- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
6 nejčastějších chyb při správě serverů
Mnoho firem stále spravuje své servery na vlastní pěst. Dokud vše funguje, bývá IT infrastruktura prakticky neviditelná. Jakmile však „spadne“ server, projeví se rizikovost tohoto přístupu naplno. Pro správu serveru jsou totiž nezbytné alespoň základní administrátorské znalosti. Některým administrátorům ovšem potřebné znalosti chybí, nebo svoje úkoly zanedbávají, a proto se dopouští chyb, které mohou mít fatální následky. Ve spolupráci s experty ze společnosti MasterDC jsme sestavili přehled šesti typických chyb, kterých se dopouští nezkušení, nebo nezodpovědní správci IT.


1. Nepravidelné zálohování
Zní to jako klišé. Přesto se na nás opakovaně obrací zákazníci s nedostatečnou zálohovací strategií a prosí nás o pomoc s obnovou dat při ransomware. Bez záloh přitom představuje každý výpadek či útok finanční ztráty i potenciální poškození pověsti. Co s tím? Doporučujeme dodržovat pravidlo 3-2-1: uchovávat tři kopie dat na dvou úložištích, z toho jedno úložiště v jiné lokalitě. Dále testovat obnovu dat ze zálohy a při provozu virtuálních serverů zvážit zálohování za pomocí snapshotů.
2. Zastaralý operační systém a software
Zastaralé verze operačních systémů a software jsou nejsnadnějším cílem útočníků. V praxi se u zákazníků setkáváme i s provozem nástrojů, které jsou už dávno bez podpory – tam jsou rizika zdaleka nejvyšší. Zvláštní pozornost pak vyžadují kritické aktualizace reagující na nově objevené zranitelnosti – s těmi doporučujeme neotálet, sledovat oznámení vývojářů a změny ihned zapracovat.
3. Slabé zabezpečení přístupů
Zejména v menších firmách bývají přístupy založené především na důvěře než na pracovní náplni. Přístupy ke všem systémům a datům se mohou snadno vymstít při útocích, ale i zdánlivě nevinných interních neshodách. Přístupová práva je bezpečnější omezit podle rolí, rozlišit jejich úroveň a při personálních změnách je vždy zrevidovat. Užitečným pomocníkem je i log management s auditním logováním, které poskytuje přehled o akcích provedených jednotlivými uživateli interních systémů.
4. Chybná konfigurace serveru
Nejčastějším důvodem opakujících se problémů s výkonem bývají nesprávně nastavené limity využití zdrojů nebo neoptimalizované databáze. Ty způsobují zpomalení aplikací, částečné výpadky nebo úplná selhání. Vždy se vyplatí před spuštěním provést zátěžové testy serveru pro konkrétní použití a při provozu průběžně sledovat vytížení zdrojů.
5. Nedostatečný monitoring
Řada firem sice využívá alespoň systémové nástroje pro monitoring, problémem ale bývá dostatečná zastupitelnost zaměstnanců, kteří by na kritické chyby reagovali i v noci nebo o víkendu. Právě nonstop monitoring a reakce na problémy pomáhají včas podchytit události, které by jinak mohly přerůst ve výpadek.
6. Podcenění fyzického zabezpečení
Servery provozované ve vlastní serverovně (on-premises) nejsou vždy dostatečně chráněny fyzicky. Prostory bývají přístupné všem zaměstnancům bez rozdílu nebo neoprávněným osobám, což zvyšuje riziko poškození nebo odcizení. Pro vyšší bezpečnost doporučujeme přístup do serverovny omezit pro autorizované osoby, vybavit prostory adekvátním systémem chlazení a hašení a využívat bezpečnostní kamery a alarmy.
KATEGORIE | ÚKOL | AKCE | FREKVENCE |
BEZPEČNOST | Nastavení silných hesel | Aktualizace hesel | Při instalaci + 1x ročně |
Omezení přístupových práv | Revize uživatelů | Při příchodu / odchodu / změně role zaměstnance | |
Aktivace firewallu | Nastavení pravidel a revize nastavení | 1x za půl roku | |
Ochrana proti DDoS | Kontrola fukčnosti a reportů | 1x ročně nebo při změnách v infrastruktuře | |
Bezpečnostní záplaty | Instalace záplat | Ihned po vydání | |
ZÁLOHOVÁNÍ | Zálohování dat | Pravidelné zálohy (rozdílové / plné) | Denně / týdně (podle potřeb) |
Obnova dat | Testování obnovy dat ze zálohy | 1x za půl roku | |
Zálohy mimo hlavní server | Uložení dat v jiné lokalitě | Při každé záloze | |
MONITORING | Stav hardware a sítě | Sledování stavu HW a sítě | Nonstop |
Upozornění na kritické situace | Nastavení a revize pravidel | 1x za půl roku nebo při změně infrastruktury / aplikací | |
Monitoring software | Sledování stavu DB, servery aj. | Nonstop | |
Healthcheck aplikací | Kontroly dostupnosti a odezvy aplikací | Nonstop | |
HARDWARE | Zajištění záložního napájení | Testy funkčnosti a servis | 1x ročně |
Kontrola teploty a vlhkosti v serverovně | Monitoring teploty a vlhkosti | Nonstop | |
Upgrade firmware | Aktualizace firmware fyzických zařízení | 1x ročn2 | |
Revize hardware | Kontrola a servis hardware | 1x ročně | |
SOFTWARE | Update OS a software | Instalace aktualizace OS a SW | 1x za tři měsíce |
Update software | Aktualizace aplikací a služeb | 1x za půl roku |
Tahák pro správu serveru. Abychom vám pomohli předejít některým z uvedených chyb při správě serveru, připravili jsme ve spolupráci s administrátory MasterDC „tahák“, který shrnuje všechny zásadní body správy ICT firmy, včetně doporučené frekvence revizí a aktualizací.
Užitečné nástroje pro administraci serveru
Správu IT mohou významně usnadnit vhodně zvolené nástroje. Níže najdete několik populárních technologií, které používají sami administrátoři z MasterDC a které přitom můžete díky open source licenci využít zdarma:
- Icinga (monitoring) – nástroj pro sledování stavu serverů a služeb, umožňuje notifikace o problémech a podporuje rozšíření o další moduly.
- Duplicati (zálohování) – nástroj pro automatické plánování záloh a obnovu souborů.
- Ansible (automatizace) – automatizace správy a konfigurace serverů, umožňuje jednoduché nasazování aplikací nebo konfigurace systémů.
- Let’s Encrypt (SSL certifikáty) – automatizuje vydávání a obnovu SSL certifikátů, přečtěte si, proč SSL certifikáty na webu používat.
- Opensearch (log management) – umožňuje ukládání, analýzu a vizualizaci logů v reálném čase, podrobně o nástroji píšeme v článku o rozdílech Elasticsearch vs. OpenSearch.
- VPN (virtuální privátní síť) – zajišťuje bezpečný, šifrovaný vzdálený přístup k serveru, využít můžete jeden z populárních VPN protokolů.


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |