facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 
Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 
Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT řešení pro veřejný sektor a zdravotnictví , Veřejný sektor a zdravotnictví

Dělejte weby přístupné nejenom kvůli směrnicím EU

Roman Kabelka


Master InternetV říjnu loňského roku Evropský parlament přijal Směrnici o přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací veřejného sektoru. Nařízení se bude týkat především organizací státní správy a samosprávy. Přesněji řečeno, pravidla budou platit pro weby a mobilní aplikace subjektů veřejné správy, soudů, policie, státních nemocnic, univerzit či knihoven a to napříč všemi členskými zeměmi EU. Na transpozici Směrnice do české legislativy zbývá ještě rok, na implementaci do webových stránek pak další dva. Ačkoli se tedy jedná o téma, o kterém ještě hodně uslyšíme, je dobré si uvědomit, že předčasným splněním standardů přístupnosti lze pouze získat.


Dodatečný nadstandard UI?

Jednou z nejdůležitějších částí vývoje webových stránek nebo mobilní aplikace je právě uživatelské rozhraní. Zatímco uživatelský komfort a přehlednost si v posledních letech správně vydobyly své místo mezi prvními kroky návrhu projektu, na přístupnost se doposud často pohlíželo jako na dodatečný nadstandard. I když, nota bene, již téměř 10 let povinný pro všechny státní instituce. Možná právě tuto skutečnost budou chtít novou směrnicí europoslanci změnit. Bavíme se sice v budoucím čase, ale vynechání úvah o přístupnosti může přinést určité komplikace už nyní, protože weby a aplikace, které nejsou bezbariérově promyšlené již v návrhu, bývá někdy poměrně náročné opravit. Pokud tedy chcete mít vaše rozhraní přístupné, je dobré to mít na paměti hned od začátku.

 

Ukázka orientačních bodů sestavených odečítačem obrazovky na přístupném webu iRozhlas.cz.
Ukázka orientačních bodů sestavených odečítačem obrazovky na přístupném webu iRozhlas.cz.

 

Co je to ta přístupnost?

Váš web nebo aplikace by neměla klást svým uživatelům do cesty žádné překážky. Jinými slovy, a už to zde padlo, měly by být bezbariérové. Každý návštěvník by měl být schopen i přes svůj případný zdravotní handicap efektivně dosáhnout svého cíle. V praxi to znamená, že když přijdete na přístupný web, odečítač obrazovky vám přečte souhrn o stránce, který uživateli pomáhá v orientaci na webu. Pokud stránka nesplňuje pravidla přístupnosti, uživatel se může ve struktuře webu ztrácet a někdy mu nezbývá než procházet kvanta obsahu zbytečně, dokud nenajde potřebné informace. Často se také stává, že web veřejné instituce je v zásadě přístupný, ale dokumenty, které nabízí, již přístupné nejsou.

Jednoznačný přínos pro všechny

Je pravděpodobné, že vyžadovaná opatření se nebudou příliš lišit od dlouhodobě používané mezinárodně uznávané sady doporučení pro tvorbu webového obsahu Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Těmito pokyny je tedy možné se řídit při tvorbě veškerých projektů a předejít tak komplikacím. Přínosem bude nejenom minimalizace následných oprav, ale například také omezení množství dotazů od uživatelů se zdravotním postižením, kterých žije v zemích Evropské unie kolem osmdesáti milionů. Navíc je potřeba si uvědomit, že ačkoli přístupnost bývá mylně spojována pouze s uživateli těžce zdravotně postiženými, její přesah je mnohem širší – dá se říci, že přístupnost pomáhá všem uživatelům. Zatímco pro některé uživatele je nezbytnou nutností, pro ostatní často znamená zjednodušení nebo urychlení práce. Podtrženo a sečteno, každé veřejnosprávní instituci sluší, když umí přehledně a pohodlně zpřístupnit informace všem občanům, pro které byla zřízena. S implementací zásad přístupnosti je tedy výhodné začít s předstihem a nečekat na to, až vyprší lhůty stanovené Evropským parlamentem.

Roman Kabelka
Autor článku dlouhodobě působí jako lektor práce s výpočetní technikou pro nevidomé uživatele a auditor přístupnosti ve společnosti Master Internet.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
POINT.X