- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Digitální transformace výrobního podniku
Proč začít automatizací produktové konfigurace?
Digitální výrobní společnost lze charakterizovat jako podnik s propojenými IT řešeními, která umožňují využívat data vysoce strategickým, proaktivním a profitabilním způsobem. Podle průzkumu společnosti PwC téměř dvě třetiny firem jsou přesvědčeny, že jim digitální výrobní technologie, jako je například použití senzorů, pomůže snížit režijní náklady o minimálně o 11 % a zvýšit produktivitu v průměru o 32 %. Většina z nich založila své prognózy na efektivnosti dosažené díky automatizaci.
Tato čísla se zdají optimistická, ale je potřeba je dát do historických souvislostí. Například Ford dokázal díky přechodu na pásovou výrobu během 10 let zvýšit produktivitu tak, že mohl snížit cenu svého modelu „T“ z 900 dolarů na pouhých 300 dolarů a odstartovat automobilovou revoluci. Dokonce i v socialistickém Československu stoupla produktivita výroby jízdních kol značky Favorit čtyřnásobně po zavedení výroby na linkách. Takže pesimismus není určitě na místě, je ale třeba mít správné nástroje.
Nějaký ERP systém využívá v České republice drtivá většina výrobních podniků, které podle řady odhadů mění či zásadně inovují svůj ERP systém přibližně jednou za 10 let. Digitální transformace ale tuto periodu zkracuje: v mnoha firmách se začínají množit varovné signály, jako nepřesné plánování, výpadky ve výrobě, nekompatibilita s partnerskými systémy, problémy s řízením kvality či nárůst komentáře nespokojených na sociálních sítích. To znamená jedinou věc: jejich ERP řešení není na digitální výrobu připraveno.
Jaký ERP systém?
Zpravidla je třeba se poohlédnout po novém informační systému. Po takovém, který splňuje následující požadavky:
- Detailní funkčnosti výrobního odvětví. Pokud chceme zvýšit produktivitu, dnes nestačí jen znát obecná pravidla diskrétní výroby, ale je třeba porozumět detailním procesům na dílně – a ty jsou v každé mikrovertikále specifické.
- Elegantní a funkční design uživatelského rozhraní. Aby uživatelé pracovali efektivně a generovali méně chyb, musí být rozhraní ERP aplikací přehledné a poskytovat rychlý přístup k potřebným informacím. Nová generace pracovníků zvyklá na prostředí typu Facebook či iOS navíc požaduje elegantní, dobře vypadající grafický vzhled.
- Přístup z více zařízení. Tak jako je dnes základním předpokladem úspěchu webové stránky její responzivita, tj. možnost flexibilního zobrazení v PC, tabletu i na mobilu, moderní ERP systémy umožňují přistupovat k podnikovým datům a aplikacím ze všech zařízení.
- Integrační technologie. Digitalizace znamená digitální propojení všech procesů, aplikací a systémů v podniku i mimo něj, od konfigurace objednávky, přes dílenské řízení až po fakturaci a dodávku. Bez jednotné middlewarové integrační platformy propojující ERP systém s dalšími technologiemi od nejrůznějších dodavatelů, včetně senzorů, se výrobce digitální společností nestane.
Kde začít?
Pokud podnik má vhodný ERP systém, je vlastně na začátku. Digitalizace výrobního podniku je postupný proces, nelze digitalizovat vše naráz, je třeba někde začít. Někdo začne zaváděním výrobních MES systémů, jiný zase digitalizací procesů údržby výrobních zařízení. Nicméně vzhledem k tomu, že u nás drtivá většina podniků realizuje zakázkovou výrobu a jen málokterý vyrábí čistě sériově, pro české výrobní podniky představuje logickou volbu digitalizace procesů produktové konfigurace.
Proč je dnes konfigurace tak důležitá? Kupříkladu zákazníci, kteří si objednávají LaFerrari, vlajkovou loď proslulé italské automobilky, jsou údajně ochotni zaplatit v průměru o 1,25 milionu eur více, aby zkrátili dlouhé dodací lhůty a dostali své Ferrari dříve. V běžném životě většina z nás v těchto cenových relacích asi nepřemýšlí, ale pokud máme obecně na výběr mezi dvěma stejnými produkty za podobnou cenu, tak vždy zvolíme ten s rychlejším dodáním. Jinými slovy, pokud podnik dokáže zkrátit nabídkové řízení, pak ztratí méně zákazníků v důsledku jejich netrpělivosti či své neschopnosti dodat produkt včas. A zkrátit dobu nabídkového řízení znamená ho automatizovat, a nutně tedy digitalizovat procesy konfigurace produktů.
Celý proces manuálně prováděného nabídkového řízení trvá dnes u jednodušších zakázek nejméně 2 týdny, včetně komunikace se zákazníkem, interní komunikace, změnových řízení apod. Do celého procesu je třeba zainteresovat technology, konstruktéry, výrobní manažery, připočítat časové rezervy a termín dodání nezřídka zaostane za očekáváním. Zákazník to pak zkusí jinde nebo výrobce slíbí nesplnitelný termín, v každém případě je zákazník zklamán a již se nevrátí.
Konfigurační nástroje
Pokud se ale zákazníkovi umožní konfigurovat produkty přes webový portál, dokáže si navolit požadovanou konfiguraci na několik kliknutí a odeslat poptávku dodavateli, který je obratem na základě informací o stavu skladových položek a výrobních kapacit schopen vygenerovat termín dodání. Nejenže se ušetří minimálně dva týdny komunikace, ale ani není třeba do celého procesu zapojovat konstruktéry a technology, protože konfigurační nástroj obsahuje veškerou produktovou dokumentaci se zabudovanou vnitřní logikou, která zohledňuje nejrůznější výrobní a skladová omezení. Nástroj obsáhne tisíce až miliony možných kombinací, které manuálním způsobem není možné zvládnout.
Nejedná se o žádnou hudbu budoucnosti: integrované nástroje pro konfiguraci produktů jsou dostupné i u nás a v reálném nasazení u českých podniků. Například nástroj Infor CPQ dokázal aktuálně u českého zákazníka z odvětví diskrétní výroby řádově zkrátit procesy nabídkového řízení z dřívějších v průměru 4 týdnů na jeden den – včetně vizuálního ověření, provedení změn, schválení nabídky zákazníkem, vytvoření kusovníku a předání do výroby.
Přínosy konfiguračních nástrojů lze shrnout následovně:
- Snížení pracnosti a rutinní práce – Nabízí možnost vytvářet na pravidlech postavené kusovníky s cílem redukovat pracnou tvorbu tisíců či milionů modelů se všemi možnými kombinacemi produktových variant. Vedle toho není nutné opakovaně zadávat objednávky do ERP systému, protože ty již jsou nakonfigurovány v nabídkovém systému.
- Vyšší kvalita dodávek – Vyloučením manuálních procesů dokáže bezchybně komunikovat požadavky zákazníka, věrně je renderovat a prezentovat pro účely schvalování, automatizovat tvorbu kusovníků a logistických požadavků, které se pak posílají přímo do ERP systému. Výsledkem je vyšší kvalita a rychlost dodávek.
- Pozitivní zkušenosti s nákupem – Konfigurátor je garancí toho, že produkty jsou prezentovány pokaždé stejným, konzistentním způsobem. Pokud obchodní oddělení, prodejci v terénu a týmy zákaznických služeb spolupracují na jednotné platformě, a zákazníci tak získají jistotu stálé kvality a pozitivní zkušenost s nákupem, budou se rádi vracet.
Digitalizace podnikových procesů je běh na dlouhou trať. Nicméně ukazuje se, že pokud máme vhodný ERP systém integrovatelný s moderními technologiemi, pak i nasazení nástroje, jenž automatizuje jen dílčí oblast fungování podniku, dokáže zásadním způsobem zefektivnit náklady a zvýšit produktivitu celé firmy. To vše při dodržení vysokých nároků současných zákazníků.
Autor článku je Channel Manager společnosti Infor pro Českou republiku.
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |