facebook LinkedIN LinkedIN - follow
ERP systémy II , Plánování a řízení výroby

Přináší Průmysl 4.0 happy end?

Petr Boháč, Robert Fárek, Jiří Vaculík


ITeuroŽijeme v době čtvrté průmyslové revoluce s vizí chytrých továren, kde budou stroje dělat jednoduché, opakující se činnosti namísto lidí. Přitom se architektury systémů pro řízení firem nemohou dále komplikovat. Naopak. Trendem je jejich zeštíhlování. Moderní informační řešení podniku je takzvaně end-to-end, tedy od začátku do konce co nejvíce integrované a zastřešené jedním dodavatelem. Pojďme se podívat na důvody a výhody.


Průmysl 4.0 (Industry 4.0, chcete-li) se pojí především s digitalizací – odbouráním papírů, automatizací procesů, sběrem dat ze strojů, strojovým učením, umělou inteligencí a vytěžováním informací, které dříve tak nějak ležely ladem. Když chce firma na tuto vlnu naskočit, musí si nejprve uvědomit právě důležitost dat. A ta začít sbírat, evidovat a skutečně využívat v rámci kvalitní informační soustavy.

Jejím základem je dobrý ERP systém, ideálně s pokročilými systémy řízení výroby (MES), údržby, kvality (QCS). V závislosti na charakteru výroby by nemělo chybět plánování a rozvrhování (APS) a případně konfigurátor (CPQ). Přestože jsme teprve na startu, vyjmenovali jsme hodně agend a zkratek. Kdyby každou měl pokrývat jiný nástroj od jiného dodavatele, byl by to už teď slušný guláš. Ale pro Průmysl 4.0 ještě nějaké ingredience do kotlíku přihodíme.

Máme informace kde evidovat a k čemu je využívat, tak si pro ně pojďme. Kam? No přece přímo ke zdroji – do výroby. Potřebujeme alespoň počítač nebo tablet, který poslouží jako terminál. Tím vybavíme pracovníka nebo vybrané stanoviště. Na terminál můžeme jednak posílat plán práce i související dokumentaci v aktuální verzi, ale zároveň přes něj práci odvádět. A když ho připojíme rovnou ke stroji, zařízení bude zapisovat reálné časy výroby (cyklů), počet vyrobených kusů, ale i kdy se stroj zastavil a odeslal operátorovi nebo seřizovači zprávu, že stojí. Nasbírané informace bez chyb a spekulací z ručního zápisu rovnou pošleme automaticky do ERP.

Míra očekávání a babylonská cesta

Jakmile dokážeme data získat a evidovat, je načase využít je napříč firmou. Tady se vracíme k pojmu end-to-end. Takové informační řešení spravuje všechny důležité procesy ve firmě – od řízení vztahů se zákazníky přes nákup materiálu, výrobu, údržbu, kvalitu, expedici, finance až po servis výrobků u zákazníků. Na chuť nebo nutnost řešit tu či onu agendu s podporou softwaru firmy obvykle přicházely postupně. Nasazovaly proto různé aplikace a většinou došly do babylonského zmatku, kde si jeden nástroj nerozuměl s jiným. Ba co hůř, zmatku nerozuměli ani uživatelé, ani administrátoři. Chyběla soudržnost a vazby, vznikaly duplicity a provizoria. Jak aplikace zastarávaly a architektura byla na hranici zborcení, klesala i očekávání od IT řešení. A systém, kterému nevěříme, nevyužíváme ani zdaleka na maximum jeho schopností.

Správným směrem

End-to-end informační řešení naproti tomu architekturou připomíná stavebnici s přesnými, kompatibilními dílky. Pasují k sobě, jelikož všechny pocházejí od stejného výrobce a od počátku jsou zamýšlené pro vzájemnou spolupráci. Jestliže v okamžiku vytváření architektury chceme pokrýt jen určité oblasti jako technickou přípravu výroby, logistiku a finance, vybereme si tyto části. Když pak potřebujeme interní údržbu strojního vybavení, snadno si ji doplníme. Jednak proto, že nám to technologie umožňuje. Ale zároveň proto, že celou dobu víme o dostupnosti nástrojů pro tuto (a jakoukoliv jinou) agendu. Vše máme k dispozici.

Toho lze dosáhnout jen díky velkému a silnému výrobci. I podle našich zkušeností se mění implementační projekty. Původně byla poptávána především výroba a logistika, pak i provázanost na účetnictví. Dnes je téměř samozřejmostí agenda údržby nebo kvality v rámci ERP a odbourání dosavadních externích nepropojených aplikací, interface nebo excelovských souborů. Na významu narostl i konfigurátor, který vedle nových projektů doplňujeme do řešení současných zákazníků.

A co ten happy end?

Nemůžeme tvrdit, že happy end přináší právě Průmysl 4.0. Ale jsme přesvědčeni, že určitá spojitost tu je. Digitalizace, vytěžování dat, automatizace a snaha svěřovat lidem důležitější, produktivnější činnosti rozhodně vedou k cíli – zvýšení efektivity a maximalizaci potenciálu firmy. Ať už přijde další ekonomická krize, nebo ne, nedostatek kvalifikované pracovní síly nezmizí.

Ze světové perspektivy

Skupina Ellwood provozuje ocelárny, kovárny, válcovny, slévárny a další podniky pro speciální svařování, obrábění a tepelné zpracování kovů. Každým rokem akvizicí přidá novou továrnu. Poté je jedním z prvních kroků nasazení společného informačního řešení. To je postaveno na ERP systému Infor CloudSuite Industrial (SyteLine) a Ellwood využívá doslova každou jeho část. Od výrobce je připraveno na různá odvětvová specifika, zvládá pokrýt všechny druhy výroby, podporuje téměř všechny procesy ve firmách, pokročile plánuje a rozvrhuje i v multi-site režimu. Informace jsou online dostupné v celém holdingu a výrobce systému je schopen doplnit jakoukoliv v budoucnu požadovanou komponentu. Díky integrační platformě bude řešení stále homogenní, na jedné databázi a od jednoho dodavatele.

Petr Boháč, Robert Fárek, Jiří Vaculík
Autoři článku působí ve společnosti ITeuro, která se specializuje na informační řešení pro výrobní firmy a na českém trhu implementuje ERP systém Infor CloudSuite Industrial (SyteLine).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.