google plus
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
CeBIT 2017 - vstupenky
 
Tematické seriály

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Podnikové portály

Portály patří k oblíbeným technologiím, na kterých staví společnosti svá řešení. Ta jsou vstupní branou...

1. až 5. díl >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

Potravinářský průmysl

Technologie pro stahování výrobků z prodeje

pro potravinářské výrobce



Čas od času jsme konfrontováni s informacemi o nevyhovujících produktech v prodejních řetězcích. Pro výrobce a dodavatele takovýchto produktů je to dvojnásob nepříznivá situace: jednak přijdou o příjmy z prodeje a jednak ztratí u zákazníků část své reputace. Příprava na stažení produktů z prodeje se trochu podobá protipožárním opatřením. Většina firem doufá, že k tomu nikdy nedojde, ale přesto chápou důležitost existence plánů pro případ nepředvídatelných událostí. Potravinářské společnosti nejsou v oblasti stahování produktů z prodeje žádnými nováčky.


Manuální procesy

Nejmodernější potravinářské společnosti mívají detailně rozpracované „what-if“ scénáře, i když často postavené na manuálních procesech. Cílem takovýchto plánů je, aby bylo možné jakýkoliv podezřelý produkt rychle stáhnout z trhu a pomoci společnosti vyhovět specifickým zákaznickým požadavkům a mezinárodním standardům ISO. Nejrůznější cvičení a písemné plány jsou určitě užitečné, ale klíčovým faktorem pro odstranění kontroverzního výrobku z dodavatelského řetězce je rychlost a co nejkratší doba reakce. Ty podniky, které při vytváření plánů na stažení výrobků z trhu investují do podnikových systémů, mají největší šanci celou situaci zvládnout.

Potřebu stahování výrobků z prodeje se zřejmě nikdy nepodaří zcela eliminovat. A nejedná se zdaleka jen o zdravotně závadné či nebezpečné produkty. V mnoha případech jsou výrobky staženy pro nesprávně prezentované informace o trvanlivosti produktu či jeho složení. Důvodů ke stažení tak může být celá řada, včetně nesprávného štítku, nesprávného výrobního postupu, kontaminace jinými přísadami či příliš úzkostlivého respektování bezpečnostních předpisů. Bez ohledu na scénář, následky příliš laxního stahování produktu z prodeje může mít devastující účinky jak na značku, tak na jejího dodavatele.

Kupříkladu i jen obvinění bez reálného základu může pro výrobce komerčních potravin představovat vážnou hrozbu. Pokud se zákazníkovi či spotřebiteli udělá nevolno po požití jídla v restauraci, k zodpovědnosti bude vedle restaurace volán také její dodavatel. A společnost, která bude považována za zodpovědnou za dodávku podezřelé ingredience nalezené v hotovém produktu, může také vyhlásit poplach. Dodavatelé proto musejí implementovat nástroje ke sledování produktů v rámci celého dodavatelského řetězce, aby mohli stáhnout či alespoň izolovat podezřelý výrobek do té doby, než je stoprocentně identifikován zdroj problémů.
 

Inovované technologie

Potravinářští výrobci si uvědomují, že hrozbě stahování produktů z trhu se nevyhnou. Řešení scénářů, které mohou dříve či později nastat, a proaktivní přístup dokáží významně omezit negativní efekty nastalé situace. Připravenost je důležitější než kdy předtím. Aktualizace starých, na manuálních procesech založených metod pro podporu stahování výrobků již potravinářským výrobcům nemůže stačit. Schopnost zahájit, sledovat, ukončit či dokonce předcházet stažení výrobků je kritická pro udržení reputace mezi zákazníky. V posledních několika letech se technologie pro prevenci, identifikaci, upozorňování a zásobování dramaticky inovovaly. Dnes společnosti investující do nových technologií mají k dispozici mnohem efektivnější způsoby k tomu, aby dokázaly zvládnout podobné scénáře.

Schopnost sledovat zdroj problémů je základním předpokladem pro úspěšné řízení následků stažení produktu z trhu. Technologie zodpovědné za vystopování tohoto zdroje musejí být integrovány v rámci celého obchodního a dodavatelského řetězce. Sledovací funkcionalita poskytuje mnohem více než jen informaci, kam byl produkt dodán. Musí poskytnout úplný obrázek, transparentní pohled na vše od surovin až po jejich dávkování k polotovarům a hotovým produktům, které putují k zákazníkovi. Všechny kroky jako nákup, výroba, odeslání a dodání jsou kriticky důležité pro vysledování procesů v dodavatelském řetězci.

Využití těchto inovací v kombinaci s grafickým uživatelským prostředím je potom velmi snadné získat přístup ke kompletnímu příběhu sledovaného produktu. K dispozici jsou dnes efektivní nástroje sledování položek, které dokáží přesně identifikovat specifickou položku či ingredienci v existujícím životním cyklu. Například určitou položku, která může obsahovat diskutabilní surovinu, lze ihned zjistit a dovoluje uživatelům dohledat všechny produkty, které byly vyrobeny z této suroviny. Tento druh technologií také umožňuje určit lokaci finálního výrobku, ať již se nachází ve skladu či byl odeslán k zákazníkovi.

 

Případ Infor vs. SAP v potravinářském průmyslu


Renshawnapier je britská potravinářská společnost vzniklá sloučením Napier Brown Food a Renshaw v roce 2009. Ihned po sloučení byl top management postaven před rozhodnutí, na kterém ERP systému poběží nově vzniklá společnost. Napier Brown Foods provozovala SAP a Renwshaw stavěla na systému Infor System21. Rozhodující byla pro Renshawnapier byla minimalizace nákladů pro zvýšení ziskovosti. I přesto, že poptávka po produktech Renshawnapier byla silná, musel výrobce čelit náporu zvyšujících se cen surovin.

Stejně jako mnoho dalších výrobců, musel Renshawnapier zahájit boj proti klesajícím maržím. Pro realizaci potenciálních úsporných opatření plynoucích z fúze, a zároveň pro zajištění únosných marží, muselo nové řešení v Renshawnapier splňovat řadu základních kritérií: mělo být vhodné pro zajištění všech podnikových procesů, rychle a nákladově efektivně implementovatelné, přinášet vysokou flexibilitu. Po analýze byl pro podporu klíčových výrobních procesů ve třech nově vzniklých výrobních a obchodních závodech ve Velké Británii zvolen systém Infor System21. Výběr byl postaven na řadě faktorů, ale tím nejdůležitějším byl fakt, že Infor System21 dokáže lépe podpořit složité výrobní procesy a požadavky nově vznikající společnosti rychleji a nákladově efektivněji než SAP.

 


Klíčová je prevence

Implementace nových technologií může změnit způsob, jakým potravinářské společnosti dnes pracují a jak přistupují k problematice stahování výrobků z trhu. Moderní systémy pomáhají urychlit a zpřesnit zjišťování potenciálních problémů. Společnosti, které využívají integrované systémy pro sledování jednotlivých položek, dokáží sledovat nejen produkty podle jednotlivých položek, ale také identifikovat pouze ty položky, které vzbuzují obavy. To značně minimalizuje pravděpodobnost, že podezřelý produkt opustí sklad výrobce a sníží případný dopad na zákazníky. Společnosti postrádající takovýto nástroj jsou často nuceny stahovat více produktů, než je nezbytné, protože jim dlouho trvá nalezení přesného zdroje potíží. Investice do specifického podnikového systému umožňuje dále prodávat nezasažené produkty a snižovat náklady na celou akci.

Zatímco procesy identifikace a vlastního odstranění produktu z dodavatelského řetězce jsou kriticky důležité, ještě důležitější jsou technologie pro prevenci stahování výrobků z prodeje. V potravinářském průmyslu vyžaduje variabilita surovin neustálou změnu informací na produktovém štítku. K dobré prevenci je například nutné sledovat, zda produkt neobsahuje potenciální alergeny. Pro mnoho potravinářských firem je systém pro řízení receptur reprezentován stále ještě excelovou tabulkou. Dnes již existují řešení pro řízení produktového cyklu výrobku, která nejenže pomáhají řídit složení produktů, ale také zajistí požadavky na štítkování a upozorní na potenciální alergeny či jiné látky, které by mohly v budoucnosti vést ke stažení celého výrobku z trhu.

Řízení receptur v excelových tabulkách a manuální sledování položek již nemůže sloužit jako obranný val proti požáru způsobenému vadnými výrobky. Moderní technologie k řešení těchto výzev, které jsou v současné době již k dispozici, začínají být nepostradatelné.

Monika Vitásková
Autorka článku působí jako Channel Manager ve společnosti Infor Česká republika.

 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Časopis IT Systems / Odborná příloha Archiv časopisu IT Systems
IT Systems 1-2/
IT Systems 12/
IT Systems 11/
IT Systems 10/
Oborové a tematické přílohy
příloha #1 1-2/
příloha #1 11/
příloha #1 10/
příloha #1 9/
Kalendář akcí