- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak dostat zákazníky zpátky do obchodů?
aneb Budoucnost kamenných prodejen
Se změnou nákupního chování zákazníků vlivem pandemie koronaviru a karanténních opatření s tím spojených si řada kamenných obchodů klade otázku, jak svým zákazníkům vyjít vstříc a opět prodávat jako před nástupem pandemie. Potýkají se s menšími tržbami, někteří stojí před rozhodnutím, zda má vůbec cenu kamenné prodejny držet v provozu.


Jak ale dostat zákazníky zpátky do obchodů? Lidé sice chodí po ulicích, ale do obchodů se jim kvůli obavám o zdraví moc nechce. Obchody se s tím rozhodly bojovat po svém. Zkouší například instalovat chytré technologie do výloh. Jejich nabídka se tak výrazně personalizuje a mění se podle toho, kdo do výlohy právě kouká. Reaguje například na věk a pohlaví zákazníka. Už ve výloze může potenciální zákazník díky interakci získat například slevu. To vše s jediným cílem, dostat zákazníka do prodejny.
Interaktivní nabídku obchodů doplňuje také instalace tzv. chytrých zrcadel. Před nimi si můžete nejen vyzkoušet oblečení, ale rovnou si i prohlédnout, jak byste vypadali v jiné barevné variantě. Zrcadlo je navíc schopno vám na základě sortimentu v obchodě nabídnout další doplňky či oblečení, které by se hodily k tomu, co si právě zkoušíte.
Díky novým technologickým možnostem se tak mění přístup obchodů k zákazníkům. V blízké budoucnosti tak už obchodníkům nepůjde primárně o prodej, ale o budování loajality a pozitivní zákaznické zkušenosti. Tímto způsobem se navíc otevírají možnosti propojení s věrnostními kartami. Chytré technologie zákazníka poznají a rovnou mu prostřednictvím výloh nebo obrazovek nabídnou produkty na míru. Obchody navíc také přemýšlí o zřizování coffee koutků (což už se děje například v knihkupectvích či buticích), poradenství a dalších doplňkových službách tak, aby v nich lidé trávili co nejvíce času. Samozřejmě za dodržení předepsaných hygienických podmínek.
S novou situací se perou také hobbymarkety
Nové situaci se přizpůsobují i velké hobbymarkety. Jejich zákazníci si už na online nákupy zvykli. Obchody jim umožňují vybrat si zboží na internetu, provést nákup na dálku a nákup si pak jen na prodejně vyzvednout. Co ale hobbymarkety trápí, je nedostatek potřebných a funkčních systémů. Zatímco dříve si zákazníci po obchodu hledali zboží sami, dnes to za ně dělají tzv. pickeři. Vychystávají zboží a připravují je zákazníkovi k vyzvednutí.
Pickerům ale chybí navigace a dobrý systém aktualizace zásob. V jeden moment totiž dochází v hobbymarketech k tomu, že prodávají online i offline zároveň. V praxi se tak mnohdy stává, že pickeři běhají po obchodě a hledají zboží, o kterém nevědí, že už není na skladě. Jednotlivé položky se do systému nepropisují v reálném čase, a tak pickeři nevidí zboží, které je třeba už dávno vydané nebo prodané. Co je výsledkem? Nespokojený zákazník, nepřesnosti v inventuře, chybějící položky na skladech, neefektivní práce pickerů a podobně.
Jak celý proces zautomatizovat a zrychlit?
- investovat do systémů, které propojují informace a data v reálném čase,
- využívat aplikace, které pickerům plánují cestu skladem s pomocí umělé inteligence – šetří čas a minimalizují chyby,
- ztransparentnit a začít sbírat informace o obrátce zboží v regálech a mít tak lepší přehled o zboží,
- monitorovat zákaznické chování.
Investice do propojení systémů v reálném čase
V praxi se často setkáváme s tím, že týmy nebo oddělení spolu nesdílí informace. Nedávno po nás chtěl zákazník vytvořit systém, který by monitoroval, v jakém nákladovém prostoru se nachází který vůz. Nakonec nebylo třeba vytvářet systém, ale pouze sdílet informace. Údaje o tom, kde se který vůz nachází, totiž ve firmě měli, jen je nesdíleli napříč týmy.
U dalšího zákazníka mají planogram v jednom systému, přehled dostupného zboží v dalším systému a data o prodeji zboží ve třetím. To samo o sobě není nic zvláštního, ovšem zde data mezi systémy přenášejí ručně! Při tomto postupu roste riziko chyb, ať už z nepozornosti nebo z únavy. Navíc data z těchto systémů neputují do výroby, takže zboží se vyrábí jakýmsi odhadem.
Vždy se firem ptáme, jaké informace by potřebovaly získávat pro efektivnější práci, a často zjišťujeme, že většinu informací už sbírají. Jen si jednotlivá oddělení informace nesdílejí navzájem. Zbytečně plýtvají časem i penězi. Proto:
- propojte data do jednoho systému,
- a vytvořte přehledný reporting, který všichni najdou na jednom místě.
Real Time Location System
V ideálním případě existuje pro každého pickera/řidiče road mapa a systém, který automaticky odečítá zboží ze skladu.
Ve skladech je v praxi relativně velká fluktuace zaměstnanců. Nové pracovníky je třeba neustále zaučovat. Navíc jim trvá, než se naučí znát sklad a vědí, kde najdou kterou uličku, které místo i zboží. Za většinu chyb, které v logistice vznikají, může nakonec lidský faktor.
Proto doporučujeme zavést systémy, které:
- vědí, kde se real-time nachází picker/řidič,
- vědí, kde se na skladě nachází zboží a v jakém skutečném množství,
- vytvoří efektivní trasu nakládky
- a pro pickera zobrazí přehledné informace, co kdy a kde má vyzvednout.
Navíc se na základě sesbíraných dat dají optimalizovat trasy a třeba i floor plány skladu či efektivní umístění zboží.
Obrátka zboží
Dokázal vám zvýšený prodej zaplatit reklamu v místě prodeje? Víte, z jakého umístění se prodá nejvíc zboží? Je zatím málo firem, které na tyto a podobné otázky umí odpovědět kladně.
Proto jim dodáváme systémy, které:
- mají informaci o tom, kolik zboží je v kterém regálu,
- a monitorují obrátku daného zboží.
Nejen že vědí, na které prodejně a kde zboží doplňovat, ale když známe zájem o zboží a když tyto informace monitorujeme v čase a propojíme je s dalšími daty o marketingu, počasí, dnu v roce, jsme schopni navíc predikovat potřeby zákazníků. Kromě toho také víme, zda byla reklamní kampaň úspěšná.
Obchodník má nejen doplněné regály, ale hlavně zná nákupní chování zákazníků, umí ho podpořit a dokáže více prodat.
Monitoring zákaznického chování
Dodnes mnohé obchody zjišťují chování zákazníků dotazníkovým šetřením nebo pozorováním na místě. Obě metody jsou nárazové, finančně náročné, a tak probíhají jen jednou za čas. Navíc trpí chybovostí, která spočívá v samotném způsobu získávání a zaznamenávání dat.
Nové technologie jsou proti tomu schopny sbírat informace o zákaznickém chování průběžně. Víme, kdo je zákazníkem, zda jde o muže, ženu, skupinu lidí apod. Známe jejich zákaznickou cestu po obchodě. Víme, o které zboží mají zájem, a to vše komplexně a anonymizovaně.
Management obchodu je schopen na základě dat upravovat otevírací dobu, přizpůsobovat počet personálu vytíženosti a tím efektivně pracovat se mzdovými náklady. Lze upravit rozestavení pobočky i vystavení zboží a maximalizovat zákaznickou spokojenost a tím i obrat a zisk.
Informace lze propojit s predikcemi chování, když data obohatíme o informace, jako je den v týdnu nebo počasí.
![]() |
Adéla Mikschiková Autorka článku zastává pozici Business Developement Manager, IoT, Adastra Česká republika. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |