- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (28)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (86)
- HRM (27)
- ITSM (5)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (27)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (39)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
IT právo
Projektové řízení
GIS - geografické informační systémy
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Jsme SMB firma a potřebujeme zabezpečit práci na dálku…
Nejen dnes, ale i do budoucna se organizace budou muset vyrovnat se zvýšenými požadavky na zabezpečení svých infrastruktur z důvodu vyššího podílu práce na dálku. To bolestivě zasáhne zejména malé podniky a kanceláře – již nyní má 54 % malých a středních firem (SMB) problém s rozpočtem na pokrytí potřeb IT bezpečnosti a s dalšími požadavky na home office jejich počet dále poroste.
V důsledku karantény se ze dne na den najednou ocitla velká část pracovníků v domácích kancelářích. Žádná organizace na světě nebyla připravena na to, že bude muset v takovémto množství poslat své zaměstnance na home office, a už vůbec ne SMB firmy. S větou v titulku tohoto článku se proto setkáváme stále častěji.
Požadavky na bezpečnou práci na dálku
Co pro organizaci a její IT administrátory znamená, když většina zaměstnanců pracuje na home office? Předně nižší produktivitu a zejména vyšší kybernetická rizika. Pokrýt všechny aspekty IT bezpečnosti je náročné jak organizačně, tak finančně, protože pojem „zabezpečený home office“ zahrnuje široké spektrum požadavků:
- Bezpečná správa přihlašovacích údajů, které se při práci z domu používají mnohem častěji než v kanceláři
- Vyšší míra ochrany kritických systémů při připojování na dálku s pomocí spolehlivé autentizace
- Šifrovaná komunikace v rámci podnikové sítě
- Ochrana sítě proti rizikům využívání domácích routerů s minimálním zabezpečením
- Ochrana proti malwaru, ať již na koncových stanicích, či na úrovni poštovního serveru
- Eliminace phishingových e-mailů obsahující „zásadní“ informace, dnes hlavně o šíření nemoci COVID-19, a vedoucí na nebezpečné odkazy
- Identifikace a odstranění softwarových zranitelností – k minimalizaci případů, jako bylo například nedávné napadení aplikace Zoom využívané ke vzdálené spolupráci zaměstnanců na home office
- Ochrana důležitých dat a jejich rychlá obnova v případě ztráty, ať již v důsledku ransomwarového útoku, či zcizení nebo poškození koncového zařízení.
Centralizace využití nástrojů
Podle dotazování společnosti GFI Software, které realizovala během koronavirové krize, využívá 69 % globálně dotázaných SMB společností k zajištění své IT bezpečnosti softwarová řešení od 5 a více dodavatelů. České a slovenské SMB firmy volí centralizovanější přístup, když 62 % firem odpovědělo, že využívá řešení od 3 a více dodavatelů a jen 16 % od 5 a více dodavatelů.
Ale ať tak, či tak, menší podniky a kanceláře jsou ve správě softwarových řešení v nevýhodě: nákup řešení od více dodavatelů technologií je relativně drahé a SMB navíc postrádají velikost a rozsah potřeb umožňující si vyjednat lepší cenové podmínky, množstevní slevy apod. Kromě toho jejich IT administrátoři tráví více času s hledáním vhodných řešení na trhu, vyjednáváním a hlídáním licenčních podmínek různých produktů.
Trend proto směřuje k centralizaci správy nástrojů IT bezpečnosti a komunikace. Stále více SMB firem hledá platformy, které by jim komplexně pokryly jejich potřeby, a přitom umožnily se vejít do existujícího rozpočtu a zjednodušily jejich správu. S tím také souvisí zvyšující se poptávka po modelech předplatného na úkor klasické perpetuální licence, která IT administrátory zbavuje starostí s hlídáním upgradů a aktualizací.
Co se využívá k zabezpečení home office
Během současné krize se trend centralizace ještě více urychlil tím, že organizace potřebovaly zajistit potřeby IT bezpečnosti a spolupráce pro své zaměstnance v domácích kancelářích. Běžná SMB organizace samozřejmě nedokáže pokrýt všechny tyto potřeby najednou, spíše postupně. V rámci programu GFI Unlimited tak cítíme vyšší poptávku po zabezpečení některých dílčích oblastí home office, zejména pak:
- E-mailová komunikace. Soubor aplikací obsahující antivirové, antispamové, anti-phishingové enginy a DLP nástroje proti úniku dat při práci z domu, dále poštovní server s dvoufaktorovou autentizací a archivaci e-mailů a souborů k prevenci ztráty dat.
- Zabezpečení firemní sítě. Kombinace aplikací poskytující především dnes velmi využívanou funkčnost VPN sítě, dále pak firewall a patch management eliminující zranitelnosti spolupracujících aplikací, na které v této krizi zejména míří útoky hackerů.
- Bezpečnost a spolupráce. Nástroje zajišťující anti-malwarovou ochranu a filtrování webového obsahu s funkčnostmi pro spolupráci jako kalendáře, chaty a úkoly.
Možnost bezpečnostních nástrojů v jednom balíku řeší velkou část výše zmíněných SMB výzev – díky rychlému pořízení, jednodušší správě, a především cenové výhodnosti. A ještě jedna pozitivní zpráva: vzhledem k tomu, že význam home office do budoucna pravděpodobně neoslabí, bude návratnost investice do zabezpečení práce na dálku poměrně rychlá.
Zdeněk Bínek Autor je ředitelem Zebra systems, distributora řešení Acronis a GFI Software na český a slovenský trh. |
březen - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Formulář pro přidání akce