- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Když dodat produkt už nestačí...
„Hrnce, misky i rendlíčky dejte drááááátovat ženičky!“ Toto volání se po několik staletí ozývalo po vesnicích a městech nejen v tehdejším Rakousku-Uhersku. Dráteníci křižovali téměř celou Evropu s krosnami na ramenou a džbery po boku. Prodávali nebo přímo na místě vyráběli různé předměty, většinou z drátu, a také prováděli drobné opravy, zejména kuchyňského náčiní, kamkoli přišli. Od roku 2019 je tradice dráteníků zapsána na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. Přemýšleli jste ale někdy o tom, jak by vypadalo poskytování těchto služeb v dnešní době?


Vysoká kvalita, rychlost a efektivita
Na dráteníky by jistě nikdo před domem nečekal a volání jejich učňů by zaniklo v ruchu všedních dnů. Požadavky zákazníků - telefonické nebo e-mailové - by přijímali pracovníci call centra a předávali je ke zpracování. Všechny činnosti by byly optimalizovány na základě priority, času potřebného k vyřízení požadavku a určení nejoptimálnější trasy pro minimalizaci časových ztrát. Provedení služby by bylo naplánováno pro konkrétního pracovníka na základě porovnání požadavku s jeho kompetencemi.
Dnes už žádný servisní technik nechodí pěšky a s krosnou na zádech. Zákazníci nechtějí dlouho čekat a zároveň očekávají vysokou kvalitu služeb. Základem úspěchu je mít k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje k provedení servisního zásahu. Mít k dispozici dostatek informací a zároveň evidovat informace o rozsahu provedených prací a spotřebovaném materiálu – nejen pro vystavení platebních dokladů - online se dnes stává nutností.
Kromě oprav domácích spotřebičů, zřizování a údržby síťových přípojek a dalších služeb pro domácnosti existuje řada specialistů, kteří se denně starají o zajištění provozu dopravní infrastruktury, distribučních a telekomunikačních sítí nebo o opravy vodovodů a kanalizací, tedy zařízení spadajících do skupiny označované jako „linear assets“. Zde je důležité zaměřit se nejen na rychlou eliminaci nehod, ale zejména na to, aby k nim vůbec nedocházelo. Práci týmů, které se často skládají jak z vlastních zaměstnanců, tak ze specialistů z řady subdodavatelů, je třeba plánovat a řídit projektově. A nejen samotnou práci na plánované opravě, ale také zabezpečení dodávek potřebného materiálu (často v předstihu), nebo případně – ještě před samotným zahájením realizace – zpracování dokumentace pro stanovení rozsahu plánované opravy. Koordinace těchto úkolů je přinejmenším stejně složitá a náročná jako řízení činnosti servisních techniků při odstraňování poruch způsobených nepříznivými povětrnostními podmínkami nebo nahlášených zákazníky. Jedná se o odlišné procesy, které pro efektivní přípravu a realizaci vyžadují odlišné systémové nástroje. V obou případech je však nutné zajistit možnost přímé komunikace terénních pracovníků se systémem, a to prostřednictvím mobilních technických prostředků a ergonomického uživatelského rozhraní, snadno ovladatelného dotykem.
Symbióza interních a externích služeb
Výrobní podniky mají také svá oddělení, která se starají o technickou a provozní způsobilost vlastních budov, komunikací, distribučních systémů a do jisté míry i výrobních zařízení. Ty jsou často propojeny s podnikovým systémem, který je schopen optimalizovat plány kontrol a oprav pro jednotlivé závody nebo jejich části na základě záznamů o výrobních cyklech nebo počtu vyrobených výrobků. Týmy údržby společnosti tak provádějí práce spojené s odstraňováním poruch a plánované kontroly a opravy provozovaných zařízení. Stejně jako v případě oprav liniového majetku a infrastruktury i zde platí, že dostupnost podnikových zdrojů významně ovlivňuje nejen kvalita a rychlost oprav, ale také dodržování plánovaných cyklů preventivní údržby. S tím úzce souvisí dostupnost zásob, plánování nákupu náhradních dílů, připravenost dokumentace (stanovení rozsahu prací) pro preventivní nebo opakovanou nápravnou údržbu, jakož i certifikace a zajištění potřebného školení pracovníků údržby oprávněných k provádění jednotlivých činností.
Různorodost používaných technologií a konstrukční složitost výrobních zařízení používaných výrobními podniky však prakticky znemožňují provádět složité činnosti související s údržbou a opravami těchto zařízení vlastními zaměstnanci. Servis zajišťují buď přímo výrobci zařízení, nebo jejich dodavatelé. Disponují upravenými produktovými strukturami používanými k provádění oprav s identifikací opravovaných dílů, zásobami běžných materiálů a ND potřebných k opravě a dostatečným počtem kvalifikovaného personálu k zajištění poskytování služeb. Ty jsou spravovány na základě smluv o záručním a pozáručním servisu; úkoly související s plněním podmínek jednotlivých smluv jsou automaticky generovány na základě smluvních podmínek.
Bez systémových nástrojů to nejde
Práce servisních techniků je časově plánována a optimalizována na základě jejich omezených kapacit, podobně jako při řízení výrobních činností, s ohledem na kvalifikaci techniků, potřebné vybavení, pracovní dobu, ale i čas potřebný na dopravu k zákazníkovi a od něj, případně další omezující faktory. Důležitá pro implementaci je znalostní databáze uložená v systému a některá inovativní řešení pro vzdálenou odbornou pomoc prostřednictvím nástrojů rozšířené reality.
V současné době se do popředí dostává potřeba předvídat možné selhání stroje na základě jeho provozních parametrů. Výrobci proto do svých výrobků zavádějí nástroje, které jim umožňují tyto parametry průběžně zaznamenávat a dálkově vyhodnocovat a navrhovat vhodná opatření dříve, než dojde k rozsáhlejšímu poškození nebo skutečné poruše zařízení. Využívání internetu věcí (IoT) a dostupnost konektorů IoT přímo v podnikovém systému se stává nevyhnutelným standardem pro výrobce výrobních zařízení a jejich servisní partnery.
Pro zajištění dlouhodobé provozuschopnosti některých zařízení je kromě základních kontrol a oprav nutné provést i generální opravu. V takovém případě je nutné vytvořit podmínky pro realizaci opravy od demontáže přes několik úrovní struktury se zachováním polohy jednotlivých dílů, přes analýzu použitelnosti jednotlivých dílů, stanovení rozsahu jejich opravy, případně případné použití modernizovaných prvků až po zpětnou montáž, odzkoušení, uvedení do provozu a předání zařízení po opravě zákazníkovi. Pro podporu těchto procesů nestačí standardní nástroje pro řízení údržby; tyto procesy komplexně pokrývají řešení označovaná jako MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) doplněná o nástroje pro řízení projektů.
Novým trendem je komplexnost
Existuje jen málo výrobců a dodavatelů podnikových řešení, kteří poskytují všechny výše uvedené funkce v jednom balíčku, včetně standardních nástrojů pro řízení výrobního podniku, ale také funkcí pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) nebo řízení vztahů s dodavateli (SRM), správu dokumentů nebo udržitelné řízení podniku. Jedním z takových dodavatelů je celosvětově působící švédská společnost IFS AB. To je jeden z důvodů, proč byl systém této společnosti v hodnocení prodejců IDC MarketScape Worldwide Manufacturing Service Lifecycle Management 2022 jmenován lídrem v oblasti řízení životního cyklu produktu pro výrobní společnosti.
Servis často představuje pro výrobní podniky významný zdroj příjmů. ERP systém IFS Cloud poskytuje osvědčené funkce, které umožňují mít v každém okamžiku přehled o stavu a historii každého konkrétního servisovaného zařízení. To vám umožní lépe plánovat a řídit servisní zásahy, a tím zvýšit spokojenost zákazníků. V podstatě však nezáleží na tom, zda jste poskytovatelem či příjemcem služeb, nebo zda pouze vyrábíte produkty – řešení IFS Cloud je také konfigurovatelné a přizpůsobitelné vašim konkrétním požadavkům. Přesvědčte se sami!
![]() |
Ludovít Balaj Autor článku je Sales Manager společnosti InfoConsulting, dodavatele ERP systému IFS. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |