- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Budoucnost e-commerce?
Objednávání hlasem nebo automatizace rutinních procesů
Česká i světová e-commerce roste dvojciferným tempem a dnes se podílí na celkovém obratu retailu asi z 15 %. On-line nakupování ale nejenom rychle roste – také se rychle mění. Co bylo ještě před pěti lety novinkou, je dnes standardem, zákazníci jsou čím dál náročnější a e-shopy se tomu musí přizpůsobit. Co bude hýbat trhem e-commerce v nejbližších letech?


Objednávky z mobilních zařízení
Některé internetové obchody mají dnes více návštěv z mobilních zařízení než ze stolního počítače – a tento trend se s nástupem generace Z prohlubuje. Optimalizovaný e-shop pro mobilní zařízení ale sám o sobě nestačí.
Dobře optimalizovaný web totiž není vždy zárukou špičkového zákaznického zážitku. Podle statistik je konverzní poměr e-shopů na mobilních zařízeních stále významně nižší než na stolních počítačích – někdy o více než 100 %. Vyšší je i průměrná míra okamžitého opuštění.
Pokrokové e-shopy proto dnes vyvíjí tzv. AMP (accelerated mobile page) nebo ještě lépe PWA (progressive web application). Webová aplikace běží na pozadí uživatelova mobilního telefonu a je funkční i offline. Cílem těchto snah je, aby e-shopy na mobilních zařízeních byly co nejrychlejší, přehledné a nabízely uživateli srovnatelný uživatelský zážitek jako na stolním počítači.
Objednávání hlasem
Hlasové vyhledávání je na vzestupu – podle některých odhadů bude už letos hlasové vyhledávání na Googlu tvořit polovinu všech dotazů. Zákazníci pomocí hlasu nejčastěji hledají a nakupují produkty denní spotřeby.
E-shopy by se tak měly zaměřit nejen na mobilní zařízení, ale také na hlasové vyhledávání. Optimalizovat svoje webové stránky, dostat je do featured snippets nebo pracovat s Google Nákupy. Další možností je optimalizace e-shopů tak, aby si dobře rozuměly s příkazy pro hlasové asistenty typu Alexa, Siri nebo Google Home.
Automatizace rutinních procesů
Rutinní činnosti ve skladu nebo na účetním oddělení nejspíš brzy převezmou automatické systémy. Skladové hospodářství e-shopy jednoduše zefektivní a částečně zautomatizují například pomocí řízeného skladového systému (WMS) a účetnímu oddělení uleví třeba zavedením EDI komunikace – elektronické výměny dokladů ve strukturované podobě.
Největší a pokročilé e-shopy mohou jít ještě dál, využívat prvků umělé inteligence, rozšířené reality nebo přejít na robotickou automatizaci procesů.
Jakkoliv tyto změny nemusí být na první pohled viditelné, e-shopům automatizované procesy na pozadí uberou spoustu práce a ušetřený čas pak mohou věnovat péči o zákazníky. Automatizace ve výsledku zlepšuje kvalitu služby (například rychlost dodání zboží), zvyšuje ziskovost, snižuje náklady a pomáhají e-shopům ustát sezónní špičky – typicky předvánoční období.
Udržitelnost
Podle výzkumu Deloitte 87 % zákazníků z generace Z a 75 % mileniálů si klidně připlatí, pokud jsou produkt nebo služba šetrné k životnímu prostředí. Ochrana přírody a udržitelnost jednoduše táhnou.
E-shopy by tak měly přemýšlet nad celým procesem výroby, balení i přepravy svých produktů. Vyrábět obaly z recyklovaných a opětovně recyklovatelných plastů, krabice a etikety z travního nebo kamenného papíru a vše balit do již použitých krabic nebo novin. Nejpokrokovější e-shopy mají výzvu se do několika let plastů úplně zbavit.
Pokud zatím e-shop není na tak velké změny připravený, může přejít alespoň na bezpapírovou komunikaci – například zavedením již zmíněného EDI pro elektronickou výměnu dokladů ve strukturované podobě nebo nástrojů pro automatické zpracování faktur.
Přesah do offline světa
I když e-shopy pro své zákazníky vytvoří unikátní on-line zážitek z nakupování, stále by měly myslet na interakce také v off-line světě. I největší internetoví influenceři z generace Z potkávají své fanoušky naživo – například v rámci festivalu Utubering. Navazují s fanoušky bližší vztah a získávají nové příznivce.
Podobně by v budoucnu měly fungovat i e-shopy. A některé tak fungují už teď. Například prodejce volnočasové obuvi a ponožek Allbirds si zvýšil popularitu tím, že bojkotoval Black Friday, vyprázdnil všechny regály a raději fanoušky pozval, ať si během bláznivého svátku zajdou do prodejen poslechnout živou hudbu nebo vyzkoušet praktické workshopy.
Závěrem
Česko je se svými téměř 42 000 e-shopy evropskou velmocí – žádný jiný evropský stát nemá v přepočtu na obyvatele tolik internetových obchodů. Českou e-commerce ale čekají divoké roky. Blíží se příchod zahraničních gigantů jako Amazon či Alibaba, nastupuje generace Z a nároky zákazníků se pořád zvyšují. Minimálně mobile-first přístup, optimalizace pro hlasové vyhledávání a automatizace rutinních procesů ve skladu či na účtárně se tak nejspíš brzy stanou nutnými prvky k přežití.
![]() |
Lubomír Veselý Autor článku působí jako Chief Sales Officer ve společnosti GRiT. Obchodu se věnoval i při svém dřívějším působení ve firmách Medica HealthWorld a Moravia Propag. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |