je ale otázkou, zda to bude možné za 3 nebo 5 let. Už není dále na co čekat a je potřeba na transformaci svých prodejů začít pracovat okamžitě. To však neznamená věc uspěchat a v důsledku toho neuspět.
3. Vybrat si spolehlivého partnera, který Vás světem e-commerce provede. Kdysi stačilo založit e-shop a firmy mohly začít prodávat. Dnešní e-commerce je extrémně komplexní a multidimenzionální prostředí. Je zcela zásadní obklopit se profesionály (ať už ve formě konzultantů, interim managerů nebo ideálně celých firem, které dokáží zastřešit více oblastí). Byť z pohledu zákazníka vypadá online nákup jednoduše, souvislosti a procesy v pozadí jsou komplikované. Nemůžete spoléhat, že Vám s transformací do e-commerce pomůže syn marketingového ředitele, protože je mladý a sám nakupuje na e-shopu.
4. Převést svou konkurenční výhodu do onlinu. Nestačí pouze „být online“. Vzhledem k velkému množství online prodejců a tomu, že konkurenční nabídka je „jen 2 kliky daleko“, potřebujete zákazníky zaujmout a získat skutečnou hodnotou.
5. Propojit e-commerce s dalšími prodejními kanály. Ať už se jedná o kamenné prodejny, mobilní aplikace či flotilu obchodníků, všechny prodejení kanály by měly být navzájem co nejvíce provázané, aby zákazník mohl libovolně během své nákupní cesty dle aktuálních potřeb volit takový prodejní kanál, který je pro něj zrovna nejpohodlnější.
6. Připravit se na velké investice. Je logické, že úspěch na e-commerce kolbišti nebude zadarmo. Firmy se musí připravit na velké investice a při zkoumání jejich návratnosti se dívat dále do budoucnosti (minimálně v horizontu 5 let).
7. Nespoléhat na řešení, která umí zdánlivě vše. S velkým rozvojem e-commerce je už dnes prakticky nemožné najít řešení, které bude všechno umět výborně. Pokud chcete být v online úspěšní, potřebujete skvělý front-end, skvělou personalizaci, skvělý nástroj na zákaznickou podporu, skvělé propojení s informačním systémem a desítky dalších nástrojů či integrací. Je bláhové myslet si, že jeden software dokáže excelovat ve všech oblastech nutných pro úspěch v e-commerce. Vyberte si partnera, který vám poradí, z jakých konkrétních nástrojů a technologií váš e-commerce softwarový ekosystém postavit a navzájem perfektně propojit.
8. Nepodcenit technologie. Technologie (ve smyslu e-commerce platformy, na které celý e-commerce ekosystém stojí) je alfou a omegou vašeho dlouhodobého úspěchu. Výběr technologie je však často podceňován, neboť je to složité a „nesexy“ téma. O to je ale kritičtější. Volte technologii, která tady s vámi bude i za 10 let, a partnera, na němž nebudete formou vendor lock-inu závislí.
Dnes je kvalitně implementované e-commerce řešení pro prodejce konkurenční výhodou. S rozvojem trhu však brzo perfektní a vyladěný online prodej už nebude konkurenční výhodou. Bude standardem a jeho absence bude konkurenční nevýhodou. Investice do e-commerce je tak pro všechny hráče otázkou přežití.
![]() |
Matěj Kapošváry Autor článku je provozním ředitelem společnosti Shopsys. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |