facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2023 , Plánování a řízení výroby

Jenom data vás nespasí, říká Jiří Bavor, odborník na IT v průmyslu z české pobočky Eviden



Jiří BavorData, data, data. Téměř všechny firmy je schra­ňu­jí a plní jimi on-premise úložiště i cloudy. Zároveň ale někdy mají pocit, že jich nemají dosta­tek k tomu, aby z nich doká­za­ly vytěžit hodnotu. Je tomu tak i u výrobních firem, kde data dnes sbírá téměř každý přístroj a k dispozici jsou týmy datových analytiků. Proč tedy firmy stále data pořádně nevyužívají? O tom jsme si povídali s Jiřím Bavorem, ředitelem pro oblast průmyslu české pobočky společnosti Eviden, která vznikla letos v červenci dělením společnosti Atos.


Jaké vidíte hlavní trendy v průmyslu nyní a do budoucna?

Rozhodně je to propojování různých systémů a lepší, respektive chytřejší využití velkého množství dat, které v každém okamžiku ve výrobě vznikají a dosud byly ukládány a zpracovávány odděleně. Do budoucna se bude dařit těm firmám, které dokážou efektivně a chytře sbírat, analyzovat a využívat ta správná data. Dnes už je technicky možné sbírat obrovské množství dat, ale ne vždy se daří je správně využít.

Máme přístroje a systémy, které sbírají data, máme obrovské možnosti ukládání v cloudech, máme datové analytiky, kteří s daty umí pracovat. Tak co firmám chybí?

Pouze sbírat data a připravovat z nich rozsáhlé analýzy nestačí. Systémů je spousta, mnohdy už se využívá i umělá inteligence. Existuje mnoho prezentací s krásnými tabulkami a grafy, které ale ve finále k ničemu nevedou. Jsou totiž prezentovány tak, že nikdo vlastně nepochopí, co tím chtěl autor říci. Často se stává, že firmy začínají uprostřed a hledají něco v datech, ale pořádně neví, co. Samotná data vás zkrátka nespasí. Musíte vědět, která data chcete sbírat a proč je chcete sbírat. Musíte porozumět tomu, co vám data říkají, tedy získat z nich konkrétní informaci a na základě této informace něco udělat. Teprve poté celý řetězec Data-Informace-Inovace dává smysl.

A není to právě úkol datového analytika? Nastavit analýzu tak, aby v kontextu firmy dávala smysl?

Dobrý datový analytik s tím umí pomoci, ale bez spolupráce s managementem to nejde. Právě oni jsou ti, kteří na základě výsledků dělají rozhodnutí a připravují inovace, proto by si měli určit, jaké informace k tomu potřebují. Datová analýza může být dobrým prostředkem, jak cílů dosáhnout, neměla by však být cílem jako takovým. Bohužel se často stává, že prezentaci výsledků datové analýzy rozumí pouze analytici, ale už ne ti, komu je analýza určena, tedy management firmy. A to není chyba managementu, ale právě datových analytiků.

Co je kromě definování problému při datové analýze důležité?

Obecně bych řekl nastavení jasných mantinelů. Tedy určit si, co a proč chci dělat, kdy to chci udělat a kdo za to má zodpovědnost. Je potřeba mít motivovaný tým lidí s dobrým leaderem, který skutečně chce něco změnit. Také je důležité myslet na to, že samotná data ještě nejsou informace a velkou roli hraje jejich interpretace.

S čím vším může datová analýza pomoci?

Správně zpracovaná, interpretovaná a prezentovaná datová analýza může pomoci managementu dělat správná rozhodnutí. Z dat můžete zjistit obrovské množství informací o chování trhu nebo potřebách konkrétních zákazníků, ale také o chování vaší vlastní firmy, zaměstnanců, výrobních technologiích a v neposlední řadě o využití vašich výrobků. Možnosti jsou opravdu nepřeberné. Je však potřeba mít jasnou strategii, a také vůli a ochotu na základě získaných informací něco konkrétního udělat.

Abychom plynule navázali, jedno významné rozhodnutí proběhlo v nedávné době také u vás ve firmě. Eviden vznikl dělením společnosti Atos. Jaké důvody k tomu vedly?

Účelem tohoto rozdělení byla především užší profilace obou subjektů. Potřeby našich zákazníků i IT technologie se dramaticky vyvíjí, abychom byli i nadále na špičce musíme se specializovat. Lokálně nyní působíme jako Eviden Czech Republic a Atos Czech Republic. Rozdělení bereme jako příležitost do konkrétních oblastí více investovat, přinášet našim zákazníkům nová řešení a samozřejmě vzájemně spolupracovat.

Na co konkrétně se nové firmy zaměřují?

Atos se zaměřuje převážně na standardní IT infrastrukturu – servery, IT outsourcing a podobně. Specializací Evidenu jsou oblasti jako digitální transformace, umělá inteligence, datová analytika, superpočítače, kyberbezpečnost, cloudové služby, aplikační management a obchodní platformy – například SAP.

V čem je tedy současný Eviden jiný oproti původnímu Atosu?

Zatímco Atos se věnoval opravdu širokému spektru témat, v Evidenu se nyní chceme více specializovat. Zejména na moderní oblasti, ať už zmíněnou umělou inteligenci, využití dat nebo aplikační management, včetně migrace stávajících aplikací na moderní platformy on premise nebo v cloudu. Velký důraz klademe na kybernetickou bezpečnost, což je jedna z oblastí, ve které jsme opravdovou špičkou a zároveň je to téma velice aktuální.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

„Se vším, co vidíte, pomáhá Helios“

bylo motto prezentace Asseco Solutions a Gatema IT na letošním MSV

Expozice společností Asseco Solutions a Gatema IT se nacházela v sekci MSV s názvem Digitální továrna. (Zdroj: Asseco Solutions)Stejně, jako každoročně, i byl letošní ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně příležitostí k setkání nejen pro strojírenské firmy, ale i pro všechny společnosti, které mohou strojařům nabídnout něco přínosného.

- inzerce -