facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Compas automatizace
IT SYSTEMS 7-8/2010 , ITIL – Řízení IT

Reportáž: IT vision 2010

Jiří Loffelman


Na konci května proběhlo další setkání IT manažerů s názvem IT vision: setkání IT manažerů, kterou tradičně pořádá agentura top vision. Moderování se tentokrát ujal Jiří Donát ze společnosti A.T. Kearney a mottem letošního setkání se stal Rozvoj business příležitostí pomocí ICT.


Protože jsem se zúčastnil i minulých ročníků, mohl jsem brzy zaznamenat určitý posun v klíčových tématech, kterými se jednotlivé příspěvky zabývaly zhruba před dvěma až třemi lety, a těmi současnými. Procesní řízení, ITIL, outsourcing, koncept supply/demand i nová role CIO byly doplněny tématy cloud computing a software jako služba (software as a service – SaaS).
Úvodní příspěvek přednesl Jiří Karpeta ze společnosti Microsoft. Kromě cloud services, které vytvářejí zcela nové příležitosti pro business, představil Microsoft již koncem dubna balíček s plně funkčním poštovním klientem a dalšími komunikačními nástroji právě na platformě SaaS. Pronájem jednoho takového klienta přijde organizaci zhruba na 220 korun měsíčně, přičemž dostupnost služby je smluvně velmi tvrdě ošetřena (údajně za jeden den měsíčního výpadku je celý příští měsíc zdarma). Těsně před uvedením na trh je kancelářský balík i vývojová platforma (operační systém, databáze, služby pro integraci). Celý komplet bude rovněž možné provozovat jako službu z externího datového centra, určen je především malým a středním firmám.
Jako druhý hovořil Roman Albrecht, inbound manager společnosti DHL Information Services, o praktických problémech, které vznikají při integraci a sjednocování informačních technologií v globální firmě s pobočkami ve 225 zemích. Velká datová centra přináší například nezbytnou nutnost řešení odvodu tepla z tzv. horké uličky, dále se hledají nové cesty zvyšování přenosové kapacity, kde místo navyšování propustnosti linek nastupuje komprimované přenášení informací, které je mnohonásobně levnější. Stále trvající dozvuky ekonomické krize způsobují, že momentálně dostávají podporu pouze projekty s krátkodobou návratností (do jednoho roku). V této souvislosti může docházet například k časovému posunu dříve plánovaných hromadných přechodů na vyšší verze operačních systémů nebo aplikací, které u firem se stovkami tisíc pracovních stanic mohou znamenat nezanedbatelné úspory. Zcela jasně se prosazuje selektivní outsourcing – externí poskytovatel přebírá běžnou operativu, zatímco klíčové aplikace (tzv. rodinné stříbro) zůstávají pod kontrolou interního IT oddělení.

IT Vision 2010

V dalším příspěvku mluvil Jaroslav Fikar o problematice řízení IT oddělení ve výrobním podniku Buzuluk. Jako hlavní problémy uvedl sladění cílů společnosti a IT oddělení, zkreslené představy vrcholového managementu o práci IT oddělení a vybalancování insourcingu a outsourcingu.
David Kopřiva ze společnosti Cetelem představil IT koncepci ve společnosti, která se zabývá finančními službami. V dynamické oblasti financí je know-how hodně kumulováno na straně IT oddělení. Tato situace může ovšem přinášet problémy, kdy požadavky uživatelů nejsou jasně definovány, respektive může docházet k podstatným změnám v průběhu realizace. Pracovní týmy se navíc neustále mění (například vzhledem k zavádění nových produktů) a ani další organizační změny, jako je třeba zřízení projektové kanceláře, komunikaci samy o sobě nezlepší. V této situaci se osvědčila implementace business proces managementu (BPM) a nástrojů pro jeho podporu. Výsledkem je přesný popis procesu, mnohem větší disciplína řízení a transparentnost požadavku, který je navíc uchováván v jednotné struktuře jako firemní know-how. Uživatelé si navíc rychle uvědomí, že jen jasně a dobře popsaný požadavek má šanci na včasnou a správnou realizaci.
Z oblasti technologií a procesů se následující přednášející přesunul do oblasti tzv. soft skills. Tomáš Trefný, CIO společnosti 2N Telekomunikace, představil netradiční, ale o to více zajímavý projekt osobnostního rozvoje pracovníků IT oddělení. Tento projekt si dal za úkol posunout vnímání pracovníků IT jako ne úplně populárních, technicky zaměřených a určitými klišé opředených individualistů směrem k důvěryhodným, respektovaným a uznávaným členům firemního týmu. Celý program rozvoje je založen na velmi sofistikovaných postupech, jako je Thomasův systém, eneagram osobnosti a teambuilding.
V odpoledním bloku pak hovořil Petr Beránek ze společnosti Avon o dalších zkušenostech IT manažera nadnárodní firmy. Klíčové momenty vidí v postavení IT jako dodavatele služeb a řešení pro business, v nutnosti IT strategie plně propojené s firemní strategií a v pozici IT jako tvůrce konkurenční výhody. V oblasti lidských zdrojů má podle něj větší cenu IT specialista se znalostí firmy než IT specialista se znalostí technologie.

IT Vision 2010

Petr Chlumský, výkonný ředitel Centrum Holdings, prezentoval velmi zajímavou tematiku netmediální společnosti, která provozuje mimo jiné několik významných internetových portálů. Příjmy společnosti tvoří zejména reklama. Současná krize se samozřejmě do této oblastí výrazně promítla a úkolem IT manažera je vyrovnat se s touto situací a při nižším rozpočtu udržet kvalitu poskytovaných služeb. Navíc v tomto období vznikají mnohem větší požadavky na procesní výjimky a rapidně se snižuje ochota dodržovat procesy a standardy nastavené před krizí.
Rovněž příspěvek procesního architekta České pojišťovny Jaroslava Kabela se týkal popisu, správy a udržování procesů v prostředí velké pojišťovny, a to včetně vždy komplikovaného řešení změnového řízení (change management).
Břetislav Lišťák z Evraz Vítkovice Steel představil provoz IT oddělení v prostředí výrobní firmy, kde jsou složité technologické procesy hutní výroby řízené v reálném čase. Nutností je servis 24×7, přičemž IT downtime je absolutně kritický s okamžitým dopadem na výrobu. Celá řada speciálních aplikací je vyvíjena „in-house“.
Závěrečný příspěvek Roberta Kučery z WITTE Automotive byl zaměřen na metodiku hodnocení servisního útvaru v rámci společnosti pomocí definovaného katalogu služeb.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.