facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
Digitalizace logistiky , Logistika

Vize versus realita v logistice a dopravě

Marc Trollet


Na první pohled by se mohlo zdát, že sektor dopravy a logistiky nepodléhá tak dynamickým změnám jako některá jiná, takzvaně high-tech odvětví. Vždyť dosud jezdíme převážně auty se spalovacím motorem, cestujeme dopravními letadly nezřídka desítky let starými a také železnice, obzvlášť v Česku, prozatím nedokáže svou úrovní plnohodnotně naplnit nároky 21. století. A o (ne)kvalitě dálnic a jejich (ne)dostatku v tuzemsku škoda mluvit.


Je ale celková situace opravdu tak tristní? Rozhodně není. Změna už tady je, vystupuje na povrch a to, co zatím není jednoznačně patrné, může být zanedlouho každodenní realitou. Iniciátory změn jsou jak vizionářské a inovativní firmy, tak i osvícené vlády některých vyspělých zemí.

Na cestě ke 4.0 a pandemie jako akcelerátor

Nikoli náhodou se hovoří nejen o čtvrté průmyslové revoluci, tedy konceptu Průmyslu 4.0, ale také o Dopravě 4.0 nebo Logistice 4.0. Například ve skladových provozech se uplatňuje stále častěji automatizace a v řadě případů k vyšší efektivitě přispívá i práce robotů. Míra jejich využití neustále roste, do roku 2022 má podle odhadů Mezinárodní federace robotiky (IFR) počet průmyslových robotů vzrůst ve srovnání s rokem 2018 o dva miliony na téměř dvojnásobek.

Mnohé již probíhající změny navíc akcelerovala pandemie koronaviru. Pod jejím vlivem dochází na celém světě k dalšímu urychlování transformačních procesů. „Covid-19 si vynutil rychlejší realizaci aktuálních změn v oblastech logistických inovací, automatizace a digitální práce. Digitalizace celého odvětví se tak posunula o několik let dopředu,“ uvádí studie společnosti DHL o trendech v logistice (DHL Logistics Trend Radar).

Detailní monitoring zásilek

V nákladních přepravách se pomocí pokročilých softwarových nástrojů optimalizují trasy a také vytíženost vozidel, k čemuž se v některých případech využívá i umělá inteligence. Jde mimo jiné o to, aby kamiony „nepolykaly“ zbytečné kilometry navíc a stejně tak aby ve svých nákladních prostorech nepřevážely „vzduch“. K monitorování přeprav na silnici nebo železnici slouží různá kamerová čidla, senzory i další zařízení, která umožňují sledovat zásilku od jejího vyexpedování z distribučního centra až po doručení zákazníkovi, ať už je jím firma, či fyzická osoba. A zajišťují kontrolu, jestli se s nákladem správně zachází, zda je třeba v případě specifických zásilek dodržen příslušný teplotní režim, zboží není vystaveno mechanickým vlivům nebo nadměrné vlhkosti.

Umělá inteligence pro flexibilnější logistiku

Využití již výše zmíněné umělé inteligence (AI) v logistice je stále více na pořadu dne. Jak uvedla bezmála polovina respondentů (konkrétně 49 %) reprezentativního průzkumu společnosti IDC z letošního roku, umělou inteligenci v současnosti už ve svých firmách využívají. Dalších 37 % odpovídajících sdělilo, že plánují intenzivní uplatnění AI v příštích třech letech. „Řešení využívající prvky AI jsou přitom klíčovými stavebními kameny pro budování autonomní a flexibilnější logistiky. Umožňují totiž nejen zpracování komplexních úloh, ale hlavně jsou díky strojovému učení a neuronovým sítím schopny neustále vylepšovat kvalitu svých výstupů a v kombinaci s automatizací jednou zcela nahradit řadu nyní fyzicky vykonávaných aktivit,“ vysvětluje Jan Burian ze společnosti IDC.

Nastupují autonomní vozidla?

Frekventovaným tématem jsou ve veřejné debatě i v médiích samořiditelná vozidla. Budou nás jednou vozit automobily nebo i hromadné dopravní prostředky bez řidiče? Možné to je, ba pravděpodobné, i když zbývá dořešit v daném ohledu ještě celou řadu výzev – ani ne tak technologických (potřebné technologie už existují), jako spíše legislativních a svým způsobem i etických otázek. Jedná se kupříkladu o odpovědnost za případnou nehodu. Přitom už nyní disponují nová vozidla vyráběná ve špičkových automobilkách některými prvky autonomního řízení, jež řidiči usnadňují jízdu a zvyšují bezpečnost provozu.

Pro přepravu nákladů po silnici je jednou z inspirativních vizí tzv. platooning. Digitálně propojené konvoje autonomních kamionů, například na elektrický pohon, mohou celou oblast logistiky a dopravy významně posunout. A nejde o vzdálenou „hudbu budoucnosti“: platooning už na německých dálnicích úspěšně testovaly společnosti DB Schenker a MAN Truck & Bus. „Mobilita budoucnosti bude automatizovaná a propojená. Samozřejmě to samé platí i pro logistiku. Proto plně podporujeme zavádění technologií, jako je platooning, do běžného provozu. Chceme, aby procesy byly ještě bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí,“ prohlásil v této souvislosti Andreas Scheuer, spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury.

Roste důraz na inovativní myšlení

Pro firmy, které samy přepravní a logistické služby poskytují, i pro ty, jež je využívají, nabývá na významu stále větší otevřenost vůči změnám. Tyto změny se týkají technologií, procesů i lidské práce.

Jistě ne každý je vizionář typu Elona Muska nebo Jeffa Bezose, ale naladit se na vlnu inovací nepředstavuje pro jedince ani firmu neřešitelný úkol. Držet krok s nejnovějším vývojem neznamená už dnes v logistice a dopravě výraznou konkurenční výhodu, ale je mnohem spíše nutností.

Marc Trollet Marc Trollet
Autor článku je výkonným ředitelem společnosti Eurowag pro oblast logistických řešení a optimalizace flotily.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Čtvrtá průmyslová evoluce

IT Systems 6/2022Brzy tomu bude už deset let, kdy se objevil pojem Průmysl 4.0, který evokoval, že digitální technologie přináší do průmyslu něco převratného, revolučního. Někdo proto může být zklamaný, že ve skutečnosti se žádná průmyslová revoluce nekoná. Ano, různé digitální technologie, jako je internet věcí, umělá inteligence a analýza tzv. velkých dat, jež jsou aplikované v továrnách, zvyšují efektivitu a výkonnost.