- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Transformace provozu jako cesta k novému normálu ve výrobě
Za několik posledních měsíců jsme v IDC věnovali hodně času rozhovorům s výrobci v naší komunitě, abychom pochopili, jak nahlíží na to, co nás čeká. Tyto iniciativy lze rozdělit do tří hlavních vln. V prvé řadě se zabýváme iniciativami, které se zaměřují na velmi krátkodobý horizont a které prakticky spočívají v plánování reakce. Řeší tedy, jak řídit sledování kontaktů, hodnocení rizik u dodavatelů, modelování peněžních toků a práci na dálku.


My už však víme, že po těchto několika měsících naprostého pozastavení činností je hospodářský pokles nevyhnutelný. Podle našich odhadů nás čeká značné narušení trhu a nelehká budoucnost.
Společnosti tak plánují, jak se těmto okolnostem přizpůsobit, a vylepšují svou provozní agilitu a schopnost reagovat na poptávku. Většina iniciativ „druhé vlny“ se týká těchto dvou aspektů: lepší obchodně-provozní plánování; plánování výroby, přístrojové vybavení v provozu a analytika.
Po dlouhém skluzu dolů se nakonec dočkáme zlepšení situace, druhá strana této „U“ křivky však nebude stejná. Hovoříme o tzv. „novém normálu“ a společnosti již plánují, jak se na tuto cestu připravit.
Nové pracovní postupy
Existuje například celá řada iniciativ usilujících o zavedení nových pracovních postupů. Z mnoha oznámení společností je patrné, že usilovně přehodnocují své procesy a přizpůsobují je potřebám společensky distancovaného světa.
Procesy v závodech a kancelářích musí probíhat zcela jinak. K tomu mohou dopomoct i technologie, které umožňují větší autonomnost a vzdálené řízení provozu, takže není tak nutné, aby lidé zaznamenávali statistiky a monitorovali stroje, a zároveň poskytují lepší přehled o provozu v reálném čase.
Ještě zajímavější je, že společnosti experimentují s novými obchodními modely. S tím je spojena spolupráce se společnostmi z jednotlivých sektorů a vytváření ekosystémů pro inovaci obchodních modelů. Všichni jsme zaznamenali iniciativy, které společnosti připravily, aby rychle zvýšily výrobu zdravotnických prostředků a OOPP, ať už se jednalo o spolupráci společností Volkswagen a Airbus, Ford a GE Healthcare nebo 3M, General Motors a Ventec Life Systems, ŠKODA AUTO a ČVUT nebo britskou „Ventilator Challenge“.
Teď když byly psychologické překážky spolupráce odstraněny, společnosti začínají uvažovat o možném využití těchto konceptů na podporu jejich procesů. Tato možnost může být poměrně variabilní.
Digitální transformace současnosti a budoucnosti
Všechny výše uvedené příklady ale mají něco společného – tyto společnosti dokázaly za velmi krátkou dobu výrazně navýšit výrobu těchto zcela nových produktů. Ve většině případů se jednalo o spojení společnosti, která nabídla nezbytnou výrobní kapacitu, a jiné společnosti, která zase zprostředkovala dodavatelský řetězec, přepravní kapacitu, znalost koncepce výrobku nebo dostupné 3D tiskárny.
Takto bude vypadat budoucnost podniků poháněná digitální transformací. Proto není žádným překvapením, že podle nejnovějšího výzkumu IDC se výrobci v rámci zlepšování provozu zaměřují především na technologie – více než například na snižování nákladů nebo kvalitu.
Inteligentní výroba se navíc řadí mezi pět nejčastějších oblastí zájmu výrobců po celém světě, pokud jde o investice budoucí generace – více než 30 % ji uvádí jako klíčovou prioritu příštího roku a obdobné procento jako prioritu následujících 24 měsíců.
Vzhledem k tomu, že jsou závody dnes vnímány jako kritické body dodavatelského řetězce, stávají se hlavním cílem nových investic. Společnosti si uvědomují, že k přebudování procesů a transformaci obchodního modelu jsou zapotřebí silné schopnosti továrny a návrat k základům, kdy je továrna vnímána jako klíčová složka nabízené hodnoty společností.
Velkou výpovědní hodnotu má také skutečnost, že z hlediska investičních priorit se systémy realizace výroby řadí hned za inteligentní výrobu. I když se nejedná o nové technologie, tyto systémy jsou stále relevantní, protože nyní očividně sehrávají klíčovou roli při zlepšování obchodních procesů a jsou ideálním doplňkem investic do IIoT a inteligentních závodů.
Jak v tomto novém normálu uspět?
A zde se dostáváme k závěru, který nám už potvrdil náš předchozí výzkum chování výrobních společností na globální úrovni. Vzhledem k očekávanému výraznému zpomalení ekonomiky je nyní ta nejvhodnější chvíle, abychom začali uvažovat o tom, co v budoucnu udělat jinak.
Tradiční úsporné přístupy jsou účinné pouze do určité míry a rozhodně od nich nemůžeme čekat zázraky. Přinejlepším pomohou společnosti přežít, ale zastaví tolik potřebné budoucí investice a nová procesní zlepšení. Úspěchu se v tomto „novém normálu“ dočkají ti, kteří svou konkurenční výhodu dokážou postavit na flexibilitě.
Článek byl zveřejněn na globálním blogu společnosti Rockwell Automation a blogu společnosti IDC.
![]() |
Jan Burian Spoluautor článku je ředitelem výzkumu IDC Manufacturing Insights. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |