IT SYSTEMS 12/2024 , Plánování a řízení výroby

Umělá inteligence radikálně zrychluje tvorbu cenových nabídek



Tvorba cenových nabídek je u některých typů zakázkové výroby kom­pli­ko­va­ným a časově náročným pro­ce­sem. Přitom do značné míry rozhoduje o spo­ko­je­nos­ti zákazníků a zis­ko­vos­ti firmy. Digi­ta­li­za­ce a využití pokročilých technologií umělé inteligence dokáže i tento proces výrazně zrychlit. Příkladem je společnost THIMM, český výrobce obalů z vlnité lepenky, která se ve spolupráci s firmou Gauss Algorithmic pustila do digitalizace tvorby cenových nabídek. Co dříve zabralo několik dní a vyžadovalo zapojení tří různých oddělení, nyní trvá jen několik sekund a s vysokou přesnosti.


„V obalovém průmyslu je klíčové reagovat rychle na poptávku zákazníků a současně udržovat vysokou přesnost a flexibilitu. Naši zákazníci očekávají, že své nabídky dostanou obratem, bez zbytečného zdržování. Díky implementaci AI modelu jsme schopni výrazně zkrátit celý proces tvorby cenových nabídek, což přináší zásadní zvýšení efektivity a rychlosti. Celý proces nyní trvá pouhých 5 sekund, přičemž přesnost modelu dosahuje 96 %,“ vysvětluje Martin Hejl, jednatel společnosti THIMM.

Martin Hejl
Martin Hejl

O poptávku v THIMMu nouzi nemají, ovšem problémem byla donedávna délka zpracování personalizovaných cenových nabídek klientům. Celý proces byl zdlouhavý a zahrnoval analýzu požadavků zákazníka, propojení s výrobním oddělením a kalkulaci nákladů na materiály a také dopravu. Byla tak zapotřebí koordinace mezi třemi odděleními, což často vedlo k několikadennímu zpoždění, zvyšovalo administrativní zátěž a potenciál pro míru chybovosti. Vytvořit cenovou nabídku tak společnosti trvalo několik dní. Podobně proces tvorby cenových nabídek probíhá v mnoha výrobních firmách.

Ve spolupráci s firmou Gauss Algorithmic se proto THIMM rozhodl pro digitalizaci procesu a využití technologií umělé inteligence, které dokážou automaticky zpracovat klíčová data, vyhodnotit parametry a navrhnout optimální cenovou nabídku během několika sekund. Systém totiž využívá strojové učení k analýze velkého množství dat a při tvorbě nabídky zohledňuje historická data, aktuální ceny materiálů, výrobní kapacity a specifické požadavky zákazníků. Díky tomu je nejen rychlejší, ale také přesnější než ručně zpracovávané nabídky. Výsledkem není jen úspora času a zdrojů, ale především schopnost rychle a přesně reagovat na potřeby zákazníků, což firmě dává výrazný konkurenční náskok.

Pro takto úspěšné využití umělé inteligence ovšem bylo zapotřebí detailní pochopení daného procesu a pečlivá analýza dat.

Proces tvorby cenových nabídek není první aplikací umělé inteligence ve firmě TRIMM. Umělou inteligenci firma využívá i přímo ve výrobě a některé stroje díky tomu fungují prakticky zcela autonomně. Do budoucna plánuje společnost rozšířit využití AI i do dalších procesů, například pro optimalizaci logistiky nebo predikci poptávky.

Foto: archiv THIMM

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.