facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT pro veřejný sektor a zdravotnictví , Veřejný sektor a zdravotnictví

Konec přeplněných čekáren?

Koronakrize otevřela dveře online zdravotnictví

Karel Diviš


IDCObjednat se k doktorovi online nebo si přečíst lékařskou zprávu v mobilní aplikaci. Praktický lékař, který vidí výsledky vyšetření i rodinnou anamnézu svých pacientů v jednom systému. To není pouze vizionářská představa, ale skutečná praxe prémiových klinik v Česku, které chtějí i ve zdravotnictví poskytovat stejné pohodlí a kvalitu služeb, jako si lidé zvykli u nákupu potravin nebo elektroniky.


Díky projektům pro elektronizaci státní správy už jsou propojeni doktoři s pojišťovnami, takže pacientům mohou vydávat e-recepty či e-neschopenky. Kompletní integrace systémů v Česku je ale pořád výsadou několika prémiových klinik, které investují miliony do digitalizace, a mají tak prvenství v tomto rostoucím segmentu.

Zdravotnický systém poliklinik bývá obvykle značně komplexní a často také velmi heterogenní. Musí zajistit rozsáhlou agendu od správy zdravotnické dokumentace, přes komunikaci se státními institucemi až po fakturaci a správu klientů. Vzniká tak rozsáhlý systém mikroslužeb, které zajišťují vždy určitou agendu. Jedna služba zajišťuje výměnu lékařských dat, jiná poskytuje funkce CRM a další se třeba napojuje na přístupový systém. Vše je zastřešeno inteligentními řídícími prvky, které zajišťují vzájemné propojení jednotlivých mikroslužeb. Software předává lékařské zprávy do klientské zóny, výkazy o prohlídce zdravotní pojišťovně nebo datum další návštěvy přímo do kalendáře klienta.

Každý ze subsystémů je oddělen, aby se daný uživatel dostal pouze k datům, která potřebuje, a celý systém byl odolný proti případným hackerským útokům. Vše je uloženo v zašifrované podobě na vlastních serverech. Klientská zóna je navíc přísně oddělena od vnitřní sítě a všech subsystémů. Při prolomení zabezpečení jednoho uživatele tak nebude napadena celá databáze a ohrožena zůstanou pouze data jednoho klienta.

Bezpečnostní pravidla

Lékařské systémy zpracovávají velmi citlivé údaje. Klientská zóna i vnitřní zabezpečení by se tak z hlediska bezpečnosti daly přirovnat k elektronickému bankovnictví. Všechny vrstvy musí být přísně odděleny a pro přihlášení se využívá vícefaktorové ověřování.

Nároků na bezpečnost u specifických zdravotnických systémů si jsou do detailu vědomi i zadavatelé zakázek projektů online zdravotnictví. „U zacházení s osobními nebo citlivými údaji je třeba vždy brát zřetel na to, z jakého prostředí tato data jsou. Zákazníci kupují jak doplňky stravy, tak i léčiva. Ze zákona uchováváme rodná čísla nebo informace k e-receptům. Proto zabezpečení a oddělení přístupu k údajům je zcela zásadní,“ říká PharmDr. Tomáš Lukš, ředitel EUC Lékáren, která moderní zdravotnický software používá.

Ve zdravotnictví se také často zachází s velkými datovými soubory. Digitalizace klinik proto musí vyřešit, i jak poslat snímky z CT nebo rentgenu z jednoho zdravotnického zařízení do druhého tak, aby to bylo co nejpohodlnější a zároveň nejbezpečnější. Přenášet snímky na CD nebo jiných fyzických nosičích je proti všem pravidlům bezpečnosti. Vyřešit tento problém si za cíl klade projekt ePACS. Ten už od roku 2007 elektronicky propojuje jednotlivé poskytovatele zdravotních služeb a vědeckých nebo školských zařízení. Aktuálně je už digitálně propojeno 446 organizací a číslo každým týdnem roste.

Do lékárny s QR kódem

V digitalizaci a e-commerce nechtějí zůstat pozadu ani lékárny. Příkladem takového projektu je například online lékárna společnosti EUC, která je napojena na další služby holdingu, jako jsou laboratoře či virtuální klinika. Nejedná se tak o klasický e-shop. Kromě standardních napojení na platební brány, dopravce a různé marketingové nástroje je systém provázán s lékárenským informačním systémem a další informace získává také z několika zdravotnických databází a od Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Nad rámec běžné lékárny nabízí e-shop možnost nákupu laboratorních vyšetření, včetně aktuálních testů na COVID-19. Do portfolia služeb celého holdingu je e-shop zapojen integrací jednotné klientské identity EUC.

„Lékárenský e-shop má specifika vycházející již přímo z legislativy, a to omezení jak na prostory, tak i na personální obsazení. Zároveň i zacházení s léčivy má svá specifika a nároky obzvláště na jakost léčiv,“ komentuje PharmDr. Tomáš Lukš.

Digitalizace zdravotnictví v Česku

Digitalizace soukromých klinik v Česku je záležitostí přibližně posledních deseti let. Tehdy do hry vstoupili investoři, kteří přivedli do klinik manažery se zkušenostmi z jiných odvětví. Do té doby byly kliniky čistě v kompetenci lékařů, kteří sice poskytují špičkové zdravotní služby, ale s digitalizací systému zkušenosti neměli. Majitelé klinik tak dnes vyčleňují nemalé prostředky pro IT systémy a pohodlí klientů se dostalo do popředí priorit vývojářů zdravotních systémů. Online přístup ke zdravotní dokumentaci již začíná být v tomto segmentu samozřejmostí. Mnohá zařízení jdou ještě dál a rozšiřují své systémy o další služby, jako třeba videokonzultace s lékařem, čipové přístupové a identifikační systémy apod.

I díky koronavirové pandemii začali lidé objevovat služby elektronického zdravotnictví. Mnohá vyšetření dokážou doktoři dělat díky webkamerám a také státní kliniky chápou výhody online objednání na různá vyšetření. S vyšší poptávkou po systémech tak můžeme očekávat zrychlení vývoje v nejbližších letech.

Karel Diviš Karel Diviš
Autor článku je spoluzakladatelem a výkonným ředitelem technologické společnosti IDC-softwarehouse, která se od roku 2000 zabývá kompletním outsourcingem IT a vývojem softwaru na zakázku. Stál také například u zrodu portálu Letuška.cz, prvního online rezervačního systému pro nákup letenek u nás.

CZ.NIC získalo akreditaci ke správě kvalifikovaného systému elektronické identifikace

Uživatelé služby mojeID, kterou provozuje sdružení CZ.NIC, budou moci získat přístup k elektronickým službám provozovaným státem. Sdružení CZ.NIC totiž získalo akreditaci od Ministerstva vnitra České republiky, která mu umožní napojení na takzvaný systém NIA. Ten zprostředkovává elektronickou identifikaci pro služby státního sektoru. Napojení služby mojeID na systém NIA otevírá spolupráci s dalšími poskytovateli internetových služeb vyžadujících vyšší stupeň bezpečnosti.

Služba elektronické identity mojeID má za sebou desetiletou historii. Aktuálně eviduje více než 600 tisíc účtů, jimiž se uživatelé přihlašují ke stovkám online služeb zapojených poskytovatelů. Napojení na systém NIA bude pro uživatele služby mojeID znamenat, že pokud projdou procesem plného ověření totožnosti a použijí jako druhý faktor autentizace bezpečnostní klíč FIDO2, budou moci využít účet mojeID pro přístup k různým veřejným službám. Například se jedná o portál občana, katastr nemovitostí nebo systém správy sociálního zabezpečení.

„Získání akreditace pro službu mojeID je dalším krokem k napojení na systém NIA, ke kterému dojde v nejbližších týdnech. Internetovým uživatelům, ale také provozovatelům elektronických služeb, přinese toto spojení řadu nových možností a s tím spojených výhod. MojeID nyní využívají především eshopy nebo elektronická média. K těm by se v budoucnu mohly přidat další subjekty, které by tak svým klientům nabídly nejen bezpečný a pohodlný přístup ke svým službám, ale zároveň také k eslužbám státní správy,“ uvedl Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.