facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2021 , Trendy ICT

6 trendů, které budou formovat svět produktového managementu v roce 2021

Hubert Palán


ProductBoardNa přelomu prosince a ledna tradičně vycházejí desítky až stovky článků, které předpovídají vývoj pro rok následující. V loňském roce nebyly podobné předpovědi příliš úspěšné. Málokdo totiž loni touto dobou čekal vypuknutí globální pandemie, která změní naše životy i způsob, jakým pracujeme. Jednu pozitivní věc nám ale covid-19 přinesl: ukázal, jak důležitá je připravenost, což platí i v produktovém managementu, který ve firmách po celém světě stále více nabývá na důležitosti.


Role produktových manažerů v roce 2020 zásadně posílila. A tento trend bude pokračovat i v roce 2021, s tím, jak se byznys bude stále více přesouvat do digitálního prostředí. V tuto chvíli nedočkavě vyhlížíme, kdy se začne úspěšně očkovat a pandemie konečně ustoupí, jenže vakcinace bude podle všeho probíhat pomalu. Nehledě na překážku v podobě masivní nedůvěry, která vůči ní v české společnosti panuje. Od roku 2021 tedy můžeme očekávat jakési přechodné období mezi pandemickým stavem a běžným životem. V oblasti produktového managementu proto sledujeme následujících šest trendů, které podle nás tuto transformaci budou provázet:

1. Klíčem k růstu byznysu bude digitalizace a prioritizace

Rok plný lockdownů, restrikcí a sociálního distancování přesunul většinu zákazníků do online prostoru. Kdysi pozvolný nárůst digitalizace prodejů loni zaznamenal ohromný skok. Spousta kamenných obchodů si musela zřídit e-shop, aby vůbec přežila. I další odvětví, která dříve fungovala spíše v reálném světě, začala být závislá na digitálu. Mezi nimi například bankovnictví, které zaznamenalo nárůst online registrací o 137 %, nebo tolik diskutované školství.

S překotnou transformací byznysu se změnila také role produktových manažerů. Už v předchozím roce se přitom objevily náznaky, že jejich role bude mít ve firmách stále větší strategický význam. Společnosti si totiž již delší dobu uvědomují důležitost zákaznické zkušenosti, která bude posilovat i nadále – a s ní i produktový management, který právě na zákaznické zkušenosti stojí.

2. Více specializovaných produktových manažerů

Doteď platilo, že se dobrý produktový manažer detailně vyzná v kompletním produktovém procesu. Jenže s tím, jak roste význam této pozice ve firmě, a také s tím, jak rostou i jednotlivé produktové týmy, se bude pozice produktového manažera více specializovat. Už dnes jsou k vidění náborové inzeráty, které shání produktové specialisty z oblastí jako personalizace, růst, operace a jiné.

A tato poptávka ještě poroste, protože stále více tradičních podniků musí přesouvat svou činnost do digitálu (ačkoliv se nedá předpokládat, že by byl současný talent pool schopný takovou poptávku uspokojit). Značnou konkurenční výhodu nakonec získají ty firmy, kterým se podaří co nejdříve postavit tým specializovaných produktových manažerů.

3. Více product operations manažerů

V rozšiřujícím se výčtu nejrůznějších specializací a pozic, které v rámci produkt managementu vznikají, bude jednou z kriticky důležitých role product operations manažera. Tedy člověka, který proces produktového vývoje zastřešuje a dohlíží na hladký průběh od jeho začátku až do konce. Takový profesionál má za úkol zajistit, aby se nově rozdělené týmy dokázaly plně soustředit na to, v čem jsou nejlepší, a zároveň efektivně spolupracovat s ostatními.

To znamená vytvářet, vést a dohlížet na nové procesy celého produktového týmu za pomoci nejefektivnějších nástrojů, které jsou na trhu k dispozici. Product operation manažeři mají zároveň za úkol sdílet informace napříč celou firmou a dohlížet na to, aby jednotlivé produktové týmy dbaly na úzký kontakt se zákazníky.

4. Rychlejší vývoj nástrojů pro produktový management

Product operations se stanou zásadním předpokladem pro rozvoj softwarového ekosystému, který už teď čítá stovky nástrojů pro všechny fáze produktového vývoje. Stejně jako role produktových manažerů se i tyto nástroje rychle specializují: například Miro se zaměřuje na vizuální spolupráci, Amplitude na analýzu zákaznického chování, náš Productboard na strategické plánování.

Nejlepší z těchto nástrojů nejenže pomáhají vylepšovat pracovní postupy, ale vytváří také nové příležitosti pro spolupráci v týmu. Nová generace nástrojů produktového managementu bude čerstvým specialistům muset zajistit flexibilitu, která umožní integraci jiných specializovaných nástrojů, a přitom musí zůstat srozumitelná i pro ostatní členy firmy a zákazníky. Product operations začnou postupně vyžadovat nové funkce, které urychlí evoluci celého ekosystému.

5. Covid-19 nepřestane ovlivňovat to, jak pracujeme

Rok 2020 byl rokem zvratů, obratů a změn pro většinu firem, které se musely neustále adaptovat na kolísání trhu a navíc se plně přizpůsobit práci z domova. To se podle všeho bohužel letos nezmění. Střízlivější odhady předpovídají návrat do kanceláří, letadel a zasedaček spíše až v roce 2022.

Při pohledu do budoucna by tak společnosti měly určitě zvážit lepší management a zdokonalování práce na dálku. Produktoví manažeři se budou muset naučit strategicky plánovat tak, aby neproseděli dlouhé hodiny při videohovorech. Širší využití nástrojů pro asynchronní spolupráci pomůže firmám zviditelnit byznys, podnítit spolupráci stakeholderů a umožnit všem týmům, aby měly dost času na svou práci.

6. Vztahy se zákazníky budou důležitější než kdy dřív

Produktový management se za poslední roky vyvinul z přísně interního a technologického oboru v mnohem širší problematiku, která zahrnuje stále více kontaktu se zákazníky. Právě skrz porozumění jejich potřebám mohou produktové týmy vyvinout daleko lepší služby pro širší škálu lidí. Covid-19 tyto vztahy zkomplikoval – diskuze, workshopy a uživatelské testování se najednou přestaly pořádat úplně.

S tímto částečně pomáhají služby, které náhlou propast mezi zákazníky a firmami překlenují například prostřednictvím nahrávání hovorů. I tak je ale zapotřebí nacházet další a další cesty komunikace s lidmi, na kterých v konečné fázi záleží nejvíce.

Na co se tedy letos připravit? Jedním slovem na nejistotu, která však pro připravené produktové týmy nemusí rozhodně nic znamenat.

Hubert Palán Hubert Palán
Autor článku je zakladatel a CEO ProductBoard, Inc., která vyvíjí SaaS platformu pro strategický vývoj a řízení produktů, která umožňuje definovat a strukturovat trh, analyzovat konkurenci a zákazníky a odhalovat jejich skutečné potřeby. Předtím Hubert pracoval jako Vice President produktového managementu ve společnosti GoodData.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Fortinet představil první bezpečné síťové řešení s podporou Wi-Fi 7

FortiAP 441KNový přístupový bod Wi-Fi 7 a 10gigabitový switch s podporou napájení PoE nabízí 2x vyšší rychlost a zvýšenou kapacitu v rámci integrovaného portfolia bezpečných pevných a bez­drá­to­vých řešení společnosti Fortinet.